-
Metrostav
01/2025
Reportáž z náročného přesunu staré mostní konstrukce v Münsteru. Novoroční pozdrav generálního ředitele Metrostavu Ing. Jaroslava Herana. Fotoreportáž: Raziči zahájili rok 2025 výhrou.
Most pro město Münster vzniká v Praze
Logo Metrostavu DIZ září i v zahraničí, třeba v německém Münsteru, kde stavbaři budují most Pleistermühlenweg přes kanál Dortmund-Ems. Metrostav DIZ závod 2 zajišťuje demontáže, výrobu, montáže i plavební operace.
1
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
17. ledna 2025
ročník 37
most pro město Münster vzniká v praze
Logo Metrostavu DIZ je vidět nejen na stavbách po celé České republice, ale stále častěji i v zahraničí, například v Německu ve městě Münster. Stavbaři tu v severní části spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko přes říční kanál Dortmund-Ems vybudují nový most Pleistermühlenweg. Generálním dodavatelem je BeMo Tunnelling, Metrostav DIZ závod 2 zajišťuje demontáže, výrobu nového mostu, montáže a plavební operace.
Martina Vampulová, vizualizace Schüßler-Plan, Düsseldorf, foto archiv stavby
távající most (hlavní foto) pochází z roku 1954 a nemá potřebnou světlou výšku ani rozpětí pro plánované rozšíření kanálu. Stará mostní konstrukce proto musela být odstraněna a v létě ji na stejném místě nahradí novostavba. Splavení staré mostní konstrukce zajistili na začátku prosince kolegové z našeho závodu 2, konkrétně odborníci z provozu ocelových konstrukcí, ve spolupráci s firmou Sarens. Naši montážníci sestavili podepření na předpolí mostu ze systému Pižmo. Dělníci z firmy Sarens, která se specializuje také na složité přepravy, v přístavu Münster sestavili ponton a podvozky SPMT Kamag, na něž potom instalovali nosníky pro podélné podepření mostu. Na skladovací ploše vznikly odkládací věže, kam byla původní konstrukce mostu poté uložena.
Jak proběhla náročná operace?
„Splavení původního mostu bylo poměrně složité a veškeré činnosti na sebe musely navazovat. Nejprve sestava pontonu a podvozků podplula pod mostní konstrukci, přesně pod podélné nosníky, a konstrukci jsme zajistili. Následně jsme odřezali podélné nosníky u předpolí, a to zhruba v polovině až v 60 procentech jejich výšky. Podvozky pak převzaly většinu 400tunové hmotnosti konstrukce, aby naši montážníci mohli nosníky zcela odříznout,“ popisuje postup vedoucí útvaru Provozu ocelové konstrukce Milan Kysela. Poté již ponton převzal celou hmotnost mostní konstrukce, kterou pomocí podvozků zvedl a splavil na řece mimo opěry. V závěrečné fázi bylo třeba pomocí podvozků konstrukci ještě na pontonu otočit o 90 stupňů a zakotvit ji ke břehu v úrovni skladovací plochy.
stavba mostu umožní rozšířit vodní cestu tak, aby vyhovovala dnešním požadavkům
Následující den byla konstrukce pomocí podvozků převezena z říčného koryta na skladovací plochu a umístěna na dočasné odkládací věže, kde je postupně hydraulickými nůžkami sešrotována. „Poté co se skladovací plocha uvolní, vznikne zde předmontážní plocha, na které sestavíme, svaříme a natřeme nový most,“ doplňuje Milan Kysela.
800 tun po řece
Výroba ocelové konstrukce nového mostu (vizualizace) o hmotnosti 800 tun začne v Provozu ocelových konstrukcí závodu 2 v Horních Počernicích v Praze na začátku letošního roku.
Na jaře se po řece nová konstrukce přeplaví do Münstru, kde bude již připraven předmontážní rošt. Svářečské a natěračské práce potrvají do konce léta, kdy dojde ke splavení nového mostu na místo původního. Bude mít podobu ocelového diagonálního mostu pouze s jedním obloukem a ortotropní mostovkovou deskou. Dlouhý bude 99,2 metru a široký 9,7 metru. Na jižní straně rampy na levé straně průplavu bude vytvořena stezka pro pěší a cyklisty.
Světlá výška pro vnitrozemskou plavbu bude v oblasti průplavu zvýšena a přizpůsobena aktuálně platným předpisům. Rozšíření vodní cesty v tomto místě vyžaduje kromě průjezdné výšky minimálně 5,25 m nad horní mezní hladinou i světlou šířku 96,15 m.
Krátce Aktuálně
Metrostav 01/2025
Krátce Aktuálně
S cestou za snem i v roce 2025
Těší nás, že můžeme oznámit podepsání smlouvy o spolupráci (foto) se zájmovým spolkem Cesta za snem pro rok 2025. Naše podpora umožní Cestě za snem opětovnou realizaci sportovních a společenských akcí, při kterých dochází ke spolupráci a podpoře mezi zdravými a handicapovanými. Opět se tak v létě dočkáte dalšího konání Metrostav handy cyklo maratonu, jehož přípravy byly započaty.
Stavba v oblíbeném
horském střediskuTým divize 8 vedený Ondřejem Matouškem realizuje ve Špindlerově Mlýně v Krkonoších pro investora ERTP Tranding výstavbu Hotelu Venuše. Stavbu se podařilo do konce roku zazimovat tak, aby ji po Novém roce nezastavila sněhová nadílka. Práce zde ale neustávají ani přes vrcholící zimu – probíhají přípravy na temperaci, vyzdívky a přípravy pro další odborné profese.
Nové zázemí pro sport
na PlzeňskuV obci Dýšina se v polovině prosince uskutečnilo slavnostní otevření sportovní haly a zrekonstruované školní tělocvičny (foto). Zakázku realizoval tým Pavla Zezuláka ze závodu 1 Metrostavu DIZ, akce se zúčastnil ředil plzeňského zastoupení závodu 1 Ing. Miroslav Záhoř. Objekty byly navrženy s důrazem na ekologická a energeticky úsporná řešení, nachází se zde např. fotovoltaická výrobna o výkonu 80 kWp či zelená střecha a systém hospodaření s dešťovou vodou.Podrobněji o projektu na str. 3.
BeMo Tunnelling
Metrostav 01/2025
BeMo Tunnelling
Silní navzdory geopolitickým problémům
Rok 2024 byl pro společnost BeMo Tunnelling (BeMo) dalším rokem plným výzev. Trvale vysoká inflace, rostoucí náklady na energie, dohody o vysokých mzdových nákladech a geopolitické nejistoty ovlivnily nejen naši každodenní práci, ale také rozpočtovou situaci veřejných a soukromých klientů.
Helmut Göhringer
egativní vývoj pozorujeme na klíčových trzích v Německu a v Rakousku stejně jako na budoucím trhu ve Velké Británii. Nepříznivé objektivní podmínky byly rozhodujícím faktorem, proč se nám nepodařilo dosáhnout vytyčených cílů ohledně obratu a zisku. Přesto se na nadcházející roky díváme s optimismem, protože vykazujeme objem objednávek, který výrazně převyšuje 400 milionů eur.
K tomu významně přispěly zakázky získané v minulém roce na výstavbu Cornberger tunelu a Holstein tunelu v Německu a energetického tunelu Tilbury v Anglii. V oblasti inženýrských staveb můžeme vykázat přijaté zakázky na terminál LNG ve Stade, servisní halu DTM 400 pro společnost Siemens v Dortmundu a most Pleistermühlenweg. V oblasti speciálních inženýrských staveb je největším přírůstkem projekt Objekt 7 (foto) na výškový most v Levensau, čímž jsme dokázali navázat na čtyři předcházející stavební objekty.
Rok 2025 přináší výzvy v dodavatelském sektoru pro velké projekty z části realizované ve sdružení
Politická změna ve Velké Británii vedla k vypovězení projektu tunelu Stonehenge, ale pozitivní je postoj vlády k zásobování energiemi, podporující vodní elektrárny a výstavbu elektrizační soustavy. V Německu jsme dosáhli úspěchů v obnově elektrického vedení, zejména díky metodě horizontálního proplachování HDD pro Tennet. Expandujeme v oblasti údržby staveb, vzhledem k vysoké poptávce po rekonstrukcích železniční, silniční a vodní infrastruktury.
Rok 2025 přináší výzvy v dodavatelském sektoru pro velké projekty realizované z části ve Sdružení. S partnery se účastníme výběrových řízení v Mnichově, Hamburku a dalších regionech, přičemž některé projekty zahrnují koncernové společnosti. Spolupráce s divizemi Metrostavu bude cíleně pokračovat za účelem využití výhod v rámci koncernu.
Obchodní vedení společnosti BeMo zaznamenalo od 1. ledna 2025 významnou změnu. Rozhodovací procesy a kontrola nad nimi přešla do rukou Mario Fankhausera jakožto jediného jednatele společnosti.
Jsme také hrdí na to, že jsme oslavili 60. výročí existence společnosti BeMo Tunnelling – založena byla v roce 1964 ještě pod názvem Beton – und Monierbau s tehdejším obchodním zaměřením na výstavbu tunelů.
Ptáme se
Metrostav 01/2025
Ptáme se...
Ing. Jaroslav Heran
generální ředitel Metrostavu
Rok 2024 skončil. O jeho hodnocení i výhled do roku, který by s pětadvacítkou na konci měl být podle numerologů rokem velkého potenciálu, jsme požádali Ing. Jaroslava Herana.
