Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 2
Pummersdorfský tunel (Pummersdorfer Tunnel)
Dceřiná společnost Metrostavu firma BeMo Tunnelling
(BeMo) dokončí v následujích měsících výstavbu
Pummersdorfského železničního tunelu a návazného
trového úseku uměsta Sankt Pölten vRakousku asi
60 km západně od Vídně. Investor – Rakouské želez-
nice (ÖBB) – očekává, že po zprovoznění tohoto díla
dojde kezvýšení kapacity železniční nákladní dopravy
naose VídeňLinecNěmecko. Převedením trati mimo
St. Pölten dojde ikezklidnění jeho historického centra.
Celá zakázka vhodnotě asi 75 milionů eur obsahuje
dovku vlastho Pummersdorfského tunelu o délce
3,5km a12,8 km železničního spodku přilehlé železniční
tra. Zaměstnanci generálho dodavatele projektu spo-
lečnosti BeMo zajili práce nastavbě již vlednu 2012,
včervnu stejného roku oficiálně odstartovali ražby apřes-
ně orok později byl tunel proražen. Hrubá stavba ceho
úseku by měla být dokončena koncem letošho roku.
Jednotubusový dvoukolejný tunel Pummers dorfer za-
číná zhruba 500 m západně odlniční přípojky St. Pöl-
ten Süd, severně míjí obec Pummersdorf, která mu dala
jméno, podjíždí Mariazellskou železnici aústí naúrovni
odpočívadla u obce Völlerndorf, kde se nachází jeho
západní portál. Tunel je navržen tak, aby vyhovoval ne-
jen pro železniční nákladní dopravu, nýbrž ipro osobní,
avkaždém ohledu splňuje bezpečnostní padavky, které
byly jedním znejležijších základů návrhu obchvatu již
vefázi zpracování projektové dokumentace.
Vzhledem kegeologickým porům, geometrii adél-
ce tunelu byla při jeho ražbě poita Nová rakouská
tunelovací metoda (foto), která probíhala povětšinou
za pomoci tunelovací frézy či bagru, někde však raziči
museli krozpojoní zeminy poít trhaviny. Ražená část
tunelů je dvouplášťo. Pro zajištění výrubu se nejprve
vybudovalo prirní ostění ze stříkaho betonu. Tloušť-
ka sekundárního železobetonového ostění, jeho ocelové
íhradové rámy, výztuž, svorky aocelové jehly akotvy
byly navrženy vzávislosti nageologických porech.
Voblasti obou portálů je tunel prováděn jako hloube
v oteené stavební já, která byla zajištěna pažením
nebo svahom. Nejprve do ní byla vybetonona zá-
kladová deska, poní následovala betonáž vnitřch stěn
se zastropem, nazár byl zbytek jámy zasypán.
Sankt Pölten (česky Svatý Hypolit) je hlavní anejtší
sto spolkové země Dolní Rakousko. Je sice nejmladší
zemskou metropolí ze všech, pyšní se ale nejstarším
uděleným městským právem v zemi z roku 1159. Jeho ba-
rokní centrum si odklon nákladní železnice jistě zasloí.
Ing.Robert Dostál, foto archiv BeMo
ležité dodělávky
Pro pražské metro je příznačné, že nejen spolehlivě
funguje, ale i doe vypadá. Na tom, aby byl po sta-
vební stránce vydařený i jeho provozní úsek V.A, stále
pracují i zastnanci Metrostavu. Zejména tým ředite-
le výstavby Ing. Miroslava Filipa zdivize 8.
V podzemí mezi Dejvicemi a Motolem už hlavní sta-
vební ruch utichl. Ne všechno je ale hoto. Ve stanici Bo-
řislavka (foto č. 1) a Nádraží Veleslan (foto č. 2) montéři
v srpnu zaklápěli lamely obkladů sn a podhle. Tým
Davida Hlaváče z divize 8 dokončoval montáže eskatorů
(foto č. 3) a výtahů. Nadzemní část stěn u hlavho vstupu
do stanice Nemocnice Motol je už oblená dřevem (foto
č. 4), na nástupišti (foto č. 5) však ještě chybí třeba podla-
hové vrstvy a dvní zárub. Také ve stanici Petřiny (foto
č. 6) musí jtě řemeslníci provést řadu dokončovach
prací, které podle požadavků architektů a projektan
doladí všechny detaily vzhledu nového úseku pražského
metra tak, aby se ion cestujícím líbil a dobře jim sloužil.
Ing. Martina Kocha,
vedoucího projektu z divize 1
Studium stavební fakulty ČVUT ukončil Ing. Koch vro-
