Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Hospodářský výsledek

Růst krizi navzdory

O více než 100 milionů Kč vzrostly v roce 2020 meziročně konsolidované výnosy koncernu Metrostav, který tvoří již 62 subjektů, čímž se dostaly na rekordních 41,848 miliardy Kč. Valná hromada Metrostavu a.s., která se kvůli protiepidemickým opatřením konala per rollam, schválila řádnou účetní závěrku firmy za rok 2020.

Ing. Vojtěch Kostiha, MBA

H

ospodářský výsledek koncernu je za rok 2020 sice oproti loňsku poloviční, ale po odečtení mimořádného výnosu z prodeje komplexu Palmovka Open Park v předchozím období je srovnatelný. To je vzhledem k epidemii covidu-19 a jejímu dopadu na ekonomiku značný úspěch. Na výsledku se nejvíce podílel Metrostav, na který připadalo 55 % tržeb, dále Subterra, BeMo Tunnelling a Metrostav Infrastructure.

V uplynulém roce dokončil Metrostav řadu významných staveb – třeba rekonstrukci sídla bývalých Elektrických podniků v pražské Bubenči nebo budovu The Flow Building na Václavském náměstí.

Dividenda

Valná hromada schválila vyplacení podílu na zisku ve výši téměř 182 milionů Kč. Na akcii tedy připadá dividenda 23 Kč. Zbytek převede společnost na účet nerozděleného zisku. Akcionáři zvolili do funkce člena představenstva na další čtyřleté období Ing. Zdeňka Šinovského a do funkce člena dozorčí rady Ing. Miroslava Pánka.

METROSTAV INFRASTRUCTURE

Výstavba Jihlavské obalovny jde do finále

Takto jednoduše by se dalo shrnout aktuální dění kolem Jihlavské obalovny s.r.o. (foto), která doplnila další část mozaiky do mapy obaloven Skupiny Metrostav. Cesta k cíli nebyla jednoduchá a ani krátká, ale nakonec se dílo podařilo a v posledním červnovém týdnu proběhlo slavnostní otevření.

Text a foto Ing. Jan Merunka

H

osté z řad odborné i laické veřejnosti měli možnost nahlédnout do útrob technologie, a to nejen za účasti odborných pracovníků obalovny, ale také díky zástupcům společnosti ASKOM a.s., která byla dodavatelem technologie. Akce se zúčastnili i zástupci společnosti TOMEGAS s.r.o., jež zajistila zařízení na dodávky propan-butanu, které je specifické oproti ostatním obalovnám. Při komentovaných prohlídkách se hosté dozvěděli spoustu zajímavostí od Ctibora Machálky, vedoucího Jihlavské obalovny.

Z pohledu technologie se jedná  o šaržovou obalovací soupravu ASKOM VS 3T s maximálním výkonem 160 tun vyrobené směsi za hodinu. Obalovna je vybavena hořákem na propan-butan o výkonu 13,9 MW, aby byl zajištěn dostatečný ohřev kameniva v sušicím bubnu. Asfalt je skladován v pěti 60 m3 nádržích, dvě z nich jsou vybaveny mícháním pro skladování modifikovaných asfaltů. Čtyři z osmi kójí pro skladování jednotlivých frakcí kameniva jsou zastřešené. Zastřešené skládky jsou důležité pro jemné frakce a především pro asfaltový recyklát, který se do této technologie přidává takzvanou studenou cestou. Právě proto je důležité minimalizovat přebytečnou vlhkost, která by vedla ke snížení teploty finální směsi anebo k nadměrné spotřebě plynu v případě kameniva.

V obalovně je zřízena laboratoř spol. sqz, která kontroluje kvalitu vstupních materiálů

nejen pro vysočinu

Jihlavská obalovna bude primárně zásobovat stavby v Kraji Vysočina, ovšem v průběhu zkušebního provozu jsme ověřili i dodávku na modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Domašovem a Ostrovačicemi. Největším odběratelem budou naši kolegové z Regionu Vysočina společnosti Metrostav Infrastructure, kde je oblastním ředitelem Ing. Jiří Salava. Nicméně díky novým zatepleným korbám nákladních aut, jejichž flotilu již vlastníme, není problém asfaltové směsi dodávat i do Středočeského a Jihomoravského kraje.

Nesmíme zapomenout také na kolegy ze společnosti SQZ, díky nimž je obalovna plně certifikovaná. A chtěl bych poděkovat všem, kteří se na legislativě, přípravě projektu a výstavbě podíleli. Jihlavské obalovně přeji do dalších let mnoho vyrobených tun asfaltových směsí a spoustu spokojených klientů.

Ptáme se...

Ing. Aleš Gothard

ředitel divize 5

Do Metrostavu k divizi 5 nastoupil v roce 2007 a působil na stavbách na Islandu a ve Finsku. Aleš Gothard získal ocenění Mladý manažerský talent do 35 let v prestižní soutěži Manažer roku České republiky. Dnes řídí divizi 5 a stojí v čele dceřiné společnosti Metrostav Norge AS.

Divizi, ve které jste se proslavil projekty v severských zemích, od konce loňského roku šéfujete. Co se především pro vás změnilo?

Proslavil je v mém případě hodně silné slovo. Nicméně je pravda, že stavby, na kterých jsem do té doby působil, byly realizovány téměř výhradně právě v severských zemích. To také byl, a tak trochu cítím, že stále je, můj největší deficit. Neznalost místního stavebního trhu se snažím dohnat, ale jde mi to pomalu. Trochu mi chybí cestování, ale rodina je za to ráda, a je pravda, že už jsem se „naraj­zoval“ dost.

Jak se divizi 5 dnes daří?

Naše divize v současnosti trpí nedostatkem tunelových projektů. Z posledního námi realizovaného projektu IGP pro metro D na Pankráci v této době odcházejí poslední raziči a řada z nich bohužel rovnou na volné zdroje. V České republice a na Slovensku je sice v přípravě řada tunelových projektů, ale bohužel ještě nějakou dobu potrvá, než je budeme soutěžit. Volné kapacity částečně nasazujeme na projektech Subterry. Samozřejmě bychom raději vyslali své zaměstnance na vlastní projekty, ale s ohledem na aktuální situaci jsme za tuto možnost rádi. Na provozu železničních staveb právě vrcholí práce na projektu modernizace železničního koridoru v Hostivaři a také pro ně bude potřeba zajistit v dohledné době další projekty. O poznání lepší je situace v našem provozu mostů a provozu ŽBK, který má velice slušný zásobník práce. 

Které stavby jsou pro „pětku“ nyní stěžejní?

Jsou to hlavně stavby pro Správu železnic jako už zmiňovaná optimalizace traťového úseku Praha Hostivař II, nedávno zahájená stavba uzel Plzeň 5 nebo modernizace trati Veselí nad Lužnicí – Tábor u Soběslavi. