strana 6

Cyklisté v Blance

Tunelový komplex Blanka si ještě na běžný provoz

pár měsíců počká. Přesto už jeho částí 30. července

oficiálně projeli cyklisté – účastníci druhého ročníku

závodu smíšených týmů zdravých a handicapovaných

sportovců Opel handy cyklo maraton 2014. Další jízdní

kola se už ale zřejmě v Blance neobjeví, protože po

jejím otevření nebudou mít do podzemí povolený vjezd.

Účastníci týmového cyklomaratonu museli během

111 hodin zdolat celkem 2222 kilometrů. Na startu se jich

letos sešel rekordní počet – více než dvě stě – v 29 týmech. Většina z nich byla osmičlenná, tři však byly jen

čtyřčlenné. Všechny však musely mít ve svém středu

jednoho handicapovaného závodníka. Cyklisté jeli nonstop a postupně se střídali, každý z nich ale musel zdolat

minimálně sto kilometrů. Stačilo přitom, aby byl na trati

vždy jen jeden z každého družstva.

Závod oficiálně odstartoval na pražském Staroměstském náměstí a manifestačně se přesunul na Letnou,

odkud sportovci v pětiminutových intervalech startovali

na 3km jízdu tunelem do Troje. Průjezd jim na žádost

pražského magistrátu umožnili pracovníci Metrostavu,

kteří uvolnili jeden dopravní pruh a probíhající práce

s cyklo maratonem zkoordinovali. Při průjezdu stavbou

závodníci nesměli přesáhnout rychlost 20 km/h. Pokud

by nařízení nedodrželi, stihla by jejich tým hodinová

penalizace. Rychlost průjezdu přitom měřila firma, jež si

na cyklistech odzkoušela funkčnost zařízení, která budou

sledovat rychlost dopravy v tunelu po jeho otevření.

Během cesty napříč Českou i Slovenskou republikou

museli účastníci závodu projet 24 kontrolních míst, která

tvořily převážně spinální jednotky a rehabilitační ústavy.

Cíl byl 3. srpna v Praze a výsledky byly slavnostně vyhlášeny na Ladronce za podpory kapel Monkey Business

a The Tap Tap. V kategorii osmičlenných týmů kralovali

moravští Desafio, kteří dojeli v neuvěřitelném čase pouhých 74 hodin a 23 minut.

Týmy byly sice složené ze zdravých i handicapovaných sportovců, ale nejely za sebe. Byly patrony člověka

krátce po úrazu nebo nemoci, která jej upoutala na vozík.

Kromě motivace a vytržení ze stereotypu všedního dne

mu cyklisté mohli vyhrát zajímavé ceny a svou účastí jej

poslali na zážitkový víkend na Slapech. Tam si nově handicapovaní lidé budou moci vyzkoušet řadu aktivit a sportů

a získají i nové kamarády. „V první řadě je totiž zapotřebí

handicap překonat a vyrovnat se s ním, a v tom peníze

pomoct neumějí. Proto jsme se rozhodli jít touto cestou,“

uzavřel letošní ročník závodu autor projektu Opel handy

cyklo maraton Heřman Volf. Více najdete na internetových

stránkách www.111hodin.cz.

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Budoucnost Suezu

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Letní příloha posledních novin Metrostavu obsahovala

i článek o stavbě Suezského průplavu. Ještě na ní neoschla tiskařská čerň a na veřejnost pronikl egyptský

projekt na jeho modernizaci a rozšíření.

„Plánovaný projekt znamená vytvoření nového Suezského průplavu souběžného s dnes provozovaným kanálem,“ uvedl šéf úřadu Suez Canal Authority (SCA) Muháb

Mamiš v projevu vysílaném v polovině srpna egyptskou

státní televizí. Podle agentury Reuters také naznačil, že

nynější Suezský průplav, který měří 163 kilometrů, by

mohl být v rámci nového projektu prodloužen.

