Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

9

čtrnáctideník 

Metrostav a.s.

2. června 2021

ročník 33

historické nádraží v plzni čeká renovace

Dlouholetou přestavbu železniční stanice Plzeň hlavní nádraží dokončí rekonstrukce její památkově chráněné výpravní budovy. Sdružení v čele s týmem Metrostavu DIZ zahájilo práce na její modernizaci koncem letošního dubna a uzavře je 28. listopadu 2023. Dalších šest měsíců bude probíhat zkušební provoz modernizovaného objektu včetně všech nových technických zařízení.

Lenka Svobodová, vizualizace Správa železnic

C

ílem rekonstrukce je navrácení původní podoby nádraží. „Před měsícem jsme převzali staveniště a teď provádíme přípravné práce. Kromě běžných úkonů se týkají i vymezení zásobovacích koridorů pro první z celkem 11 pracovních záběrů rekonstrukce. Materiály do stavby i vybouranou suť totiž budeme moci kvůli zachování plného provozu nádraží vozit pouze v noci a uvnitř objektu je budeme transportovat ručně. Samotné stavební práce jsme mohli zahájit 24. května, protože už máme z větší části zpracované podrobné harmonogramy činností pro první čtyři záběry díla,“ vysvětluje Ing. Miroslav Kšír, jenž je vedoucím společného realizačního týmu. Ten mimo techniků z Metrostavu DIZ zahrnuje i pracovníky firem OHL ŽS a AVERS. 

zvýšení komfortu pro cestující

Během rekonstrukce výpravní budovy proběhne kompletní úprava celého objektu, která umožní optimální využití jeho prostor a přispěje ke zvýšení komfortu a větší bezpečnosti cestujících. Architektonicky hodnotné části objektu stavbaři zachovají, případně jim vrátí původní podobu (vizualizace). 

cenná výpravní budova získá novou střechu i fasádu a proběhnou úpravy interiérů

U prostor novodobějších, případně znehodnocených pozdějšími stavebními zásahy, bude nové řešení funkčně i esteticky moderní.

Vzhledem k tomu, že dřevěné vodorovné konstrukce nad přízemím i patrem jsou značně znehodnoceny dřevokaznými houbami a hmyzem, dojde k jejich demolici a náhradě. Spolu se spoustou příček a jiných poškozených nebo nepotřebných konstrukcí zmizí i bývalý biograf v zaklenutém sklepení. Jednou z prvních prací, která na stavbaře čeká, bude zúžení hlavního schodiště, které doplní eskalátory.

V souvislosti s odstraněním později dostavěné halové čekárny a s výstavbou nové, která bude sloužit také jako otevřená pasáž s komerčními jednotkami a obchody, se dočká nové titanzinkové krytiny i 267 m dlouhé třetí nástupiště. To totiž jako poslední ze všech dosud neprošlo opravou v předchozích etapách přestavby železničního uzlu, protože navazuje na fasádu výpravní budovy.


Historie a parametry

Prostorově členitá výpravní budova plzeňského hlavního nádraží byla postavena podle projektu českého železničního inženýra Jana Bašty a slavnostně otevřena 17. července 1907.


Novorenesanční tvarosloví na jejích fasádách doplňovaly módní secesní prvky. V dubnu 1945 shodily spojenecké bombardéry do prostoru nádraží 891 tun bomb, z nichž jedna zasáhla i jihozápadní roh kopule nad vestibulem budovy, prorazila krytinu a po nárazu na obvodové zdivo explodovala. Celá kopule, vážící zhruba 160 tun, se působením tlakové vlny nadzdvihla, vypadla z ložisek a asi o 15 cm se posunula. Střecha střední haly byla prakticky zničená. Obnova nádraží započala ihned, vnitřní prostory vestibulu ale byly dokončeny až v roce 1956, proto byla výzdoba jeho interiéru uzpůsobena požadavkům tehdejšího režimu. V roce 1969 byl vnější plášť kopule obložen měděnými pláty, jinak budova pozvolně chátrala až do roku 2011, kdy prodělala částečnou rekonstrukci týkající se zejména oprav vnitřních štukatérských prvků a výměny dlažby ve spodní části odbavovací haly. 

Na hlavním plzeňském nádraží se původně setkávaly tři dráhy tří společností. Jeho unikátnost ale spočívá i v jeho uspořádání – výpravní budova se totiž nachází uprostřed kolejiště a ve dvou výškových úrovních. V první je hlavní ulice, o patro výš pak kolejiště. Dnes zde může až 19 000 cestujících denně využívat šest bezbariérově přístupných nástupišť.