Vloni jsme se mohli pochlubit celou řadou oceněných projektů v prestižních soutěžích, realizujeme významné stavby, na které jsme hrdí. Pro naše týmy je to nepochybně velké uznání za jejich náročnou práci…
Ano, je to tak. Jsem velmi rád, že i v uplynulém roce se řadě našich staveb dostalo uznání a ocenění v různých soutěžích a anketách. Za jednu z nejprestižnějších považuji soutěž Stavba roku. V listopadu loňského roku kolegové ze společností Skupiny Metrostav šestkrát vystupovali na slavnostně nasvícené pódium ve Dvořákově síni pražského Rudolfina, aby přebrali některou z cen udělovaných v rámci této soutěže včetně čtyř cen v hlavní kategorii. Člověk se v takové chvíli nemůže ubránit uspokojení a hrdosti. Je dobře, že umíme úspěšně realizovat velikostí i technickou náročností výjimečné stavby a veřejná ocenění jsou toho důkazem. Nicméně podotýkám a podtrhuji, že pro mě je důležité, aby naše týmy odváděly kvalitní a spolehlivou práci vždy a všude. To je základ. Neexistuje žádná tak jednoduchá stavba, aby ji nebylo možno nesprávným postupem zkazit. Bez rozdílu si vážím dobré práce všech, ať už se jedná o stavby výjimečné, nebo běžné. Rozhodující je, aby naše stavby byly úspěšné.
Jak byste zhodnotili uplynulý rok z pohledu výkonů Metrostavu?
Nejen Metrostav a.s., ale všechny společnosti Skupiny si v loňském roce vedly mimořádně dobře. Dosáhli jsme vyššího obratu i lepšího hospodářského výsledku, než jsme plánovali a v tomto ohledu jde z hlediska externího obratu o rekordní rok v historické řadě. V tuto dobu ještě nemáme auditované účetní výsledky roku 2024, ale mohu předběžně říci, že očekáváme konsolidovaný obrat nad 50 mld. Kč a hospodářský výsledek před zdaněním vyšší, než tomu bylo v loňském roce.
Které výzvy jsme museli překonávat?
Naštěstí nic mimořádného, tedy pokud máte na mysli nějakou zvláště nepříznivou situaci či okolnost, se kterou bychom se museli těžce potýkat nebo jejím následkům čelit. Možná i proto jsou výsledky loňského roku tak dobré. Nezmiňuji samozřejmě běžné trable a výzvy, kterých je vždy k řešení spousta. Jsem rád, že poslední dobou úspěšně zvládáme řadu výzev, které bych zahrnul pod kategorii „problémy růstu“. Snažíme se zachytávat nové trendy a rozvíjet své působení do nových segmentů a oblastí. Tady bych zmínil například rozvoj našich kompetencí a kapacit v oblasti energetiky, EPC projektů, nebo PPP projektů. Dobývání každé nové oblasti stavebního trhu nebo osvojování nové technologie s sebou přináší výzvy, které řadu našich kolegyň a kolegů včetně mě samotného baví řešit.
Jak vnímáte aktuální situaci na stavebním trhu?
V loňském roce se dobře dařilo nejen nám, ale i valné většině našich konkurentů z řad velkých a středních stavebních firem. To je realita, přestože podle Českého statistického úřadu stavební produkce v České republice meziročně klesla. Za 1. až 3. kvartál 2024 to bylo meziročně o 3,9 %. Vysvětluji si to tím, že v segmentech stavebnictví, kde my převážně působíme, bylo zakázek dostatek. Do nejbližšího budoucna jsem optimista a nedostatku poptávky se neobávám. Důležité je udržet si schopnost efektivně a kvalitně stavět, abychom příležitosti, které jistě budou, uměli správně uchopit a vytěžit. Co může být postupem času stále citelnější brzdou růstu stavebnictví, je nedostatek kvalifikované pracovní síly, což je mimo jiné důsledkem upadajícího zájmu mladých o technické obory a obecně rostoucí neochota populace živit se prací, která je jakkoliv náročná, byť zajímavá a perspektivní. Je to celospolečenský problém a netýká se jen stavebnictví. Z pohledu stavební firmy to nemusí být nutně nevýhodná situace, když se naše výrobní a vědomostní kapacita bude stávat stále vzácnější. Z pohledu celé společnosti to ale může být veliký malér a dlouho voláme po tom, aby se tím politici začali vážněji zabývat.
Co společnost čeká v roce 2025?
Doufám, že nic mimořádného a nečekaného. Máme dobrou zásobu práce a zajímavé soutěže před sebou. Dál se budeme proplétat pralesem nových povinností kolem GDPR, ESG a green dealu a budeme hledat co nejschůdnější cestu, aby nás to nepodlomilo. Těším se na řešení již dříve zmíněných problémů růstu spojených s budováním nových kapacit a získáváním zkušeností v nových oborech. Budeme pracovat na zlepšování našich schopností stavět a získávat nové kolegyně a kolegy pro doplnění a rozšíření našich řad. V červnu vyprší trest zákazu účasti ve veřejné zakázce pro Metrostav a.s. a Metrostav Infrastructure a.s., který nám byl uložen v roce 2022. Věřím, že prodělaná zkušenost nás poučila a do budoucna posílí. Rok 2025 chceme věnovat rozhodnutí o tom, jak „po trestu“ optimalizovat naši organizační strukturu, abychom reagovali na aktuální požadavky doby a využili získané zkušenosti.
Jaký je váš novoroční vzkaz pro zaměstnance?
Děkuji Vám všem za odváděnou práci a přeji Vám i Vašim blízkým vše dobré do příštích let.
Za rozhovor děkuje David Kalců
Fotosloupek
Metrostav 01/2025
fotosloupek
Modernizace VD Orlík z ptačí perspektivy
Gigantické vodní dílo Vltavské kaskády poutá pozornost novými impozantními stavbami.
Stavbaři divize 6 tu od října 2021 budují doplňkový bezpečnostní přeliv a skluz s vysokou kapacitou. Staveniště v příkrém svahu vyžaduje náročnou technickou organizaci. Velkou výzvou je provádění masivních železobetonových konstrukcí, celkový objem konstrukčních betonů přesahuje 50 tisíc m3. Na vtokovém objektu pokračují betonáže základových desek a stěn budoucích tubusů a realizována je injekční clona. Na vzdušní straně hráze probíhají betonáže stropů kryté části skluzu. Dále také postupují zemní práce – zásypy.
Zlepšení výuky i možností sportu a kultury
Nová sportovní hala a multifunkční sál včetně potřebného zázemí začaly nedávno sloužit dětem a sportovcům z obce Dýšina, která se nachází kousek od Plzně. V areálu Základní školy a Mateřské školy generála Pattona je vybudoval tým Pavla Zezuláka ze závodu 1 Metrostavu DIZ.
Metrostav 01/2025
Metrostav DIZ závod 1
Zlepšení výuky i možností sportu a kultury
Nová sportovní hala (snímky) a multifunkční sál včetně potřebného zázemí začaly nedávno sloužit dětem a sportovcům z obce Dýšina, která se nachází kousek od Plzně. V areálu Základní školy a Mateřské školy generála Pattona je vybudoval tým Pavla Zezuláka ze závodu 1 Metrostavu DIZ.
Lenka Svobodová, foto Jiří Zahradník
tavba začala v srpnu 2023 a měla skončit v únoru 2025. Kolegům se ji ale podařilo dokončit vloni 12. prosince, a proto mohla být uvedena do plného provozu už začátkem letošního ledna!
pro většinu míčových sportů
Zakázka zahrnovala zejména výstavbu sportovní haly (hlavní foto) s hrací plochou 44 x 22 m s polyuretanovým povrchem na roštu, který maximálně tlumí otřesy. Hodí se pro většinu míčových sportů, třeba basketbal, házenou, tenis, volejbal, futsal, badminton a florbal. Její součástí je i tribuna pro 105 diváků a vestavby skladů sportovního nářadí.
Halu doplňují dvě přístavby. Dvoupodlažní západní, která obsahuje sklad a šatny, je propojená se starou budovou. Přistavěný výtah přes čtyři podlaží zajistí bezbariérové užívání celé školy.
Východní přístavba s půdorysem do tvaru písmene L má také suterén a přízemí a obsahuje zejména šatny. Těch je v novostavbách dohromady osm a samozřejmě všechny doplňují i toalety a sprchy.
Sportovní hala je založena na hlubinných pilotách a její nosnou konstrukci tvoří prefabrikované železobetonové sloupy a příhradové nosníky. Ostatní stavby zděné z keramických tvárnic jsou založené na základových pasech nebo na armované železobetonové desce. Stropní konstrukce tvoří prefabrikované železobetonové panely, v části západní přístavby přebetonované ocelové nosníky s trapézovým plechem. Zhruba polovina ploché střechy je ozeleněná, na druhé se nachází fotovoltaické panely s instalovaným výkonem 80 kWp.
Veškeré dešťové vody ze střech nově navržených objektů a částečně i ze střech staré školy zachytává betonová akumulační jímka o velikosti 20 m3. Z ní se čerpají zpět do objektu a jsou jako užitková voda využívané ke splachování WC.
