Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav 05/2025

Krátce Aktuálně

Nakládka vozů lanové dráhy

Na Pražském Petříně startuje rekonstrukce lanové dráhy, do které se pustí kolegové z Metrostavu DIZ závodu 6. Ve dnech 17. a 18. března se Dopravní podnik hlavního města Prahy rozloučil s vozy lanové dráhy na Petříně, kdy proběhla jejich nakládka. Jeden vůz (číslo 1) se odvezl do Ústředních dílen DP do Hostivaře (určen do Muzea MHD) a druhý (číslo 2) odjel do Železničního depozitáře Národního technického Muzea do Chomutova.

Fandíme hokejistům ČVUT

Ve čtvrtek 13. března ve Sportovní hale Fortuna v pražských Holešovicích naši kolegové fandili v utkání univerzitní hokejové ligy mužstvu ČVUT Engineers Prague. Klub sice nakonec podlehl soupeři UK Kings Prague, ale předvedl perfektní výkon a gratulujeme tak ČVUT k druhému místu! Metrostav je hrdým partnerem tohoto týmu. Podpora sportovců z ČVUT je logickým vyústěním dlouhodobého partnerství s univerzitou, kde spolupracujeme především s Fakultou stavební.

Krev darujeme už 20 let

V pátek 21. března proběhlo 42. kolo akce Daruj krev s Metrostavem. Krev darujeme už od roku 2005 a jsme rádi, že zájem o tuto prospěšnou akci neklesá! Děkujeme tedy všem kolegyním a kolegům, kteří za uplynulých 20 let podpořili tuto smysluplnou a důležitou akci – i díky vaší krvi bylo zachráněno mnoho lidských životů. Více o aktuálním odběru krve se dočtete ZDE.

Metrostav 05/2025

Strategická konference

Technologické inovace a klíčové projekty ve Skupině Metrostav

Nedílnou součástí Strategické konference jsou odborné prezentace našich kolegů a nebylo tomu jinak ani v letošním roce. Dopolední část a odpolední blok konference nabídl přednášky, díky NIMŽ měli účastníci příležitost se seznámit s novinkami a klíčovými projekty napříč Skupinou Metrostav.

Mgr. Radim Mana, foto archiv Metrostavu

J

ako první dostal prostor výrobně-technický ředitel Metrostavu Ing. Filip Křesťan (na snímku), který ve své komplexní prezentaci představil některé technologie ve Skupině. Prvním tématem byla modernizace Armozávodu, jejímž cílem bylo navýšení produkce z 11–12 tis. tun na 20–24 tis. tun a zvýšení konkurenceschopnosti. Následně se věnoval technologii Ultra – vysoce hodnotnému betonu, ražbě kabelovodu v Kolíně pomocí bentonitového razicího štítu Emilie Herrenknecht AVN 2000 a modularitě a prefabrikaci v kontextu dostupného a nájemního bydlení.

Dopolední blok programu uzavřel Ing. Josef Kadlčík, vedoucí útvaru personálního a mzdového controllingu, jehož vystoupení se věnovalo nové HR aplikaci ELOS – elektronický osobní spis. Díky nástupu této aplikace bude možné opustit papírové dokumenty a převést je do digitální podoby.

budoucnost ppp projektů, nová technika na železničních stavbách či rozvoj našich obaloven

Odpolední část konference zahájila prezentace ředitele společnosti Metrostav Concessions a.s., Ing. Bohumila Roh­na. Jeho příspěvek se věnoval PPP projektům, a to zejména v kontextu účasti na budoucích stavebních zakázkách v rámci Skupiny Metrostav. Mimo bližšího představení nové dceřiné společnosti Metrostav Concessions jsme se také dozvěděli aktuální informace o projektech s naší účastí, kupříkladu výstavba D35, nebo PRAK – projekt železničního spojení Praha – Letiště Václava Havla Praha.

Dalším tématem byly železniční stavby, kterého se ujal Ing. Josef Lorenc ze společnosti Subterra, kde působí jako obchodní náměstek divize 3. Představil historický vývoj této divize a moderní mechanizaci a techniku využívanou při stavbách či rekonstrukcích na železnici.

Výraznou stavební realizací posledních let na území metropole (podílí se na ni společný tým divizí 3 a 9) byla komplikovaná rekonstrukce brutalistního hotelu InterContinental v rámci komplexního projektu Staroměstská brána, který ve své prezentaci představil Ing. David Vlasák, vedoucí projektu divize 3 a zástupce ředitele závodu 3.

Konferenci uzavřel odborný příspěvek Ing. Jana Dostála, vedoucího útvaru finanční strategie Metrostavu. Přiblížil technologický proces výroby v obalovně živičných směsí a popsal vývoj akvizic a výstavby jednotlivých obaloven ve Skupině na českém a slovenském území.

Metrostav 05/2025

Ptáme se...

