-
Metrostav
04/2025
Stavbaři Metrostavu Norge dokončili svou největší zakázku v Norsku – tunel Grenland. Betonáři divize 6 realizují rozsáhlou dodávku železobetonu u výstavby nové arény v Brně. Kolegové z Metrostavu TBR pracují jako lídr sdružení na výstavbě Dvoreckého mostu, který propojí oblast Podolí se Smíchovem.
Stavba, kde zamrzaly stroje
Stavbaři Metrostavu Norge dokončili svou největší zakázku v Norsku - Tunel Grenland, který razili v obtížných geologických podmínkách a i ve velkých mrazech.
4
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
12. března 2025
ročník 37
Stavba, kde zamrzaly stroje
Stavbaři Metrostavu Norge dokončili svou největší zakázku v Norsku – Tunel Grenland, který razili v obtížných geologických podmínkách, občas i ve velkých mrazech. Projekt je součástí druhé etapy modernizace rychlostní silnice E18, která zajistí obchvat města Porsgrunn jihozápadně od Osla.
Mgr. Radim Mana, foto archiv Metrostavu
lavnostní prorážka tunelu Grenland na jihu země proběhla těsně před koncem minulého roku. Dvoutubusový tunel o délce 5500 m razili čeští stavbaři v náročných podmínkách.
„V průběhu zakázky nás potrápily složité geologické podmínky v několika poruchových zónách. Počátek roku 2024 poznamenaly extrémní mrazy, kdy teploty klesaly až k minus 30 stupňům Celsia. To prověřilo nejen naši houževnatost, ale i odolnost techniky. Z tunelu se stala promrzlá jeskyně, stroje zamrzaly a každý den se proměnil v rozmrazovací boj o tekoucí vodu. O to víc si vážím toho, že jsme nakonec vše zvládli na výbornou a v termínu,“ prozradil Josef Malknecht, vedoucí projektu.
Výzvy na stavbě u portálů
část výstavby poznamenaly extrémní mrazy, kdy teploty klesaly až k minus 30 °C
Poruchová zóna Grava, která stavbařům „zpestřila“ práce u jižního portálu, byla zpevněna tryskovou injektáží, 50 výztužnými rámy, 844 kotvami a 23,6 tuny kari sítí. Dokončení ražeb při severním portálu zase poznamenaly masivní přítoky vody, s nimiž se stavbaři potýkali sedm týdnů. Injektáže si vyžádaly 660 tun cementu a 454 hodin práce.
Ražba tunelu Grenland začala v roce 2023 a trvala téměř dva roky. Společnost Metrostav Norge ji realizovala jako subdodavatel pro firmu Eiffage. Hlavním investorem stavby v přepočtu za více než miliardu korun je společnost Nye Veier, norská obdoba českého ŘSD. Při ražbě tunelu Grenland kladl zadavatel vysoké požadavky nejen na bezpečnost a životní prostředí, ale především na kvalitu práce.
zkapacitnění E18
Silnice E18 je důležitou dopravní tepnou jižního Norska. Úsek Langangen–Rugtvedt u města Porsgrunn dlouhý 17 km byl stavebně jedním z nejnáročnějších. Hlavním důvodem této rozsáhlé modernizace je zkapacitnění a rozšíření komunikace na čtyři jízdní pruhy pro zajištění plynulosti dopravy a snížení dopadu na životní prostředí. E18 je evropskou silnicí 1. třídy, začíná v Severním Irsku v Craigavonu a končí v ruském Petrohradu.
V Norsku také obří kaverny
Kolegové Metrostavu Norge dále budují v oblasti fjordů nedaleko Bergenu gigantické kaverny (foto) pro uložení odpadu z výroby zinku.
Stavbaři vedení Ing. Antonem Videm vytvářejí komplikovanou spleť tunelů rozdělenou na dva horizonty s výškovým převýšením v průměru 70 metrů.
Projekt začal v srpnu 2024 a již v prosinci se podařilo prorazit tunel v kalotě. Kaverny dosáhnou rozměrů 65 m na výšku, 30 m na šířku a 250 m na délku, což je mnohem více než objem strojovny pražského tunelu Blanka.
most přes fjord i metro
Skupina Metrostav působí na severu Evropy již od roku 2006. Od té doby realizovala 15 projektů, mimo jiné traťové tunely helsinského metra, unikátní most na lososí cestě v Norsku či nejdelší silniční tunel na Islandu. Realizovala například i ražbu tunelu na Faerských ostrovech. Ve Skandinávii celkově dosud vybudovala přes 48 kilometrů tunelů.
Krátce Aktuálně
Metrostav 04/2025
Krátce Aktuálně
Černá kostka v Ostravě má zelenou!
Dlouho plánovaná a očekávaná stavba moravskoslezské knihovny pod názvem Černá kostka (vizualizace) je blízko realizaci: postaví ji zhotovitelské sdružení Black Rubic vedené závodem 1 Metrostavu DIZ ve spolupráci s OHLA ŽS. Vedle míst pro 1,2 milionu knih zde vznikne coworkingový prostor, digitální laboratoře, experimentální kino i specializované digitalizační pracoviště.
Finálové utkání Bitvy o Prahu
Ve čtvrtek 13. března se v pražských Holešovicích odehraje utkání univerzitního hokeje mezi mužstvy ČVUT Engineers a UK Kings. Přijďte se podívat, jak skvělou atmosféru umějí fanoušci univerzitní ligy v Tipsport Aréně vytvořit. Utkání uvidíte také v přímém přenosu na ČT Sport. Metrostav bude u toho jako hrdý partner týmu ČVUT Engineers.
Školy se seizmickou odolností předány
Všech 36 osmitřídních škol v zemětřesné oblasti Turecka bylo 14. února, tedy zhruba dva roky po katastrofě, úspěšně předáno zákazníkovi – tureckému ministerstvu školství. Hlavním stavbyvedoucím byl Aytaç Yeğin z naší dceřiné společnosti Metrostav Ankara Inşaat. Na přípravu a realizaci byly kladeny vysoké nároky pro zajištění požadované seizmické odolnosti. Zasažená část Turecka patří k rizikovým oblastem kvůli kombinaci vysoké pravděpodobnosti výskytu zemětřesení.
BeMo Tunnelling
Metrostav 04/2025
BeMo Tunnelling
Náročný tunelový projekt pod lesy Hesenska
V průběhu roku 2024 bylo kalkulační oddělení společnosti BeMo Tunnelling (BeMo) pověřeno zpracováním nabídkové kalkulace na obnovu Cornbergerského tunelu. úkolu se zhostilo úspěšně a Stávající tunel (foto) na trase 3600 Frankfurt nad Mohanem – Göttingen bude nahrazen novým, jenž má být situovaný paralelně jižním směrem. Jde o vynikající projekt v oblasti infrastruktury, který udržitelně zlepší bezpečnost provozu.
Alexander Stoisser
ový tunel o délce 719 metrů se nachází v zalesněné oblasti mezi hesenskými městy Bebra-Rautenhausen a Cornberg v srdci severní spolkové země Hesensko. Vede pod lesní oblastí v bezprostřední blízkosti vlakového nádraží Cornberg. Lokalita klade vysoké nároky na výstavbu a projektování nové stavby v souběžnosti se starým Cornbergerským tunelem.
Řízení projektu je organizováno přes zastřešující sdružení, které je horizontálně rozděleno do tří samostatných. Jedná se o tunelové sdružení sestávající z BeMo Tunnelling GmbH (pobočka Západ) a Subterra, dále sdružení speciálního zakládání, rovněž pod vedením BeMo Tunnelling GmbH (pobočka Západ, speciální zakládání), a sdružení zemních prací a dopravního stavitelství, které tvoří společnost Stutz GmbH a JR Bauunternehmen GmbH. Každá z těchto společností přispívá svými specifickými odbornými znalostmi v dané oblasti k tomu, aby celý projekt byl úspěšně zrealizován co možná nejlepším způsobem.
Novostavba tunelu je nezbytná, stávající tunel je ve špatném stavu
Výstavba Cornbergerského tunelu bude realizována v několika hlavních stavebních etapách. Výkony našeho sdružení pokrývají stavební etapy 1 až 3. V rámci stavební etapy 1 bude zřízeno staveniště včetně vytvoření nezbytných stavebních komunikací. Stavební etapa 2 obnáší vyklizení staveniště. Důležitým opatřením je položení telekomunikačního kabelu, který vede po jižním svahu pohoří. Tento kabel bude položen ve stávajícím tunelu, aby byl zajištěn volný prostor pro další stavební práce. Etapa 3 se zaměřuje na výstavbu tunelu a přípravné práce pro napojení nového tunelu na dosavadní železniční trasu. Po dokončení stavební fáze 3 budou výkony našeho sdružení ukončeny.
