strana 6
Co chystá SKM?
Po prázdninové přestávce Senior klub Metrostav připravuje na konec léta tyto akce:
5. až 9. září se členové zúčastní zájezdu do Německa
s technickým a stavařským zaměřením.
9. až 15. září se uskuteční tradiční podzimní pobyt
na RS Trnávka pro členy SKM. V sobotu se všichni
zúčastní pouti v Červené Řečici, v týdnu potom sbírání
hub, procházky lesem a večer posezení a popovídaní,
jak to chodilo, když společně pracovali v Metrostavu.
10. až 19. září se někteří účastní pobytu v Chorvatském Drveniku na Makarské riviéře.
13. září se těšíme na výlet vlakem, pěší procházku a návštěvu skanzenu v Přerově nad Labem, v sobotu 15. září
potom další jednodenní výlet, tentokráte do Saského
Švýcarska. Navštívíme zámek Weesenstein, bludiště
Labyrinth, skály Kuhstahl a další pamětihodnosti.
19. září je připraveno setkání v jídelně Metrostavu
na pražské Palmovce nad kávou a občerstvením. Hned
další den navštívíme polský zámek Ksiaž. Ve stejný den
uvidíme také Lucernu v Divadle v Dlouhé.
od 25. září začíná podzimní běh cvičení a plavání
v pražských Radlicích.
27. září se podíváme do muzea vorařství v Podskalské
celnici v Praze na Výtoni.
5. až 7. října proběhne výlet s přespáním do Opárenského údolí, kde uvidíme unikátní dálniční most,
který stavěl Metrostav – divize 5. Večer se setkáme
ve sklípku ve Velkých Žernosekách při ochutnávce vína
a za tónů příjemné hudby.
Na 11. října je naplánována prohlídka Solvayových
lomů a poustevny ve Sv. Janu pod Skalou.
Připravujeme také výlet na výlov rybníka Svět v Třeboni,
návštěvy divadel, muzeí a procházky po Praze, výlet pěšky nebo na kole „Po stopách Bohumila Hrabala“ a další.
Díky podpoře ze strany Metrostavu a hlavně organizační
činnosti členů výboru SKM může klub akce pořádat
v tomto rozsahu a program může být pestrý. Všechny
informace jsou na webu klubu skm.jabro.eu. Zúčastnit
se mohou i nečlenové SKM, pokud akce nebude obsazena členy klubu. Pro další informace nebo přihlášení pište
na e‑mail: skm@metrostav.cz .
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Tři otázky pro...
Martina Rotu, youtubera, který je majitelem největšího českého vzdělávacího YouTube kanálu a točí videa
se svými názory na komplexní sociální problémy. Od tří
let musí chodit o berlích kvůli poškození míchy během
operace na tukovém nádoru. Letos se zúčastnil Metrostav Handy Cyklo Maratonu (MHCM).
1
2
3
4
5
Jan Brodský
Stříbro z Glasgow
Ing. Jiří Kopáč, asistent stavbyvedoucího z divize 6,
ale také úspěšný český veslař, měl první srpnovou
sobotu důvod k oslavě: na mistrovství Evropy ve veslování v Glasgow se mu společně s týmem podařilo
vybojovat stříbrné medaile. Gratulujeme!
Veslaři párové čtyřky lehkých vah – Jan Cincibuch,
Jan Vetešník, Milan Viktora a právě Jiří Kopáč (foto,
vpravo) vybojovali v neolympijské kategorii druhé místo. V polovině trati byli ještě třetí, ale poté se posunuli
na druhé místo a cílem projeli o více než sekundu dříve
než bronzoví Nizozemci. První místo už ovšem obsadili
suverénně závodníci z Itálie. Dodejme, že Dvojskif Lenka
Antošová, Kristýna Fleissnerová obsadil ve finále v Glasgow páté místo a zlaté medaile z loňského šampionátu
v Račicích tak nakonec neobhájil.
Stříbro párové čtyřky je úspěch. „Je to úplná pecka.
Neměli jsme lehkou sezonu. Hrozně moc jsme trénovali
a byli jsme na soustředěních,“ uvedl Jiří Kopáč novinářům
po závodě. „Tady to vyšlo úplně perfektně. O málo jsme
byli vepředu s Italy a dovezli jsme to tak až do cíle,“ popsal
dále šťastný závodník a zároveň si prohlížel zaslouženou
medaili ve tvaru trojúhelníku.
Jiří Kopáč s veslováním začal v jedenácti letech, protože se mu v té době věnoval jeho starší bratr. Vesloval
na lehké čtyřce bez kormidelníka, se kterou se probojoval
také do olympijského semifinále B v Londýně i v Riu de
Janeiro.
–red–, ČTK, foto Detlev Seyb
Z jakého důvodu jste se rozhodl připojit?
Nejspíš proto, že se nesnáším a nesnáším pohodlí. Ne,
samozřejmě je to hlavně o dvou věcech: snaze si něco
dokázat a možná na sobě vidět nějaký posun v síle a ve
výdrži. Pak je to asi hlavně kvůli lidem, protože právě na
MHCM může být člověk svědkem úžasného množství
pozitivity, nesobeckosti a ochoty pomáhat. Je opravdu
vidět, že MHCM je závod spíš v symbolické podobě,
protože tu každý soutěží sám se sebou. A tak místo toho,
aby chtěl vyhrát nad ostatními, spíše chce, aby všichni
další také zvítězili.
Proč jste startoval právě za Metrostav?
