Trojský most obstál
xxxx
v zatěžovacích
více
ve fotoreportáži
zkouškách
na str. 4
9. září 2014 / 15–16 / XXVI
více ve fotoreportáži na str. 6
Ptáme se: Ing. Martina Kocha,
vedoucího projektu z divize 1 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Na tuneláře divize 5 už v Norsku
dohlíží i svatá Barbora str. 2
Prefabrikáty pro ostění tunelu
Ejpovice se vyrábějí v Dýšině str. 5
Rychlá záložní elektrárna
Ve Varšavě pomáhají divizi 4 na
stavbě S8 i oceláři z divize 3 str. 5
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Metrostav stále stoupá v CE TOP 500
V žebříčku 500 největších podniků regionu, který podle
konsolidovaných výnosů předchozího roku pravidelně
sestavuje firma Deloitte, zaujal Metrostav 180. příčku
a oproti minulému hodnocení si polepšil o 10 míst. Ve
stavebnictví byl opět druhý za polským Budimexem.
Slavnostní odpal
V rámci islandského projektu
Norðfjarðargöng provedl
20. srpna střelmistr Igor
Benčo slavnostní odpal
(foto), kterým prodloužil
vyraženou část tunelu
Norðfjörður z portálu
Eskifjörður na 2000 metrů. Týden před tím překonali raziči
tisícimetrový milník při protiražbě z portálu Fannardalur.
Tým divize 5 v čele s Ing. Alešem Gothardem, který stavbu
na Islandu provádí, tak dohromady vyrazil už víc než
40 procent z celkové délky tunelu, jež dosáhne 7566 metrů.
Nedávné úspěchy BeMo Tunnelling
Letos v červenci získala nadnárodní společnost BeMo
Tunnelling (BeMo), člen Skupiny Metrostav, dvě nové velké
zakázky. Na projektu sanace silničního tunelu Arlberg se
bude ve sdružení podílet na sanování stavebního úseku 1
a únikové cesty přes větrací kanál. V současnosti běží
na plné obrátky práce na projektové dokumentaci. Druhá
zakázka – vybudování sdružené vodní elektrárny obcí
na horním toku řeky Inn (Gemeinschaftskraftwerk Inn) – se
už rozeběhla a pracovníci firmy BeMo při ní ve sdružení
vybudují stavební část objektu elektrárny a podzemní
přívodní kanál Prutz/Riedl.
Štětí je v provozu
Malá vodní elektrárna
na Labi u Štětí, kterou
pro obecně prospěšnou
společnost Energeia
postavilo sdružení firem
Metrostav a Zakládání
staveb vedené týmem
Ing. Jiřího Škrance z naší divize 6, byla 4. srpna po
úspěšném ukončení všech zkoušek poprvé zapojena do
rozvodné sítě. Její výkon zatím dosahuje asi 600 kW.
Poslední úpravy v jejím okolí stavbaři dokončí letos v říjnu.
Zkušební provoz elektrárny probíhá pod vedením divize 6.
Potvrzení společenské odpovědnosti
Ve dnech 19.–20. srpna 2014 v Metrostavu úspěšně
proběhl další dozorový audit plnění normy SA 8000.
Obchodním partnerům dokládá vysoký standard v úrovni
pracovních podmínek zaměstnanců a firemní společenské
odpovědnosti. Více najdete na www.metrostav.cz.
Společnosti Subterra se daří
Kolegové z firmy Subterra uspěli v nedávné době při
získávání zahraničních zakázek. V Maďarsku vyhráli ve
sdružení soutěž na výstavbu šestikilometrového obchvatu
města Várpalota. Další úspěch si společnost připsala
ve Švédsku, kde vyrazí dva přístupové tunely o délce
645 metrů a 515 metrů, které budou využity pro odtěžování
rubaniny při výstavbě silničního obchvatu Stockholmu.
Podpis významné smlouvy o spolupráci
Ve středu 20. srpna podepsal jednatel firmy CCE Praha
Ing. Jaroslav Pohan smlouvu o spolupráci v oblasti
vývoje bezpilotních průzkumných prostředků s Vojenským
technickým ústavem letectva a protivzdušné obrany.
Týká se velmi sofistikovaných technologií, které najdou
uplatnění nejen ve vojenské, ale i v civilní oblasti.
CCE Praha je dceřinou společností Metrostavu, se kterým
úzce spolupracuje. V poslední době se třeba významně
podílela na zatěžovacích zkouškách Trojského mostu.
Metrostav_15_16_2014.indd 1
Tým Ing. Michala Weinera z divize 8 předal začátkem
července investorovi dokončenou stavbu paroplynové
elektrárny v Počeradech (titulní foto). Má unikátní,
u nás dosud nepoužitou technologii, a její výstavba
proto nebyla jednoduchá. Metrostav při ní generálnímu dodavateli společnosti ŠKODA PRAHA Invest odpovídal za obchodní balíček číslo 14, konkrétně za téměř
celou stavební část projektu. Dílo předával technologům přesně podle harmonogramu, jejich problémy ale
dokončení zakázky odsunuly o více než rok. Dnes už je
však celá paroplynová elektrárna plně funkční a společnosti ČEZ bude s ohledem na energetickou situaci
sloužit jako záložní. K síti totiž může být připojena
za pouhých několik minut po spuštění.