Půdorysné rozměry výpravní budovy: 89 x 41 m 

Výška špice kupole nad podlahou hlavní haly přes: 40 m 

Zastavěná plocha: 4990 m2

Obestavěný prostor:  66 860 m3

Celková podlahová plocha: 7940 m2

Ostatní nepodlahová plocha:  985 m2

Celková délka zastřešení 3. nástupiště:  267 m


Foto Jakub Červenka

Krátce Aktuálně

Nové koupaliště v Hriňové na Slovensku připraveno

Tým divize 8 pod vedením stavbyvedoucího Ing. Adriana Hetteše dokončil a předal nové koupaliště v Hriňové (foto). Areál byl 20 let v dezolátním stavu, po jeho rekonstrukci už ale na návštěvníky před nadcházející sezonou čekají tři moderní bazény a vodní atrakce.

Hledáme dobrovolníky pro MHCM 2021

Letošní Metrostav handy cyklo maraton odstartuje v úterý 27. července od centrály firem Metrostav a Subterra. Slavnostní ukončení proběhne v sobotu 31. 7. na koupališti Džbán v Divoké Šárce. Stejně jako v předešlých ročnících se můžete zapojit a přispět k organizaci. Pomoc dobrovolníků uvítáme na startu i v cíli. Více na cyklomaraton@metrostav.cz

Prestižní ocenění

Metrostav získal certifikát Excelentní kvalita v Ratingu stavebních firem za rok 2020. Titul převzal personální ředitel společnosti Ing. Ladislav Profota z rukou Ing. arch. Jana Fibigera, CSc., předsedy správní rady Nadace ABF. Ta hodnocení každoročně zpracovává.

 

Metrostav 09/2021, Plzeň
Metrostav 09/2021, Krátce Aktuálně
Metrostav 09/2021, Metrostav stavebniny
Metrostav 09/2021, Ptáme se
Metrostav 09/2021, Fotosloupek
Metrostav 09/2021, Metrostav Slovakia
Metrostav 09/2021, Číslo
Metrostav 09/2021, Divize 9
Metrostav 09/2021, Divize 6
Metrostav 09/2021, Divize 5
Metrostav 09/2021, Lidé Metrostavu
Metrostav 09/2021, Centrum vzdělávání
Metrostav 09/2021, Pět otázek k padesátinám Metrostavu
Metrostav 09/2021, Fotoreportáž
Metrostav 09/2021, Plzeň

Plzeň

Metrostav 09/2021, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 09/2021, Metrostav stavebniny

Metrostav stavebniny

Metrostav 09/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 09/2021, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 09/2021, Metrostav Slovakia

Metrostav Slovakia

Metrostav 09/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 09/2021, Divize 9

Divize 9

Metrostav 09/2021, Divize 6

Divize 6

Metrostav 09/2021, Divize 5

Divize 5

Metrostav 09/2021, Lidé Metrostavu

Lidé Metrostavu

Metrostav 09/2021, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 09/2021, Pět otázek k padesátinám Metrostavu

Pět otázek k padesátinám Metrostavu

Metrostav 09/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

1

Sending statistics …

Rendering Krátce Aktuálně (172523): (2/2) (0 ms)

Rendering Plzeň (172522): (3/6) (21 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i4234/item196131.svg

 i4234/item196213-small.jpg

 i4234/item196135.svg

 i4234/item196212.svg

 i4234/item196214-small.jpg

 i4234/item196215-small.jpg

 i4234/item196221-small.jpg[p2]

 i4234/item196220-small.jpg[p2]

 i4234/vth498032-1.jpg

 i4234/vth498033-1.jpg

 i4234/vth498034-1.jpg (2x)

 i4234/vth498035-1.jpg (2x)

 i4234/vth498036-1.jpg (2x)

 i4234/vth498037-1.jpg (2x)

 i4234/vth498038-1.jpg[p1]

 i4234/vth498039-1.jpg[p1]

 i4234/vth498040-1.jpg[p1]

 i4234/vth498041-1.jpg[p1]

 i4234/vth498042-1.jpg[p1]

 i4234/vth498043-1.jpg[p1]

 i4234/vth498044-1.jpg[p1]

 i4234/vth498045-1.jpg[p1]