Trojský most obstál

xxxx

v zatěžovacích

více

ve fotoreportáži

zkouškách

na str. 4

9. září 2014 / 15–16 / XXVI

více ve fotoreportáži na str. 6

Ptáme se: Ing. Martina Kocha,

vedoucího projektu z divize 1 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Na tuneláře divize 5 už v Norsku

dohlíží i svatá Barbora str. 2

Prefabrikáty pro ostění tunelu

Ejpovice se vyrábějí v Dýšině str. 5

Rychlá záložní elektrárna

Ve Varšavě pomáhají divizi 4 na

stavbě S8 i oceláři z divize 3 str. 5

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Metrostav stále stoupá v CE TOP 500

V žebříčku 500 největších podniků regionu, který podle

konsolidovaných výnosů předchozího roku pravidelně

sestavuje firma Deloitte, zaujal Metrostav 180. příčku

a oproti minulému hodnocení si polepšil o 10 míst. Ve

stavebnictví byl opět druhý za polským Budimexem.

Slavnostní odpal

V rámci islandského projektu

Norðfjarðargöng provedl

20. srpna střelmistr Igor

Benčo slavnostní odpal

(foto), kterým prodloužil

vyraženou část tunelu

Norðfjörður z portálu

Eskifjörður na 2000 metrů. Týden před tím překonali raziči

tisícimetrový milník při protiražbě z portálu Fannardalur.

Tým divize 5 v čele s Ing. Alešem Gothardem, který stavbu

na Islandu provádí, tak dohromady vyrazil už víc než

40 procent z celkové délky tunelu, jež dosáhne 7566 metrů.

Nedávné úspěchy BeMo Tunnelling

Letos v červenci získala nadnárodní společnost BeMo

Tunnelling (BeMo), člen Skupiny Metrostav, dvě nové velké

zakázky. Na projektu sanace silničního tunelu Arlberg se

bude ve sdružení podílet na sanování stavebního úseku 1

a únikové cesty přes větrací kanál. V současnosti běží

na plné obrátky práce na projektové dokumentaci. Druhá

zakázka – vybudování sdružené vodní elektrárny obcí

na horním toku řeky Inn (Gemeinschaftskraftwerk Inn) – se

už rozeběhla a pracovníci firmy BeMo při ní ve sdružení

vybudují stavební část objektu elektrárny a podzemní

přívodní kanál Prutz/Riedl.

Štětí je v provozu

Malá vodní elektrárna

na Labi u Štětí, kterou

pro obecně prospěšnou

společnost Energeia

postavilo sdružení firem

Metrostav a Zakládání

staveb vedené týmem

Ing. Jiřího Škrance z naší divize 6, byla 4. srpna po

úspěšném ukončení všech zkoušek poprvé zapojena do

rozvodné sítě. Její výkon zatím dosahuje asi 600 kW.

Poslední úpravy v jejím okolí stavbaři dokončí letos v říjnu.

Zkušební provoz elektrárny probíhá pod vedením divize 6.

Potvrzení společenské odpovědnosti

Ve dnech 19.–20. srpna 2014 v Metrostavu úspěšně

proběhl další dozorový audit plnění normy SA 8000.

Obchodním partnerům dokládá vysoký standard v úrovni

pracovních podmínek zaměstnanců a firemní společenské

odpovědnosti. Více najdete na www.metrostav.cz.

Společnosti Subterra se daří

Kolegové z firmy Subterra uspěli v nedávné době při

získávání zahraničních zakázek. V Maďarsku vyhráli ve

sdružení soutěž na výstavbu šestikilometrového obchvatu

města Várpalota. Další úspěch si společnost připsala

ve Švédsku, kde vyrazí dva přístupové tunely o délce

645 metrů a 515 metrů, které budou využity pro odtěžování

rubaniny při výstavbě silničního obchvatu Stockholmu.

Podpis významné smlouvy o spolupráci

Ve středu 20. srpna podepsal jednatel firmy CCE Praha

Ing. Jaroslav Pohan smlouvu o spolupráci v oblasti

vývoje bezpilotních průzkumných prostředků s Vojenským

technickým ústavem letectva a protivzdušné obrany.

Týká se velmi sofistikovaných technologií, které najdou

uplatnění nejen ve vojenské, ale i v civilní oblasti.

CCE Praha je dceřinou společností Metrostavu, se kterým

úzce spolupracuje. V poslední době se třeba významně

podílela na zatěžovacích zkouškách Trojského mostu.

Metrostav_15_16_2014.indd 1

Tým Ing. Michala Weinera z divize 8 předal začátkem

července investorovi dokončenou stavbu paroplynové

elektrárny v Počeradech (titulní foto). Má unikátní,

u nás dosud nepoužitou technologii, a její výstavba

proto nebyla jednoduchá. Metrostav při ní generálnímu dodavateli společnosti ŠKODA PRAHA Invest odpovídal za obchodní balíček číslo 14, konkrétně za téměř

celou stavební část projektu. Dílo předával technologům přesně podle harmonogramu, jejich problémy ale

dokončení zakázky odsunuly o více než rok. Dnes už je

však celá paroplynová elektrárna plně funkční a společnosti ČEZ bude s ohledem na energetickou situaci

sloužit jako záložní. K síti totiž může být připojena

za pouhých několik minut po spuštění.