Od ledna 2010 mohou upraveným Suezským průplavem proplouvat lodě s výtlakem až 240 tun, s ponorem do

20,1 metru, široké až 50 metrů a s výškou do 68 metrů,

délka plavidel přitom není omezená. Suez je ale zatím

příliš malý pro supertankery, které musí stále obeplouvat

Afriku po cestě dlouhé přibližně čtyři tisíce kilometrů. To

by se ale mělo v budoucnosti změnit. Podle údajů správy

průplavu SCA v Ismáílíji plánuje Egypt vybudovat kratší

průplav o délce 72 kilometrů, který ulehčí provozu na dosavadním hlavním průplavu. Stavba se má realizovat do

tří let a 17 egyptských firem, které se budou na projektu

podílet, rozšíří 37 kilometrů dlouhý úsek dosavadní stavby a dalších 35 kilometrů vybuduje zcela nových. Podle

odhadů by projekt měl stát v přepočtu zhruba 82 miliard

českých korun a po rozšíření by měl do egyptské státní

pokladny přinášet 13 miliard dolarů ročně.

S novým Suezem jsou spojeny i další rozvojové

programy včetně výstavby tunelů, infrastruktury a turistických zón. O tyto projekty se ucházejí také zahraniční

investoři. Správa průplavu doufá, že stavební práce zaměstnají celkem až jeden milion lidí.

1

2

4

3

5

Stavba na vlastní oči

Noví absolventi, z nichž většina nastoupila do Metrostavu letos, navštívili 19. srpna stavbu pražského

metra V.A. Na vlastní oči se tak seznámili s jednou

z nejdůležitějších současných firemních zakázek.

Pro všechny nové zaměstnance z řad vysokoškolských studentů pořádá Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav Adaptační kurz absolventů. Je povinný a má

za úkol prohloubit jejich znalosti systému práce ve společnosti. Obsahuje besedy se členy vedení firmy, prezentace

a přednášky vedené vybranými manažery a odborníky, ale

také exkurze na zajímavá pracoviště.

Devatenáctka nových kolegů (foto), kteří pracují napříč celým Metrostavem, se 19. srpna v rámci svého

Adaptačního kurzu vydala pod vedením hlavního stavbyvedoucího divize 8 Ing. Jiřího Junka, Csc., do rozestavěného pražského podzemí. Konkrétně prošla tunelovým

tubusem metra V.A z budoucí stanice Veleslavín na Bořislavku. Exkurzi organizačně zajistila Mgr. Markéta Purnochová, specialistka na spolupráci s vysokými školami

z úseku personálního ředitele.

–red–, foto Jiří Junek

Koncert pro hospice

Společnost Metrostav dlouhodobě podporuje Hospic

Jana N. Neumanna v Prachaticích, jehož výstavbu řídila. Pokud byste osobně chtěli přispět na podporu paliativní péče, můžete vyslechnout Koncert pro hospice.

Tradiční benefiční koncert pořádá Asociace poskytovatelů hospicové paliativní péče a uskuteční se v pátek

17. října od 18 hodin v Sále kardinála Berana v Arcibiskupském paláci v Praze. Záštitu mu poskytl kardinál Dominik

Duka OP, arcibiskup pražský a primas český. V programu

vystoupí Vlachovo kvarteto Praha a klavíristka Helena Suchárová Weiser. Koncert bude moderovat Marie Retková.

Základní cena vstupenky je 200 Kč. Pro rezervaci míst

a informaci o platbách kontaktujte Lenku Václavovičovou,

telefon: 731 461 142, e-mail: info@asociacehospicu.cz.

Za podporu, i nad rámec vstupného, Asociace poskytovatelů hospicové paliativní péče předem děkuje.

