Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 3
LETNÍ PŘÍLOHA
strana 3
Dobrošov uNáchoda
Jako první památka vojenské fortifikace zdoby před dru-
hou světovou válkou byla vroce 1968 odtajna aorok
pozji izístupněna pevnost Dobrošov uNáchoda (na
mapě oznena číslem 2). Patří kturisticky nejvyhle-
vanějším opevm us adozačátku letošho květ-
na jí prošly téměř dva miliony návštěvníků. Nadotazy
ovýstavbě odpovídal její správce Josef Farář.
Jak stavba Dobrošova zala akdo se naní polel?
Jakmile vláda rozhodla ovýstavbě opevnění, arda vy-
hlásila výběrová řízení naprovedení jednotlivých úseků.
Vípadě Dobrošova se dokonkurzu přihsilo 11 firem,
soutěže se zúčastnilo osm a zakázku nakonec získala
firma Kapsa-ller, která staventě převzala 29.červen-
ce1937. Rozpet nastavební část činil necelých 35mi-
lionů korun, proinvestovalo se však jen asi devatenáct.
Kdy dílo začalo aco všechno se podařilo dokončit?
Práce byly zahájeny 13. září 1937. Ze sedmi pnovaných
bunkrů byly napovrchu stavebně dokončeny tři, ato dělo-
střelecký srub Zelený (foto č. 1) apěchotní sruby Můstek
(foto č. 2) aJeřáb. Všechny objekty měly být vprůměrné
hloubce 40 m propojeny sysmem podzemních chodeb
alů vdélce okolo 2 km. Zajeden rok práce bylo vyru-
no celé podzemí azhruba třetina z něj ivybetonona.
Ražby probíhaly hornickou metodou. Kolik materiálu
bylo třeba rozpojit akolik se spotřebovalo betonu?
Podle projektu se předpokládalo, že bude poeba vyžit
asi 20000 m
3
horniny, veskutečnosti jí bylo odtěženo jen
16000 m
3
. Stěny istrop povrchových bunkrů měly tloť-
ku až 3,5 m a spotřebovalo se na ně téř 12000 m
3
betonu, podzemní prostory si vyžádaly daí 4000 kuků.
Stavba byla ukončena nakladě mnichovské dohody
vzáří roku 1938. Co se dál spevností dělo?
koli Náchodsko nebylo sudetskou oblas, dělníci muse-
li práce ihned ukoit astaventě vyklidit. Němečtí vojáci
ak přli tvrz zkontrolovat až veznu 1939 apocelou
lku byla pod jejich správou – uzavřená ase zabed-
mi vstupy. Jen vroce 1940 zní nechali odstranit vkeré
kovové části, například střílny. Dále ji nevyužívali, snad
svýjimkou testovacích střelnic či natáčení propagačních
filmů oúspěších německé armády naMaginotově linii.
Aco návštěvkům dnes nabízí pevnost Dobrošov?
Mohou prot provozní budovu, kde třeba najdou vEvropě
největší kolekci miniatur afigurek (foto č. 3), které ztvárňu
Československou armádu zobdobí před druhousvětovou
lkou. Běžně si mohou prohlédnout idva ze tří dokonče-
ch tvrzových objektů včetně zhruba čtvrtiny vyražených
podzemch chodeb aprojít naučnou stezku, která vedvou
trasách přibluje pevnostní systém. Podrobnosti najdou
nahttp://pevnost-dobrosov.kvalitne.cz.
Celou stranu připravila Martina Vampulo-
, foto poskytli správci objektů amuzea
Předválečné opevnění
najižní Mora
Hranice Československa a Rakouska byla začátkem
30. let 20. století považována zarelativně bezpečnou.
Opevnění této oblasti se proto mělo budovat až nakon-
ci 40. let. Zásadní obrat však nastal 12. března 1938
po obsazení rakouské republiky Německem. Rychle
avkrátkém čase proto mělo být na jižní Moravě vybu-
dováno obranné postavení slehkými objekty azaháje-
na výstavba těžho opevnění – 41 pěchotch srubů
doplněných později o čtyři další. Místo dělostřelec-
kých tvrzí měly ochranu tohoto území zajišťovat izolo-
vané dělostřelecké či minometné sruby.
Vzhledem krovinamu terénu se opevnění najiž
Moravě razilo minilně a až napár objektů se provádělo
jako hloube,“ popisuje Bc.Roman Řezček zTechnic-
kého muzea v Brně (www.technicalmuseum.cz), které
spravuje areál československého opevnění vŠatově (na
mapě označen číslem 3). Tam je dnes zpřístupněný pě-
chotní srub MJ-S3 zvaný Zahrada (foto č. 1).
Počet avelikost pomocných staveb, strojů adalších
nezbytností, které byly pro vybudoní pevnostch ob-