ce 1993 a hned po prázdninách nastoupil k Metrostavu
do divize 1. Začínal na stavbě hloubené stanice praž-
ského metra Stodůlky, záhy se však vrátil ke klasickým
pozemm stavbám, kterým se na škole věnoval.
Prošel jste řadu staveb. Na jaké nejraději vzpote?
Kvůli kolektivu a pracovní pohodě se mi nejrychleji vybaví
stavba bytových domů na plzském sídlti Syln, kte-
rá probíhala před asi 10 lety, a z poslední doby zakázky
vOblastní nemocnici Kladno. Tam jsme během pětiletého
sobení postavili nejen Centrum akutní medicíny abu-
doucí domov důchodců, ale poleli se i na modernizacích
starších zdravotnických objek. Byla to smysluplná auži-
tečná práce a k takovým dílům se vždycky rád vracím.
Daím významným projektem, který jste řídil, byla
rekonstrukce pražského domu známého jako Myšák...
To byla extrémní stavba nejen svým umístěním ve Vodič-
kově ulici. Kromě logistiky totiž byla náročná ipo stavební
stránce a kli námi nezavinému zřícení jedné stěny
vyvolala i širokou publicitu. Právě teď se kMyšákovi vra-
cím, prote dohá záruka. Je to zajímavé ohlédnutí – te-
prve sodstupem totiž pozte, jak stavba dopadla. Jestli
ipo čase dobře vypadá a hlavně zda plní účel, pro který
vznikla. Cukrárna Myšák se určitě povedla, do obchod
pasáže, která ji dopuje, si ale lidé zatím cestu nenašli.
Na jakých projektech pracujete teď?
Zrovna jsme dokončili přístavbu základní školy v Rozto-
kách, která byla slavnostně otevřena 1. září. Byla zama
po architektonické stránce i příjemná s ohledem na vstříc-
nou komunikaci všech zúčastněných. Od října bych potom
l začít stavět bytový komplex v Uhříněvsi. Smlouva je
už podepsaná a zavazuje nás k výstavbě asi 370 přežně
malometrážch bytů ve dvou 14měčch etapách.
Řídíte také stavbu pro fotbalový klub AC Sparta Praha.
Je to zajímavá zakázka rozdělená do dvou etap podle fot-
baloho kalendáře. Teď jsme na Letné prováděli dispoziční
změny v zázemí hlavní tribuny a vestavbu do vedlejší, aby
eba šatny vyhovovaly padavkům UEFA, a vznikly zde
inové kanceláře. Zajímavější práce nás čeká od 1. prosin-
ce2014 do 28. února 2015, kdy musí asi polovina hlavní
tribuny ustoupit patru exkluzivních VIP lóží. Na tuhle práci,
kterou s nadsázkou přirovnávám ke snaze narvat merce-
des do trabanta, jsem docela zvědavý. I když stadion Spar-
ty prošel v roce 1994 rekonstruk, ta se nedotkla nosných
prvků původní železobetonové tribuny z roku 1937, takže
bec nevíme, v jam budou stavu. Sportovní stavby mě
baví snad nejvíc. Asi proto, že dodnes amarsky hraju
fotbal a trénuju mdež v Sokole Řepy. Fandím ale Slavii!
Jak se vám v dnešní době pracuje?
V poslední době mě stavařina trochu přestává bavit. Může
za to hlavně doba, úpadek stavebnictví. Soutěžíme a po-
tom provádíme zakázky za extmně nízké ceny a v krko-
lomch ternech, a to se mi samoejmě nebí stejně
jako ostatm kolem. Objem stavebch prací a mož-
ností se ale časem vlní jako sinusoida. Teď jsme na dně,
ale zažil jsem ivrchol, a proto věřím, že už brzo bude líp.
V divizi 1 jste už prožil 21 let. Co vás u ní drží?
Hlavně lidé, se kterými se setkávám. Už po nástupu do
Metrostavu jsem se dostal do dobré party a na kolegy,
ktí mi tenkrát pohali, rád vzpomínám. Za léta praxe
jsem v divizi 1 pracoval jen s příjemnými lidmi. Těch,
snimiž jsem nevyšel, bylo minimum a většinou už vMe-
trostavu nejsou. Domm se, že bez dobré spolupráce
se žádná stavba nedá úsšně dokončit. Stavění je totiž
skupinová činnost a dá se přirovnat ke kolektivnímu spor-
tu. Všichni musí jít za jedním cílem a táhnout za jeden
provaz. Ani ve fotbale či v hokeji nevyhraje družstvo, ze
kterého vvá individualista, co jde jen za svou slávou.
Proto považuji dobrou partu vprojektom týmu za velice
