9
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
2. června 2021
ročník 33
historické nádraží v plzni čeká renovace
Dlouholetou přestavbu železniční stanice Plzeň hlavní nádraží dokončí rekonstrukce její památkově chráněné výpravní budovy. Sdružení v čele s týmem Metrostavu DIZ zahájilo práce na její modernizaci koncem letošního dubna a uzavře je 28. listopadu 2023. Dalších šest měsíců bude probíhat zkušební provoz modernizovaného objektu včetně všech nových technických zařízení.
Lenka Svobodová, vizualizace Správa železnic
C
ílem rekonstrukce je navrácení původní podoby nádraží. „Před měsícem jsme převzali staveniště a teď provádíme přípravné práce. Kromě běžných úkonů se týkají i vymezení zásobovacích koridorů pro první z celkem 11 pracovních záběrů rekonstrukce. Materiály do stavby i vybouranou suť totiž budeme moci kvůli zachování plného provozu nádraží vozit pouze v noci a uvnitř objektu je budeme transportovat ručně. Samotné stavební práce jsme mohli zahájit 24. května, protože už máme z větší části zpracované podrobné harmonogramy činností pro první čtyři záběry díla,“ vysvětluje Ing. Miroslav Kšír, jenž je vedoucím společného realizačního týmu. Ten mimo techniků z Metrostavu DIZ zahrnuje i pracovníky firem OHL ŽS a AVERS.
zvýšení komfortu pro cestující
Během rekonstrukce výpravní budovy proběhne kompletní úprava celého objektu, která umožní optimální využití jeho prostor a přispěje ke zvýšení komfortu a větší bezpečnosti cestujících. Architektonicky hodnotné části objektu stavbaři zachovají, případně jim vrátí původní podobu (vizualizace).
cenná výpravní budova získá novou střechu i fasádu a proběhnou úpravy interiérů
U prostor novodobějších, případně znehodnocených pozdějšími stavebními zásahy, bude nové řešení funkčně i esteticky moderní.
Vzhledem k tomu, že dřevěné vodorovné konstrukce nad přízemím i patrem jsou značně znehodnoceny dřevokaznými houbami a hmyzem, dojde k jejich demolici a náhradě. Spolu se spoustou příček a jiných poškozených nebo nepotřebných konstrukcí zmizí i bývalý biograf v zaklenutém sklepení. Jednou z prvních prací, která na stavbaře čeká, bude zúžení hlavního schodiště, které doplní eskalátory.
V souvislosti s odstraněním později dostavěné halové čekárny a s výstavbou nové, která bude sloužit také jako otevřená pasáž s komerčními jednotkami a obchody, se dočká nové titanzinkové krytiny i 267 m dlouhé třetí nástupiště. To totiž jako poslední ze všech dosud neprošlo opravou v předchozích etapách přestavby železničního uzlu, protože navazuje na fasádu výpravní budovy.
Historie a parametry
Prostorově členitá výpravní budova plzeňského hlavního nádraží byla postavena podle projektu českého železničního inženýra Jana Bašty a slavnostně otevřena 17. července 1907.
Novorenesanční tvarosloví na jejích fasádách doplňovaly módní secesní prvky. V dubnu 1945 shodily spojenecké bombardéry do prostoru nádraží 891 tun bomb, z nichž jedna zasáhla i jihozápadní roh kopule nad vestibulem budovy, prorazila krytinu a po nárazu na obvodové zdivo explodovala. Celá kopule, vážící zhruba 160 tun, se působením tlakové vlny nadzdvihla, vypadla z ložisek a asi o 15 cm se posunula. Střecha střední haly byla prakticky zničená. Obnova nádraží započala ihned, vnitřní prostory vestibulu ale byly dokončeny až v roce 1956, proto byla výzdoba jeho interiéru uzpůsobena požadavkům tehdejšího režimu. V roce 1969 byl vnější plášť kopule obložen měděnými pláty, jinak budova pozvolně chátrala až do roku 2011, kdy prodělala částečnou rekonstrukci týkající se zejména oprav vnitřních štukatérských prvků a výměny dlažby ve spodní části odbavovací haly.
Na hlavním plzeňském nádraží se původně setkávaly tři dráhy tří společností. Jeho unikátnost ale spočívá i v jeho uspořádání – výpravní budova se totiž nachází uprostřed kolejiště a ve dvou výškových úrovních. V první je hlavní ulice, o patro výš pak kolejiště. Dnes zde může až 19 000 cestujících denně využívat šest bezbariérově přístupných nástupišť.
Půdorysné rozměry výpravní budovy: 89 x 41 m
Výška špice kupole nad podlahou hlavní haly přes: 40 m
Zastavěná plocha: 4990 m2
Obestavěný prostor: 66 860 m3
Celková podlahová plocha: 7940 m2
Ostatní nepodlahová plocha: 985 m2
Celková délka zastřešení 3. nástupiště: 267 m
Foto Jakub Červenka