„Do funkce vedoucího projektu jsem přešel vloni

v červnu a vystřídal tak Ing. Pavla Komsu, současného

výrobního náměstka divize 8, který nahradil Ing. Josefa

Špryňara, když se ten stal naším náměstkem obchodním,“

říká Ing. Weiner a pokračuje: „Zatímco oni řídili samotnou

výstavbu hlavního výrobního bloku – strojovny spalovacích turbín, parní turbíny (malé foto), dozorny – a mnoha

dalších navazujících objektů, mezi něž patří i stanoviště

traf a protihluková opatření, na mě zbylo samotné předání díla spojené především s opravami poškozených

konstrukcí po montážích technologie, s dořešením změn

vyžádaných investorem a s rozvleklými administrativní

mi úkony. A těch bylo opravdu hodně. ČEZ je totiž po této

stránce velice náročný investor a například jedno paré

průvodní technické dokumentace obsahovalo přes 26 500

listů. Předávali jsme tři a kompletovali je vloni před Vánocemi, kdy jsme s kolegy často pracovali dlouho do noci.

Za jejich nasazení bych jim chtěl ještě jednou poděkovat.“

Metrostav se jako zhotovitel v Počeradech podílel

i na dalších obchodních balíčcích – na OB 04, úpravně

přídavné vody, a na OB 03, kde zajišťoval dodávku technologických plošin a ocelové prvky pro základ parní turbíny.

Tým divize 8 přitom řídil kromě dalších subdodavatelů

i kolegy ze Skupiny Metrostav. Železobetonové konstrukce totiž prováděli betonáři divize 6, výrobu a montáž velkých ocelových konstrukcí obstarala divize 3, zámečnické

prvky vyrobila divize 1, zaměstnanci divize 11 zajistili stacionární jeřáby a pracovníci divize 4 Subterra namontovali

vzduchotechniku a vytápění.

Zatímco ve špičce pracovalo na stavbě více než tisíc

zaměstnanců různých dodavatelských firem naráz, dnes

už v Počeradech jen pár dělníků odstraňuje poslední drobné vady a nedodělky nebo pracuje na úpravách, které si

dodatečně vyžádal investor. V nové elektrárně úspěšně

proběhly všechny zkoušky a i v praxi se už potvrdilo, že

880MWe paroplynový zdroj – jehož výkon je větší než

tři čtvrtiny jednoho jaderného bloku v Temelíně – je plně

funkční a schopný dodávat elektrickou energii do sítě

za pár minut po spuštění, čímž může okamžitě nahradit

výpadky jiných elektráren.

V Elektrárně Počerady už dříve tým Ing. Marka Magerova z divize 8 zrekonstruoval za provozu 15 km dlouhý

přivaděč surové vody a přestavěl dílny na budovu služeb.

A protože i po dokončení paroplynové elektrárny byl zadavatel s prací Metrostavu spokojen, je jisté, že firma ovládá

stavby pro energetiku stejně dobře jako díla v ostatních

segmentech stavebnictví. Potvrzují to ostatně i její úspěšně prováděné zakázky v Ledvicích a Prunéřově.

Barborka pro Pol’anu

Na 40 dělníků a techniků divize 5 se pod vedením

Ing. Jiřího Břichňáče střídá na Slovensku na ražbě téměř 900m tunelu Poľana, části dálnice D3 v úseku Svrčinovec–Skalité. Od 31. července na ně dohlíží i soška

svaté Barbory, kterou do výklenku uložil stavbyvedoucí

Doprastavu Ing. Ambroz Čuchran (na foto vlevo).

„Ražbu jsme s vlastní strojní sestavou zahájili 2. července a do září jsme metodou NRTM vyrazili v kalotě více

než 55 m,“ říká Ing. Břichňáč, jehož tým na stavbě pracuje

ve sdružení s Doprastavem. Masiv, který raziči zmáhají,

leží v pásmu karpatského flyše, kde se střídají vrstvy různě zvětralých a tektonicky porušených jílovců a pískovců.

Kvůli velmi nepříznivé geologii proto postupují opatrně

a dno uzavírají s nejvýše 12m odstupem za opěřím.

Dálnice D3 je mezi Svrčinovcem a Skalitým budována

jen v polovičním profilu. Tunel Poľana s plochou výrubu

zhruba 105 m2 leží v jejím budoucím pravém jízdním pásu.

Vlevo od něj, v osové vzdálenosti asi 30 m, začali v polovině srpna stavbaři razit únikovou štolu s profilem 17 m2,

která bude s raženým tunelem propojena třemi propojkami. Nachází se v místě budoucí levé tunelové roury, pro

niž poslouží i jako průzkumné dílo.

Slavnostního zahájení projektu se 31. července zúčastnil i obchodní ředitel Metrostavu Ing. Milan Veselský.

Vyjádřil přesvědčení, že první milník stavby, 24. červen

2015, kdy má být tunel vyražen, se jistě podaří splnit.

–red–, foto archiv stavby

04.09.14 13:24