důležitou pro výsledek ceho díla. Apokud také architekt,
projektant a investor i jeho dozor přistupují kproblémům,
které se objeví, se selským rozumem a sochotou improvi-
zovat, leí podmínky pro práci si nemohu přát.
strana 2
PME SE
1
Natuneláře vNorsku už dohlíží isvatá Barbora
Týmu divize 5 se od 7. srpna do zátku září poda-
řilo vyrazit už téměř celou první stovku metrů z ce
než 1,5km dlouhého tunelu Bjørnabakkane vNorsku.
Od21. srpna, kdy zaúčasti ředitele divize5 Ing.Roma-
na Fuksy avedoucího provozu VNT Ing.Jaromíra Heřta
uložil vedoucí projektu Ing. Pavel Bürgel s pastorem
Piotrem dovýklenku portálové stěny sošku svaté Bar-
bory (foto č. 2), doprovází ne kolegy kromě bezpeč-
nostch opatření izáštita tradní hornické patronky.
Zahájení ražeb předcházel logisticky náročný návoz
strojů a vybavení,“ říká Ing. Bürgel a dopuje: „Stroj
naaplikaci stříkaho betonu Meyco Potenza nám zSD-
HP dovezli kolegové z divize4. Třílafetovou vrtací sou-
pravu Sandvik (foto č. 1), která napodvalníku vážila přes
65t, zase divize11 najala veŠvýcarsku. Výjimku kjejímu
převozu jsme dostali až pozdlouhavém jednání smístními
úřady. Náš partner vesdružení, firma Havnen Anlegg, ji
potom nastaventě přivezl zístavu Bergen. Komuni-
kace, pokteré ji posledch 30 km přepravoval, je přitom
nejen úzká, ale ikřivolaká, takže si musel poradit snár-
m hlavolamem. Cením si proto toho, že se nám zátek
la podil a rozjeli jsme ražby v zemi, kde Metrostav
ještě nepracoval akde jsme neznali ani místní poměry.
Tunel Bjørnabakkane – sprofilem od69 do45 m² – je
částí protilavinových opatření, která ochrání jedinou cestu
zstečka Hasflo doobce Veitastrond. Rubaninu zj
použije o 5 km dál firma Havnen Anlegg nazásyp části
ehu jezera Veitastrondvatnet, kam převede asi 500m
úsek současné silnice adoplní jej protilavinovými valy.
Ražba vezdravých, ale iztralých granitech agra-
nodioritech prohá vplném profilu pomocí trhacích pra
metodou drill&blast slkou záběru až 5 m. Podle geolo-
gického průzkumu očekáváme, že během prací projdeme
34 poruchové zóny, kde se mohou vyskytnout iprůsaky
vody. Vtěchto částech zřejmě budeme nuceni zkrátit délku
postupu či případně použít chemické injekže,“ popisuje
Ing.Bürgel apokračuje: „Tunel podle projektu, zastižené
geologie a požadavku investora vystrojujeme sysmo-
vým radiálním kotvením avrstvou stříkaného drátkobeto-
nu. Knaší dodávce patří iwater and frost protection, tedy
upevnění azásik polyetylenových matrací, které provede
subdodavatel. Kvůli sněhovým lavinám musíme pracovi-
ště přes zimu opustit ase stavbou budeme pokračovat až
najaře, kdy podokončení ražeb vybetonujeme portálové
sekce avybudujeme asfaltovou vozovku.“
ZMetrostavu odlétá doNorska sídavě pracovat de-
tka techniků a 24 dělníků, ktí se nepřetržitě střídají
vetřech směnách. „Uinvestora imístních lidí se setká-
me jen spřátelským jedm. Pokud se ovšem potkáme.
VeVeitastrondu, kde bydlíme, totiž žije jen asi 130obyva-
tel. Jinak je vedle ní stavby jen průzračně čisté jezero,
fjord aledovec. Prostě divočina,“ uzará Ing.Bürgel.
red, foto archiv stavby
2
2
1
3
4
5
6
Metrostav_15_16_2014.indd 2 04.09.14 11:33
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 5
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 6
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 6

Strana 6

2

Sending statistics … done (525 ms)

Rendering Strana 3 (102945): (0/1) (517 ms)

Rendering Strana 2 (102942): (0/1) (561 ms)

Rendering Strana 1 (102919): (0/1) (560 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3012/vth119276-1.jpg (3x)

 i3012/vth119300-1.jpg (3x)

 i3012/bg102942.svg

 i3012/vth119303-1.jpg (3x)

 i3012/vth119305-1.jpg

 i3012/vth119307-1.jpg (2x)

 i3012/vth119312-1.jpg (2x)