strana 6
Cyklisté v Blance
Tunelový komplex Blanka si ještě na běžný provoz
pár měsíců počká. Přesto už jeho částí 30. července
oficiálně projeli cyklisté – účastníci druhého ročníku
závodu smíšených týmů zdravých a handicapovaných
sportovců Opel handy cyklo maraton 2014. Další jízdní
kola se už ale zřejmě v Blance neobjeví, protože po
jejím otevření nebudou mít do podzemí povolený vjezd.
Účastníci týmového cyklomaratonu museli během
111 hodin zdolat celkem 2222 kilometrů. Na startu se jich
letos sešel rekordní počet – více než dvě stě – v 29 týmech. Většina z nich byla osmičlenná, tři však byly jen
čtyřčlenné. Všechny však musely mít ve svém středu
jednoho handicapovaného závodníka. Cyklisté jeli nonstop a postupně se střídali, každý z nich ale musel zdolat
minimálně sto kilometrů. Stačilo přitom, aby byl na trati
vždy jen jeden z každého družstva.
Závod oficiálně odstartoval na pražském Staroměstském náměstí a manifestačně se přesunul na Letnou,
odkud sportovci v pětiminutových intervalech startovali
na 3km jízdu tunelem do Troje. Průjezd jim na žádost
pražského magistrátu umožnili pracovníci Metrostavu,
kteří uvolnili jeden dopravní pruh a probíhající práce
s cyklo maratonem zkoordinovali. Při průjezdu stavbou
závodníci nesměli přesáhnout rychlost 20 km/h. Pokud
by nařízení nedodrželi, stihla by jejich tým hodinová
penalizace. Rychlost průjezdu přitom měřila firma, jež si
na cyklistech odzkoušela funkčnost zařízení, která budou
sledovat rychlost dopravy v tunelu po jeho otevření.
Během cesty napříč Českou i Slovenskou republikou
museli účastníci závodu projet 24 kontrolních míst, která
tvořily převážně spinální jednotky a rehabilitační ústavy.
Cíl byl 3. srpna v Praze a výsledky byly slavnostně vyhlášeny na Ladronce za podpory kapel Monkey Business
a The Tap Tap. V kategorii osmičlenných týmů kralovali
moravští Desafio, kteří dojeli v neuvěřitelném čase pouhých 74 hodin a 23 minut.
Týmy byly sice složené ze zdravých i handicapovaných sportovců, ale nejely za sebe. Byly patrony člověka
krátce po úrazu nebo nemoci, která jej upoutala na vozík.
Kromě motivace a vytržení ze stereotypu všedního dne
mu cyklisté mohli vyhrát zajímavé ceny a svou účastí jej
poslali na zážitkový víkend na Slapech. Tam si nově handicapovaní lidé budou moci vyzkoušet řadu aktivit a sportů
a získají i nové kamarády. „V první řadě je totiž zapotřebí
handicap překonat a vyrovnat se s ním, a v tom peníze
pomoct neumějí. Proto jsme se rozhodli jít touto cestou,“
uzavřel letošní ročník závodu autor projektu Opel handy
cyklo maraton Heřman Volf. Více najdete na internetových
stránkách www.111hodin.cz.
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Budoucnost Suezu
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Letní příloha posledních novin Metrostavu obsahovala
i článek o stavbě Suezského průplavu. Ještě na ní neoschla tiskařská čerň a na veřejnost pronikl egyptský
projekt na jeho modernizaci a rozšíření.
„Plánovaný projekt znamená vytvoření nového Suezského průplavu souběžného s dnes provozovaným kanálem,“ uvedl šéf úřadu Suez Canal Authority (SCA) Muháb
Mamiš v projevu vysílaném v polovině srpna egyptskou
státní televizí. Podle agentury Reuters také naznačil, že
nynější Suezský průplav, který měří 163 kilometrů, by
mohl být v rámci nového projektu prodloužen.