Součástí projektu bylo i zateplení a přestavba původní malé školní tělocvičny na multifunkční sál s jevištěm a moderní audiovizuální technikou. Bude sloužit nejen ke koncertům či divadelním představením, ale částečně i školní družině.
spolupráce našich středisek
„Na stavbě s námi spolupracovalo středisko HSV divize 1 Metrostavu, jehož pracovníci provedli všechny monolitické železobetonové konstrukce. Naši kolegové z provozu inženýrských staveb zase vlastními silami vybudovali venkovní splaškovou i dešťovou kanalizaci. Celá zakázka, která samozřejmě zahrnovala i napojení na dopravní a technickou infrastrukturu, byla standardní. Asi jediné komplikace nám způsobilo napojení západní přístavby na starou školu,“ vzpomíná vedoucí projektu Pavel Zezulák.
Moderní sportovní hala i multifunkční sál v Dýšině budou sloužit nejen základní a mateřské škole, ale mimo jejich provoz i široké veřejnosti a místním spolkům.
Fotovoltaika i zelené střechy
Nový soubor budov je energeticky úsporný, protože jeho celkové energetické zisky převyšují energetickou náročnost. Kromě fotovoltaické výrobny s výkonem 80 kWp mají budovy na ploše asi 700 m2 zelené střechy, systém hospodaření s dešťovou vodou, tepelná čerpadla a vzduchotechniku s rekuperací tepla. Hala disponuje chytrým řízením osvětlení, vytápění, vzduchotechniky a ohřevu teplé vody s návazností na rezervační a přístupový systém haly. Aby nedocházelo k energetickým ztrátám, jsou vytápěny, větrány a osvětleny jen prostory, které se v danou chvíli užívají.
Liberecký Uran září
Kolegové ze závodu 8 dokončili rekonstrukci budovy Uran, dříve považované za ostudu města. Před opravou zde muselo být lešení, aby padající fasáda neohrozila chodce.
Metrostav 01/2025
Metrostav DIZ závod 8
LiberECKÝ URAN září stříbrnou fasádou z pozinkovaného plechu
Kolegové z libereckého zastoupení závodu 8 v rámci sdružení dokončili rekonstrukci úřednické budovy Uran (foto nahoře). Tento objekt byl před proměnou (druhé foto) považovaný za jednu z ostud města, kdy kolem budovy muselo být postaveno lešení, aby zabránilo pádu částí chátrající fasády na frekventovaný chodník.
RED, foto Radek Petrášek a Profimedia.cz
ran byl postavený na konci šedesátých let 20. století na třídě 1. máje a město Liberec jej získalo bezplatně od státu v roce 2005. Kromě rekonstrukce parteru v roce 2009 objekt neprošel zásadní opravou. Slouží městu a městským odborům a organizacím, sídlí tam Městská policie, bude tam Odbor sociální a bytové politiky a odbor sociální péče, nově autobusové nádraží a zázemí řidičů i další organizace.
Sedmipodlažní kancelářská budova potřebovala obnovit hlavně fasádu, která už byla svému okolí nebezpečná. Původně se skládala z tzv. boletických panelů, což jsou stavební prvky využívané na objektech budovaných ve třetí čtvrtině 20. století na území někdejšího Československa.
Přes 30 tun ocelových plechů
„Stavební práce probíhaly za provozu, kdy se městská policie stěhovala z jedné strany na druhou a pak zase zpět podle toho, jak pokračoval výstavba. Hlavní zajímavostí je určitě pozinkovaná fasáda, v tomto provedení údajně první v České republice,“ říká vedoucí projektu Ing. Aleš Kunca s tím, že na fasádě visí 30 280 kg ocelových plechů, na nichž je 1087 kg čistého zinku – celkem tedy 31 369 kg pozinkovaného obkladu, a to nepočítáme ještě záchytný rošt, který dělá cca 25 tun a opět cca 0,5 tuny zinku.
Toto řešení je nápadem studia re.architekti. Radnice vybírala z pěti architektonických návrhů, přičemž zvolené studio podle odborné poroty dokázalo přijít s novou interpretací stávající budovy a navrhlo fasádu, která se blíží městským palácům v centru Liberce. Inovativní fasáda má přirozeně stárnout a využívat nějakou hru světla a stínů.
Stavbaři upravili i vnitřek budovy. Nově byla instalována vzduchotechnika, elektroinstalace, ústřední topení a sociální zařízení. Přízemí získalo nové využití – místo registru vozidel zde vzniklo zázemí pro autobusové nádraží. Jeho dosavadní stav byl dlouhodobě tristní, cestující využívali provizorní objekt ze stavebních buněk.
Do budovy se zpět přestěhuje také sociální odbor, který byl dočasně umístěn v S Toweru. Novinkou bude zřízení konzultačních místností v přízemí, které poslouží k pohodlnějšímu jednání s klienty.
Proč spojitost s uranem?
Budova vznikla v letech 1966 až 1967 jako sídlo tehdejšího ředitelství Geologického průzkumu (tzv. Uran), v přízemí byla zřízena prodejna potravin a později bufet. V oblasti také v té době vznikala dvě velká sídliště pro pracovníky uranového průmyslu. Zdroj: web liberecaokoli.cz
Metrostav Norge
Metrostav 01/2025
Metrostav Norge
Proražení dvou tunelů v Norsku ještě před Vánoci
V závěru loňského roku se na norských stavbách E18 u Porsgrunnu a v Oddě podařilo dosáhnout významných milníků. Na projektu E18 byl na svátek sv. Barbory, patronky havířů a střelmistrů, úspěšně proražen severní tubus tunelu Grenland a v prosinci došlo k prorážce tunelu u projektu podzemních hal pro Boliden.
RED, foto archiv Metrostav Norge
a ražbě tunelu Grenland v Norsku pracuje tým Metrostavu Norge AS pod vedením Ing. Josefa Malknechta od jara 2023. Tunel Grenland bude mít celkovou délku 5,2 km, Metrostav Norge razí část z portálu Kjørholt (2krát 1,7 km) a z portálu Herregårdsbekken (2krát 1,4 km).
Dílo bude součástí projektu E18 Langangen-Rugtvedt, který je dlouhý cca 17 km a zahrnuje rychlostní silnici, mosty a tunely. Hlavním důvodem této rozsáhlé modernizace je zkapacitnění a rozšíření komunikace na čtyři jízdní pruhy pro zajištění plynulosti dopravy a snížení dopadu na životní prostředí. E18 je evropskou silnicí 1. třídy, začíná v Severním Irsku v Craigavonu a končí v ruském Petrohradu.
Kolegové Metrostavu Norge dále budují v oblasti fjordů nedaleko Bergenu gigantické kaverny pro uložení odpadu z výroby zinku. Stavbaři vedení Ing. Antonem Videm vytvářejí komplikovanou spleť tunelů rozdělenou na dva horizonty s výškovým převýšením v průměru 70 metrů. Projekt začal v srpnu 2024 a již v prosinci se podařilo prorazit tunel v kalotě. Kaverny dosáhnou rozměrů 65 m na výšku, 30 m na šířku a 250 m na délku, což je mnohem více než objem strojovny pražského tunelu Blanka.
Zajímavosti
Metrostav 01/2025
Zajímavosti
Vánoční číše: Přátelská tradice a poděkování našim lidem
Koledy, pohoštění a vůně vánočních dobrot. Vánoční číše zaměstnanců Metrostavu, která se uskutečnila odpoledne 18. prosince, přinesla fajn atmosféru, příležitost k neformálnímu setkání a společnému ohlédnutí za uplynulým rokem.
V kantýně sídla společnosti na pražské Palmovce se sešli kolegové z celé centrály (foto), aby si popřáli klidné svátky, pozdravili se napříč úseky a vzájemně si poděkovali za celoroční práci.
ÚSPĚŠNÝ ROK, Spolupráce NAPŘÍČ SKUPINOU SÍLÍ
V úvodu je přivítali prezident Skupiny Metrostav Ing. František Kočí a generální ředitel Metrostavu Ing. Jaroslav Heran a zaměstnancům poděkovali za náročnou práci. Zmínili, že rok byl pro naši Skupinu velice úspěšný, firmám v celé Skupině se dařilo dobře a výsledky byly jedny z nejlepších za poslední období. A to ačkoliv byl rok 2024 v mnoha ohledech náročný. Pan prezident vyjádřil radost, že se mezi firmami a kolegy zvýšila spolupráce a podařilo se získat řadu významných zakázek.
Akce je v Metrostavu dlouholetou tradicí, nabídla prostor k bilancování úspěchů a potvrdila týmového ducha. Vánoční číše byla důstojnou tečkou za rokem plným výzev i úspěchů. Ať je také rok 2025 plný inspirace, nově zahájených i úspěšné dokončených projektů, stability a jistoty.
RED, foto Markéta Darániová
Sloupek odborů
Dodatky Kolektivních smluv
Na sklonku roku 2024 byly projednány dodatky kolektivních smluv ve společnostech Skupiny Metrostav. Řádné kolektivní vyjednávání mezi zástupci obou stran je na programu až na podzim letošního roku, tudíž téma dodatků kolektivních smluv byly pouze minimální mzdové tarify.
Změna to je spíše jen technického rázu, protože k 1. 1. dochází k navýšení minimální mzdy v České republice a bylo potřeba na tuto změnu reagovat. Minimální mzdové tarify se tedy k 1. 1. navyšují v průměru o 10 %, dodatky kolektivních smluv jsou již podepsány a v brzké době budou uloženy na webech jednotlivých společností Skupiny a taktéž na odborovém webu odborymetrostav.cz.
Všechna ostatní ustanovení kolektivních smluv na rok 2024 a 2025 se nemění a zůstávají dále v platnosti.
Ing. Petr Půta
Modernizace Gabčíkova triumfuje
Náročný projekt inovace a modernizace plavebních komor pro zvýšení bezpečnosti a intenzity vodní dopravy na vodním díle Gabčíkovo získal další ocenění, a to 1. místo v kategorii Inženýrské stavby ve slovenské soutěži Cena Inženýrské komory ve výstavbě CING!
Slavnostní vyhlášení se uskutečnilo na Bratislavském hradě začátkem adventu. Stavby byly zařazeny do pěti soutěžních kategorií, statutem soutěže a přísnými hodnoticími kritérii odborná porota zvažovala 27 přihlášených projektů.
Modernizaci vodního díla Gabčíkovo realizovali stavbaři divize 8 ve spolupráci s kolegy napříč Skupinou Metrostav. Děkujeme všem, kteří se podíleli na realizaci tohoto výjimečného projektu!
Špičkoví odborníci si převzali ocenění CING, jehož autorkou je renomovaná slovenská výtvarnice Jana Brisudová. Během slavnostního večera se na pódiu kromě vítězů objevili i špičkoví umělci, symfonici pod taktovkou Adriana Kokoše zahráli výjimečně pro akci upravené symfonické verze skladeb Miroslava Žbirky a kapely Depeche Mode.
RED
Zimní běh seriálu Milada Tour
V sobotu 14. prosince jsme se rozloučili se sezonou Milada Tour 2024 vánočně laděným Winter Milada Runem (foto). A opět jsme se stali generálním partnerem oblíbených rodinných závodů Milada Tour a navazujeme tak na tradici spolupráce, kterou před lety zahájila naše mateřská společnost Metrostav a.s.
K jezeru Milada dorazilo na čtyři sta sportovců, aby si užili adventní atmosféru a společný zážitek. Všechny závody spojuje rodinná a přátelská atmosféra. Dětské závodníky, kteří si poměřili své síly na dvou různých tratích, vítal v zázemí čert, Mikuláš a anděl, s nimiž se mohly děti vyfotit či dostat nějakou sladkost. Kratší 500 metrů dlouhou trať absolvovalo přes pět desítek dětí. V pravé poledne za vynikající atmosféry odstartovalo sto padesát běžců na dlouhou – 12,5 km vedoucí trať.
Součástí akce bylo dekorování nejlepších jednotlivců celého seriálu Milada Tour 2024. V soutěži týmů jsme se umístili na prvním místě, což náš velmi těší!
Akce se zúčastnila i pětinásobná účastnice olympijských her účastnice několika mistrovství světa i mistryně ČR v maratonu Eva Vrabcová Nývltová. Stihla autogramiádu, rozhovory, předání cen vítězům a jako třešničku vyhrála závod na 12 km.
FINANČNÍ podpora pro mladé fotbalisty
Nezapomínáme na charitativní podtext sportovního seriálu Milada Tour. Spolu s organizátory jsme věnovali 30 000 Kč na podporu sportování malých fotbalistů z týmu SK Sokol Malé Žernoseky. Šek byl předán členu výkonného výboru a trenérovi klubu Michalu Trochovi. Děkujeme všem za úžasnou sezonu a těšíme se na další podniky seriálu Milada Tour!
RED
Zimní sportovní hry Metrostav 2025 se blíží!
23.–24. ledna, Ski Resort Live, Pec pod Sněžkou
Pracovní příležitosti
Metrostav 01/2025
Pracovní příležitosti
Volná místa ve Skupině Metrostav
Chopte se pracovní příležitosti a budujte kariéru v největším českém stavebním koncernu! Nezáleží na tom, zda se budete věnovat obchodu, ekonomice nebo realizaci. Cenné zkušenosti a odborné znalosti u nás můžete získat ve všech oborech práce.
méno Metrostav má u odborné veřejnosti respekt. Umíme realizovat velké, složité a technologicky unikátní stavby v ČR a Evropě, stejně jako menší projekty v regionech.
Jak to děláme? Spoléháme na naše týmy. Práce každého našeho zaměstnance je potřeba k tomu, aby celé soukolí fungovalo a mohli jsme úspěšně realizovat naše zakázky. Používáme moderní technologie, věnujeme se novým trendům, máme týmy zabývající se výzkumem a vývojem a jsme zakládající členové mnoha odborných asociací a platforem.
U nás získáte dobře placenou a stabilní práci. Nabízíme i řadu benefitů!
Zaměstnanci mají nárok na 5 týdnů dovolené a také na placené volno nad rámec zákona. To zahrnuje například jeden den navíc na vlastní svatbu nebo promoci, 6 dní v roce pro osamělé zaměstnance pečující o dítě a další. Dále je k dispozici plně hrazené zdravotní volno na zaléčení akutních zdravotních potíží, a to 2 dny ročně (pro OZP 3 dny ročně). Na stravování přispíváme 100 Kč denně. Poukázky nebo body do kafeterie poskytujeme v hodnotě 8000 Kč ročně. Ty lze využít pro mnoho účelů, jako je péče o zdraví, sport, kultura nebo cestování.
Podívejte se, jaké pracovní pozice právě nabízíme ve Skupině Metrostav
Slevy u partnerů
Naši zaměstnanci mohou využívat i různé slevy u vybraných partnerů. Toto zahrnuje zvýhodněné tarify pro rodinu od O2 a Vodafone, slevy na cestování, VIP program v DATARTU, slevy u Přerost Švorc Auto a mnoho dalších. Dále jsou k dispozici zaměstnanecké slevy ve Skupině Metrostav, které umožňují získat výhodné služby v půjčovně drobné mechanizace, pneuservisu a prodejně stavebního materiálu.
Více o práci v Metrostavu zde
Top pozice Leden 2025
Mistři a stavbyvedoucí – Plzeň
V plzeňském regionu realizujeme nové zakázky v oblasti pozemního stavitelství a v souvislosti s tím rozšiřujeme naše projektové týmy o stavbyvedoucí a mistry. Detaily k nabídce najdete ZDE.
Budujeme nové železobetonářské týmy
Chcete se zapojit do výstavby velkých projektů a srdce vás táhne k betonářům? Na provoz ŽBK hledáme přípraváře a přípravářky do výrobní i předvýrobní přípravy, mistry a stavbyvedoucí pro stavby po celé ČR. Více k provozu ŽBK a detaily jednotlivých pozic najdete ZDE.
Přípravář pro pozemní stavby
Pro naše projekty v Praze a okolí hledáme přípraváře do výroby. Detaily najdete ZDE
Mistr na most – Praha
V souvislosti s realizací několika mostů v Praze přijmeme zdatného stavebního mistra nebo mistrovou na řízení stavebních prací a koordinaci dělníků a subdodavatelů. Nabízíme práci na plný pracovní úvazek v režimu 7 dní práce, 7 dní turnusové volno, služební vůz a dobré finanční ohodnocení. Detaily pozice najdete ZDE.
Technická příprava staveb (přípravář) – Praha 8
Do našeho přípravářského týmu na pracoviště v sídle společnosti v Praze na Palmovce hledáme technicky zdatného kolegu či kolegyni. Více k pozici najdete ZDE.
Stavbyvedoucí pro ZEVO Mělník
V rámci našeho klíčového projektu – výstavba ZEVO Mělník hledáme posilu, která umí realizovat energetické projekty. Výstavba spalovny přináší výzvu pro všechny nadšence velkých energetických projektů. Samotná velikost objektu a technický postup řadí tento projekt mezi nejnáročnější a nejzajímavější stavební projekty v ČR. Více informací o projektu na stránkách najdete tady a přihlásit se na pozici můžete ZDE.
Hlavní stavbyvedoucí – Karlovy Vary
Na projekt rekonstrukce a dostavby významného karlovarského obchodního centra nebo na další stavební zakázky v kraji přijmeme zkušené stavbyvedoucí. Další informace k této skvělé regionální pracovní příležitosti najdete ZDE.
Stavbyvedoucí na nové projekty v HK a PU kraji
V souvislosti s novými zakázkami rozšiřujeme naše projektové týmy v Pardubickém a Královéhradeckém kraji. Využijte příležitosti stavět důležité regionální projekty! Více o této pozici ZDE.
Kalkulant(ka)/rozpočtář(ka) pro obchodní úsek – Praha
Do obchodního úseku Metrostav TBR hledáme šikovné rozpočtáře a rozpočtářky pro kalkulace nabídek, ideálně se znalostí KROS nebo ASPE. Informace k pozici získáte ZDE.
Mistři a stavbyvedoucí – Brno
V jihomoravském regionu realizujeme nové zakázky v oblasti pozemního stavitelství a v souvislosti s tím rozšiřujeme naše projektové týmy o stavbyvedoucí a mistry. Detaily k nabídce najdete ZDE.
Raziči zahájili rok 2025 výhrou
Rok začal sportovně! Dne 7. ledna se Raziči Metrostav utkali s ČVUT Engineers v přátelském hokejovém zápase plném gólů. Hrálo se 3x 20 minut.
Metrostav 01/2025
Fotoreportáž
Raziči zahájili rok 2025 výhrou
Mgr. Jana Kořínková, foto Ondřej Mann, ČVUT Engineers
Konec vánočnímu lenošení, první dny nového roku odstartovaly sportem! Hned v úterý 7. ledna se na zimním stadionu Hvězda odehrálo přátelské utkání mezi firemním hokejovým týmem Raziči Metrostav a týmem univerzitního hokeje ČVUT Engineers. Zápas byl divácky atraktivní a bohatý na góly, hrálo se ve formátu 3x 20 minut hrubého času.
Metrostav je hlavním partnerem týmu ČVUT Engineers Prague a tato podpora je vyústěním dlouhodobé spolupráce s univerzitou.
Pozitivní a uvolněnou atmosféru utkání podpořili fanoušci obou stran. Skóre otevřeli Raziči gólem v páté minutě, po první třetině byl stav 3:2 pro Raziče, ve druhé třetině udrželi Raziči jednogólový náskok 6:5 a v závěru třetí třetiny potvrdili vítězství gólem do prázdné branky.
Konečný stav utkání 8:6 ve prospěch Razičů Metrostav! Nejlepšími hráči utkání byli vyhlášeni Jakub Hudek (na snímku uprostřed), stavbyvedoucí z divize 3 za Raziče, a Ondřej Křemen za ČVUT Engineers.
Děkujeme ČVUT Engineers za skvěle zorganizované utkání, všem hráčům za pěkný sportovní výkon a fanouškům za podporu obou týmů. Raziče Metrostav budete mít možnost podpořit v únoru na turnaji SkyBox Cup a ČVUT Engineers na jejich ligových zápasech, zejména pak v březnovém finále Bitvy o Prahu.
PODÍVEJTE SE NA CELOU FOTOGALERII
ČTRNÁCTIDENÍK METROSTAV
Noviny společnosti Metrostav a.s.
Šéfredaktor
David Kalců, DiS.
Složení redakční rady
David Kalců, DiS. (předseda)
Ing. Renáta Zavřelová (místopředsedkyně)
Ing. Roman Čech
Ing. Kateřina Hainzová, MBA
Mgr. Jana Kořínková, MBA
Ing. Aleš Knobloch
Ing. Petr Půta
Mgr. Radim Mana
Ing. Jitka Neklanová
Vydává
Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav
Koželužská 4, 180 00 Praha 8 – Libeň
tel: 266 019 245
www.metrostav.cz
Výroba
Boomerang Communication, s. r. o.
Novinová sazba
Povolena MK ČR E 7121
Neprodejné
1_Munster – Fotogalerie
Operace přesunu mostu: stavbaři odřezali podélné nosníky u předpolí, a to zhruba v polovině až v 60 procentech jejich výšky.
Montážníci sestavili podepření na předpolí mostu ze systému Pižmo.
Konstrukce byla pomocí podvozků převezena z říčního koryta na skladovací plochu a umístěna na dočasné odkládací věže, kde je postupně hydraulickými nůžkami sešrotována.
Splavení staré mostní konstrukce zajistili na začátku prosince kolegové ze závodu 2, konkrétně odborníci z provozu ocelových konstrukcí, ve spolupráci s firmou Sarens.
6_Metrostav DIZ závod 1 – Fotogalerie
Zakázka zahrnovala zejména výstavbu sportovní haly s hrací plochou 44 x 22 m s polyuretanovým povrchem na roštu, který maximálně tlumí otřesy.
Součástí projektu byla i přestavba původní malé školní tělocvičny na multifunkční sál s jevištěm a moderní audiovizuální technikou.
Interiéry zázemí jsou navrženy v moderním stylu a vytvářejí příjemné prostředí.
Východní přístavba s půdorysem do tvaru písmene L má také suterén a přízemí a obsahuje zejména šatny. Těch je v novostavbách dohromady osm a samozřejmě všechny doplňují i toalety a sprchy.
7_Metrostav DIZ závod 8 – Fotogalerie
Sedmipodlažní kancelářská budova potřebovala obnovit hlavně fasádu, která už byla svému okolí nebezpečná.
Hlavní zajímavostí je určitě pozinkovaná fasáda, v tomto provedení údajně první v České republice.
Hlavní zajímavostí je určitě pozinkovaná fasáda, v tomto provedení údajně první v České republice.
Na fasádě visí 30 280 kg ocelových plechů, na nichž je 1087 kg čistého zinku – celkem tedy 31 369 kg pozinkovaného obkladu.
Přízemí získalo nové využití – místo registru vozidel zde vzniklo zázemí pro autobusové nádraží.
11_Fotoreportáž – Fotogalerie
Přátelské utkání mezi firemním hokejovým týmem Raziči Metrostav a týmem univerzitního hokeje ČVUT Engineers – soupiska hráčů.
Přátelské utkání mezi firemním hokejovým týmem Raziči Metrostav a týmem univerzitního hokeje ČVUT Engineers – momentky zápasu…
Přátelské utkání mezi firemním hokejovým týmem Raziči Metrostav a týmem univerzitního hokeje ČVUT Engineers – momentky zápasu…
Přátelské utkání mezi firemním hokejovým týmem Raziči Metrostav a týmem univerzitního hokeje ČVUT Engineers – momentky zápasu…
Přátelské utkání mezi firemním hokejovým týmem Raziči Metrostav a týmem univerzitního hokeje ČVUT Engineers – momentky zápasu…
Přátelské utkání mezi firemním hokejovým týmem Raziči Metrostav a týmem univerzitního hokeje ČVUT Engineers – momentky zápasu…
Přátelské utkání mezi firemním hokejovým týmem Raziči Metrostav a týmem univerzitního hokeje ČVUT Engineers – momentky zápasu…
Přátelské utkání mezi firemním hokejovým týmem Raziči Metrostav a týmem univerzitního hokeje ČVUT Engineers – momentky zápasu…
Přátelské utkání mezi firemním hokejovým týmem Raziči Metrostav a týmem univerzitního hokeje ČVUT Engineers – momentky zápasu…
Přátelské utkání mezi firemním hokejovým týmem Raziči Metrostav a týmem univerzitního hokeje ČVUT Engineers – momentky zápasu…
Triobo Ltd.
3rd Floor, 207 Regent Street
London W1B 3HH
United Kingdom
CN: 08995015
VAT: GB 283 4280 94https://www.triobo.com
support@triobo.com
(+44) 20 3695 0892
Ročník 2012
Ročník 2023
Ročník 2022
Ročník 2021
Ročník 2007
Ročník 2008
Ročník 2009
Ročník 2010
Ročník 2011
Ročník 2020
Ročník 2013
Ročník 2014
Ročník 2015
Ročník 2016
Ročník 2017
Ročník 2018
Ročník 2019
Budoucnost pražských ledních medvědů
Na opačné straně Zoo Praha, než je její hlavní vchod, se v červenci 2028 otevře veřejnosti nová expozice Arktida. Pracuje tým Josefa Majera z Metrostavu DIZ.
Podílíme se na stavbě zařízení pro energetické využití odpadu
Až 150 tisíc tun odpadu ročně bude zpracovávat zařízení pro energetické využití odpadu v Komořanech. nedaleko Mostu jej budují pracovníci závodu 8 Metrostavu DIZ jako součást konsorcia pod vedením společnosti SES tlmače. Metrostav diz má Na starosti stavební část a vzhledem k tomu, že zakázka byla vypsána formou Design & Build, tak i příslušnou část projektové dokumentace.
Další historický jez hotov s předstihem
Rekonstrukce Šítkovského jezu na Vltavě v Praze pod Jiráskovým mostem, která navázala na předchozí rekonstrukci Staroměstského jezu, je ve finále!
Zimní hry v srdci Krkonoš
Koncem ledna si naši nadšenci pro lyžování užívali Zimní sportovní hry Metrostavu. Letošní ročník se konal opět v oblíbeném Skiresort LIVE v Peci pod Sněžkou.
02/2025
Podrobnosti o stavbě nového pavilonu pro lední medvědy v Zoo Praha. Podílíme se na stavbě zařízení pro energetické využití odpadu v Komořanech. Další jez v centru Prahy hotov s předstihem.
01/2025
Reportáž z náročného přesunu staré mostní konstrukce v Münsteru. Novoroční pozdrav generálního ředitele Metrostavu Ing. Jaroslava Herana. Fotoreportáž: Raziči zahájili rok 2025 výhrou.
22/2024
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav. Kolegové divize 9 předávají další stavby na Dolní Moravě. Tým Metrostavu Norge buduje v Norsku gigantické kaverny.
Stipendium_2024
Metrostav dlouhodobě spolupracuje se školami na všech úrovních vzdělávání. Přinášíme informace o stipendijním programu pro učně. Zajímají vás výhody tohoto programu? Co o něm říkají naši smluvní žáci a instruktoři odborného výcviku? Na dalších stránkách naleznete také vizitky našich partnerských škol.
21/2024
Most s největším železobetonovým obloukem v České republice v provozu. Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností. Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie.
20/2024
Jihočeským tým závodu 6 staví v Táboře zimní stadion s parametry NHL. Protipovodňová opatření na Jičínsku jsou dokončena s předstihem. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení prestižních titulů soutěže Stavba roku 2024.
19/2024
Na největším sídlišti v Táboře vyroste nový parkovací dům. Startuje výstavba dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Rekonstrukce Průmyslového paláce na Výstavišti dospěla do zlomové fáze: na své původní místo byla přesunuta hodinová věž.
18/2024
Rekonstrukce a nadstavba koleje G pro celkem 305 osob v areálu České zemědělské univerzity ve finále. Jihlavané se mohou těšit na nový dopravní terminál. Přehled nominací našich projektů v prestižní soutěži.
