strana 5

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

1

Divize 5 končí v Čelákovicích důležitou stavbu

V Čelákovicích Metrostav dobře znají. Po revitalizaci

náměstí 5. května, výstavbách bytových domů a unikátní lávky přes Labe dnes ve městě pracuje i na rekonstrukci železniční stanice (foto č. 1). Pod vedením

Ing. Petra Koukolíka a později Martina Šťávy výstavbu

zajišťovali zaměstnanci provozu mostů a železobetonových konstrukcí dopravních staveb divize 5. Zábradlí

a drobné ocelové konstrukce jim dodali kolegové ze

zámečnického střediska. Piloty lávky a zajištění stavebních jam měla na starosti společnost Pragis.

„Dílo jsme prováděli v subdodávce pro firmu Elektrizace železnic Praha. V rámci projektu Optimalizace trati

Lysá nad Labem – Praha-Vysočany, 2. stavba – I. část

ŽST Čelákovice jsme budovali 12 stavebních objektů,

které souvisely s rekonstrukcí dvou mostů (foto č. 2),

výstavbou dvou podchodů i lávky pro pěší a se sanací

jednoho propustku a zrušením druhého. Hlavní část prací

ukončíme v srpnu. K uzavření našich činností by mělo

2

dojít po opravě povrchů vozovek v okolí stavby koncem

listopadu,“ shrnul vedoucí projektu Martin Šťáva.

Oba mosty, které divize 5 rekonstruovala, vyrostly

téměř před 100 lety. Není proto divu, že potřebovaly vyměnit nosnou konstrukci – stavbaři na původní spodní

stavbu vybetonovali novou železobetonovou desku se

zabetonovanými ocelovými nosníky a úložnými prahy.

Třináct metrů dlouhé přemostění, které převádí dvě koleje přes stezku mezi Sedláčkovou a Jungmannovou ulicí,

mělo desku s ohledem na zkrácenou dobu výluky příčně

rozdělenou na dvě samostatné části. První betonáři provedli v definitivní poloze, druhou zhotovili v předstihu jako

staveništní prefabrikát. „Na druhou etapu jsme měli pouhých 12 dní, a to včetně demolice staré nosné konstrukce

i části spodní stavby a doplnění nových izolací a zásypů

přechodových oblastí,“ vzpomíná Martin Šťáva.

Konec přebíhání kolejí

Rekonstrukce 24 m dlouhého čtyřkolejového mostu přes

ulici U Podjezdu byla v tomto ohledu jednodušší. Podél něj

pak stavbaři vybudovali novou ocelovou lávku pro pěší.

Oba bezbariérové podchody umožní cestujícím mimoúrovňový přístup na nástupiště. Část prvního divize 5

stavěla ve velmi stísněném prostoru pod zastřešením

výpravní budovy. Druhý propojí kromě peronů i zástavby

na západní a východní straně města v místě, kde lidé často přebíhali koleje. Dílo Metrostavu proto nejen pomůže

zkapacitnit a zrychlit vlakovou dopravu v Čelákovicích,

ale významně přispěje i ke zvýšení bezpečnosti obyvatel.

Ing. Lenka Svobodová, foto Petr Adámek

Stavíme v Chrudimi územní sídlo policie

Divize 9 se koncem července přesunula na staveniště

budoucího sídla Krajského ředitelství policie Pardubického kraje. V areálu bývalého státního podniku

Transporta Chrudim má do dvou let vybudovat uzavřený komplex budov.

Konkrétně jde o nové sídlo pro Územní odbor Policie

České republiky. Staveniště se nachází na severozápadním okraji města v místech, kde dříve stála nákladní

vrátnice původního strojírenského podniku. Pozemky,

na nichž se bude stavět, se již několik let nevyužívaly.

Pro tým divize 9 tak vlastně jde – po odstranění náletů –

o stavbu na zelené louce. Určitá omezení se však objeví

i zde. Stavbaři se budou muset například vypořádat s provedením přeložky vodovodu tak, aby co nejméně omezili

provoz firem v sousední průmyslové zóně.

Oživení v areálu bývalé Transporty

Metrostav je u této zakázky generálním dodavatelem,

stavbu provádí ve sdružení se společností Zlínstav. Ve-

doucí projektu Ing. Jaroslav Sýkora věří, že se jeho tým

dokáže vejít do poměrně krátkého termínu dokončení.

„Největší problém vidíme v nedostatku kapacit a to hlavně

na železobeton a zednické práce,“ říká.