jektů nutné (foto č. 2), určoval výhradně zhotovitel stavby
nazákladě svých možnos, zkušeností apoívané tech-
nologie. Vojenská správa dbala nadodržování požadavků
eba naochranu kameniva před znečtěním, zastřeše
stavby při betonáži či naochranu skladů cementu.
Betonování objektů sohledem napadovanou odol-
nost opevnění probíhalo nepřetržitě, aby nedlo kevzni-
ku pracovní spáry. „Beton se musel hutnit, což bylo velmi
ročné – kvůli zvýšení pevnosti se totiž při jeho výro
azpracování poívalo jen malé mnství vody amíchala
se takzvaná zavlhlá směs,“ vypráví Roman Řezček apo-
kračuje: „Firmy kromě hutnění rmi pěchy poívaly
ipěchy pneumatické apřílné elektrické vibrátory. Určitá
místa vždy hutnil konkrétní dělník, aby mohl být třeba
finančně postižen při špatně odvedené práci.“
Kvalita betonu se kontrolovala a přísně sledovala.
Vojenský stavební dozor nani dohžel přímo při betonáži
azjednotlivých konstruch vrstev necval vždy zho-
tovit tři kontrolní kostky, které se zkoušely veVýzkum-
m azkebm ústavu hmot akonstrukcí stavebních
i ČVUT v Praze, kde byl tehdy přednostou profesor
Ing.Frantek Klokner, po ktem se dnes ústav jmenuje.
„Kvalita betonu byla důlitá ipro výplatu. Pokud firma
nedodržela padovanou krychelnou pevnost, tak se za
každý 1 kg/c, okterý byla pevnost betonu nižší, sráželo
0,5 % zceny betonu,“ popisuje sankce Roman Řezček.
Dokonce září roku 1938 bylo vprostoru jní Moravy
postaveno 1057 lehkých objektů a jejich výstavba byla
nahlavním obranném postavení zcela dokončena. Ztěž-
kého opevnění (foto č. 3) se podařilo vybetonovat jen šest
objektů – tři uŠatova, dva uDykovic ajeden uMikulova.
2
1
3
Postupy při stavbě československého opevnění
Vposledch letech stále více turistů vyhlevá zal
výletů bunkry či tvrze československého opev
z30. let 20. století. Jejich umístění (mapa) lze vyhle-
dat třeba na webu http://turistika.army.cz. Opevnění
nebylo dokončeno kvůli zátku druhé světové války,
esto se tehdy – za pouch 2,5 roku do září 1938
– podařilo postavit 263 z1276 navrhovaných těžkých
pevností typu pěchotních srubů adělostřeleckých tvr
atéř 10000 z15463 plánovaných objektů lehho
opevnění, kterým se říká řoky. Staly se unikátní
stavební památkou připomínající vysokou technickou
úroveň anasazení našich předků.
Výstavbu těžho opevní nejpe představuje dělo-
střelecká tvrz Stachelberg uobce Babí nedaleko Trutnova
(na mapě označena číslem 1). Tento obr naprahu Krkonoš
byl projektován jako nejrozsáhlejší dělostřelecká tvrz
vČSR ajedna znejtších svého druhu nastě. Mělo ji
tvořit 12 bunkrů – předsunutá linie čtyř pěchotch srubů
avjádru objekty děloselectva, viz www.stachelberg.cz.
Projektu Stachelberg se naŘeditelství opevňovacích
prací (ŘOP) ujali škpt. Emil Ludvík akpt.Ing.Alois Staňa.
Rozpočet, financovaný státem, dosáhl 145193658 korun
československých. „Nastavbu byla vypsána soutěž, která
byla uzaena 30. srpna 1937. Vítězem se mezi osmi ucha-
zeči stala společná nabídka stavebních firem Ing.Zdenko
Kruliš aKonstruktiva Praha. Opevnění totiž stali civilní
dělníci, ovšem pod dohledem vojenského stavebního
dozoru apod ochranou strážních jednotek. Práce začaly
16. října 1937 aměly trvat 24 měsíců, pak měla být tvrz
vystrojena avyzbrojena,“ říká RNDr.Miroslav Kejzlar ze
sdružení Stachelberg, které se dnes opevnost stará, apo-
kračuje: „Stalo se ale jen 11 měsíců, do30. září 1938.
Po podpisu mnichovské dohody připadlo Trutnovsko
mecku avýstavba, naž vetřech směnách nepřetrži-
tě pracovalo na1800 dělků, skoila. Už 2. října 1938
bylo naStachelbergu zastaveno čerpání vody zpodzemí.
Když ošest dní později pevnost obsadili němečtí vojáci,
dopodzemních prostor se nedostali. Bylo už vm tot
jezero s asi 20000 kubíky vody.
Nastavbě Stachelbergu pracovali minéři, kteří rubali
šachty, štoly i sály a stali dasné dřevěné paže