17/2024
Podrobně o velké přestavbě nemocnice v Českých Budějovicích. Tým Metrostavu DIZ obnovil učebny ZŠ Chvaly v rekordním čase. Nová kanalizace a čistírna ochrání Moravský kras.
16/2024
Kolegové z divize 1 se podílejí na velké výstavbě nového Smíchova. Společnost BeMo Tunnelling přestavuje dopravní uzel v srdci Porúří. Ke Dvoreckému mostu plula třistatunová ocelová konstrukce.
14–15/2024
V blízkosti centrály na pražské Palmovce odstartovala nejočekávanější cyklistická akce Metrostav handy cyklo maraton 2024. Tunel Fámjin na Faerských ostrovech proražen. Další etapa Zeleného města dokončena.
12–13/2024
Pod pečlivým dohledem památkářů ukončil tým Ing. Marka Janeby z divize 9 rekonstrukci některých částí paláce Savarin. Na Branický most se vrátily vlaky, zatím na jednu kolej. Nová stanice pro pražské záchranáře v Holešovicích.
11/2024
Bývalý obchodní dům Máj se proměnil v nepřehlédnutelné víceúčelové centrum obchodů, restaurací a zábavních zón, jeho rekonstrukci uskutečnilo sdružení divizí 8 a 1. Výstavba mostu v Pirně: 865 m z 917 m vysunuto! Přístaviště v ústecké části Brná je provozu.
10/2024
Představujeme špičkové pracoviště, které kolegové z divize 8 a Metrostavu DIZ dokončili v ústecké nemocnici. Při výstavbě nového mostu Levensau je zachraňována významná kolonie netopýrů. Nové moderní koupaliště se zázemím a atrakcemi v České Lípě na léto připraveno.
9/2024
Unikátní tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem je opět v provozu. Rekonstrukce Šítkovského jezu zdárně pokračuje. Fotoreportáž: výstavba nového bezpečnostního přelivu na vodním díle Orlík.
8/2024
Prestižní zakázka v prostorech Velvyslanectví Spolkové republiky Německo. Bourací práce Libeňského mostu pokračují. V Českých Budějovicích startuje stavba nového okresního soudu.
7/2024
Programová konference TEK 2024 představila zajímavé stavby i náročnou práci našich stavbařů. Strategicky významný projekt v Hněvicích pokročil. Speciální příloha novin Metrostavu: Stavba století je tu s námi 50 let!
6/2024
Stavbaři divize 1 dokončili moderní komplex nového sídla mladoboleslavské automobilky. Poslední březnový týden patřil sedmému výsuvu mostu v německé Pirně. Fotoreportáž: návrat soch na průčelí Savarinu.
5/2024
V multifunkčním sále DOX+ v pražských Holešovicích se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav, letos s mottem „Spolupráce je naší strategií“. Hráz táborského Jordánu zdobí nová lávka. Centrála Metrostavu využívá čistou energii.
4/2024
Metrostav DIZ staví na okraji Chýně moderní školu pro více než 800 dětí. Ve Františkových Lázních byla slavnostně zahájena rekonstrukce nádraží. Příbram má nový parkovací dům s kapacitou přes 170 míst.
3/2024
Varyádu v Karlových Varech doplní nové obchody a multikino. Nejen nové kamenolomy pro Skupinu Metrostav. Náročný projekt v Kotouči Štramberk míří do finále.
2/2024
Modernizace plavebních komor VD Gabčíkovo ve finále. Společnost Metrostav Norge AS postaví novou silnici poblíž Tromsø v nejsevernější části Norska. Představujeme světlopropustný beton.
1/2024
Nový parkovací dům jako součást revitalizace brownfieldu v dolním centru Liberce. Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem v České republice. Velká přestavba smíchovského nádraží v Praze je realitou.
22/2023
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Skvělá práce techniků Metrostavu i místních řemeslníků v Českém Krumlově. Horský resort Dolní Morava se dále rozrůstá.
21/2023
Nový plavecký komplex v Lužánkách zahájil provoz. Metrostav Ankara Inşaat staví školy na jihovýchodě Turecka. Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení soutěže Stavba roku 2023.
Stipendium
Metrostav dlouhodobě spolupracuje se školami na všech úrovních vzdělávání. Přinášíme informace o stipendijním programu pro učně. Zajímají vás výhody tohoto programu? Co o něm říkají naši smluvní žáci a instruktoři odborného výcviku? Na dalších stránkách naleznete také vizitky našich partnerských škol.
20/2023
Rozsáhlá rekonstrukce Thomayerovy nemocnice v Krči je ve finále. Představujeme Středisko truhlářské výroby ve Hvozdnici. Nový „Pentagon“ pro zaměstnance Škody Auto. Obrazem z výstavby Dvoreckého mostu.
19/2023
Pátá etapa přestavby železničního uzlu v Plzni mezi stanicemi hlavní nádraží a Plzeň Koterov byla slavnostně ukončena. Nová tělocvična základní a mateřské školy v Drahotuši vznikla s důrazem na každý detail. Tým divize 6 dokončil výstavbu bytového domu v pražské čtvrti Lhotka.
18/2023
Moderní aquapark v Kyjově byl uveden do provozu. Nová výrobní hala pro závod Volkswagen Slovakia. Grand Opening v pátek 29. září oficiálně otevřel nový kulturní středobod v Pardubicích – obnovený areál Automatických mlýnů a Polytechnických dílen.
17/2023
Tým divize 6 dokončil na rozhraní pražských čtvrtí Chodov a Záběhlice výstavbu pěti bytových domů. Unikátní severočeská tramvajová trať získává novou podobu. Divadlo v České Lípě má hvězdné nebe.
16/2023
Kolegové z divize 3 dokončili designový bytový dům Iconik, který vyrostl v jedné z karlínských proluk. Metrostav DIZ je připraven k výstavbě nových jaderných bloků. Staroměstský jez se vrátil do 13. století.
14–15/2023
Startuje projekt, který prodlouží splavnost Baťova kanálu. Světoví filmaři mají díky divizi 8 nový ateliér. Uprostřed léta se uskutečnil 11. ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton.
12–13/2023
Startuje proměna Branického mostu v Praze a zdvoukolejnění tratě až do Krče. Turisté plující po Labi mohou využívat nové přístaviště v Roudnici. Nové bytové domy v podkrušnohorském městě Ostrov s cílem zajistit zdravé vnitřní mikroklima.
11/2023
Karlovarské Císařské lázně jsou po náročné obnově a opět se skví v plné parádě. Bazén v Karviné prošel rozsáhlou rekonstrukcí a nabízí moderní zázemí nejen pro plavce. Fotoreportáž: Letní sportovní hry Metrostavu 2023.
10/2023
Nový parkovací dům P+R v blízkosti stanice metra B Nové Butovice. Jiráskovo divadlo v České Lípě je po náročné přestavbě. Metrostav jako hlavní partner legendárního veslařského závodu v Praze.
09/2023
Stavbaři dokončují zakázku rekonstrukce a dostavby budovy Fakulty lesnické a dřevařské v Suchdole. Nová skladová hala pro společnost Siko v Čimelicích. Tým divize 8 postavil v obci Místo v Ústeckém kraji novou školní budovu.
08/2023
Startuje výstavba moderního Centra urgentní medicíny v Liberci. Součástí modernizace bezpečnostního přelivu na orlické přehradě jsou specifické trhací práce. Metrostav revitalizoval Stříbrné jezero v Opavě.
07/2023
Programová konference TEK 2023 – letos nově v kongresovém centru O2 universum. V červnu startuje oprava dopravně vytíženého plzeňského mostu Milénia. Další středověký jez v centru Prahy čeká obnova.
06/2023
Kolegové z Metrostavu DIZ postaví v České Lípě nové koupaliště. Opava přivítala své nové nádraží v plném lesku. Aktuální informace z výstavby Dvoreckého mostu v Praze.
05/2023
V pražském Centru současného umění DOX se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav s mottem „Jsme jeden tým“. V Hradci Králové vyrostou nové laboratoře a vivárium. Do provozu byla slavnostně uvedena nová dotřiďovací linka v areálu firmy SAKO Brno.
04/2023
Areál zmodernizované vozovny Slovany v Plzni je dokončen. U Benátek nad Jizerou vyrostlo nové datové centrum. Fotoreportáž: rok rekonstrukce Průmyslového paláce na pražském Výstavišti.
03/2023
V neděli 19. února byl zprovozněn další úsek Západního okruhu Plzně. Tým Metrostavu DIZ dokončil práce na rekonstrukci budovy nádraží v Opavě. Vzpomínka na velké dílo na Želivce.
02/2023
Tým kolegů divize 6 ve sdružení s firmami PKS a Metrostav DIZ dokončil nový pavilon v Nemocnici Pelhřimov. Startuje velká rekonstrukce železniční trati v Praze. AFI City Vysočany: Třetí zakázka končí, čtvrtá pokračuje.
01/2023
V Blansku se ještě před Vánocemi podařilo otevřít nový most, který spojuje centrum města s oddělenou částí staré Blansko. V Praze startuje modernizace další vlakové trati! Kraj Vysočina má nové, moderní a neotřelé sídlo.
22/2022
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Rekonstrukce Jiráskova jezu v Českých Budějovicích s pomocí jedinečného postupu. Ohlédnutí za projekty roku 2022.