Stavba je velmi zajímavá pro město i pro kraj. Pozemky, které nesou znaky typického brownfieldu, v minulém

období marně hledaly uplatnění. „Po letech se konečně

daří oživovat areál bývalé Transporty, který zel dlouho

prázdnotou a nyní i díky Policii ČR dostává novou náplň,“

uvedl při slavnostním zahájení stavby (foto) hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Střelnice, kotce pro psy i čerpací stanice

Podle projektu vyroste na okraji chrudimské průmyslové

zóny reprezentativní sídlo. Policie zde bude mít k dispozici šest navzájem propojených budov. V areálu o celkové

ploše 9500 m² se vedle administrativních a školicích

prostor počítá s moderním zázemím a zajištěním dalších

speciálních funkcí. „Budou tam objekty, které nestavíme

zrovna každý den. Například ten s pětidráhovou střelnicí

v prvním patře třípodlažního budovy, čerpací stanice,

servis vozidel nebo objekt s kotci a výběhem pro služební

psy,“ zmiňuje inženýr Sýkora.

„Areál je navržen tak, aby splňoval veškeré naše požadavky včetně dostatečného počtu krytých parkovacích

stání pro služební vozidla, záložního zdroje elektrické

energie, adekvátních prostor pro fyzickou přípravu a bojový výcvik, technické zázemí pro ošetření vozového

parku a objektu kynologie,“ řekl po poklepání základního

kamene krajský policejní ředitel Jan Švejdar.

Blanka Růžičková, foto Robert Gruzovský

Metrostav_14_15_2018.indd 5

Tunely uzavřeny! Musíme je vyčistit

Naše společnost má svěřen prestižní úkol: u sedmi

z devíti českých dálničních tunelů ve správě ŘSD ČR

zabezpečuje jejich údržbu. Tým divize 5 pod vedením

Radomíra Zelenky nám poodhalil tyto práce v tunelech

Panenská a Libouchec na dálnici D8, kde probíhal pravidelný servis technologického vybavení tunelů (TVT).

Konec července, tunely Panenská a Libouchec na D8

směrem na Prahu jsou v rámci třídenní nonstop uzávěry

mimo provoz. Do pravých tubusů je svedena obousměrně doprava, v levých probíhají všechny nezbytné práce

údržby (týden předtím byla uzavřena pravá část dálnice

a vozidla jezdila v levých tubusech).

Po asi 500 m v tunelu Panenská (celý měří 2,1 km) je

vidět speciální plošina. Dva muži z ní provádějí údržbu

ventilátorů (foto č. 1). O pár metrů dál popojíždí nákladní

vozidlo s technikou uzpůsobenou na čištění kanalizací.

Za ním stojí dodávka, která uvnitř ukrývá malé pracoviště s monitory. Technik si tu právě za pomoci spe­

ciální kamery prohlíží drenáže pod vozovkou (foto č. 2).

Radomír Zelenka, vedoucí Střediska údržby a servisů

tunelů, vysvětluje, že se při této uzávěře na vytipovaných

místech provádí kontrola a čistění drenáží a celé dešťové

kanalizace. Na druhém konci tunelu se pohybuje nakladač

typu paus, který zdvihá speciální plošinu: dva pracovníci

u stropu čistí kamery a další bezpečnostní systémy.

Kamery a různá čidla se čistí několikrát do roka

„V těchto tunelech se vše více zanáší, v zimě se tu totiž

kvůli velkému množství sněhu velmi solí. Zvlášť kamery

a čidla oxidu uhelnatého a opacity (průhlednosti) je nutné

1

osmkrát do roka čistit a kontrolovat. Jde totiž o důležitý

detekční systém, který ihned zaznamená případné komplikace v dopravě. Vyčistit všechny kamery není ovšem

jednoduché, v tunelu Panenská jich je 124. K tomu ještě

myjeme reproduktory,“ vysvětluje Radomír Zelenka s tím,

že velké uzávěry tunelů probíhají čtyřikrát do roka.

Běžný servis, havarijní opravy i dohled

Je na místě zdůraznit, že údržba zásadním způsobem

ovlivňuje nejen estetický dojem na řidiče, ale hlavně

bezpečnost provozu a také životnost tunelu. Je to složitá stavba se spoustou pro uživatele neviditelných,

ovšem klíčových systémů. Mezi nejvýznamnější TVT

patří dopravní, řídící a přenosové systémy, bezpečnostní

a spojovací zařízení, osvětlení, vzduchotechnika, napájení

elektrickou energií, tunelový vodovod apod.