Od ledna 2010 mohou upraveným Suezským průplavem proplouvat lodě s výtlakem až 240 tun, s ponorem do
20,1 metru, široké až 50 metrů a s výškou do 68 metrů,
délka plavidel přitom není omezená. Suez je ale zatím
příliš malý pro supertankery, které musí stále obeplouvat
Afriku po cestě dlouhé přibližně čtyři tisíce kilometrů. To
by se ale mělo v budoucnosti změnit. Podle údajů správy
průplavu SCA v Ismáílíji plánuje Egypt vybudovat kratší
průplav o délce 72 kilometrů, který ulehčí provozu na dosavadním hlavním průplavu. Stavba se má realizovat do
tří let a 17 egyptských firem, které se budou na projektu
podílet, rozšíří 37 kilometrů dlouhý úsek dosavadní stavby a dalších 35 kilometrů vybuduje zcela nových. Podle
odhadů by projekt měl stát v přepočtu zhruba 82 miliard
českých korun a po rozšíření by měl do egyptské státní
pokladny přinášet 13 miliard dolarů ročně.
S novým Suezem jsou spojeny i další rozvojové
programy včetně výstavby tunelů, infrastruktury a turistických zón. O tyto projekty se ucházejí také zahraniční
investoři. Správa průplavu doufá, že stavební práce zaměstnají celkem až jeden milion lidí.
1
2
4
3
5
Stavba na vlastní oči
Noví absolventi, z nichž většina nastoupila do Metrostavu letos, navštívili 19. srpna stavbu pražského
metra V.A. Na vlastní oči se tak seznámili s jednou
z nejdůležitějších současných firemních zakázek.
Pro všechny nové zaměstnance z řad vysokoškolských studentů pořádá Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav Adaptační kurz absolventů. Je povinný a má
za úkol prohloubit jejich znalosti systému práce ve společnosti. Obsahuje besedy se členy vedení firmy, prezentace
a přednášky vedené vybranými manažery a odborníky, ale
také exkurze na zajímavá pracoviště.
Devatenáctka nových kolegů (foto), kteří pracují napříč celým Metrostavem, se 19. srpna v rámci svého
Adaptačního kurzu vydala pod vedením hlavního stavbyvedoucího divize 8 Ing. Jiřího Junka, Csc., do rozestavěného pražského podzemí. Konkrétně prošla tunelovým
tubusem metra V.A z budoucí stanice Veleslavín na Bořislavku. Exkurzi organizačně zajistila Mgr. Markéta Purnochová, specialistka na spolupráci s vysokými školami
z úseku personálního ředitele.
–red–, foto Jiří Junek
Koncert pro hospice
Společnost Metrostav dlouhodobě podporuje Hospic
Jana N. Neumanna v Prachaticích, jehož výstavbu řídila. Pokud byste osobně chtěli přispět na podporu paliativní péče, můžete vyslechnout Koncert pro hospice.
Tradiční benefiční koncert pořádá Asociace poskytovatelů hospicové paliativní péče a uskuteční se v pátek
17. října od 18 hodin v Sále kardinála Berana v Arcibiskupském paláci v Praze. Záštitu mu poskytl kardinál Dominik
Duka OP, arcibiskup pražský a primas český. V programu
vystoupí Vlachovo kvarteto Praha a klavíristka Helena Suchárová Weiser. Koncert bude moderovat Marie Retková.
Základní cena vstupenky je 200 Kč. Pro rezervaci míst
a informaci o platbách kontaktujte Lenku Václavovičovou,
telefon: 731 461 142, e-mail: info@asociacehospicu.cz.
Za podporu, i nad rámec vstupného, Asociace poskytovatelů hospicové paliativní péče předem děkuje.