Výstavba Cornbergerského tunelu je vynikající projekt v oblasti infrastruktury. Na základě celé řady technických výzev včetně výstavby tunelu hornickým postupem a především prací během přísných uzavírek klade tento projekt nejvyšší možné nároky na všechny zúčastněné. Naše poděkování patří především všem těm, kteří se s enormním nasazením a know-how podíleli na zpracování nabídky a přípravě prací pro úspěšný start projektu. Zdař Bůh!
Ptáme se
Metrostav 04/2025
Ptáme se...
Ing. Stanislav Červený
Ředitel provozu LOP
Vystudoval Fakultu stavební ČVUT v Praze v oboru pozemních staveb a již po dobu studia docházel do Metrostavu jako student. V tomto kontextu se stal dokonce prvním účastníkem studentského pilotního projektu u Metrostavu. Po dokončení studia v roce 1996 do naší společnosti nastoupil a v různých funkcích od mistra až po vedoucího projektu pracoval až do roku 2019. Po malé přestávce, kdy v oboru působil mimo firmu, se v prosinci roku 2023 vrátil zpět do Metrostavu, nyní na pozici ředitele provozu LOP (lehkých obvodových plášťů).
Jak jste se k zaměření na fasádní systémy dostal?
V roce 2023 mě oslovil ředitel divize 3, zda bych nechtěl pomoci s rozvojem provozu LOP, a já jsem na tuto nabídku přistoupil.
Středisko LOP, které v rámci Skupiny Metrostav zajišťuje dodávky obvodových plášťů, funguje již nějaký ten rok.Můžete připomenout jeho hlavní náplň a na co se aktuálně nejvíce soustředí?
Hlavní náplní provozu LOP je výroba a montáž hliníkových konstrukcí. Jedná se zejména o rámové konstrukce výplní otvorů, sloupkopříčkové fasádní systémy, modulové fasády apod. Máme svoji vlastní výrobu těchto prvků v našem výrobním závodě v Nymburce. Umíme provádět i různé speciální prosklené konstrukce.
Kolik projektů se na středisku LOP v současnosti realizuje a které byste rád zmínil?
Realizujeme zhruba deset projektů v různých fázích rozpracovanosti. Některé děláme v rámci Skupiny Metrostav a některé pro externí investory. V rámci interních dodávek bych rád zmínil například u velké modernizace železniční trati nádraží Bubny pro závod 3 Metrostavu DIZ anebo modernizaci krajské nemocnice Liberec pro sdružení, jehož součástí je závod 8. V Českých Budějovicích pak fasádu objektu KD Slávia pro sdružení se závodem 6. Příkladem dodávky pro externího dodavatele je pak fasáda bytového domu Millhouse v Bratislavě.
S jakými technologickými novinkami nebo inovacemi se nyní v souvislosti s lehkými obvodovými plášti můžeme setkat?
V současné době stejně jako v jiných odvětvích se řeší zejména energetická náročnost a enviromentální politika. V našem oboru to znamená zejména aplikace fotovoltaiky do skel a do fasádních systémů a dále pak recyklace hliníku při výrobě hliníkových profilů, která vede ke snížení uhlíkové stopy.
Jaké jsou výzvy, kterým čelí vaše středisko při realizaci projektů LOP, a jak je řešíte?
Hlavní výzvou našeho provozu je zejména zjednodušování vnitřních procesů od obchodu přes přípravu, projekci, výrobu a realizaci tak, aby projekt proběhl hladce mezi jednotlivými interními částmi, a to jak časově, tak nákladově. Toto by nám pak mělo přinést zvýšení konkurenceschopnosti na trhu LOP. Do budoucna bychom pak rádi investovali do modernizace a rozšíření strojního vybavení dílny.
Za rozhovor děkuje David Kalců
Fotosloupek
Metrostav 04/2025
fotosloupek
Nový železniční terminál v Praze
Obrázky z pražských Holešovic, konkrétně ze stavby modernizace trati Praha-Bubny a výstavby nové nádražní budovy, zachycují osazování železobetonových (ŽB) skruží světlíků.
Celkem jich je 84 kusů s průměrem kruhového otvoru 5,4 m. Světlík tvoří ŽB skruž o výšce 1,8 metru, kdy na vnitřním povrchu světlíku je proveden otisk matrice (vroubkování). Světlík je rozdělen na dva segmenty, přičemž každý z nich váží 10 tun. Na tyto skruže stavbaři osadí zasklení, které bude tvořeno dvěma půlkulovými skleněnými tabulemi o tloušťce 36 mm a váze každého z nich cca 2 tuny. Nádražní budovu v Bubnech realizují kolegové ze závodu 3 Metrostavu DIZ.
Daruj krev s Metrostavem
Metrostav 04/2025
Daruj krev s Metrostavem
naši dárci krve v liberecké nemocnici
V rámci akce Daruj krev s Metrostavem, která letos běží již dvacátým rokem a zamířila také do regionů v České republice, se jako druzí zapojili kolegové z oblastního zastoupení Metrostavu DIZ v Liberci (foto).
RED, foto KN Liberec
onkrétně pět zaměstnanců dorazilo do transfuzního oddělení Krajské nemocnice Liberec, přestože v den odběru bylo ráno mrazivých minus patnáct stupňů. Tentokrát to byli čtyři muži a jedna statečná žena, dva z dárců úplně poprvé, tři pak po době delší než deset let.
„Vážíme si takovýchto aktivit velkých společností i jednotlivců a za každou kapku cenné tekutiny všem dárcům moc děkujeme,“ uvádějí pracovníci transfuzního oddělení pod příspěvkem na facebookových stránkách Krajské nemocnice Liberec.
20 let značky Daruj krev s Metrostavem
Letošní rok je pro nás výjimečný – slavíme 20 let této skvělé tradice! Poprvé se odběr v rámci Daruj krev s Metrostavem totiž uskutečnil v říjnu 2005, kdy před centrálou naší společnosti v ulici Koželužská (dnešní sídlo Subterra) zaparkoval odběrový autobus zdravotnického zařízení s lehátky i personálem.
V dalších letech jsme již dokázali celou akci uspořádat ve vlastních prostorách Centra vzdělávání Skupiny Metrostav. Mnozí se na akci Daruj krev s Metrostavem opakovaně vracejí a pocit pospolitosti přetrvává. Letos jsme se rozhodli zamířit také do regionů.
Betonáři divize 6 na stavbě Areny Brno
V Brně v sousedství výstaviště roste multifunkční hala s kapacitou až 13 300 míst. Zajímavou a rozsáhlou dodávku železobetonu zde realizuje Provoz ŽBK divize 6 pro generálního dodavatele Hochtief.
Metrostav 04/2025
Divize 6
Betonáři divize 6 se přestěhovali do Brna
V polovině dubna – 30 000 kubíků betonu uloženého s 6825 tunami ocelové výztuže do téměř 70 000 m2 svislého a vodorovného bednění. V létě 2026 – moderní multifunkční hala s třiceti způsoby využití pro až 13 300 diváků.
Lenka Svobodová, foto archiv stavby, vizualizace Arena Brno, a.s.
ráce na stavbě Areny Brno (foto) jsme zahájili v prosinci 2023, kdy jsme začali připravovat zařízení staveniště a kanceláře i ubytování pro pracovníky našeho střediska. S podkladními betony jsme začali v únoru následujícího roku a už 20. března jsme dokončili první část osmnáctidílné základové desky. Poslední kubík betonu bychom měli podle termínového dodatku uložit do sedmipodlažní konstrukce haly letos 16. dubna, tedy zhruba za rok od začátku betonáží. Po dokončení zednických vysprávek bychom měli hotové dílo předat 24. května,“ vypočítává vedoucí projektu Bc. Radek Čermák z divize 6 Metrostavu.
