Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav 05/2025

Ptáme se...

Martin Kříha

Geolog ve společnosti Metrostav TBR

Martin Kříha je geolog s bohatou profesní dráhou. Studoval hornictví na Průmyslové škole hornické a geologické v Příbrami a geologii na Přírodovědecké fakultě UK v Praze. Působil také v Českém geologickém ústavu a Geoconsultu. Jeho kariéra zahrnuje významné projekty jako geologické mapování tunelu Blanka a účast na ražbě tunelů na Islandu a na Faerských ostrovech. V současnosti působí v Metrostavu TBR.

Jak jste se stal geologem?

K oboru geologie mě přivedli teta a strýc, kteří celý život pracovali jako geologové. Už odmalička jsem díky nim začal sbírat šutry a zkameněliny, což mě k tomuto oboru nasměrovalo.

A kdy jste začal působit ve Skupině Metrostav?

V souvislosti s ražbami tunelu Dýrafjörður na Islandu kolem roku 2017. Šlo o ražbu 5 km tunelu, kde byl vedoucím projektu fantastický Josef Malknecht. Podmínky zde byly extrémně náročné – nejen kvůli geologii, ale počasí. K portálům jsme kvůli sněhové vánici a vichru kilometrový úsek jeli i půl hodiny.

Můžete popsat vaši pozici v rámci Metrostavu TBR?

Působím v pozici geologa, konkrétně na čelbě, kde se zaměřuji na geologické mapování a vše, co k tomu patří. V rámci firmy působím v technickém oddělení. Součástí mých úkolů je nejen vytváření geologických map, ale i odpovídání na specifické požadavky investora nebo příprava claimové agendy z titulu změněné geologie. V podstatě jde o to, že mapujeme geologické podmínky v reálném čase na čelbě a poskytujeme data, která jsou klíčová pro další kroky v ražbě. Geologie je důležitá pro ražbu, protože každé rozhodnutí ovlivňuje bezpečnost i náklady stavby. Často se dostáváme do náročných diskuzí s investorem, který chce minimalizovat náklady, například omezit vyztužení tunelu. Náš úkol je ho přesvědčit, že to může mít vážné následky, například kolaps výrubu s velkými časovými ztrátami.

U jakých aktuálních staveb má geologická práce uplatnění?

Před necelým rokem jsem strávil dva roky na Faerských ostrovech, kde jsem pracoval na zakázce Metrostavu Norge – ražby tunelu Fámjin. Tento projekt ukázal, jak zásadní roli geologie hraje při ražbě. Za dva měsíce začínám pracovat na tunelu Kamenná Vrata na budoucí dálnici D3, kde budu mapovat čelby. Také se chystám na další projekt na výstavbě dálnice D11, i když detaily zatím nejsou jasné.

V čem spočívá síla týmů Skupiny Metrostav při realizaci takto náročných zakázek?

Příkladem může být tunel na Faer­ských ostrovech, kde nás zpočátku náš partner vnímal s přezíráním. Po prvním závalu, kdy všichni očekávali, že projekt opustíme, jsme zůstali a ukázali, že naše zkušenosti a schopnosti vedoucího projektu Antona Vida jsou pro úspěch projektu klíčové. V tu chvíli se k nám začali chovat úplně jinak, protože pochopili, že máme silný tým, který zvládne i nečekané problémy. Velkou roli v tom hraje také podpora od vedení. Jsou tam lidé, kteří sami ražbě a horničině rozumějí a vědí, co to obnáší.

Za rozhovor děkuje David Kalců

Metrostav 05/2025

Metrostav Development

Viladomy U Mlýna: žijte ve městě, relaxujte v přírodě

Vítejte ve zcela nové čtvrti. Viladomy U Mlýna představují jedinečný projekt společnosti Metrostav Development, který spojuje unikátní minimalistickou architekturu s moderními prvky nadstandardního bydlení. Tři nízkoenergetické viladomy nabídnou v každé budově 14 prosluněných bytů s vysokými stropy a velkoformátovými okny.

Text a foto Metrostav Development

T

ěžko byste našli lokalitu s tak dobrým dopravním spojením do centra Prahy a přitom obklopenou zelení. Nadčasová architektura, vysoká kvalita zpracování, dynamicky se rozvíjející čtvrť – fantastický domov i chytrá investice.

Architektům projektu se podařilo provázat historický odkaz s moderním přístupem k nadstandardnímu bydlení. Současnou podobu viladomů U Mlýna navrhla společnost City Work Architects.„Uvědomujeme si historickou hodnotu místa, proto jsme se rozhodli zachovat současný charakter zástavby i samotné kusy historie jako zeď mlýna, komín a administrativní budovu. Tyto prvky tvoří určitou identitu a připomínku původního areálu pekáren,“ říká architekt projektu Juraj Sonlajtner.

Mezi viladomy se ukrývají unikátní kousky vyhlášených soudobých českých umělců. Osloví vás skulptury, malby a další formy street artu, které vznikaly z prvků a materiálů objevených při bourání původních chátrajících budov. Vzniká zde jedinečná sbírka moderního umění pod širým nebem nazvaná Odkolekce.

Více o projektu na: www.viladomyumlyna.cz

Metrostav 05/2025

Metrostav DIZ závod 1

Od těžby uhlí k vytěžování informací

Zástupci sdružení Black Rubic vedeného závodem 1 Metrostavu DIZ ve spolupráci s firmou OHLA ŽS podepsali v březnu v Ostravě smlouvu na výstavbu nové budovy moravskoslezské vědecké knihovny. Podle tvaru převýšené krychle a tmavé barvy (vizualizace) je už přes 18 let známá jako Černá kostka. Nejen pro Ostravsko se stane symbolem přeměny uhelného regionu směrem k centru vzdělávání, digitalizace, vědy a inovací.