ve výrubu, jejich pomocci, co nosili nářadí a vrtáky,
avozíčkáři (šlepři). Ti nakládali rubaninu dovoků aod-
želi ji. Ostění pak betonovali tehdejší tuneloví zedníci.
Práce vlistopadu 1937 zajily výruby šachet všech
čtyř pěchotch sru, dvou pracovch šachet aštol pro
vchod dopevnosti. Osmi přístupy se raziči během ledna
aúnora 1938 dostali naúroveň hlavní komunikace aza-
hájili její dílčí výlom. Postupovali průměrnou rychlostí tři
metry denně acelou komunikaci vyrubali dokonce červ-
na1938. Soužně prováděli ivýlomy sálů.
Pro výstavbu ceho podzemí Stachelbergu bylo třeba
rozpojit zhruba 50000 m
3
horniny, která se úzkokolejnou
železnicí vyvážela z podzemí a ukládala do hlubokého
írodho zářezu nad vesnicí Babí. Základem rychlého
postupu výrubů – zhruba tři metry denně, tedy metr
zasnu – bylo rozsáhlé použití trhavin avelmi dobrá
organizace práce. Minéři denně rozpojili 13 m³ horniny,
kterou šlei asi začti hodiny rně naložili. Souběž
snakm už minéři vrtali nadaí odsel. Používali
současně dvě až tři vrtačky poháněné stlačeným vzdu-
chem anaštolu o profilu 2,5 x 2,5 m poebovali 10 až
14r olce asi 1,5 metru. Ponabití náloží následoval
odpal pomocí metrové zápalnice.
i výrubech velkých sálů razi používali několik stan-
dardních postupů, nejčastěji Moderní rakouskou sousta-
vu. Vdélce budoucího sálu nejprve vymali dvě štoly nad
sebou azhorní vždy asi potřech metrech prorazili svis
komíny doté dolní (foto č. 2). Pak se stropní štola naobě
strany rozšířila astrop se podeel výdřevou. Poodstra-
ní stropu mezi dolní a horní štolou se dolní rozšířila
naplný profil abetonáři vybetonovali svislé ostění. Po
se na vodní výdřevu z doby razicích prací připevnily
evěné obloukové ramenáty sposuvným bedněním pro
betonáž klenby. Beton se nenapojoval přímo naskálu, ale
navrstvu kamenné rovnaniny, která sloužila jako ochran-
ný polštář proti drobm pohym skalního masivu, j
by mohly osní rozlámat. „Ramenáty sbedněním se pod
stropem posouvaly, podrná výdřeva se přitom uře-
závala ademontovala. Na závěr se betonovala podlaha.
Naochranu proti pronikání vody obsahoval beton, který
se hutnil rně nebo pneumatickými pěchy, izolní pří-
sady. Velmi důlité bylo důkladné odvodní díla včet
nepřetržitého čerpání vody, popisuje RNDr.Kejzlar.
Izakrátkou dobu se našim předkům podařilo uBabí
vybudovat rozsáhlé dílo. Celé podzemí Stachelbergu je
vyrubáno azhruba z15 % vybetonováno. Zahrnuje celkem
3,5 km chodeb asá, jejichž osou je hlavní chodba, která
spojuje všechny důlité komplexy, velké muniční sklady,
kasárna pro 800 až 1000 mužů, velitelství, energetické
dro a munní sklady pod dělostřeleckými objekty.
Ze12objektů napovrchu byla většina rozestana, vybe-
tonovat se podařilo jeden – pěchotní srub číslo73 (foto
č.1), kde je dnes Muzeum československého opevnění.
Znovu zpřístupněné nedokončené podzemí dnes tvoří
unikátní expozici. Občanské sdružení Stachelberg vněm
vybudovalo iněkolik ukázek jednotlivých stavenišť (foto
č. 3), aby si každý návšvk mohl vytvořit vlastní před-
stavu otom, jak práce probíhaly apostupovaly.
1
1
2
1
2
3
2
3
3
Polsko
Slovensko
Rakousko
Německo
Vojensko-turistická mapa československého opevnění
Metrostav_15_16_2014.indd 3 04.09.14 11:33
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 5
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 6
Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 15-16/2014, Strana 6

Strana 6

3

Sending statistics … done (499 ms)

Rendering Strana 4 (102947): (0/1) (489 ms)

Rendering Strana 3 (102945): (0/1) (537 ms)

Rendering Strana 2 (102942): (0/1) (534 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3012/vth119300-1.jpg (3x)

 i3012/vth119303-1.jpg (3x)

 i3012/bg102945.svg

 i3012/vth119305-1.jpg (3x)

 i3012/vth119276-1.jpg

 i3012/vth119307-1.jpg (2x)

 i3012/vth119312-1.jpg (2x)