21/2022
Tým divizí 1 a 6 dokončil ve sdružení nejdelší tramvajový tunel v České republice. Masarykovo náměstí v Pardubicích opět zdobí obchodní dům známý jako Prior. Kolegové z Metrostavu Norge AS jsou součástí stavby prodloužení metra v Oslu.
20/2022
Rekonstrukce památkově chráněných budov Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích je ve finále. Metrostav TBR staví tunel na dálnici D3. Sídlo Hradní stráže v novém kabátě.
19/2022
V centru Brna nedaleko Svratky nahradil zchátralé domy moderní polyfunkční dům. Armádní muzeum v Praze na Žižkově se otevřelo veřejnosti. Nové aquacentrum ve Vrchlabí se připravuje na spuštění provozu.
18/2022
Stavbaři z libereckého zastoupení divize 8 dokončili velkou obnovu památkově chráněného novorenesančního areálu v Liberci. Slavnostním přestřižením pásky byla koncem září otevřena nová budova Fakulty zdravotnických studií UJEP. Den otevřených dveří u proměny luxusního hotelu v centru Prahy.
17/2022
Od července se v pražském obchodním domě známém pod jménem Máj pohybují stavbaři – kolegové z divize 8 se pustili do rozsáhlé rekonstrukce. Díky Metrostavu sníží Elektrárna Tušimice emise jemných prachových částic o 90 procent. Nejdelší tramvajový tunel v ČR je ve zkušebním provozu.
16/2022
Tým Jiřího Paulera z divize 9 dokončil v Praze na Hagiboru bytové domy Alfa a Beta. TBG Pražské malty: cementový litý potěr CEMFLOW slaví 20 let. Náměstí v Karviné již zdobí tři opravené historické domy.
14–15/2022
Tým divize 9 dokončil rekonstrukci památkově chráněného augustiniánského kláštera ve Vrchlabí. Koncem července se uskutečnil desátý ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton. Kolegové z oblastního zastoupení divize 6 pro Kraj Vysočina pracují na modernizaci a intenzifikaci čistírny odpadních vod (ČOV) ve Žďáru nad Sázavou.
12–13/2022
Projekt Park Zličín s celkem 526 bytovými jednotkami dokončen. Kolegové z divize 3 opravili renesanční zámeček v centru slovenského města Humenné. Most přes fjord v Norsku získal prestižní ocenění.
11/2022
Vyjádření prezidenta Skupiny Metrostav k rozhodnutí Vrchního soudu v Praze. Sonda z výstavby Centrálních polytechnických dílen v památkově chráněném areálu bývalých Winternitzových mlýnů v Pardubicích. Fotoreportáž: Sportovci Metrostavu v Nymburku sváděli urputné boje.
10/2022
Metrostav dokončil a předal modernizovaný pavilon urgentní medicíny v největší jihočeské nemocnici. Vltavu v Praze překlene nový most z bílého betonu. Zdražování stavebních materiálů pod lupou.
9/2022
Kolegové z divize 1 předali koncem dubna investorovi čtyřhvězdičkový hotel se 168 apartmány. Reportáž z rekonstrukce tramvajové vozovny v Plzni-Slovanech. Divize 6 navýší ubytovací kapacitu v třeboňských lázních.
8/2022
Tým Daniela Liperta z ústeckého zastoupení divize 8 dokončuje rekonstrukci a přestavbu synagogy v Žatci. Špičkoví čeští vodní slalomáři můžou trénovat - sportovní kanál v pražské Troji je opraven! Metrostav revitalizuje Stříbrné jezero v Opavě.
7/2022
Po dvou letech se uskutečnil 17. ročník Programové konference Metrostavu TEK. Nedaleko křižovatky Malovanka vznikne centrální mozek pražské dopravy. Kolegové z divize 5 dokončují třetí nejdelší železniční most v České republice.
6/2022
Pražské Centrum současného umění DOX hostilo velké setkání vedoucích manažerů firem Skupiny Metrostav. Divize 6 dokončila betonáž Masaryčky. Nevyhovující železniční most přes Orlík nahradí nový.
5/2022
Záchrana Libeňského mostu blíž realitě: Metrostav TBR dostal za úkol navrhnout projekt a podle něj provést opravu. Nová elegantní ocelová lávka pro pěší v Plzni již slouží. Fotoreportáž: zabezpečení přehrady Hněvkovice před velkou vodou.
4/2022
Skupina Metrostav vnímá aktuální dění a okamžitě se různými způsoby zapojila do pomoci Ukrajině. Velké mosty silničního okruhu v Brně rostou. Fotoreportáž: ražby cyklo tunelu Kronstad v norském Bergenu.
3/2022
Fakultní nemocnice Brno má nové Centrum komplexní psychiatrické péče. Velká rekonstrukce stanice metra Florenc. Stavíme nejen bytové, ale i rodinné domy. Nová expozice o stavebnictví ve vědecko-zábavním centru iQLANDIA.
2/2022
Práce u Gabčíkova se přehouply za polovinu. V Brně finišuje hrubá stavba nejdelšího tramvajového tunelu v ČR. Metrostav Development představuje exkluzivní rezidenční projekt Vilapark Klamovka.
1/2022
Levé křídlo Průmyslového paláce na pražském Výstavišti se dočká obnovy. Snižujeme emise v teplárně Trmice. Technici poprvé sestavili unikátní vozík pro lodní výtah na VD Orlík. Divize 8 dokončila rekonstrukci dopravního uzlu v Litvínově.
22/2021
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Blesková výměna mostní konstrukce v Horšovském Týnu. Metrostav Norge razí tunel v Bergenu. Rok 2021 obrazem našich staveb.
21/2021
Divize 6 na pražském Zličíně dokončila další etapu bytových domů. Práce na obnově školky poničené tornádem pokračují. Relikviář svatého Maura je již v nové expozici v Pluhovských domech a je přístupný veřejnosti.
20/2021
Společný tým techniků divizí 1 a 3 dokončuje velkou rekonstrukci jednoho z největších vojenských muzeí v Evropě. Třeboňské lázně Aurora mají nové venkovní wellness. Metrostav oslavil kulaté výroční koncertem v hale 02 universum.
19/2021
Na Orlíku startuje velká stavba. Ochrání před extrémní povodní. Pražský barokní palác Sylva-Taroucca prochází rekonstrukcí. Divize 6 dokončila výrobní halu pro Mondi Bupak. Představujeme nový parkovací dům na Černém Mostě.
18/2021
V Brně odstartovala stavba nového plaveckého bazénu. Naše dceřiná společnost PRAGIS obnoví vodovod pod korytem Labe u obce Obříství. Demolice komína v Jablonci nad Nisou aneb v hlavní roli naši střelmistři.
17/2021
Do provozu byla uvedena druhá část optimalizovaného traťového úseku mezi železničními stanicemi Praha-Hostivař a Praha hlavní nádraží. Obnova panského sídla v Humenném na Slovensku míří do finále. Fotoreportáž: velká dopravní stavba u Plzně.
16/2021
Náročný developerský projekt Park Na Vackově se rozrostl o dalších 340 bytových jednotek. Výstavba parkovacího domu na Černém Mostě jde od finále. Snášení mostu v Horšovském Týnu za pomoci největšího kolového jeřábu v České republice. Uprostřed Vltavy proběhla nevšední betonáž.
14-15/2021
Tým divize 9 dokončil druhou etapu výstavby bytového komplexu Hodkovičky Green. Koncem července se uskutečnil letošní ročník závodu Metrostav handy cyklo maraton. Na Želivce proběhlo slavnostní zahájení provozu nové haly filtrace GAU. Ve Znojmě začala stavba nové plavecké haly.
12-13/2021
V závěru léta ukončí společný tým divizí 8 a 5 geologický průzkum v lokalitě PAD 4 na trase metra D. Zakázka pro baziliku svatého Václava je připravena. Nebe nad Českou republikou bude řídit modernější systém. Letní příloha: po českých krajích s Metrostavem.
11/2021
Na místě karlínského přístavu zchátralého v brownfield Metrostav dokončuje další budovu – River city residence. Výstavba jihlavské obalovny jde do finále. IKEM otevřel nové pracoviště nukleární medicíny. Most přes Městský ostrov v Písku září novotou.
10/2021
Recyklovaný beton spojil síly v rámci Skupiny Metrostav. Nový parkovací dům v Polní ulici v Brně již slouží. Tým divize 3 pracuje na snížení emisí v Elektrárně Tušimice. Likvidace azbestu v rámci rekonstrukce hotelu InterContinental probíhá správným postupem.
09/2021
Přestavba železniční stanice v Plzni pokračuje rekonstrukcí památkově chráněné výpravní budovy. Projekt bytových domů Zelené město v Praze 9 se rozrostl o 63 nových bytů. Divize 8 revitalizuje na severu Čech trojici jezer.
08/2021
Ve Vrchlabí vzniká od dubna nové akvacentrum. Prokopávka v Plzni se proměnila v moderní sportovní areál. Kapacita ČOV na letišti v Praze se zvýší téměř desetinásobně. Divize 5 pro turisty u Karlových Varů.
07/2021
Tým jihočeského zastoupení divize 6 přebudoval 116 let staré přemostění na unikátní ocelový zdvižný most. Z Košíř na Prahu shlížejí čtyři nové bytové domy. Představujeme dvě zakázky v teplárenském odvětví divize 8 Jádro...