Tři kamiony bednění denně
„Největší objem bednění a betonáží probíhal v podzemním patře a mezipatře, kde dominovaly železobetonové monolitické stropní desky prováděné na podpůrných konstrukcích TC-80, Peri-Up a ST 100. Od 1. nadzemního podlaží potom tvoří kostru haly kombinace prefabrikátů a monolitu v takovém objemu, se kterým jsem se zatím nesetkal,“ říká Radek Čermák. A dál vzpomíná: „Logistika s návozy výztuže a bednění z půjčovny naší divize 6 nám daly zabrat. Při provádění 60centimetrové základové desky jsme museli denně odbavit tři kamiony s bedněním a šest s výztuží. V době největšího objemu prací se přímo na stavbě pohybovalo na 170 lidí – 14 techniků, 40 železářů, 70 tesařů, 25 betonářů a 31 pomocných dělníků. Sehnat dělnický personál byl přitom docela oříšek – tesařů, betonářů a železářů je totiž na trhu velký nedostatek. Třeba tesařů zaměstnává divize 6 trvale jen minimum. Naštěstí ale máme prověřené spolupracovníky, kteří sice podnikají samostatně, ale dlouhodobě patří do naší Metrostavácké rodiny.“
moderní oválná multifunkční hala založená na pilotách roste v blízkosti areálu společnosti veletrhy brno za zetkem mezi pavilony f a g1. celkem má mít 30 způsobů využití
Divize 6 v současnosti dokončuje svislé konstrukce 5. nadzemního podlaží haly a vodorovné konstrukce nad ním. Celou stavbu provádí v třídě pohledového betonu PB2, u kterého jsou kladeny vyšší požadavky na vzhled. Kvalitu a spárořez bednění kolegům proto pravidelně kontrolují jak architekt, tak i zástupce objednatele ze společnosti Hochtief CZ.
Moderní oválná hala založená na pilotách roste v blízkosti areálu společnosti Veletrhy Brno – za Zetkem mezi pavilony F a G1. Bude mít v podzemí samotnou plochu vhodnou až pro 30 způsobů využití, parkoviště a v mezipatře zázemí. V přízemí budou veřejné vstupy (vizualizace) a v pěti vyšších patrech trychtýřovitě se rozšiřující tribuny pro návštěvníky včetně klubových sedadel a Skyboxů. Polostrukturální skleněná fasáda s vysokou mírou tepelné izolace dovolí ve všech patrech provozovat obchody, kanceláře, výstavní prostory nebo restaurace s denním osvětlením. Arena se tak plně využije i mimo konání akcí v samotné hale.
Příští rok by se v Areně měly konat evropské šampionáty v házené a volejbale žen, jinak bude sloužit jako domovský stadion hokejového klubu Kometa Brno. „Až bude hala hotová a vybavená, určitě se do ní na nějaký zápas nebo koncert podíváme. Dnes bych ale chtěl poděkovat celému týmu za obětavost při provádění díla pro velmi náročného objednatele,“ uzavírá vedoucí projektu.
Arena Brno
Vnější rozměry
(na úrovni terénu): 151 m x 108 m
Výška nad terénem: cca 29,5 m
Zastavěná plocha: 16 470 m2
Obestavěný prostor: 475 000 m3
Začátek výstavby: 18. září 2023
Kapacita: 13 300 míst
Počet parkovacích míst: 1 300
Metrostav DIZ závod 6
Metrostav 04/2025
Metrostav DIZ závod 6
Historický moment pro Hlubokou: nová lávka přes Vltavu
V úterý 18. února se v Hluboké nad Vltavou slavnostně poklepal základní kámen (snímky) nové lávky, která propojí oba břehy Vltavy a přinese bezpečné a pohodlné spojení pro pěší i cyklisty. Lávku, kterou postaví kolegové ze závodu 6 Metrostav DIZ, výrazně zlepší dopravní dostupnost mezi městem a jeho částí Zámostí, kde dnes existuje pouze frekventovaný silniční most, nevhodný pro pěší a cyklisty.
RED s využitím tiskové zprávy, foto Jan Luxík
tavba lávky má být unikátní podívanou pro místní obyvatele. Bude totiž smontována na parkovišti u sportovního areálu a následně umístěna největším jeřábem v České republice. Pro transport a sestavení tohoto obřího jeřábu bude potřeba 15 kamionů, přičemž samotná stavba jeřábu zabere tři dny. Kompletně smontovaná lávka pak bude tímto jeřábem přemístěna na své finální místo. „Jsme velice rádi, že můžeme být součástí tohoto projektu. Stavba mostů a lávek přes vodní toky patří mezi jedny z nejzajímavějších výzev ve stavebnictví a věříme, že tato konstrukce bude sloužit městu po mnoho let, obzvlášť když se její realizace ujme tým pod vedením Jana Prokeše, pod jehož rukama vznikala Vltavská vodní cesta,“ říká Ing. Martin Stašek, oblastní ředitel Metrostav DIZ.
„Tato lávka představuje významný krok pro naše město. Místním občanům nabídne nejen pohodlné spojení, ale i novou dominantu, která bude součástí moderní podoby Hluboké nad Vltavou,“ uvedl David Šťastný, radní pro dopravu.
Současná situace v této části města neumožňuje přímé propojení přes řeku – pěší a cyklisté musí volit buď frekventovaný silniční most, nebo vzdálenější přechody 1 km po proudu nebo 6,4 km proti proudu. Nová lávka tento problém vyřeší a zvýší bezpečnost pro cyklisty a rodiny s dětmi.
„Je to projekt, který posílí infrastrukturu města a přinese lepší podmínky pro všechny generace. Naší snahou je podporovat udržitelnou mobilitu a rozvoj městského prostoru,“ zdůraznil starosta Hluboké Tomáš Jirsa.
Lávka bude bezbariérová, dlouhá téměř 90 metrů a široká čtyři metry. Bude nasvícena moderním LED osvětlením.
Technicky bude lávka ocelová se zavěšenou dolní mostovkou, přičemž její nosná konstrukce bude vyrobena z předpjatých táhel a tuhých prvků. Osa lávky je přímá s rozpětím 84 metrů, přičemž chodník bude mít šířku 3,7 m. Přístup na lávku zajistí nájezdové rampy se sklonem 4 %, což umožní plynulý pohyb i pro osoby se sníženou pohyblivostí.
Nedávná podobná díla
Význam tohoto projektu lze přirovnat k podobným stavbám v ČR – například ke Štvanické lávce v Praze, která byla otevřena v roce 2023. Je určena pro pěší a cyklisty a propojuje Karlín, ostrov Štvanici a Holešovice v Praze. A zajímavou lávku postavil Metrostav v roce 2018 v Písku podle návrhu významného architekta Josefa Pleskota.
Proměna vily někdejšího ředitele firmy Baťa na kreativní centrum
Vloni zahájená rekonstrukce zlínské Čiperovy vily je i v zimních měsících v plném proudu. Budova, kterou opravují kolegové závodu 1, už má novou střechu, dělníci dokončili veškeré vnitřní bourací práce a pokračují revitalizací podkroví a novými rozvody kanalizace v suterénu.
Metrostav 04/2025
Metrostav DIZ závod 1
Proměna vily někdejšího ředitele firmy Baťa na kreativní centrum
Vloni zahájená rekonstrukce zlínské Čiperovy vily je i v zimních měsících v plném proudu (foto). Budova, kterou opravují kolegové závodu 1, už má novou střechu, dělníci dokončili veškeré vnitřní bourací práce a pokračují revitalizací podkroví a novými rozvody kanalizace v suterénu.
RED, foto archiv stavby
ato architektonicky hodnotná stavba byla dokončena v roce 1942 podle návrhu Vladimíra Karfíka. Od roku 1947 sloužila jako dětský domov a v posledních letech zde fungovalo zařízení pro děti v krizových situacích. Od roku 2002 je zapsána na Seznamu nemovitých kulturních památek.
Nyní ve vile vzniká kulturní a kreativní centrum Zlínského kraje. Bude tam i expozice věnovaná Dominiku Čiperovi, někdejšímu řediteli firmy Baťa, zlínskému starostovi a československému ministrovi.
V interiéru se podařilo odkrýt původní dřevěné parketové podlahy, které se brousí a renovují. Na základě požadavků památkové péče se brzy začne s restaurováním hodnotných kamenných a dřevěných prvků. Na svá místa se vrátí původní dřevěná kastlová okna, která byla odborně opravena. Aktuálně se také realizují vnitřní i vnější rozvody instalací a inženýrských sítí a nové zpevněné plochy v areálu.
Kolaudace zrekonstruované památky by se měla uskutečnit ještě letos na podzim, v jejích prostorách vznikne nové Kulturní a kreativní centrum Zlínského kraje.
Zajímavosti
Metrostav 04/2025
Zajímavosti
O budoucnosti nádražních budov ve Fantově budově
Fantův sál hostil 27. února konferenci Nádraží (foto), která je zaměřena na budoucnost drážních budov a jejich okolí. Společnost Metrostav DIZ je zlatým partnerem a na konferenci přednášel generální ředitel Ing. Karel Volf.
Akce pod záštitou Ministerstva dopravy, Správy železnic a Státního fondu dopravní infrastruktury je určena zástupcům veřejné správy, akademické obci, společnosti železničního developmentu a jejich dodavatelům i projektantům. Organizátorem je Via Pro Motion s.r.o., která letos pořádá také Rail Business Days v Ostravě.
Úvodního slova se ujal generální ředitel Správy železnic Ing. Jiří Svoboda a Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury.
Tématy byly rekonstrukce, správa a výstavba nových nádražních budov, a to jak z pohledu současnosti, tak z pohledu budoucích vizí rozvoje a investic do příprav a samotných realizací. Odborníci se také dotkli témat jako nové železniční stanice na trati Praha – Letiště Václava Havla – Kladno, nové přestupní terminály VRT a development území v okolí nádražních budov. Karel Volf hovořil o rekonstrukcích a výstavbách moderních terminálů v rámci odpoledního bloku, který byl zaměřen na významné realizace.
RED, foto archiv Metrostavu
Cvičení v norsku
První březnový týden si zaměstnanci Metrostavu Norge na projektu E8 Ramfjord vyzkoušeli záchranu topícího se člověka. Cvičení probíhalo za pomoci potápěčů ze společnosti Undervannservice AS, která na projektu realizuje práce pod vodou na pomocné ocelové konstrukci.
Kolegové si nacvičili použití záchranných pomůcek, jak reagovat v takovýchto případech a samotné vytahování člověka z vody do člunu (foto). Při takovýchto akcích je důležitá spolupráce a rychlost, protože člověk ve vodě při teplotě okolo 2 ºC po 5 až 8 minutách upadá do bezvědomí. Doufáme, že podobné situace na projektu nenastanou, ale je dobré být připraven. Cvičení se zúčastnili i zástupci investora od SVV a naši partneři ve sdružení BG.
Tomáš Haluza, foto archiv stavby
Pozvánka na Den zdraví
V pátek 4. dubna srdečně zveme všechny zaměstnance Skupiny Metrostav na další Den zdraví, který se tentokrát bude týkat spánku.
Na programu setkání je přednáška prof. RNDr. Aleše Stuchlíka, Ph.D., DSc., významného neurovědce a profesora Univerzity Karlovy, na téma Spánek a paměť, a krátké praktické workshopy s tipy a technikami pro podporu zdravého spánku. Akce proběhne v Centru vzdělávání Skupiny Metrostav, detailní informace najdete na intranetu. Těšíme se na vás!
Mgr. Jana Kořínková
Skybox Cup 2025
Hokejový tým Metrostav Raziči (foto) po dvou výhrách ve skupině postoupil do play-off firemního turnaje SKY BOX CUP 2025. Čtvrtfinálové utkání sice nevyšlo, ale i tak jde o pěkný výkon a gratulujeme!
Jedná se o turnaj, který pořádá O2 arena pro své partnery, a my se pravidelně účastníme. V základní skupině každý tým odehraje tři utkání po 2× 20 min. první tým skupiny postupuje do play-off, od čtvrtfinále se hraje 2× 15 minut.
První zápas skupinové fáze turnaje proti České spořitelně skončil pro tým Metrostav Raziči vysokým vítězstvím 8:0. Tento výsledek jim zajistil psychickou pohodu do dalšího střetnutí. Ve druhém utkání proti Energetickému a průmyslovému holdingu zvolili Raziči strategii vysokého tempa, aktivní hry a uzavření středního pásma. Tento přístup se ukázal jako úspěšný a Raziči zvítězili 5:3. Ve čtvrtfinále ale bohužel i přes nasazení náš tým podlehl soupeři Komerční bance v samostatných nájezdech.
„Scházíme se jen zřídka, s některými hráči dokonce pouze na tomto turnaji. Proto chválím všechny spoluhráče i spoluhráčku za individuální přípravu. Makají na sobě a vždy se těší, až znovu obléknou červené barvy,“ řekl kapitán týmu Michal Ašenbrener z divize 3.
Skybox Cup je pořádán již od roku 2005, náš tým se zúčastnil všech ročníků. Letos se mezi firemními družstvy kromě Metrostavu zapojily týmy třeba Kooperativa pojišťovny, Orlen Unipetrolu či Bestsportu.
RED, foto archiv Metrostavu
konference vrt stojí za to
Ve Fantově budově v Praze na hlavním nádraží se 6. března uskutečnila také konference pod názvem „VRT stojí za to“ se zaměřením na plánovanou výstavbu vysokorychlostních tratí v České republice. Šlo o druhou konferenci na toto téma.
Zatímco na prvním setkání k projektu VRT odborníci vloni představili, kam tratě povedou, nyní hovořili o další fázi, a to postupném směřování k realizaci na některých ramenech. „Na jižní Moravě se blížíme zahájení staveb,“ řekl náměstek generálního ředitele Správy železnic pro modernizaci Mojmír Nejezchleb. Zároveň zmínil, že je příprava projektů výzvou, jelikož se pohybujeme v hustě urbanizovaných oblastech oproti konvenční železnici. Přednášející řešili také nutnost zapojení domácích dodavatelů a možné způsoby financování.
RED
Jarní kolo Daruj krev s Metrostavem!
KDY: pátek 21. 3. 2025 od 7.30 hod.
KDE: Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav. Přihlašovací formulář na intranetu Skupiny.
Dvorecký most: blízko propojení
Kolegové z Metrostavu TBR pracují jako lídr sdružení na výstavbě Dvoreckého mostu, který propojí oblast Podolí se Smíchovem. Práce zde pokračují i v zimních podmínkách.
Metrostav 04/2025
Fotoreportáž
Dvorecký most: blízko propojení
RED, foto Michal Jílek, MakePro
Kolegové z Metrostavu TBR pracují jako lídr sdružení na výstavbě Dvoreckého mostu, který propojí oblast Podolí se Smíchovem. Práce zde pokračují i v zimních podmínkách, například na mostním poli č. 3 proběhla v nedávné době montáž bednění, ukládka betonářské a předpínací výztuže a betonáž. Jednalo se o nepřetržitou betonáž cca 1000 m3 betonu po dobu 36 hodin. Dvě beton-čerpadla se musela umístit na pontonové sestavy ve Vltavě.
K mostnímu propojení vltavských břehů mnoho nezbývá. Poslední mostní pole číslo čtyři (resp. betonářský takt nosné konstrukce č. 6), což je to prostřední, by mělo být zabetonováno na konci léta.
Dvorecký most se vyznačuje velmi originálním tvarem, což znamená, že pro každou jeho část je nutné připravit bednění a betonářskou výztuž přesně na míru. Kubistické tvary betonových konstrukcí se neustále mění a nikdy nejsou identické.
Na stavbě mostu se podílí přibližně 150 dělníků. Kvůli náročnějším geologickým podmínkám, než se předpokládalo a výrazně vyššímu stupni vyztužení nosné konstrukce došlo k prodloužení výstavby. Práce zpomalila i povodeň na Vltavě na podzim loňského roku.
Pohled ze smíchovské strany směrem na východní vyústění mostu u Žlutých lázní.
ČTRNÁCTIDENÍK METROSTAV
Noviny společnosti Metrostav a.s.
Šéfredaktor
David Kalců, DiS.
Složení redakční rady
David Kalců, DiS. (předseda)
Ing. Renáta Zavřelová (místopředsedkyně)
Ing. Roman Čech
Ing. Kateřina Hainzová, MBA
Mgr. Jana Kořínková, MBA
Ing. Aleš Knobloch
Ing. Petr Půta
Mgr. Radim Mana
Ing. Jitka Neklanová
Vydává
Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav
Koželužská 4, 180 00 Praha 8 – Libeň
tel: 266 019 245
www.metrostav.cz
Výroba
Boomerang Communication, s. r. o.
Novinová sazba
Povolena MK ČR E 7121
Neprodejné
1_Metrostav Norge – Fotogalerie
Tunel Grenland stavbaři razili v obtížných geologických podmínkách. Z tunelu se stala promrzlá jeskyně, stroje zamrzaly a každý den se proměnil v rozmrazovací boj o tekoucí vodu.