Lenka Svobodová, vizualizace Černá kostka, příspěvková organizace

P

ůvodní projekt doznal v posledních letech řady změn. Zbyly z něj vlastně jen název, tvar budovy a počet pater. Těch bude celkem 11, z toho dvě rozsáhlá budou podzemní. Vedle míst pro 1,2 milionu knih zde vznikne více než 20 samostatných a skupinových studoven, experimentální kino, zasedací místnosti, coworkingový prostor, digitální laboratoře, specializované digitalizační pracoviště či kavárna.

Celá stavba je koncipovaná na půdorysném modulu 120 × 120 cm, ke kterému je vztaženo členění fasády, podhledů, umístění příček i mobiliáře v interiéru, což umožní variabilitu dispozic. Viditelné nosné prvky konstrukcí budou provedeny v pohledovém betonu, předsazenou obálku stavby vytvoří vnější kovový stínicí rošt, který bude stejně jako ostatní fasádní prvky černý. Kostku po obvodu obklopí mělká, ale rozsáhlá vodní plocha s vodotrysky.

náročné konstrukce

„Stavba je po technické stránce velikou výzvou. Z našeho pohledu budou asi nejnáročnější a nejsložitější dvě zásadní konstrukce, které objektu vtisknou originální vzhled. A to hrubá stavba ze železobetonu, jejíž hlavní nosné prvky nadzemní části vytvoří svisle předepnutá betonová jádra, jež podepřou ortogonální systém trámů a průvlaků z předpjatého betonu. Zjednodušeně řečeno budeme muset vybudovat devět mostních konstrukcí nad sebou.

Kostku bude vytápět a chladit kaskáda tepelných čerpadel s geotermálními vrty. doplní ji fotovoltaická elektrárna

Druhým oříškem bude fasáda, jejíž ocelové nosníky budou na celou výšku objektu kompletně zavěšené na předepnuté betonové atice střechy. Na nich je navržena nakládací sloupko-příčková prosklená fasáda, zakrytá venkovním předsazeným pláštěm z černých ocelových stínicích pororoštů, opět zavěšených až ze střechy objektu,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Miroslav Socha ze závodu 1 Metrostavu DIZ. A doplňuje: „Kostku bude vytápět a chladit kaskáda tepelných čerpadel s geotermálními vrty. Doplní ji i fotovoltaická elektrárna se 43 panely a jmenovitým výkonem 400 Wp. Sklady knihovního fondu ochrání plynové stabilní hasicí zařízení. Nebudou v ní chybět ani další chytré technologie a inteligentní řídicí systém odpovídající mimořádně úsporné budově.“

Stavba Černé kostky bude po všech stránkách náročná. Po dokončení v roce 2027 ale nebude fungovat jen jako knihovna, tedy zdroj informací, ale i jako mentor a inspirátor ve světě nových technologií, poznatků a trendů.

Kostka v kostce 

informace o projektu  

Architektonická soutěž: 2004

Vítězný návrh z roku 2007: Kuba & Pilař architekti 

Dodavatelské sdružení 50/50: závod 1 Metrostav DIZ / společnost OHLA ŽS

Převzetí staveniště: duben 2025

Konec stavby: květen 2027

technické parametry 

Rozměry nadzemní části: 36 x 36 m

Celková podlažní plocha: přes 16 000 m2

Z toho v podzemí: 9400 m2

Rozloha vodní plochy: 4530 m2, hloubka 5 cm

Počet podlaží: 2 podzemní / 9 nadzemních

Počet svazků: 1 200 000 ks

Počet parkovacích míst: 78 v garážích / 86 na terénu

Odhad počtu návštěvníků: 2000/den

 

Metrostav 05/2025, Setkání lídrů Skupiny v DOX
Metrostav 05/2025, Krátce Aktuálně
Metrostav 05/2025, Strategická konference
Metrostav 05/2025, Ptáme se
Metrostav 05/2025, Metrostav Development
Metrostav 05/2025, Od těžby uhlí k vytěžování informací
Metrostav 05/2025, Část dešťové stoky na letišti vyrazí Božena
Metrostav 05/2025, Na jez Sudoměřice se vrátily vody Radějovky
Metrostav 05/2025, Zajímavosti
Metrostav 05/2025, Fotoreportáž
Metrostav 05/2025, Setkání lídrů Skupiny v DOX

Setkání lídrů Skupiny v DOX

Metrostav 05/2025, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 05/2025, Strategická konference

Strategická konference

Metrostav 05/2025, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 05/2025, Metrostav Development

Metrostav Development

Metrostav 05/2025, Od těžby uhlí k vytěžování informací

Od těžby uhlí k vytěžování informací

Metrostav 05/2025, Část dešťové stoky na letišti vyrazí Božena

Část dešťové stoky na letišti vyrazí Božena

Metrostav 05/2025, Na jez Sudoměřice se vrátily vody Radějovky

Na jez Sudoměřice se vrátily vody Radějovky

Metrostav 05/2025, Zajímavosti

Zajímavosti

Metrostav 05/2025, Fotoreportáž

Fotoreportáž

5

Sending statistics …

Rendering Od těžby uhlí k vytěžování informací (400515): (2/3) (7 ms)

Rendering Metrostav Development (400514): (1/2) (3 ms)

Rendering Ptáme se (400512): (1/1) (0 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i10406/item1245807-small.jpg

 i10406/item1245811-small.jpg

 i10406/item1245810.svg

 i10406/item1245812-small.jpg

 i10406/item1245770.svg

 i10406/item1245813-small.jpg