06/2021
Unicity Plzeň - osm domů ve třech etapách postavil tým divize 6 nedaleko areálu Západočeské univerzity. Nové zázemí pro druhý nejvzácnější zlatnický artefakt. Po opraveném mostě v Radotíně už jezdí vlaky...
05/2021
Slavný pražský hotel InterContinental prochází kompletní rekonstrukcí a přestavbou. V Opavě začala oprava západního nádraží. Divize 9 dokončuje budovu nového depozitáře Krajské knihovny v Karlových Varech...
04/2021
Betonáři divize 6 začali pracovat na kostře první polyfunkční budovy u Masarykova nádraží. Staré domy v centru Brna Metrostav přeměnil na útulné byty pro seniory. V Žatci pokračuje rekonstrukce synagogy...
03/2021
Na Slovensku byl do provozu uveden nový úsek dálnice D1 včetně tunelu Žilina. První etapa projektu Park Zličín byla zkolaudována. Český Krumlov bude mít další turistický cíl…
02/2021
Úpravna vody Želivka je díky Metrostavu doplněna o dokonalejší filtraci pitné vody. Tým divize 9 dokončil novou stanici pro záchranáře na vojenském letišti v Čáslavi. Plavecký bazén v Karviné čeká modernizace...
01/2021
Metrostav slaví padesátiny! Přinášíme krátký exkurz do minulosti. Cestujícím v Benešově slouží nové autobusové nádraží. Stavbaři divize 9 převzali v areálu Automatických mlýnů v Pardubicích další zakázku...
Metrostav 22/2020
Metrostav 21/2020
Metrostav 20/2020
Metrostav 19/2020
Metrostav 18/2020
Metrostav 17/2020
Metrostav 16/2020
Metrostav 14-15/2020
Metrostav 12-13/2020
Metrostav 11/2020
Metrostav 10/2020
Metrostav 09/2020
Metrostav 08/2020
Metrostav 07/2020
Metrostav 06/2020
Metrostav 05/2020
Metrostav 04/2020
Metrostav 03/2020
Metrostav 02/2020
Metrostav 01/2020
Metrostav 22/2019
Metrostav 21/2019
Metrostav 20/2019
Metrostav 19/2019
Metrostav 18/2019
Metrostav 17/2019
Metrostav 16/2019
Metrostav 14-15/2019
Metrostav 12-13/2019
Metrostav 11/2019
Metrostav 10/2019
Metrostav Gabčíkovo/2019
Metrostav 09/2019
Metrostav 08/2019
Metrostav 07/2019
Metrostav 06/2019
Metrostav 05/2019
Metrostav 04/2019
Metrostav 03/2019
Metrostav 02/2019
Metrostav 01/2019
Metrostav 22/2018
Metrostav 21/2018
Metrostav 20/2018
Metrostav 19/2018
Metrostav 18/2018
Metrostav 17/2018
Metrostav 16/2018
Metrostav 14-15/2018
Metrostav 12-13/2018
Metrostav 11/2018
Metrostav 10/2018
Metrostav 09/2018
Metrostav 08/2018
Metrostav 07/2018
Metrostav 06/2018
Metrostav 05/2018
Metrostav 04/2018
Metrostav 03/2018
Metrostav 02/2018
Metrostav 01/2018
Metrostav 22/2017
Metrostav 21/2017
Metrostav 20/2017
Metrostav 19/2017
Metrostav 18/2017
Metrostav 17/2017
Metrostav 16/2017
Metrostav 15/2017
Metrostav 13-14/2017
Metrostav 11-12/2017
Metrostav 10/2017
Metrostav Special/2017
Metrostav 09/2017
Metrostav 08/2017
Metrostav 07/2017
Metrostav 06/2017
Metrostav 05/2017
Metrostav 04/2017
Metrostav 03/2017
Metrostav 02/2017
Metrostav 01/2017
Metrostav 22/2016
Metrostav 21/2016
Metrostav 20/2016
Metrostav 19/2016
Metrostav 18/2016
Metrostav 17/2016
Metrostav 16/2016
Metrostav 15/2016
Metrostav 13-14/2016
Metrostav 11-12/2016
Metrostav 10/2016
Metrostav Tunely/2016
Metrostav 09/2016
Metrostav 08/2016
Metrostav 07/2016
Metrostav 06/2016
Metrostav 05/2016
Metrostav 04/2016
Metrostav 03/2016
Metrostav 02/2016
Metrostav 01/2016
Metrostav 22/2015
Metrostav 21/2015
Metrostav 20/2015
Metrostav 19/2015
Metrostav 18/2015
Metrostav 17/2015
Metrostav 15-16/2015
Metrostav 13-14/2015
Metrostav 12/2015
Metrostav 11/2015
Metrostav 10/2015
Metrostav 09/2015
Metrostav 08/2015
Metrostav 07/2015
Metrostav 06/2015
Metrostav 05/2015
Metrostav 04/2015
Metrostav 03/2015
Metrostav 02/2015
Metrostav 01/2015
Metrostav 22/2014
Metrostav 21/2014
Metrostav 20/2014
Metrostav 19/2014
Metrostav 18/2014
Metrostav 17/2014
Metrostav 15-16/2014
Metrostav 13-14/2014
Metrostav 12/2014
Metrostav 11/2014
Metrostav 10/2014
Metrostav 09/2014
Metrostav 08/2014
Metrostav 07/2014
Metrostav 06/2014
Metrostav 05/2014
Metrostav 04/2014
Metrostav 03/2014
Metrostav 02/2014
Metrostav 01/2014
Metrostav 22/2013
Metrostav 21/2013
Metrostav 20/2013
Metrostav 19/2013
Metrostav 18/2013
Metrostav 17/2013
Metrostav 16/2013
Metrostav 14-15/2013
Metrostav 12-13/2013
Metrostav 11/2013
Metrostav 10/2013
Metrostav 09/2013
Metrostav 08/2013
Metrostav 07/2013
Metrostav 06/2013
Metrostav 05/2013
Metrostav 04/2013
Metrostav 03/2013
Metrostav 02/2013
Metrostav 01/2013
Metrostav 22/2012
Metrostav 21/2012
Metrostav 20/2012
Metrostav 19/2012
Metrostav 18/2012
Metrostav 17/2012
Metrostav 16/2012
Metrostav 14-15/2012
Metrostav 12-13/2012
Metrostav 11/2012
Metrostav 10/2012
Metrostav 09/2012
Metrostav 08/2012
Metrostav 07/2012
Metrostav 06/2012
Metrostav 05/2012
Metrostav 04/2012
Metrostav 03/2012
Metrostav 02/2012
Metrostav 01/2012
Metrostav 22/2011
Metrostav 21/2011
Metrostav 20/2011
Metrostav 19/2011
Metrostav 18/2011
Metrostav 17/2011
Metrostav 16/2011
Metrostav 14-15/2011
Metrostav 12-13/2011
Metrostav 11/2011
Metrostav 10/2011
Metrostav 09/2011
Metrostav 08/2011
Metrostav 07/2011
Metrostav 06/2011
Metrostav 05/2011
Metrostav 04/2011
Metrostav 03/2011
Metrostav 02/2011
Metrostav 01/2011
Metrostav 22/2010
Metrostav 21/2010
Metrostav 20/2010
Metrostav 19/2010
Metrostav 18/2010
Metrostav 17/2010
Metrostav 16/2010
Metrostav 14-15/2010
Metrostav 12-13/2010
Metrostav 11/2010
Metrostav 10/2010
Metrostav 09/2010
Metrostav 08/2010
Metrostav 07/2010
Metrostav 06/2010
Metrostav 05/2010
Metrostav 04/2010
Metrostav 03/2010
Metrostav 02/2010
Metrostav 01/2010
Metrostav 22/2009
Metrostav 21/2009
Metrostav 20/2009
Metrostav 19/2009
Metrostav 18/2009
Metrostav 17/2009
Metrostav 16/2009
Metrostav 15/2009
Metrostav 13-14/2009
Metrostav 11-12/2009
Metrostav 10/2009
Metrostav 09/2009
Metrostav 08/2009
Metrostav 07/2009
Metrostav 06/2009
Metrostav 05/2009
Metrostav 04/2009
Metrostav 03/2009
Metrostav 02/2009
Metrostav 01/2009
Metrostav 22/2008
Metrostav 21/2008
Metrostav 20/2008
Metrostav 19/2008
Metrostav 18/2008
Metrostav 17/2008
Metrostav 16/2008
Metrostav 15/2008
Metrostav 14/2008
Metrostav 12-13/2008
Metrostav 10/2008
Metrostav 11/2008
Metrostav 09/2008
Metrostav 08/2008
Metrostav 07/2008
Metrostav 06/2008
Metrostav 05/2008
Metrostav 04/2008
Metrostav 03/2008
Metrostav 02/2008
Metrostav 01/2008
Metrostav 22/2007
Metrostav 21/2007
Metrostav 20/2007
Metrostav 19/2007
Metrostav 18/2007
Metrostav 17/2007
Metrostav 16/2007
Metrostav 15/2007
Metrostav 14/2007
Metrostav 12-13/2007
Metrostav 11/2007
Metrostav 10/2007
Metrostav 09/2007
Metrostav 08/2007
Metrostav 07/2007
Metrostav 06/2007
Metrostav 05/2007
Metrostav 04/2007
Metrostav 03/2007
Metrostav 02/2007
Metrostav 01/2007