Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 3
Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 4
LETNÍ PŘÍLOHA
strana 4
kolem a na jakou stranu. Investní referent Národního
patkoho ústavu vČeských Budějovicích David Říha
uvedl, že nastavbu jábu bylo poeba 53 m
3
eva, ato
hlavně smrkoho. Příprava akonstrukce si vyžádala ti-
ce hodin ruční práce acena dodaného stroje byla nakonec
vyčíslena na2,3 milionu korun.
NaHradě Kost (foto č. 3), kde se obdobný jeřáb po-
íval vletech 2011 až 2015, se ula jeho nosnost až
800 kg. Replika se dma veveími koly, tedy pro dva
chodce, vážila přes dvě tuny. Tesaři astavitelé ji natamní
chloubu – Velkou věž – vyzdvihli během jediné hodiny.
Stroj se tehdy jen zapomoci lan akladkostroje dokázal
„sám“ vyzdvihnout do výšky 27 m. Dobrovolníci, kteří
kolo jeřábu roztáčeli, zpočátku svůj pohyb popisovali jako
mírnou chůzi. Pozhruba čtvrthodině šlaní, kdy se obří
jeřáb zvedl jen odva metry, svoje tvrzení opravili: „Není
to mírný kopec, ale tak sedně strmý.
VPraze byl středoký jáb naHradě atrakcí vroce
2006 vrámci výstavy Karel IV., císař zBí milosti. Poz-
ji se polel naopravě soch naMostecké věži Karlova
mostu. Tehdy ho na základě sedověkého vyobrazení
veVáclavově bibli (asi zroku 1390) vypítali ase spolu-
pracovníky postavili rovněž pánové Růžička aMlázovský.
Informace zkatedrály
Výstava Civitas Carolina aneb stavitelství doby Karla IV.,
která skoila vloni v únoru, se zaměřila na řemeslné
postupy druhé poloviny 14. století (foto č. 4). Zájemcům
předvedla budování hradeb azároveň přiblížila odpověď
na otázku, jak tenkrát stavitelé s „primitivní technikou“
stihli vybudovat více než tři kilometry masivch hradeb
zapouhé dva roky. Během vdy Karla IV. se vPraze bou-
ralo astalo snad všude. NaPražském hradě, naVyše-
hradě, přes Vltavu stavěli nový most, napram břehu
dokonce celé město – Nové Město pražské. „Ačkoliv
byla většina prací prováděna rně či jednoducmi me-
chanismy, vzniklo dílo, které dodnes ohromuje precizní
organizací práce, znalostí materiálů, technologií a do-
vedností tehdejších řemeslní,“ řekl spoluautor výstavy
Jakub Chaloupka.
Řadu poznatků o tehdejších stavebních postupech
skali patkáři při opravách katedrály Pražského hradu.
Restautorské práce při konzervaci aúdržbě katedrály
sv. Víta, Václava a Vojtěcha byly podle nich ojedinělou
íležitostí kpoznání běžně neístupných částí stavby.
Kdopravě opracovaných dílů nasto jejich osazení se
asi používal jáb sotočm ramenem akolem, případně
dvěma koly, která šlaním roztáčeli nádeci. Jáb byl
obvykle umíován navyšší části stavby, aby mohl dosa-
hem svého ramene ovládat co nejtší prostor. Nakonci
lana, které se navíjelo nabuben jeřábu, byla nůžková krep-
na, sjejíž pomocí se kameny zvedaly. Dokdají to malé
prohlubně vysekané dodvou protilehlých stěn kamene,
poosazení zaplněné maltou. Vespodních partiích zdiva
se tyto důlky nevyskytují. Ani patkářům však dnes ne
jasné, jak se nahorní části stavby usazovaly ozdobné so-
chské prvky. Zda se vyzdvihovaly iskřehkou výzdobou
už hotové, nebo je sochař dokončoval až namís.
Ze struktury zdiva je zřejmé, že se kvádry osazovaly
navrstvu vápenné malty. Doní se vkládaly úlomky bři-