„Do funkce vedoucího projektu jsem přešel vloni
v červnu a vystřídal tak Ing. Pavla Komsu, současného
výrobního náměstka divize 8, který nahradil Ing. Josefa
Špryňara, když se ten stal naším náměstkem obchodním,“
říká Ing. Weiner a pokračuje: „Zatímco oni řídili samotnou
výstavbu hlavního výrobního bloku – strojovny spalovacích turbín, parní turbíny (malé foto), dozorny – a mnoha
dalších navazujících objektů, mezi něž patří i stanoviště
traf a protihluková opatření, na mě zbylo samotné předání díla spojené především s opravami poškozených
konstrukcí po montážích technologie, s dořešením změn
vyžádaných investorem a s rozvleklými administrativní
mi úkony. A těch bylo opravdu hodně. ČEZ je totiž po této
stránce velice náročný investor a například jedno paré
průvodní technické dokumentace obsahovalo přes 26 500
listů. Předávali jsme tři a kompletovali je vloni před Vánocemi, kdy jsme s kolegy často pracovali dlouho do noci.
Za jejich nasazení bych jim chtěl ještě jednou poděkovat.“
Metrostav se jako zhotovitel v Počeradech podílel
i na dalších obchodních balíčcích – na OB 04, úpravně
přídavné vody, a na OB 03, kde zajišťoval dodávku technologických plošin a ocelové prvky pro základ parní turbíny.
Tým divize 8 přitom řídil kromě dalších subdodavatelů
i kolegy ze Skupiny Metrostav. Železobetonové konstrukce totiž prováděli betonáři divize 6, výrobu a montáž velkých ocelových konstrukcí obstarala divize 3, zámečnické
prvky vyrobila divize 1, zaměstnanci divize 11 zajistili stacionární jeřáby a pracovníci divize 4 Subterra namontovali
vzduchotechniku a vytápění.
Zatímco ve špičce pracovalo na stavbě více než tisíc
zaměstnanců různých dodavatelských firem naráz, dnes
už v Počeradech jen pár dělníků odstraňuje poslední drobné vady a nedodělky nebo pracuje na úpravách, které si
dodatečně vyžádal investor. V nové elektrárně úspěšně
proběhly všechny zkoušky a i v praxi se už potvrdilo, že
880MWe paroplynový zdroj – jehož výkon je větší než
tři čtvrtiny jednoho jaderného bloku v Temelíně – je plně
funkční a schopný dodávat elektrickou energii do sítě
za pár minut po spuštění, čímž může okamžitě nahradit
výpadky jiných elektráren.
V Elektrárně Počerady už dříve tým Ing. Marka Magerova z divize 8 zrekonstruoval za provozu 15 km dlouhý
přivaděč surové vody a přestavěl dílny na budovu služeb.
A protože i po dokončení paroplynové elektrárny byl zadavatel s prací Metrostavu spokojen, je jisté, že firma ovládá
stavby pro energetiku stejně dobře jako díla v ostatních
segmentech stavebnictví. Potvrzují to ostatně i její úspěšně prováděné zakázky v Ledvicích a Prunéřově.
Barborka pro Pol’anu
Na 40 dělníků a techniků divize 5 se pod vedením
Ing. Jiřího Břichňáče střídá na Slovensku na ražbě téměř 900m tunelu Poľana, části dálnice D3 v úseku Svrčinovec–Skalité. Od 31. července na ně dohlíží i soška
svaté Barbory, kterou do výklenku uložil stavbyvedoucí
Doprastavu Ing. Ambroz Čuchran (na foto vlevo).
„Ražbu jsme s vlastní strojní sestavou zahájili 2. července a do září jsme metodou NRTM vyrazili v kalotě více
než 55 m,“ říká Ing. Břichňáč, jehož tým na stavbě pracuje
ve sdružení s Doprastavem. Masiv, který raziči zmáhají,
leží v pásmu karpatského flyše, kde se střídají vrstvy různě zvětralých a tektonicky porušených jílovců a pískovců.
Kvůli velmi nepříznivé geologii proto postupují opatrně
a dno uzavírají s nejvýše 12m odstupem za opěřím.
Dálnice D3 je mezi Svrčinovcem a Skalitým budována
jen v polovičním profilu. Tunel Poľana s plochou výrubu
zhruba 105 m2 leží v jejím budoucím pravém jízdním pásu.
Vlevo od něj, v osové vzdálenosti asi 30 m, začali v polovině srpna stavbaři razit únikovou štolu s profilem 17 m2,
která bude s raženým tunelem propojena třemi propojkami. Nachází se v místě budoucí levé tunelové roury, pro
niž poslouží i jako průzkumné dílo.
Slavnostního zahájení projektu se 31. července zúčastnil i obchodní ředitel Metrostavu Ing. Milan Veselský.
Vyjádřil přesvědčení, že první milník stavby, 24. červen
2015, kdy má být tunel vyražen, se jistě podaří splnit.
–red–, foto archiv stavby
04.09.14 13:24