Zcela upřímně, protože jsem byl původně požádán organizátorem Tomášem Pchálkem, takže jsem vlastně
ani neměl pořádně na výběr. Ovšem nemůžu říct, že by
byl jediný důvod litovat této mojí nemožnosti výběru,
protože si myslím, že všechny Metrostav týmy perfektně
reprezentují myšlenku závodu, a zároveň je vidět, že logo
Metrostavu na autě není jen nějaké cynické korporátní
rozhodnutí, které je tam, aby firma vypadala dobře.
Zkrátka od nejvyššího vedení až po každého pomocníka
je zjevné, že tu lidé věří a žijí to, co MHCM reprezentuje.
Jaké jsou vaše další záliby?
Já vážně rád sedím doma u počítače. Je to super věc,
neustále se na mě žene úžasné množství informací a já je
zpracovávám. Miluju to! Co se týká sportu, tak se obávám,
že v tom asi nemám takovou zálibu jako ostatní účastníci.
Jsem spíš takový pasivnější sportovec, který ve sportu
vidí způsob, jak zůstat fit a funkční. Je tedy pravda, že
jsem prvním tělesně postiženým Čechem, který se dostal
na Kilimandžáro a Elbrus, takže možná ještě extrémně
výšková turistika by mohla být moje záliba. Ale těžko říct,
mé srdce patří internetu...
Helena Čechurová, –red–,
foto archiv Cesta za snem
6
7
Aktuality z Metrostavu najdete na
www.facebook.com/Metrostav
a na webu www.metrostav.cz
Modernizace koridorů
Metrostav Handy Cyklo Maraton je extrémní cyklistický podnik, ale také hlavně benefiční jízda. Štafety složené
z cyklistů a z jezdců používajících handbik y musí ujet vzdálenost 2222 kilometrů v maximálním časovém
limitu 111 hodin. Jezdci Metrostavu, Skupiny Metrostav a Subterra, měli cestou z pražské Palmovky ještě dost
sil i odhodlání (foto č. 1). Oficiální start proběhl v Praze 1 (foto č. 2) a to prémií do strmého kopce petřínskými
zahradami. Cyklistům jízdu do začátku zpříjemnil podpůrný tým, který kromě osvěžení nabízel vynikající domácí
koláčky (foto č. 3). Slavnostní start proběhl také v Brně: tým Flexira Cycling Team s handicapovaným závodníkem
Milošem Bauerem tam podpořili Jana Pejchalová, radní pro školství a sport za Jihomoravský kraj (foto č. 4).
Velice dobře si vedl tým Subterra a záhy první den dorazil do Jáchymova (foto č. 5). Jelo se ale i za tmy (foto č. 6).
Mimochodem letos kromě klasických kategorií osmi- a čtyřčlenných týmů startovaly dvoučlenné týmy (foto č. 7).
Trasa vedla přes Plzeň, Žatec, Jáchymov a zpět do pražského základního tábora na Fakultě tělesné výchovy a sportu
UK, přičemž další dny cyklisty čekaly ještě dvě přibližně 300 km smyčky okolo Čech a až poté se na kolech přesunuli
na moravskou část maratonu. Cílem byla pražská Kampa (foto č. 8), kde se uskutečnilo slavností zakončení.
S nejlepším výsledkem dorazil Flexira cyklo tým: handicapovaný Miloš Bauer a kolega Petr Pokorný (foto č. 9).
Připomeňme že, organizátoři Metrostav Handy Cyklo Maratonu neradi říkají závod. „Je to více benefiční cyklojízda,“
prozradil během akce hlavní organizátor Tomáš Pchálek z neziskové organizace Cesta za snem.
První a druhý železniční koridor, spojnice mezi Čechy
a Moravou, čeká v příštích letech rozsáhlá rekonstrukce. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce už
příští rok začít s opravami celkem osmi úseků.
Ty až na jednu výjimku sice prošly modernizací většinou v 90. letech, ale jejich stav už není dobrý. Podle generálního ředitele SŽDC Jiřího Svobody je zabezpečovací
zařízení mnohdy na hranici své životnosti, případné zavedení nižších traťových rychlostí by vedlo ke vzniku úzkých
míst. Velké úpravy čekají také dosud nemodernizovanou
a nejpomalejší část koridoru podél Tiché Orlice, kde
na jednom úseku navrhuje SŽDC zrychlení na 160 km/h.
Celkové náklady na vylepšení osmi tratí odhaduje
SŽDC na 23 miliard korun. Správa železnic už získala
na první dva úseky příspěvek z fondu CEF. Vypsala současně postupně i soutěže na projektanty, kteří připraví
kompletní dokumentaci pro stavbu.
Provoz na první části dnešního železničního koridoru, trati Břeclav–Brno, byl zahájen již v roce 1839 a šlo
o první železniční trať s využitím parního provozu na území dnešní České republiky. Praha byla dostavbou úseku
z České Třebové přes Pardubice připojena v roce 1845.
Foto Petr Adámek a archiv Cesta za snem
– r ed –, z dr oj z dopr av y.c z
8
9
Šestý ročník unikátního maratonu: 40 týmů, téměř 300 cyklistů!
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 14-15/2018 vyšlo 17. 8. 2018 (16/2018 vyjde 13. 9. 2018) / Složení redakční rady Ing. Jaromír Pavlíček (předseda), Ing. Vojtěch Kostiha, MBA, (místopředseda), Ing. Kateřina Hainzová, MBA, David Kalců, DiS, Ing. Jitka Neklanová,
Ing. Ladislav Profota, Ing. Petr Půta, Ing. Petr Řezáč, Ing. Jaromír Šob a Ing. Martina Zrcková / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,
tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_14_15_2018.indd 6
15.08.18 11:29