dlice, pravděpodobně odpad ze zpracování šablon pro
střní krytinu. Tyto vlky zajišťovaly vodorovnost l
plochy. Tam, kde byl povrch hladký (věinou proto, že se
naněj rýsovaly pomocné čáry nebo podle šablony obrys
profilu), zedníci ho museli dodatečně zdrsnit. Při upevňo-
ní výzdoby naorných pilířích používali prokazatelně
koncem 14. století malé kotvy vetvaru písmene T, jejichž
konce pak zavali olovem.
Firma Stavební huť
Svatovítská katedrála nám rovněž zanechala cenné in-
formace otehdejší organizaci pce. Významné avelké
stavby proly ve středoku stavební hutě. Dnes
bychom je popsali jako přísně organizovanou stavební
firmu zahrnující vsobě všechna poebná řemesla. Včele
to tzv. fabriky (moderně řeno úřadu stavby), která
celou stavbu organizně řídila afinančně zajišťovala, stál
director fabricae (ředitel). Stavební huť, která stavbu rea-
lizovala, vedl stavitel stitulem magister operis (vedoucí
architekt, stavbyvedoucí amistr kameníků vjedné osobě).
Ten měl rozhodující slovo vestavebních záležitostech, ar-
chitektonickém iuměleckém ztvárnění. Jeho zástupcem
byl parléř (polír), který podrobně zadával různě neleh
úkoly jednotlivým pracovníkům.
Skladba řemesel vhuti byla poměrně pest. Přísluš-
níci některých profesí byli stálými zaměstnanci, jiní spíše
externími spolupracovníky najímanými podle potřeby. Ve-
dle stách ikrátkodobě angažovach kameníků zaměst-
vala huť zedníky atakzvané osazovače, tesaře, kováře
abednáře. Ne všichni však pracovali přímo nastaventi.
Jednotlivé řemeslnické skupiny vedli mistři.
Početnou, avšak nejhůře placenou skupinou byli náde-
ci obstavací pomocné pce (foto č. 5). Podle Petra
Hory-Hořejšího, autora knihy Toulky českou minulostí, si
takový nekvalifikovaný dělník vydělával běžně jeden ne-
bo vojedinělých případech maximálně dva gre denně.
Jídlo apití pro jednu osobu vté době přišlo nal groše
zaden, krumč stál šest grošů. Zednický mistr byl vy-
plácen týdně, obvyklá taxa činila 16 grošů.
Asi nejdůležitější profesní skupinou vestavební huti
byli kameníci. Zkamene dopraveho zlomu tesali pro-
sté kvádry dozdiva, profilované díly osní, pilířů, říms
nebo oblou. Jejich mzda, vyplácená zatýden, závisela
na množství, zejména však na složitosti odevzdaných
kusů. Výjimmi zazkami pro kameníky byly práce
sochské povahy. Nedochovaly se doklady o tom, ja-
kým způsobem byly navrhovány azadávány, tedy podle
jaké předlohy kameník pak dílo vytvářel. Každý z nich
Guédelon:
sedoký pokus veFrancii
Ambiciózní projekt středověkého stavitelství je
možné navštívit také veFrancii, kde se ostatně češ
patři inspirovali. Naseveru Burgundska nedaleko
vesnice Treigny roste uprostřed malebné přírody
sedověký hrad, obec imn. Staví se výhradně
zpřírodních materiálů asvyužim sedokých
technik ametod.
Jeřáb natuto stavbu vymyslel apostavil český tesař
Petr Růžka, jehož stroj je nyní možné vČesku
vit naJakonce. Otcem myšlenky tamní stavby
sedověkého hradu apodhradí je amatérský
experimentální archeolog amajitel nedaleho zámku
Michel Guyot. Unikátní dílo, které zali nadšení
Francouzi stat vroce 1998, je turistickou atrakcí,
kterou navšví na300000 návšvků ročně akte
zaměstvá 70 lidí. Řemeslníky, znichž mnozí se jako
dobrovolci „vyučili“ až natéto stavbě, je mné
