Ptáme se...
Ing. Aleš Gothard
ředitel divize 5
Do Metrostavu k divizi 5 nastoupil v roce 2007 a působil na stavbách na Islandu a ve Finsku. Aleš Gothard získal ocenění Mladý manažerský talent do 35 let v prestižní soutěži Manažer roku České republiky. Dnes řídí divizi 5 a stojí v čele dceřiné společnosti Metrostav Norge AS.
Divizi, ve které jste se proslavil projekty v severských zemích, od konce loňského roku šéfujete. Co se především pro vás změnilo?
Proslavil je v mém případě hodně silné slovo. Nicméně je pravda, že stavby, na kterých jsem do té doby působil, byly realizovány téměř výhradně právě v severských zemích. To také byl, a tak trochu cítím, že stále je, můj největší deficit. Neznalost místního stavebního trhu se snažím dohnat, ale jde mi to pomalu. Trochu mi chybí cestování, ale rodina je za to ráda, a je pravda, že už jsem se „narajzoval“ dost.
Jak se divizi 5 dnes daří?
Naše divize v současnosti trpí nedostatkem tunelových projektů. Z posledního námi realizovaného projektu IGP pro metro D na Pankráci v této době odcházejí poslední raziči a řada z nich bohužel rovnou na volné zdroje. V České republice a na Slovensku je sice v přípravě řada tunelových projektů, ale bohužel ještě nějakou dobu potrvá, než je budeme soutěžit. Volné kapacity částečně nasazujeme na projektech Subterry. Samozřejmě bychom raději vyslali své zaměstnance na vlastní projekty, ale s ohledem na aktuální situaci jsme za tuto možnost rádi. Na provozu železničních staveb právě vrcholí práce na projektu modernizace železničního koridoru v Hostivaři a také pro ně bude potřeba zajistit v dohledné době další projekty. O poznání lepší je situace v našem provozu mostů a provozu ŽBK, který má velice slušný zásobník práce.
Které stavby jsou pro „pětku“ nyní stěžejní?
Jsou to hlavně stavby pro Správu železnic jako už zmiňovaná optimalizace traťového úseku Praha Hostivař II, nedávno zahájená stavba uzel Plzeň 5 nebo modernizace trati Veselí nad Lužnicí – Tábor u Soběslavi. Dokončujeme práce na obchvatu Prešova na Slovensku a také na už zmiňovaném IGP pro metro D. Úspěšní jsme i na našem nedávno založeném oblastním ředitelství v Karlovarském a Plzeňském kraji, kde v současné době realizujeme 11 menších projektů, a myslíme si na další.
Můžete zmínit nějaké zajímavé stavby v přípravě?
Kolegové z Metrostavu Norge připravují řadu zajímavých projektů v Norsku, ale například také v Grónsku. V poslední době zaznamenali úspěch u dvou výběrových řízení a čekají na vyhodnocení několika dalších. Přípravu jim ale do jisté míry omezují stále platné restrikce volného pohybu. Divize 5 pracuje například na nabídce rekonstrukce Libeňského mostu, který stojí hned za sídlem centrály Metrostavu.
Jaké práce probíhají v severských zemích?
Na severu teď pracují týmy Metrostavu Norge, a to na projektu švédské Subterry ve Stockholmu. Kolegové zde od konce minulého roku provádějí v subdodávce práce na ražbách dílčího traťového úseku metra.
Za rozhovor děkuje David Kalců