Tunel Grenland stavbaři razili v obtížných geologických podmínkách. Z tunelu se stala promrzlá jeskyně, stroje zamrzaly a každý den se proměnil v rozmrazovací boj o tekoucí vodu.
Tunel Grenland stavbaři razili v obtížných geologických podmínkách. Z tunelu se stala promrzlá jeskyně, stroje zamrzaly a každý den se proměnil v rozmrazovací boj o tekoucí vodu.
Tunel Grenland stavbaři razili v obtížných geologických podmínkách. Z tunelu se stala promrzlá jeskyně, stroje zamrzaly a každý den se proměnil v rozmrazovací boj o tekoucí vodu.
Tunel Grenland stavbaři razili v obtížných geologických podmínkách. Z tunelu se stala promrzlá jeskyně, stroje zamrzaly a každý den se proměnil v rozmrazovací boj o tekoucí vodu.
7_Divize 6 – Fotogalerie
Obří stavba: v době největšího objemu prací se přímo na stavbě pohybovalo na 170 lidí – 14 techniků, 40 železářů, 70 tesařů, 25 betonářů a 31 pomocných dělníků.
Divize 6 v současnosti dokončuje svislé konstrukce 5. nadzemního podlaží haly a vodorovné konstrukce nad ním.
Arena Brno bude mít v podzemí samotnou plochu vhodnou až pro 30 způsobů využití, parkoviště a v mezipatře zázemí.
Hala by měla sloužit příští rok, kdy by se zde měly konat evropské šampionáty v házené a volejbale žen.
Triobo Ltd.
3rd Floor, 207 Regent Street
London W1B 3HH
United Kingdom
CN: 08995015
VAT: GB 283 4280 94https://www.triobo.com
support@triobo.com
(+44) 20 3695 0892
Ročník 2012
Ročník 2023
Ročník 2022
Ročník 2021
Ročník 2007
Ročník 2008
Ročník 2009
Ročník 2010
Ročník 2011
Ročník 2020
Ročník 2013
Ročník 2014
Ročník 2015
Ročník 2016
Ročník 2017
Ročník 2018
Ročník 2019
Stavba, kde zamrzaly stroje
Stavbaři Metrostavu Norge dokončili svou největší zakázku v Norsku - Tunel Grenland, který razili v obtížných geologických podmínkách a i ve velkých mrazech.
Betonáři divize 6 na stavbě Areny Brno
V Brně v sousedství výstaviště roste multifunkční hala s kapacitou až 13 300 míst. Zajímavou a rozsáhlou dodávku železobetonu zde realizuje Provoz ŽBK divize 6 pro generálního dodavatele Hochtief.
Proměna vily někdejšího ředitele firmy Baťa na kreativní centrum
Vloni zahájená rekonstrukce zlínské Čiperovy vily je i v zimních měsících v plném proudu. Budova, kterou opravují kolegové závodu 1, už má novou střechu, dělníci dokončili veškeré vnitřní bourací práce a pokračují revitalizací podkroví a novými rozvody kanalizace v suterénu.
Dvorecký most: blízko propojení
Kolegové z Metrostavu TBR pracují jako lídr sdružení na výstavbě Dvoreckého mostu, který propojí oblast Podolí se Smíchovem. Práce zde pokračují i v zimních podmínkách.
04/2025
Stavbaři Metrostavu Norge dokončili svou největší zakázku v Norsku – tunel Grenland. Betonáři divize 6 realizují rozsáhlou dodávku železobetonu u výstavby nové arény v Brně. Kolegové z Metrostavu TBR pracují jako lídr sdružení na výstavbě Dvoreckého mostu, který propojí oblast Podolí se Smíchovem.
03/2025
Tým Pavla Szmeka ze severomoravského regionu závodu 1 Metrostavu DIZ zahájil v Třinci stavbu velkého výzkumného centra. Čistička v Hamrech prošla modernizací, Sázava bude čistší. Strategicky významná stavba v Hněvicích.
02/2025
Podrobnosti o stavbě nového pavilonu pro lední medvědy v Zoo Praha. Podílíme se na stavbě zařízení pro energetické využití odpadu v Komořanech. Další jez v centru Prahy hotov s předstihem.
01/2025
Reportáž z náročného přesunu staré mostní konstrukce v Münsteru. Novoroční pozdrav generálního ředitele Metrostavu Ing. Jaroslava Herana. Fotoreportáž: Raziči zahájili rok 2025 výhrou.
22/2024
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav. Kolegové divize 9 předávají další stavby na Dolní Moravě. Tým Metrostavu Norge buduje v Norsku gigantické kaverny.
Stipendium_2024
Metrostav dlouhodobě spolupracuje se školami na všech úrovních vzdělávání. Přinášíme informace o stipendijním programu pro učně. Zajímají vás výhody tohoto programu? Co o něm říkají naši smluvní žáci a instruktoři odborného výcviku? Na dalších stránkách naleznete také vizitky našich partnerských škol.
21/2024
Most s největším železobetonovým obloukem v České republice v provozu. Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností. Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie.
20/2024
Jihočeským tým závodu 6 staví v Táboře zimní stadion s parametry NHL. Protipovodňová opatření na Jičínsku jsou dokončena s předstihem. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení prestižních titulů soutěže Stavba roku 2024.
19/2024
Na největším sídlišti v Táboře vyroste nový parkovací dům. Startuje výstavba dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Rekonstrukce Průmyslového paláce na Výstavišti dospěla do zlomové fáze: na své původní místo byla přesunuta hodinová věž.
18/2024
Rekonstrukce a nadstavba koleje G pro celkem 305 osob v areálu České zemědělské univerzity ve finále. Jihlavané se mohou těšit na nový dopravní terminál. Přehled nominací našich projektů v prestižní soutěži.
17/2024
Podrobně o velké přestavbě nemocnice v Českých Budějovicích. Tým Metrostavu DIZ obnovil učebny ZŠ Chvaly v rekordním čase. Nová kanalizace a čistírna ochrání Moravský kras.
16/2024
Kolegové z divize 1 se podílejí na velké výstavbě nového Smíchova. Společnost BeMo Tunnelling přestavuje dopravní uzel v srdci Porúří. Ke Dvoreckému mostu plula třistatunová ocelová konstrukce.
14–15/2024
V blízkosti centrály na pražské Palmovce odstartovala nejočekávanější cyklistická akce Metrostav handy cyklo maraton 2024. Tunel Fámjin na Faerských ostrovech proražen. Další etapa Zeleného města dokončena.
12–13/2024
Pod pečlivým dohledem památkářů ukončil tým Ing. Marka Janeby z divize 9 rekonstrukci některých částí paláce Savarin. Na Branický most se vrátily vlaky, zatím na jednu kolej. Nová stanice pro pražské záchranáře v Holešovicích.
11/2024
Bývalý obchodní dům Máj se proměnil v nepřehlédnutelné víceúčelové centrum obchodů, restaurací a zábavních zón, jeho rekonstrukci uskutečnilo sdružení divizí 8 a 1. Výstavba mostu v Pirně: 865 m z 917 m vysunuto! Přístaviště v ústecké části Brná je provozu.
10/2024
Představujeme špičkové pracoviště, které kolegové z divize 8 a Metrostavu DIZ dokončili v ústecké nemocnici. Při výstavbě nového mostu Levensau je zachraňována významná kolonie netopýrů. Nové moderní koupaliště se zázemím a atrakcemi v České Lípě na léto připraveno.
9/2024
Unikátní tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem je opět v provozu. Rekonstrukce Šítkovského jezu zdárně pokračuje. Fotoreportáž: výstavba nového bezpečnostního přelivu na vodním díle Orlík.
8/2024
Prestižní zakázka v prostorech Velvyslanectví Spolkové republiky Německo. Bourací práce Libeňského mostu pokračují. V Českých Budějovicích startuje stavba nového okresního soudu.
7/2024
Programová konference TEK 2024 představila zajímavé stavby i náročnou práci našich stavbařů. Strategicky významný projekt v Hněvicích pokročil. Speciální příloha novin Metrostavu: Stavba století je tu s námi 50 let!
6/2024
Stavbaři divize 1 dokončili moderní komplex nového sídla mladoboleslavské automobilky. Poslední březnový týden patřil sedmému výsuvu mostu v německé Pirně. Fotoreportáž: návrat soch na průčelí Savarinu.
5/2024
V multifunkčním sále DOX+ v pražských Holešovicích se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav, letos s mottem „Spolupráce je naší strategií“. Hráz táborského Jordánu zdobí nová lávka. Centrála Metrostavu využívá čistou energii.