pozorovat při práci. Podle webové stránky projektu
se má letos pracovat hlavně nadokončení věží hradu.
Tesaři mají například dodvacetimetrové výšky
vyzvednout anastřechu kaple instalovat 251 rně
opracovaných trámů. Pokračovat má rovněž stavba
dvou věží uvstupní brány nádvoří. Sdokoením
projektu se pítá vroce 2024.
Unikátní staveniště je možné navšvit během pzdnin
každý den, vzáří je vestředu zavřeno.
Ceny jsou odstupňované podle věku – vzákladní řa
od10 eur (asi 260 Kč) pro děti vevěku 5 až 13 let až
po13 eur (338 Kč) zadoslé.
Polsko: největší vEvropě
Sedoký dřevěný jeřáb je jednou největších atrak
polsho přístavu Gdaňsk. Webová stnka http://
www.en.nmm.pl/crane udí, že jde onejvětší
mořní jeřáb té doby vEvropě. Je usn mezi
dma cihlovými věžemi, má dvě šlapací kola alze
si ho prohdnout zblízka. Exponát pochází zlet 1442
až 1444, kdy nahradil původní mechanismus zobdobí
ed rokem 1367 znený při požáru.
Jeřáb je pro návštěvníky gdaňského námního muzea
otevřen až dokonce prázdnin každý den, odzáří má
vpondělí zavřeno. Vestředu je vstup volný, jinak se
zadospělého bez slevy platí 8 zlotých (asi 48 Kč). Při
komentované prohlídce sprůvodcem seiplácí jeden
zlotý naosobu (asi 6 Kč).
Výhodný je Muzeum pass, což je vstupenka zahrnující
také další expozice Národního námořho muzea –
kromě jábu iGrannaries aSoldek. Jde ostředově
sýpky naostrově Olowianka. Vstupné dále zahrnuje
první zaoceánské plavidlo vyrobené vgdských
lonicích (vroce 1947) aještě okružní jízdu přívozem
Motlawa – přijde dosho na18 zlotých (asi 108 Kč).
ak označoval své dílo kamenickou znkou. Ta zřejmě
sloužila k evidenci odvedené práce, jako podklad k vý-
platě denní mzdy. Značky lze nazt namnoha kamenech
isochských dílech. Že nejsš nlo oautorský podpis,
lze dolit im, že se ani podle zachovach písemných
dokumen, což jsou účty ze stavby, nedají znky přiřadit
kekonkrétním jménům.
David Cihla vesvé knize Zpráva ostavbě Karlova mos-
tu uvádí, že kameníci většinou pracovali přímo nastavbě,
naoteeném prostranství, které bylo součástí stavební
hutě: „Magister operis připravoval pomocí kružítka apra-
voúhlého pratka napapír nebo pergamen projektové ná-
kresy stavby, které poté parři rozkreslovali nakamenné
nebo dřevěné podlaze dovýrobních detailů vměřítku 1:1.
Nazákladě těchto rozkreslení vyli papírové nebo dře-
né šablony profilací nebo kreb, podle nichž kameníci
vytesávali jednotlivé kamenné dílce.“
Založení pilířů Karlova mostu vtoku řeky
Stavba kamenného mostu, který se dnes nazývá Karlův
(foto č. 6), byla jedním ztechnicky iekonomicky nejnár-
ích projektů své doby. Předcházela mu dlouhá přípra-
va, během níž bylo nutné zpracovat projekt, vešit zdroje
financování stavby, dodávky stavebního kamene iněkte
technologické aspekty – zejména zakní piřů vřece.
Nová stavba měla nahradit původní rovž kamenný Judi
-
tin most stržený velkou vodou. Ikdyž pojeho definitivním
ícení sloila Pražanům kpřechodu nadruhý břeh pou-
ze provizorní dřevěná lávka, kzaložení nového kamenného
mostu došlo až po15 letech vroce 1357.
Práce začínaly těžbou surovin, zejména lámáním ka-
mene. Vedle lokalit vPraze (Petřín, Bílá hora, Hloubětín),
se kámen těžil také v okolí. Nejsložitější částí stavby