„Metrostav provádí inženýring plus část činností

vlastními silami, jinak pro nás pracují subdodavatelské

firmy. Vesměs jsou to ty, které ony technologie montovaly

a znají je. Jde o investorem předepsané činnosti, které se

vždy v daném období provádějí a jsou součástí provozní

dokumentace každého tunelu,“ dodává Radomír Zelenka.

Kromě toho Metrostav zajišťuje také řešení mimořádných a havarijních oprav či dálkový dohled v tunelech

ve spolupráci s dispečerskou službou ŘSD. Středisko

dále zajišťuje přípravu a provedení technologických částí

staveb (od nabídky až po záruční servis). Naposledy šlo

o dodávku a montáž TVT na tunelech Prackovice a Radejčín na novém úseku D8.

–red–, foto autor

2

let uplynulo od okamžiku, kdy byl zahájen provoz pražského

metra na trase A. Stalo se tak 12. srpna 1978, „áčko“ se tehdy

rozjelo mezi stanicemi Leninova (dnes Dejvická) a Náměstí Míru.

Nové učebny a laboratoře pro studenty UJEP

V kampusu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí

nad Labem (UJEP) vyroste moderní Centrum přírodovědných a technických oborů (vizualizace). Objekt

ve tvaru písmene L postaví tým ze stáje ředitele oblasti

severní Čechy Ing. Romana Vildnera, MBA z divize 8

v místech, kde původně stál nemocniční pavilon a objekty operačních sálů a prodejny.

K novostavbě bude přisazen podzemní objekt garáží,

jehož strop bude sloužit jako náměstí před nadzemní částí

budovy. „Objekt se svým návrhem snaží respektovat ráz

původní zdemolované nemocnice a díky jeho tvaru do písmene L vzniknou v areálu další travnaté parkové a klidové

zóny nejen pro studenty, ale i pro obyvatele okolních domů,“ uvádí vedoucí projektu Tomáš Novotný.

Demolice většího rozsahu

Stavbaři, kteří pracují ve sdružení s firmou KLEMENT,

převzali staveniště v polovině června a rychlým tempem

se usilovně pustili do bourání stávajících podzemních

konstrukcí. „Ukázalo se, že demolice budeme muset provést v daleko větším rozsahu, než předpokládal projekt.

Bude to minimálně o polovinu víc bourání,“ popisuje nečekané komplikace Tomáš Novotný. Kromě toho přes prázdniny na staveništi probíhají další zemní práce, dokončuje

se pažení stavební jámy a probíhá pilotáž způsobem, který

není zcela běžný. Novostavba totiž bude založena na prů-

běžné základové desce, která bude pod výškovou částí

podepřena beraněnými, nikoli vrtanými piloty typu Franki.

Centrum pro 1400 studentů

Objekt podle návrhu z architektonického ateliéru Pelčák

a partner architekti bude mít jedno podzemní a osm

nadzemních podlaží. V delším křídle budou umístěny

pracovny pedagogů, kdežto v kratším, příčném křídle, se

počítá s provozy používanými studenty, tedy učebnami

s projekcí a laboratořemi. Architekti do každého podlaží

umístili vždy ucelený úsek katedry, malou aulu a největší

přednáškové místnosti situovali stejně jako menzu s bufetem do vstupního podlaží. Další velké učebny se budou

nacházet o patro níž. „Dílo provádíme včetně kolaudace,

a to i včetně části laboratorního vybavení laboratoří, které

si ale univerzita zajišťuje sama. Po kolaudaci a předání

budovy se pak o objekt budeme další tři roky starat jako

jeho správci ve formě pozáručního servisu,“ upřesňuje

Tomáš Novotný.

Nové Centrum přírodovědných a technických oborů,

které bude využívat přibližně 1400 studentů, 120 akademiků a 65 technických pracovníků, musí být dokončeno

do závěru příštího roku. To klade vysoké nároky na stavbaře i koordinaci všech činností na staveništi. Tomáš

Novotný věří, že termín dokončení se podaří dodržet

a kolaudace nové budovy proběhne bez problémů.

Martina Vampulová, foto archiv stavby

Historie univerzity se začala psát v roce 1954, kdy byla

založena Vyšší pedagogická škola. Ta se v roce 1959

změnila na Pedagogický institut a následně v roce 1964

byla založena Pedagogická fakulta v Ústí nad Labem.

Dne 28. září 1991 byla slavnostně otevřena Univerzita

J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Přijala jméno významného severočeského rodáka z Libochovic (1787–1869),

který patří mezi zakladatele biologie, embryologie, histologie, moderní farmakologie, srovnávací anatomie,

a patří také mezi nejvýznamnější světové fyziology.

15.08.18 11:29