4/2024
Metrostav DIZ staví na okraji Chýně moderní školu pro více než 800 dětí. Ve Františkových Lázních byla slavnostně zahájena rekonstrukce nádraží. Příbram má nový parkovací dům s kapacitou přes 170 míst.
3/2024
Varyádu v Karlových Varech doplní nové obchody a multikino. Nejen nové kamenolomy pro Skupinu Metrostav. Náročný projekt v Kotouči Štramberk míří do finále.
2/2024
Modernizace plavebních komor VD Gabčíkovo ve finále. Společnost Metrostav Norge AS postaví novou silnici poblíž Tromsø v nejsevernější části Norska. Představujeme světlopropustný beton.
1/2024
Nový parkovací dům jako součást revitalizace brownfieldu v dolním centru Liberce. Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem v České republice. Velká přestavba smíchovského nádraží v Praze je realitou.
22/2023
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Skvělá práce techniků Metrostavu i místních řemeslníků v Českém Krumlově. Horský resort Dolní Morava se dále rozrůstá.
21/2023
Nový plavecký komplex v Lužánkách zahájil provoz. Metrostav Ankara Inşaat staví školy na jihovýchodě Turecka. Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení soutěže Stavba roku 2023.
Stipendium
Metrostav dlouhodobě spolupracuje se školami na všech úrovních vzdělávání. Přinášíme informace o stipendijním programu pro učně. Zajímají vás výhody tohoto programu? Co o něm říkají naši smluvní žáci a instruktoři odborného výcviku? Na dalších stránkách naleznete také vizitky našich partnerských škol.
20/2023
Rozsáhlá rekonstrukce Thomayerovy nemocnice v Krči je ve finále. Představujeme Středisko truhlářské výroby ve Hvozdnici. Nový „Pentagon“ pro zaměstnance Škody Auto. Obrazem z výstavby Dvoreckého mostu.
19/2023
Pátá etapa přestavby železničního uzlu v Plzni mezi stanicemi hlavní nádraží a Plzeň Koterov byla slavnostně ukončena. Nová tělocvična základní a mateřské školy v Drahotuši vznikla s důrazem na každý detail. Tým divize 6 dokončil výstavbu bytového domu v pražské čtvrti Lhotka.
18/2023
Moderní aquapark v Kyjově byl uveden do provozu. Nová výrobní hala pro závod Volkswagen Slovakia. Grand Opening v pátek 29. září oficiálně otevřel nový kulturní středobod v Pardubicích – obnovený areál Automatických mlýnů a Polytechnických dílen.
17/2023
Tým divize 6 dokončil na rozhraní pražských čtvrtí Chodov a Záběhlice výstavbu pěti bytových domů. Unikátní severočeská tramvajová trať získává novou podobu. Divadlo v České Lípě má hvězdné nebe.
16/2023
Kolegové z divize 3 dokončili designový bytový dům Iconik, který vyrostl v jedné z karlínských proluk. Metrostav DIZ je připraven k výstavbě nových jaderných bloků. Staroměstský jez se vrátil do 13. století.
14–15/2023
Startuje projekt, který prodlouží splavnost Baťova kanálu. Světoví filmaři mají díky divizi 8 nový ateliér. Uprostřed léta se uskutečnil 11. ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton.
12–13/2023
Startuje proměna Branického mostu v Praze a zdvoukolejnění tratě až do Krče. Turisté plující po Labi mohou využívat nové přístaviště v Roudnici. Nové bytové domy v podkrušnohorském městě Ostrov s cílem zajistit zdravé vnitřní mikroklima.
11/2023
Karlovarské Císařské lázně jsou po náročné obnově a opět se skví v plné parádě. Bazén v Karviné prošel rozsáhlou rekonstrukcí a nabízí moderní zázemí nejen pro plavce. Fotoreportáž: Letní sportovní hry Metrostavu 2023.
10/2023
Nový parkovací dům P+R v blízkosti stanice metra B Nové Butovice. Jiráskovo divadlo v České Lípě je po náročné přestavbě. Metrostav jako hlavní partner legendárního veslařského závodu v Praze.
09/2023
Stavbaři dokončují zakázku rekonstrukce a dostavby budovy Fakulty lesnické a dřevařské v Suchdole. Nová skladová hala pro společnost Siko v Čimelicích. Tým divize 8 postavil v obci Místo v Ústeckém kraji novou školní budovu.
08/2023
Startuje výstavba moderního Centra urgentní medicíny v Liberci. Součástí modernizace bezpečnostního přelivu na orlické přehradě jsou specifické trhací práce. Metrostav revitalizoval Stříbrné jezero v Opavě.
07/2023
Programová konference TEK 2023 – letos nově v kongresovém centru O2 universum. V červnu startuje oprava dopravně vytíženého plzeňského mostu Milénia. Další středověký jez v centru Prahy čeká obnova.
06/2023
Kolegové z Metrostavu DIZ postaví v České Lípě nové koupaliště. Opava přivítala své nové nádraží v plném lesku. Aktuální informace z výstavby Dvoreckého mostu v Praze.
05/2023
V pražském Centru současného umění DOX se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav s mottem „Jsme jeden tým“. V Hradci Králové vyrostou nové laboratoře a vivárium. Do provozu byla slavnostně uvedena nová dotřiďovací linka v areálu firmy SAKO Brno.
04/2023
Areál zmodernizované vozovny Slovany v Plzni je dokončen. U Benátek nad Jizerou vyrostlo nové datové centrum. Fotoreportáž: rok rekonstrukce Průmyslového paláce na pražském Výstavišti.
03/2023
V neděli 19. února byl zprovozněn další úsek Západního okruhu Plzně. Tým Metrostavu DIZ dokončil práce na rekonstrukci budovy nádraží v Opavě. Vzpomínka na velké dílo na Želivce.
02/2023
Tým kolegů divize 6 ve sdružení s firmami PKS a Metrostav DIZ dokončil nový pavilon v Nemocnici Pelhřimov. Startuje velká rekonstrukce železniční trati v Praze. AFI City Vysočany: Třetí zakázka končí, čtvrtá pokračuje.
01/2023
V Blansku se ještě před Vánocemi podařilo otevřít nový most, který spojuje centrum města s oddělenou částí staré Blansko. V Praze startuje modernizace další vlakové trati! Kraj Vysočina má nové, moderní a neotřelé sídlo.
22/2022
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Rekonstrukce Jiráskova jezu v Českých Budějovicích s pomocí jedinečného postupu. Ohlédnutí za projekty roku 2022.
21/2022
Tým divizí 1 a 6 dokončil ve sdružení nejdelší tramvajový tunel v České republice. Masarykovo náměstí v Pardubicích opět zdobí obchodní dům známý jako Prior. Kolegové z Metrostavu Norge AS jsou součástí stavby prodloužení metra v Oslu.
20/2022
Rekonstrukce památkově chráněných budov Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích je ve finále. Metrostav TBR staví tunel na dálnici D3. Sídlo Hradní stráže v novém kabátě.
19/2022
V centru Brna nedaleko Svratky nahradil zchátralé domy moderní polyfunkční dům. Armádní muzeum v Praze na Žižkově se otevřelo veřejnosti. Nové aquacentrum ve Vrchlabí se připravuje na spuštění provozu.
18/2022
Stavbaři z libereckého zastoupení divize 8 dokončili velkou obnovu památkově chráněného novorenesančního areálu v Liberci. Slavnostním přestřižením pásky byla koncem září otevřena nová budova Fakulty zdravotnických studií UJEP. Den otevřených dveří u proměny luxusního hotelu v centru Prahy.
17/2022
Od července se v pražském obchodním domě známém pod jménem Máj pohybují stavbaři – kolegové z divize 8 se pustili do rozsáhlé rekonstrukce. Díky Metrostavu sníží Elektrárna Tušimice emise jemných prachových částic o 90 procent. Nejdelší tramvajový tunel v ČR je ve zkušebním provozu.
16/2022
Tým Jiřího Paulera z divize 9 dokončil v Praze na Hagiboru bytové domy Alfa a Beta. TBG Pražské malty: cementový litý potěr CEMFLOW slaví 20 let. Náměstí v Karviné již zdobí tři opravené historické domy.
14–15/2022
Tým divize 9 dokončil rekonstrukci památkově chráněného augustiniánského kláštera ve Vrchlabí. Koncem července se uskutečnil desátý ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton. Kolegové z oblastního zastoupení divize 6 pro Kraj Vysočina pracují na modernizaci a intenzifikaci čistírny odpadních vod (ČOV) ve Žďáru nad Sázavou.