mostu přes řeku byla (aje dodnes) otázka založení piřů
vřečišti. Každý pilíř byl zakn vsamostatné jímce vy-
tvořené zněkolika řad kůlů zatmelených hlinitou izolační
výplní. Zjímky byla poté vyčerpána voda pomocí čerpa-
dla, které pohálo vodního kolo. To uvnitř vodu nabíralo
avně ji vyvalo dořeky. Informace oskutném prove-
dení základů nemáme, ale je pravděpodobné, že nejprve
bylo provedeno ztužení podloží pomocí dřevěných pilot
zarážech beranidlem. Na dno byl poté uložen dřevě-
ný základový rt sestavený zřejmě z dubových trá
afošen. Tento rt byl fixován pomocí velkých kulatých
„mnských“ kamenů, které byly vzájemně spojeny ko-
vanými kramlemi. Pro stavbu kamenných kleneb zřejmě
sloužilo dřevěné lešení umístěné napilotech zaražených
vtoku řeky. Nato toto bední byly následně ukládány
pravidelně opracované pískovcové kvádry, které tvoří
klenební oblouk.
Při vlastním zní piřů ikleneb hla zásadní úlohu
spojovací malta. Malta užitá na sedověkých částech
zdiva mostu má podivuhodné vlastnosti: „Dokonale váže
kameny vnich výplní i pště mostu, odolává půso-
bení říční vody, mrazu idalším atmosrickým vlivům.
Je zcela jas, že stavitelé mostu použili osenou
recepturu, vynikající vápno adodržovali technologii, uvádí
se nawebových stránkách Muzea Karlova mostu.“ Ajak
je to se zmmýtem ovajíčkách? „Představu oužití
slepičích vajec je třeba brát svelkou rezervou. Nezbytná
spotřeba by činila statisíce kusů nakaždé mostní pole, c
by zhlediska organizace stavby znamenalo velmi zásadní
až bizarní obž,“ uvádí muzeum.
Badatelé, ktí připravili model, na němž může ná-
těvk muzea vidět, jak tenkt mohla stavba vypadat,
vyczeli zindicií objevených při stavbě nyího mostu
vRoudnici nad Labem. Tamní kamenný most, zřejmě vů-
bec nejstarší včeských zemích, stavěli Francouzi aItalové
podle vzoru římských staveb už ve13. století.
Dnes je těžké si představit, jak tehdeí stavitelé zará-
želi dodna řeky první kůly. Zloděk, aaniž přesně věli,
jak vypadá podlí. Nebo jak je poté dokázali vtekou
vodě usnit, aby zjímky mohli oerpat vodu. Někte
stavební postupy středověku už nikdo nedokáže objasnit.
Jee právě toto tajemno nám dává příležitost rozvinout
vlastní fantazii.
Přílohuipravila Blanka Růžičková,
foto ČTK, Profimedia.cz, Castle Friesach
Errichtungs-GmbH
4 5
6
Metrostav_14_15_2018.indd 4 15.08.18 11:29
Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 5

 

Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 1
Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 2
Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 3
Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 4
Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 5
Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 6
Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 6

Strana 6

4

Sending statistics … done (543 ms)

Rendering Strana 5 (102439): (0/1) (531 ms)

Rendering Strana 4 (102435): (0/1) (591 ms)

Rendering Strana 3 (102433): (0/1) (590 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2917/vth118612-1.jpg (3x)

 i2917/vth118614-1.jpg (3x)

 i2917/bg102435.svg

 i2917/vth118618-1.jpg (3x)

 i2917/vth118608-1.jpg

 i2917/vth118610-1.jpg (2x)

 i2917/vth118621-1.jpg (2x)