Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 5
Modernizace tratě pro bratislavselektričky“
Do poloviny se v těchto dnech bží práce na moder-
nizaci tramvajové trati veslovenském hlavm měs
Bratislavě, nakteré se vesdružení polejí divize 5 a8
Metrostavu. Jejich pracovci mají celkem pět měsíců
nato, aby kompletně vyměnili kolejový svršek ispo-
dek, vybudovali přes trať přejezdy pro auta apřechody
pro chodce aopravili trolejové vedení.
Modernizovaný úsek, který prohá přes 35tisícové
sídliště Dúbravka, měří bez sta metrů dva kilometry.
Je na něm pět zastávek, které budou samozřejmě také
zcela inovovány. Součástí projektu je inové obratiště pro
tramvaje, nakterém budou tři koleje – přibude zde jedna
„kusá“ pro odstavení nepotřebch či porouchaných vo
– slkově ovdanými výhybkami aautomatickým pro-
mazáváním kole, aby tramvaje při průjezdu obrattěm
neskřípaly anerušily tak obyvatele okolních do.
Akce začala vpolovině července astavbi, kteří pra-
cují vesdrení sfirmou Hans Wendel, nejprve demonto-
vali starou trať (foto). Ležela naželezobetonových pane-
lech auž byla vtak nevyhovujícím technickém stavu, že
tramvaje poní musely – ikdyž jde většinou orovný úsek
– jezdit sníženou rychlostí. Nanovém povrchu tratě, která
povede posamostatm zeleném pásu mezi čtproudou
komunikací, se už používají vylepšené technologie, kte
tlumí vibrace am ihluk. Vesvém důsledku tím snižu
inároky naúdržbu acelkově zvyšují bezpečnost provozu.
„Utraťového spodku využíme potěrkovou rohož zpo-
lyuretanu, která má žádané elastické atlumicí vlastnosti,“
upřeuje vedoucí projektu Ing.Zbyšek Staś zdivize 5.
Zastejm účelem vyíváme ipražce spružnou lnou
plochou, takzvaný UPS sysm. Dohromady to snuje
tuhost jízdní dráhy arovnorji rozloží celkové zatíže-
ní nadeí úsek koleje,“ dopuje stavbyvedoucí Ing.Jiří
Pups z divize 8 a pokračuje: „Zajímavostí je i rozchod
kolejí 1000 mm, který je vevropských městech ojedilý.
Používal se nazačátku 20. století, postupem času byl ale
tšinou přestaven nastandardch 1435 mm.“
Rekonstruované zastávky kromě přístřešků aosvětle-
ní dostanou inový informační systém. Naoboustranných
LED panelech se cestucí doz, jaká linka kdy akam
pojede. Natrati bude inová stelná signalizace pro větší
plynulost tramvajové dopravy. Bezpečnost chodců zvýší
také echody, které jsou navrženy tak, že přecházející
bude mít kolej vždy vesvém zorném úhlu. Aohled navětší
bezpečí bude rozhodně potřeba. Nová trať totiž um
zvýšení rychlosti „električek“. Oproti původnímu stavu,
kdy se nastaré trati ploužily třicítkou, budou moci namo-
dernizovaném úseku jezdit až 80 km vhodině. Běžná pro-
vozní rychlost je ale pnona na65km/h. Cestu, ktí
momentálně využívají náhradní autobusovou dopravu, se
ponom úseku poprvé svezou užzátkem prosince.
jar, foto archiv stavby
Prefabrikáty pro ostění tunelu Ejpovice
Úsloví „centimetr žádná míra“ rozhodně neplatí pro
pracovníky divize 5, kteří v areálu v Dýšině vyrábě-
jí segmentové ostění pro železniční tunel Ejpovice.
Všech osm dílů (tybinků) jednoho jeho prstence (rin-
gu), který má vnější průměr 9,5 m, šířku 2 m, tloušťku
0,4 m, celkovou hmotnost 60 tun a spotřebuje se na
j 22,88 m³ betonové směsi, totiž musí vybetonovat
s rozměrovou přesností 0,5 mm. Erektor tunelovacího
stroje S-799 začne tybinky ukládat do prvního tubusu
ve směru od Kyšického portálu ještě letos. Až razi
zdivize 5 uloží 4160. ring, skončí i ražba druhé tunelo-
vé trouby a tím i práce Metrostavu v dýšinské výrobně.
„Postup plnoprofilového tunelovacího stroje bude
tak rychlý, že jsme první tybinky museli zít vyrát už
včervenci, abychom se předzásobili a později stačili jeho
tempu. Do 1. září jsme už zhotovili 5 % z celkového počtu
prstenců,“ říká vedoucí projektu výroby Jí Schneider
a popisuje: „Od divize 11 máme sedm osmidílných sad
forem značky Herrenknecht Formwork, které během