12–13/2022
Projekt Park Zličín s celkem 526 bytovými jednotkami dokončen. Kolegové z divize 3 opravili renesanční zámeček v centru slovenského města Humenné. Most přes fjord v Norsku získal prestižní ocenění.
11/2022
Vyjádření prezidenta Skupiny Metrostav k rozhodnutí Vrchního soudu v Praze. Sonda z výstavby Centrálních polytechnických dílen v památkově chráněném areálu bývalých Winternitzových mlýnů v Pardubicích. Fotoreportáž: Sportovci Metrostavu v Nymburku sváděli urputné boje.
10/2022
Metrostav dokončil a předal modernizovaný pavilon urgentní medicíny v největší jihočeské nemocnici. Vltavu v Praze překlene nový most z bílého betonu. Zdražování stavebních materiálů pod lupou.
9/2022
Kolegové z divize 1 předali koncem dubna investorovi čtyřhvězdičkový hotel se 168 apartmány. Reportáž z rekonstrukce tramvajové vozovny v Plzni-Slovanech. Divize 6 navýší ubytovací kapacitu v třeboňských lázních.
8/2022
Tým Daniela Liperta z ústeckého zastoupení divize 8 dokončuje rekonstrukci a přestavbu synagogy v Žatci. Špičkoví čeští vodní slalomáři můžou trénovat - sportovní kanál v pražské Troji je opraven! Metrostav revitalizuje Stříbrné jezero v Opavě.
7/2022
Po dvou letech se uskutečnil 17. ročník Programové konference Metrostavu TEK. Nedaleko křižovatky Malovanka vznikne centrální mozek pražské dopravy. Kolegové z divize 5 dokončují třetí nejdelší železniční most v České republice.
6/2022
Pražské Centrum současného umění DOX hostilo velké setkání vedoucích manažerů firem Skupiny Metrostav. Divize 6 dokončila betonáž Masaryčky. Nevyhovující železniční most přes Orlík nahradí nový.
5/2022
Záchrana Libeňského mostu blíž realitě: Metrostav TBR dostal za úkol navrhnout projekt a podle něj provést opravu. Nová elegantní ocelová lávka pro pěší v Plzni již slouží. Fotoreportáž: zabezpečení přehrady Hněvkovice před velkou vodou.
4/2022
Skupina Metrostav vnímá aktuální dění a okamžitě se různými způsoby zapojila do pomoci Ukrajině. Velké mosty silničního okruhu v Brně rostou. Fotoreportáž: ražby cyklo tunelu Kronstad v norském Bergenu.
3/2022
Fakultní nemocnice Brno má nové Centrum komplexní psychiatrické péče. Velká rekonstrukce stanice metra Florenc. Stavíme nejen bytové, ale i rodinné domy. Nová expozice o stavebnictví ve vědecko-zábavním centru iQLANDIA.
2/2022
Práce u Gabčíkova se přehouply za polovinu. V Brně finišuje hrubá stavba nejdelšího tramvajového tunelu v ČR. Metrostav Development představuje exkluzivní rezidenční projekt Vilapark Klamovka.
1/2022
Levé křídlo Průmyslového paláce na pražském Výstavišti se dočká obnovy. Snižujeme emise v teplárně Trmice. Technici poprvé sestavili unikátní vozík pro lodní výtah na VD Orlík. Divize 8 dokončila rekonstrukci dopravního uzlu v Litvínově.
22/2021
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Blesková výměna mostní konstrukce v Horšovském Týnu. Metrostav Norge razí tunel v Bergenu. Rok 2021 obrazem našich staveb.
21/2021
Divize 6 na pražském Zličíně dokončila další etapu bytových domů. Práce na obnově školky poničené tornádem pokračují. Relikviář svatého Maura je již v nové expozici v Pluhovských domech a je přístupný veřejnosti.
20/2021
Společný tým techniků divizí 1 a 3 dokončuje velkou rekonstrukci jednoho z největších vojenských muzeí v Evropě. Třeboňské lázně Aurora mají nové venkovní wellness. Metrostav oslavil kulaté výroční koncertem v hale 02 universum.
19/2021
Na Orlíku startuje velká stavba. Ochrání před extrémní povodní. Pražský barokní palác Sylva-Taroucca prochází rekonstrukcí. Divize 6 dokončila výrobní halu pro Mondi Bupak. Představujeme nový parkovací dům na Černém Mostě.
18/2021
V Brně odstartovala stavba nového plaveckého bazénu. Naše dceřiná společnost PRAGIS obnoví vodovod pod korytem Labe u obce Obříství. Demolice komína v Jablonci nad Nisou aneb v hlavní roli naši střelmistři.
17/2021
Do provozu byla uvedena druhá část optimalizovaného traťového úseku mezi železničními stanicemi Praha-Hostivař a Praha hlavní nádraží. Obnova panského sídla v Humenném na Slovensku míří do finále. Fotoreportáž: velká dopravní stavba u Plzně.
16/2021
Náročný developerský projekt Park Na Vackově se rozrostl o dalších 340 bytových jednotek. Výstavba parkovacího domu na Černém Mostě jde od finále. Snášení mostu v Horšovském Týnu za pomoci největšího kolového jeřábu v České republice. Uprostřed Vltavy proběhla nevšední betonáž.
14-15/2021
Tým divize 9 dokončil druhou etapu výstavby bytového komplexu Hodkovičky Green. Koncem července se uskutečnil letošní ročník závodu Metrostav handy cyklo maraton. Na Želivce proběhlo slavnostní zahájení provozu nové haly filtrace GAU. Ve Znojmě začala stavba nové plavecké haly.
12-13/2021
V závěru léta ukončí společný tým divizí 8 a 5 geologický průzkum v lokalitě PAD 4 na trase metra D. Zakázka pro baziliku svatého Václava je připravena. Nebe nad Českou republikou bude řídit modernější systém. Letní příloha: po českých krajích s Metrostavem.
11/2021
Na místě karlínského přístavu zchátralého v brownfield Metrostav dokončuje další budovu – River city residence. Výstavba jihlavské obalovny jde do finále. IKEM otevřel nové pracoviště nukleární medicíny. Most přes Městský ostrov v Písku září novotou.
10/2021
Recyklovaný beton spojil síly v rámci Skupiny Metrostav. Nový parkovací dům v Polní ulici v Brně již slouží. Tým divize 3 pracuje na snížení emisí v Elektrárně Tušimice. Likvidace azbestu v rámci rekonstrukce hotelu InterContinental probíhá správným postupem.
09/2021
Přestavba železniční stanice v Plzni pokračuje rekonstrukcí památkově chráněné výpravní budovy. Projekt bytových domů Zelené město v Praze 9 se rozrostl o 63 nových bytů. Divize 8 revitalizuje na severu Čech trojici jezer.
08/2021
Ve Vrchlabí vzniká od dubna nové akvacentrum. Prokopávka v Plzni se proměnila v moderní sportovní areál. Kapacita ČOV na letišti v Praze se zvýší téměř desetinásobně. Divize 5 pro turisty u Karlových Varů.
07/2021
Tým jihočeského zastoupení divize 6 přebudoval 116 let staré přemostění na unikátní ocelový zdvižný most. Z Košíř na Prahu shlížejí čtyři nové bytové domy. Představujeme dvě zakázky v teplárenském odvětví divize 8 Jádro...
06/2021
Unicity Plzeň - osm domů ve třech etapách postavil tým divize 6 nedaleko areálu Západočeské univerzity. Nové zázemí pro druhý nejvzácnější zlatnický artefakt. Po opraveném mostě v Radotíně už jezdí vlaky...
05/2021
Slavný pražský hotel InterContinental prochází kompletní rekonstrukcí a přestavbou. V Opavě začala oprava západního nádraží. Divize 9 dokončuje budovu nového depozitáře Krajské knihovny v Karlových Varech...
04/2021
Betonáři divize 6 začali pracovat na kostře první polyfunkční budovy u Masarykova nádraží. Staré domy v centru Brna Metrostav přeměnil na útulné byty pro seniory. V Žatci pokračuje rekonstrukce synagogy...