Čtvrtky v Centru

6

Trojský most obstál při zatěžovacích zkouškách a předvedl svou noční krásu

Práce Metrostavu na Trojském mostě se chýlí ke konci. Ve středu 20. srpna se poprvé rozzářil do noci (foto

č. 1) a na jeho hlavní zhruba 200m pole s ocelobetonovým síťovým obloukem (foto č. 2) i na navazující 40m

železobetonový inundační most postupně nají žděly čtyři prázdné tramvaje 15T For City (foto č. 3) a 24 plně

naložených nákladních vozů o celkové hmotnosti asi 915 tun. Zahájily tak první zatěžovací zkoušky, kterými most

musel projít, aby mohl začít bezpečně sloužit. Ty statické, při nichž odborníci ověřovali chování konstrukcí při devíti

zatěžovacích stavech, trvaly celkem tři noci. Řidiči během nich rozestavovali různý počet tramvají i aut symetricky

i asymetricky uprostřed rozpětí obou polí; u hlavního mostu i ve čtvrtině a na koncovém příčníku. Pracovníci firmy

Pontex monitorovali průhyb mostovky a měřili změny napětí i teploty v konstrukcích oblouku, závěsů a mostovky

či pohyb ložisek. Dynamické zatěžovací zkoušky proběhly ve dne (foto č. 5) a pouze na hlavním mostě. Specialisté

z Ústavu teoretické a aplikované mechaniky AV ČR při nich zjišťovali nejnižší vlastní frekvence kmitání mostních

konstrukcí, útlum kmitání a dynamické výchylky od buzení elektromagnetickým budičem. Měřili i odezvy vyvolané

přejezdy tramvajových souprav či dvou nákladních vozidel (foto č. 4) za různých rychlostí a konfigurací přejezdů

včetně nouzového brzdění tramvaje. V předepsaných zkouškách Trojský most uspěl. Termín dokončení technicky

složité a zároveň krásné stavby (foto č. 6), kterou ve sdružení řídil tým divizí 2 a 5 Metrostavu a na níž se vlastními

silami podíleli pracovníci jeho divizí 5, 3 i zaměstnanci TBG Metrostavu a CCE Praha, je 30. září 2014.

Pod jednoduchým názvem z titulku se ukrývá zajímavá

nabídka Centra vzdělávání Skupiny Metrostav. Obvykle

každý sudý čtvrtek v měsíci nabízí zdarma v Palmovka

Parku II od 14 do 16 hodin – pokud není uvedeno jinak –

krátký odborný seminář na různé náměty, které mohou

být přínosné po pracovní i soukromé stránce.

Témata volných seminářů jsou zatím vypsána do konce letošního roku. Vyberte si sami, co vás zajímá:

4. 9.

Větrání bytových i pobytových místností

přednáší Ing. Jan Klečka z centrály

18. 9. Peníze za všechny prachy

přednáší Ing. Vojtěch Kostiha z centrály

2. 10. Akustika bytových domů

přednáší Ing. Jan Klečka z centrály

9. 10. Představení UCEEB

přednáší prof. Hájek z ČVUT v Praze

16. 10. Manažerský workshop* (13–16 hodin)

přednáší zástupce společnosti BPP

30. 10. Poznejte sami sebe* (13–16 hodin)

přednáší zástupce společnosti T&CC

13. 11. Komunikace v zátěžových situacích*

(13–16 hod), přednáší zástupce KNO

27. 11. Tepelné mosty ve stavbách

přednáší Ing. Jan Klečka z centrály

11. 12. Jak drahé je zdarma?

přednáší Ing. Vojtěch Kostiha z centrály

Upřesnění najdete na stránkách Vzdělávání na intranetu

Skupiny Metrostav. U akcí označených * je nutné rezervovat si místo na adrese nada.ondrackova@metrostav.cz.

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,

180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 15-16/2014 vyšlo 9. 9. 2014 (17/2014 vyjde 24. 9. 2014) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček (místopředseda),

Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou

37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad

Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.

Metrostav_15_16_2014.indd 6

04.09.14 11:33