Martin Kříha

Geolog ve společnosti Metrostav TBR

Martin Kříha je geolog s bohatou profesní dráhou. Studoval hornictví na Průmyslové škole hornické a geologické v Příbrami a geologii na Přírodovědecké fakultě UK v Praze. Působil také v Českém geologickém ústavu a Geoconsultu. Jeho kariéra zahrnuje významné projekty jako geologické mapování tunelu Blanka a účast na ražbě tunelů na Islandu a na Faerských ostrovech. V současnosti působí v Metrostavu TBR.

Jak jste se stal geologem?

K oboru geologie mě přivedli teta a strýc, kteří celý život pracovali jako geologové. Už odmalička jsem díky nim začal sbírat šutry a zkameněliny, což mě k tomuto oboru nasměrovalo.

A kdy jste začal působit ve Skupině Metrostav?

V souvislosti s ražbami tunelu Dýrafjörður na Islandu kolem roku 2017. Šlo o ražbu 5 km tunelu, kde byl vedoucím projektu fantastický Josef Malknecht. Podmínky zde byly extrémně náročné – nejen kvůli geologii, ale počasí. K portálům jsme kvůli sněhové vánici a vichru kilometrový úsek jeli i půl hodiny.

Můžete popsat vaši pozici v rámci Metrostavu TBR?

Působím v pozici geologa, konkrétně na čelbě, kde se zaměřuji na geologické mapování a vše, co k tomu patří. V rámci firmy působím v technickém oddělení. Součástí mých úkolů je nejen vytváření geologických map, ale i odpovídání na specifické požadavky investora nebo příprava claimové agendy z titulu změněné geologie. V podstatě jde o to, že mapujeme geologické podmínky v reálném čase na čelbě a poskytujeme data, která jsou klíčová pro další kroky v ražbě. Geologie je důležitá pro ražbu, protože každé rozhodnutí ovlivňuje bezpečnost i náklady stavby. Často se dostáváme do náročných diskuzí s investorem, který chce minimalizovat náklady, například omezit vyztužení tunelu. Náš úkol je ho přesvědčit, že to může mít vážné následky, například kolaps výrubu s velkými časovými ztrátami.

U jakých aktuálních staveb má geologická práce uplatnění?

Před necelým rokem jsem strávil dva roky na Faerských ostrovech, kde jsem pracoval na zakázce Metrostavu Norge – ražby tunelu Fámjin. Tento projekt ukázal, jak zásadní roli geologie hraje při ražbě. Za dva měsíce začínám pracovat na tunelu Kamenná Vrata na budoucí dálnici D3, kde budu mapovat čelby. Také se chystám na další projekt na výstavbě dálnice D11, i když detaily zatím nejsou jasné.

V čem spočívá síla týmů Skupiny Metrostav při realizaci takto náročných zakázek?

Příkladem může být tunel na Faer­ských ostrovech, kde nás zpočátku náš partner vnímal s přezíráním. Po prvním závalu, kdy všichni očekávali, že projekt opustíme, jsme zůstali a ukázali, že naše zkušenosti a schopnosti vedoucího projektu Antona Vida jsou pro úspěch projektu klíčové. V tu chvíli se k nám začali chovat úplně jinak, protože pochopili, že máme silný tým, který zvládne i nečekané problémy. Velkou roli v tom hraje také podpora od vedení. Jsou tam lidé, kteří sami ražbě a horničině rozumějí a vědí, co to obnáší.

Za rozhovor děkuje David Kalců

 

Metrostav 05/2025, Setkání lídrů Skupiny v DOX
Metrostav 05/2025, Krátce Aktuálně
Metrostav 05/2025, Strategická konference
Metrostav 05/2025, Ptáme se
Metrostav 05/2025, Metrostav Development
Metrostav 05/2025, Od těžby uhlí k vytěžování informací
Metrostav 05/2025, Část dešťové stoky na letišti vyrazí Božena
Metrostav 05/2025, Na jez Sudoměřice se vrátily vody Radějovky
Metrostav 05/2025, Zajímavosti
Metrostav 05/2025, Fotoreportáž
Metrostav 05/2025, Setkání lídrů Skupiny v DOX

Setkání lídrů Skupiny v DOX

Metrostav 05/2025, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 05/2025, Strategická konference

Strategická konference

Metrostav 05/2025, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 05/2025, Metrostav Development

Metrostav Development

Metrostav 05/2025, Od těžby uhlí k vytěžování informací

Od těžby uhlí k vytěžování informací

Metrostav 05/2025, Část dešťové stoky na letišti vyrazí Božena

Část dešťové stoky na letišti vyrazí Božena

Metrostav 05/2025, Na jez Sudoměřice se vrátily vody Radějovky

Na jez Sudoměřice se vrátily vody Radějovky

Metrostav 05/2025, Zajímavosti

Zajímavosti

Metrostav 05/2025, Fotoreportáž

Fotoreportáž

3

Sending statistics …

Rendering Ptáme se (400512): (1/1) (0 ms)

Rendering Strategická konference (400511): (1/2) (7 ms)

Rendering Krátce Aktuálně (400510): (2/2) (8 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i10406/item1245799-small.jpg

 i10406/item1245800-small.jpg

 i10406/item1245806-small.jpg

 i10406/item1245805.svg

 i10406/item1245807-small.jpg