24hodin připravíme, zabetonujeme (foto č. 1) a odbední-
me. Dvactka našich techniků a 60 dělníků z obou našich
provo, ale přežně z VNT tunely, se při výrobě střídá
po 12hodinových směnách v nepřetržitém provozu.
S výrobou, která v Dýšině probíhá, získávají pracov-
ci Metrostavu daí zkušenosti. Prstence pro ostění metra
V.A totiž měly průměr jen 5,8 m, šířku 1,5 m, tloťku
0,25 m a byly armova. Ty pro Ejpovický tunel jsou
nejen o více než dvě třetiny objemnější, ale jsou poprvé
u nás vyráběny z drátkobetonu. Jeho recepturu připravila
divize 5 ve spolupráci se specialisty z centrály, zejna
sprof. Ing.Janem L. Vítkem, CSc. V Kloknerově ústavu
ČVUT beton úspěšně prošel zkokami a spuje veškeré
požadované parametry. Kromě volně rozptýlech 1 mm
tenkých a 60 mm dlouch drátků obsahuje optimalizo-
vaná betonová ss navíc i polypropylenová vlákna, která
zvyšují požární odolnost konstrukcí a omezují vznik povr-
chových trhlin. Chemické přísady zaručují takovou mini-
lní pevnost betonu, že segmenty je možné odbednit už
po 16 hodinách od betonáže a po čtyřech dnech tvrdnutí
je lze ze zateplených a v zimě vytáných výrobních hal
vyskladnit na venkovní plochy o rozloze 19 000 m². Beton
je samozřejmě vodostavební a silně vibrovaný. Vněí část
ech dílců je nutné dohlazovat ruč, aby je mohly bez
obtíží přemísťovat vakuové manipulátory (foto č. 2).
Na rozdíl od tybinků pro metro V.A, které byly z drát-
kobetonu jen v krátkém úseku kvůli odzkoení techno-
logie, budou dílce pro ejpovické ostění vyztuženy pouze
v místech ražech propojek. Těsní do jejich spár je
zabetonované ve formě a prstence budou příčně spojovat
plastové naděcí trny, které urychlí montáž ostě.
„Segmenty pro metro jsme dělali s Doprastavem ve
slovensm Senci. Pro výrobu ostění tunelu Ejpovice
jsme vsadili na vlastní síly azaměstnání našich pracovní-
ků se nám velmi osvědčilo. Při poslední kontrole přesnosti
výrobků náš geodet naměřil odchylku v rozrech díl
jen 0,23 milimetru. A to je přesnost, s jakou stavbi
opravdu obvykle nepracují,“ uzavírá Jí Schneider.
red, foto archiv divize 5
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVI
strana 5
1
2
1 2
Hasiči veVrchlabí získajínovou zbrojnici
Vrchlabští hasi se víštím roce dočkají nové zbroj-
nice. Ta stará v Husově ulici, přímo v centru města,
má už odslouženo. Profesiolní útvar vní sídlí čtyři
detky let, budova je vnevyhovujím stavu a navíc
nemá ideální polohu – vyždí se zní totiž doúzké ulice
ařidi přitom často musejí couvat. Protože se objekt
nevyplatí rekonstruovat, bylo rozhodnuto přestěhovat
hasiče do nového. Jako nejvhodjší pro tento účel
sto vybralo budovu bývalé celnice, která dnes díky
Metrostavu prochází rozsáhlou rekonstrukcí.
Objekt u silnice směrem na Valteřice hasiči dostali
odstátu, město naně převedlo iokolní pozemky orozloze
es 3000 m
2
. Odzátku letch prázdnin naestav-
bě staré celní budovy na moderní hasičskou zbrojnici
pracuje divize 9, která kromě rekonstrukce stávajících
prostor přistaví i zcela nové garáže pro hasičská auta
ataké budovu pro záchrannou zdravotní službu, která je
zatím vprojmu vmístní nemocnici. Vznikne tak nový
areál integrovaného záchranného systému, jenž vyhovuje
moderním poznatkům, podle kterých je výhodné, když
tyto útvary sídlí pohromadě. Jejich zásah je pak totiž
koordinovanější arychlejší. Prostory obou složek budou
barevně odlišeny, takže by si je nikdo neměl splést. Zbroj-
nice bude červená azáchranná slba bílá (vizualizace).
V současnosti provádíme bourací práce, přeložku
plynu azároveň ivýkopové práce pro zalení nových ob-
jektů,“ přibližuje současný stav vedoucí projektu Ing.Filip
Křesťan. „Až toto dokončíme, přijdou na řadu vyzdívky
a podchytávky v rekonstruovaném objektu bývalé cel-
nice. Pak plánujeme nový střešní plášť, abychom měli
budovu nazimu uzavřenou. Soasně budeme pracovat