03/2021
Na Slovensku byl do provozu uveden nový úsek dálnice D1 včetně tunelu Žilina. První etapa projektu Park Zličín byla zkolaudována. Český Krumlov bude mít další turistický cíl…
02/2021
Úpravna vody Želivka je díky Metrostavu doplněna o dokonalejší filtraci pitné vody. Tým divize 9 dokončil novou stanici pro záchranáře na vojenském letišti v Čáslavi. Plavecký bazén v Karviné čeká modernizace...
01/2021
Metrostav slaví padesátiny! Přinášíme krátký exkurz do minulosti. Cestujícím v Benešově slouží nové autobusové nádraží. Stavbaři divize 9 převzali v areálu Automatických mlýnů v Pardubicích další zakázku...
Metrostav 22/2020
Metrostav 21/2020
Metrostav 20/2020
Metrostav 19/2020
Metrostav 18/2020
Metrostav 17/2020
Metrostav 16/2020
Metrostav 14-15/2020
Metrostav 12-13/2020
Metrostav 11/2020
Metrostav 10/2020
Metrostav 09/2020
Metrostav 08/2020
Metrostav 07/2020
Metrostav 06/2020
Metrostav 05/2020
Metrostav 04/2020
Metrostav 03/2020
Metrostav 02/2020
Metrostav 01/2020
Metrostav 22/2019
Metrostav 21/2019
Metrostav 20/2019
Metrostav 19/2019
Metrostav 18/2019
Metrostav 17/2019
Metrostav 16/2019
Metrostav 14-15/2019
Metrostav 12-13/2019
Metrostav 11/2019
Metrostav 10/2019
Metrostav Gabčíkovo/2019
Metrostav 09/2019
Metrostav 08/2019
Metrostav 07/2019
Metrostav 06/2019
Metrostav 05/2019
Metrostav 04/2019
Metrostav 03/2019
Metrostav 02/2019
Metrostav 01/2019
Metrostav 22/2018
Metrostav 21/2018
Metrostav 20/2018
Metrostav 19/2018
Metrostav 18/2018
Metrostav 17/2018
Metrostav 16/2018
Metrostav 14-15/2018
Metrostav 12-13/2018
Metrostav 11/2018
Metrostav 10/2018
Metrostav 09/2018
Metrostav 08/2018
Metrostav 07/2018
Metrostav 06/2018
Metrostav 05/2018
Metrostav 04/2018
Metrostav 03/2018
Metrostav 02/2018
Metrostav 01/2018
Metrostav 22/2017
Metrostav 21/2017
Metrostav 20/2017
Metrostav 19/2017
Metrostav 18/2017
Metrostav 17/2017
Metrostav 16/2017
Metrostav 15/2017
Metrostav 13-14/2017
Metrostav 11-12/2017
Metrostav 10/2017
Metrostav Special/2017
Metrostav 09/2017
Metrostav 08/2017
Metrostav 07/2017
Metrostav 06/2017
Metrostav 05/2017
Metrostav 04/2017
Metrostav 03/2017
Metrostav 02/2017
Metrostav 01/2017
Metrostav 22/2016
Metrostav 21/2016
Metrostav 20/2016
Metrostav 19/2016
Metrostav 18/2016
Metrostav 17/2016
Metrostav 16/2016
Metrostav 15/2016
Metrostav 13-14/2016
Metrostav 11-12/2016
Metrostav 10/2016
Metrostav Tunely/2016
Metrostav 09/2016
Metrostav 08/2016
Metrostav 07/2016
Metrostav 06/2016
Metrostav 05/2016
Metrostav 04/2016
Metrostav 03/2016
Metrostav 02/2016
Metrostav 01/2016
Metrostav 22/2015
Metrostav 21/2015
Metrostav 20/2015
Metrostav 19/2015
Metrostav 18/2015
Metrostav 17/2015
Metrostav 15-16/2015
Metrostav 13-14/2015
Metrostav 12/2015
Metrostav 11/2015
Metrostav 10/2015
Metrostav 09/2015
Metrostav 08/2015
Metrostav 07/2015
Metrostav 06/2015
Metrostav 05/2015
Metrostav 04/2015
Metrostav 03/2015
Metrostav 02/2015
Metrostav 01/2015
Metrostav 22/2014
Metrostav 21/2014
Metrostav 20/2014
Metrostav 19/2014
Metrostav 18/2014
Metrostav 17/2014
Metrostav 15-16/2014
Metrostav 13-14/2014
Metrostav 12/2014
Metrostav 11/2014
Metrostav 10/2014
Metrostav 09/2014
Metrostav 08/2014
Metrostav 07/2014
Metrostav 06/2014
Metrostav 05/2014
Metrostav 04/2014
Metrostav 03/2014
Metrostav 02/2014
Metrostav 01/2014
Metrostav 22/2013
Metrostav 21/2013
Metrostav 20/2013
Metrostav 19/2013
Metrostav 18/2013
Metrostav 17/2013
Metrostav 16/2013
Metrostav 14-15/2013
Metrostav 12-13/2013
Metrostav 11/2013
Metrostav 10/2013
Metrostav 09/2013
Metrostav 08/2013
Metrostav 07/2013
Metrostav 06/2013
Metrostav 05/2013
Metrostav 04/2013
Metrostav 03/2013
Metrostav 02/2013
Metrostav 01/2013
Metrostav 22/2012
Metrostav 21/2012
Metrostav 20/2012
Metrostav 19/2012
Metrostav 18/2012
Metrostav 17/2012
Metrostav 16/2012
Metrostav 14-15/2012
Metrostav 12-13/2012
Metrostav 11/2012
Metrostav 10/2012
Metrostav 09/2012
Metrostav 08/2012
Metrostav 07/2012
Metrostav 06/2012
Metrostav 05/2012
Metrostav 04/2012
Metrostav 03/2012
Metrostav 02/2012
Metrostav 01/2012
Metrostav 22/2011
Metrostav 21/2011
Metrostav 20/2011
Metrostav 19/2011
Metrostav 18/2011
Metrostav 17/2011
Metrostav 16/2011
Metrostav 14-15/2011
Metrostav 12-13/2011
Metrostav 11/2011
Metrostav 10/2011
Metrostav 09/2011
Metrostav 08/2011
Metrostav 07/2011
Metrostav 06/2011
Metrostav 05/2011
Metrostav 04/2011
Metrostav 03/2011
Metrostav 02/2011
Metrostav 01/2011
Metrostav 22/2010
Metrostav 21/2010
Metrostav 20/2010
Metrostav 19/2010
Metrostav 18/2010
Metrostav 17/2010
Metrostav 16/2010
Metrostav 14-15/2010
Metrostav 12-13/2010
Metrostav 11/2010
Metrostav 10/2010
Metrostav 09/2010
Metrostav 08/2010
Metrostav 07/2010
Metrostav 06/2010
Metrostav 05/2010
Metrostav 04/2010
Metrostav 03/2010
Metrostav 02/2010
Metrostav 01/2010
Metrostav 22/2009
Metrostav 21/2009
Metrostav 20/2009
Metrostav 19/2009
Metrostav 18/2009
Metrostav 17/2009
Metrostav 16/2009
Metrostav 15/2009
Metrostav 13-14/2009
Metrostav 11-12/2009
Metrostav 10/2009
Metrostav 09/2009
Metrostav 08/2009
Metrostav 07/2009
Metrostav 06/2009
Metrostav 05/2009
Metrostav 04/2009
Metrostav 03/2009
Metrostav 02/2009
Metrostav 01/2009
Metrostav 22/2008
Metrostav 21/2008
Metrostav 20/2008
Metrostav 19/2008
Metrostav 18/2008
Metrostav 17/2008
Metrostav 16/2008
Metrostav 15/2008
Metrostav 14/2008
Metrostav 12-13/2008
Metrostav 10/2008
Metrostav 11/2008
Metrostav 09/2008
Metrostav 08/2008
Metrostav 07/2008
Metrostav 06/2008
Metrostav 05/2008
Metrostav 04/2008
Metrostav 03/2008
Metrostav 02/2008
Metrostav 01/2008
Metrostav 22/2007
Metrostav 21/2007
Metrostav 20/2007
Metrostav 19/2007
Metrostav 18/2007
Metrostav 17/2007
Metrostav 16/2007
Metrostav 15/2007
Metrostav 14/2007
Metrostav 12-13/2007
Metrostav 11/2007
Metrostav 10/2007
Metrostav 09/2007
Metrostav 08/2007
Metrostav 07/2007
Metrostav 06/2007
Metrostav 05/2007
Metrostav 04/2007
Metrostav 03/2007
Metrostav 02/2007
Metrostav 01/2007