Divize 6
Most přes městský ostrov v Písku září novotou
V den letošního letního slunovratu, tedy 21. června, byl slavnostně v Písku otevřen rekonstruovaný ocelový most přes řeku Otavu (snímky). Lávka, jejíž historie sahá do roku 1929, vede od plaveckého stadionu k zimnímu. Díky doslova bleskové rekonstrukci, kterou provedla divize 6 během čtyř měsíců, získal hojně využívaný most cyklisty i pěšími zcela nový kabát.
Martina Vampulová, foto Jan Luxík
L
ávka v délce 125 m, která nad hladinu řeky stoupá do výšky čtyř metrů, má celkem tři železobetonové opěry (dvě na břehu a jednu na ostrově) a dva železobetonové pilíře v řece. Nýtovaná ocelová nosná konstrukce už potřebovala obnovit protikorozní ochranu a vyměnit některé prvky, jež koroze poškodila až na hranici jejich spolehlivosti. „Lávka byla korozí poškozená víc, než jsme čekali. Provedli jsme korozní průzkum, který prokázal, že musíme vyměnit několik nosných polorámů a řadu další prvků,“ vzpomíná na začátek rekonstrukce vedoucí projektu Ing. Milan Hromádka.
Opravu ale během zimních a letošních chladných jarních měsíců komplikovaly trvale nízké teploty, které jsou naprosto nevhodné pro aplikaci antikorozních nátěrů. Když to počasí dovolilo, museli stavbaři napnout všechny síly a pracovat v podstatě nonstop, aby bylo vše dokončeno ještě před zahájením letní turistické sezony.
Omlazovací kúrou prošel i nedaleký betonový most přes Mehelnický potok. U něj stavbaři v mostovce objevili závažné statické trhliny. Zajištění stability a oprava tohoto mostu značně zkomplikovaly předání díla v původním termínu.
Problémy s neukázněnými lidmi
Realizační tým si musel během rekonstrukce poradit také s náročnou koordinací všech činností na staveništi. Jeho prostor nebyl nafukovací, navíc bylo třeba zajistit celou řadu činností na polodemontovaném mostě, kde chyběly pochozí mostovky. „Pro bezpečný pohyb pracovníků po stavbě i pro provádění samotných prací jsme museli vybudovat čtyři pomocné plošiny, které se podle potřeby pohybovaly po speciálních kolejnicích umístěných na opravované lávce,“ popisuje vedoucí projektu. „Nezřídka se stávalo, že neukáznění lidé procházeli po uzavřené lávce, přestože staveniště bylo pečlivě ohraničeno a označeno. Problém jsme museli vyřešit. Výhodou bylo, že část realizačního týmu žije v Písku, a také díky tomu jsme si dokázali s tímto nebezpečným jevem s pomocí města, policie i místních novin poradit,“ říká Ing. Hromádka.
Jeho tým mohl při rekonstrukci lávky využít zkušeností z předchozí zakázky, kterou v tomto jihočeském městě realizoval. „Troufnu si říct, že na předchozí stavbě lávky Dagmar Šimkové si udělal Metrostav v Písku velmi dobré jméno i v očích veřejnosti, což bylo na právě dokončené rekonstrukci hodně znát,“ uzavřel Ing. Hromádka s tím, že další most po proudu řeky Otavy už je ten slavný Kamenný most (nejstarší v České republice), na jehož rekonstrukci si jihočeský tým divize 6 také „brousí zuby“.