nanových objektech,“ popisuje daí postup. Kromě s-
ho zázemí zde vrchlatí hasiči najdou icvné schodiště
a hřtě. Do nových prostor by se spolu se záchranáři
li stěhovat už vříjnu příšho roku. Uitě si je zaslouží,
vždyť prvčeský dobrovolný hasský sbor veVrchla, kte-
rý později proslavil režisér Miloš Forman vesm filmu Hoří,
má panenko (1967), vznikl prakticky ihned poválce, 16.srp-
na1945. Profesiolní jednotka zde byla založena vroce 1972.
jar, vizualizace archiv divize
VeVaršavě pomáhají divizi 4 ioceláři zdivize 3
Napřestavbě čtyřpruhového průtahu silnice S8 Varša-
vou mezi mimoúrovňovými křižovatkami Powązkowska
aModlińska začala včervenci pracovat také divize 3
Metrostavu. Pro tým Ing. Radima Čápa z divize 4,
který zakázku v polské metropoli řídí, zajišťuje reno-
vaci původních ocelových konstrukcí mostu generála
Stefana Grota-Roweckiego. Pětice techniků pod ve-
dením Ing.Ladislava Pokorho zde konkrétně dohží
naopravu více než 30 let starých svarů anedokonalos
materlu, která celá musí skončit v červnu příštího
roku. Nastavbu si kolegové „odskočili“ zPrunéřova.
i komplexní obnově Elektrárny Prunéřov, nakteré
spolu stýmem Ing.Marka Šacha pracujeme už dva roky,
došlo kezpdění technologických dodávek jiných firem.
Naše zasmluvněné práce se proto odsunuly amy získali
ílitost působit i na jiné zakázce. Nechli jsme tot
snížit počet pracovníků projektového týmu, abychom
neriskovali komplikace při dokončovacích pracích velek-
trárně,“ vysvětluje vedoucí projektu Ing.Daniel Riedl.
Jeho kolegové dnes veVaršavě řídí skupinu více než
50 svářečů azámečků, ktí opravují práci svých před-
chůdců zlet 1977–81, kdy byl most generála Grota-Ro-
weckiego přes Vislu postaven. Kvalita jejich tehdeí práce
totiž odpovídala socialistickým zvyklostem. „Technikům
pomáhají ještě dva potí studenti, prote znalosti míst-
ch, ktí ovládají jazyk a znají prosedí, jsou v cizi
nezbytné,“ doplňuje Ing.Riedl. Svářeči azámečníci (pol-
sky prace hawerske) už pod vedením divize 3 dokončili
vpolovině srpna opravy svarů naspodní části mostovky
severního mostu (foto č. 1). Splnili tak první milník svých
prací a divize 4 mohla v ternu podle harmonogramu
zahájit nástřik hydroizolace nahorní části mostovky.
Práce naopravě ocelové konstrukce prvně opravova-
ného severního mostu budou hotové koncem letošního
září. Zátek prací nadrum mostě – jním – ovlivní do-
ba přestavby lešení zjednoho mostu nadruhý azejna
počasí. Pokud budou nízké teploty nebo vysoká vlhkost,
musely by totiž opravy pokračovat až víštím roce.
Kompletní opravu ocelových konstrukcí obou mostů
dokončí divize 3 vzávěru června 2015. Jejím výsledkem
budou nejen perfektně přebroušené svary (foto č. 2), ale
izatmelení pod nátěry aúsšné výsledky nedestruktiv-
ních zkoušek mostu. „Vizuální kontrolu zajistíme vlastními
silami, magnetické a kapilární zkoušky pro nás provedou
subdodavatelé,“ dopuje Ing.Riedl auzavírá: „Jsme rádi,
že můžeme veVaršavě pomoci kolem zdivize 4. Spo-
lupracovali jsme snimi již navýstavbě několika mostů,
nastavbě 512 Pražského okruhu anaTrojsm mostě –
ikdyž zde vobráceném gardu – avždycky výborně.“
red, foto Petr Masař, Miroslav Polách
Metrostav_15_16_2014.indd 5 04.09.14 11:33
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 6

 

Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 5
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 6
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 6

Strana 6

5

Sending statistics … done (649 ms)

Rendering Strana 6 (102952): (0/1) (639 ms)

Rendering Strana 5 (102949): (0/1) (686 ms)

Rendering Strana 4 (102947): (0/1) (685 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3012/vth119305-1.jpg (3x)

 i3012/vth119307-1.jpg (3x)

 i3012/bg102949.svg

 i3012/vth119312-1.jpg (3x)

 i3012/vth119276-1.jpg

 i3012/vth119300-1.jpg (2x)

 i3012/vth119303-1.jpg (2x)