Čtvrtky v Centru
6
Trojský most obstál při zatěžovacích zkouškách a předvedl svou noční krásu
Práce Metrostavu na Trojském mostě se chýlí ke konci. Ve středu 20. srpna se poprvé rozzářil do noci (foto
č. 1) a na jeho hlavní zhruba 200m pole s ocelobetonovým síťovým obloukem (foto č. 2) i na navazující 40m
železobetonový inundační most postupně nají žděly čtyři prázdné tramvaje 15T For City (foto č. 3) a 24 plně
naložených nákladních vozů o celkové hmotnosti asi 915 tun. Zahájily tak první zatěžovací zkoušky, kterými most
musel projít, aby mohl začít bezpečně sloužit. Ty statické, při nichž odborníci ověřovali chování konstrukcí při devíti
zatěžovacích stavech, trvaly celkem tři noci. Řidiči během nich rozestavovali různý počet tramvají i aut symetricky
i asymetricky uprostřed rozpětí obou polí; u hlavního mostu i ve čtvrtině a na koncovém příčníku. Pracovníci firmy
Pontex monitorovali průhyb mostovky a měřili změny napětí i teploty v konstrukcích oblouku, závěsů a mostovky
či pohyb ložisek. Dynamické zatěžovací zkoušky proběhly ve dne (foto č. 5) a pouze na hlavním mostě. Specialisté
z Ústavu teoretické a aplikované mechaniky AV ČR při nich zjišťovali nejnižší vlastní frekvence kmitání mostních
konstrukcí, útlum kmitání a dynamické výchylky od buzení elektromagnetickým budičem. Měřili i odezvy vyvolané
přejezdy tramvajových souprav či dvou nákladních vozidel (foto č. 4) za různých rychlostí a konfigurací přejezdů
včetně nouzového brzdění tramvaje. V předepsaných zkouškách Trojský most uspěl. Termín dokončení technicky
složité a zároveň krásné stavby (foto č. 6), kterou ve sdružení řídil tým divizí 2 a 5 Metrostavu a na níž se vlastními
silami podíleli pracovníci jeho divizí 5, 3 i zaměstnanci TBG Metrostavu a CCE Praha, je 30. září 2014.
Pod jednoduchým názvem z titulku se ukrývá zajímavá
nabídka Centra vzdělávání Skupiny Metrostav. Obvykle
každý sudý čtvrtek v měsíci nabízí zdarma v Palmovka
Parku II od 14 do 16 hodin – pokud není uvedeno jinak –
krátký odborný seminář na různé náměty, které mohou
být přínosné po pracovní i soukromé stránce.
Témata volných seminářů jsou zatím vypsána do konce letošního roku. Vyberte si sami, co vás zajímá:
4. 9.
Větrání bytových i pobytových místností
přednáší Ing. Jan Klečka z centrály
18. 9. Peníze za všechny prachy
přednáší Ing. Vojtěch Kostiha z centrály
2. 10. Akustika bytových domů
přednáší Ing. Jan Klečka z centrály
9. 10. Představení UCEEB
přednáší prof. Hájek z ČVUT v Praze
16. 10. Manažerský workshop* (13–16 hodin)
přednáší zástupce společnosti BPP
30. 10. Poznejte sami sebe* (13–16 hodin)
přednáší zástupce společnosti T&CC
13. 11. Komunikace v zátěžových situacích*
(13–16 hod), přednáší zástupce KNO
27. 11. Tepelné mosty ve stavbách
přednáší Ing. Jan Klečka z centrály
11. 12. Jak drahé je zdarma?
přednáší Ing. Vojtěch Kostiha z centrály
Upřesnění najdete na stránkách Vzdělávání na intranetu
Skupiny Metrostav. U akcí označených * je nutné rezervovat si místo na adrese nada.ondrackova@metrostav.cz.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,
180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 15-16/2014 vyšlo 9. 9. 2014 (17/2014 vyjde 24. 9. 2014) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček (místopředseda),
Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou
37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad
Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.
Metrostav_15_16_2014.indd 6
04.09.14 11:33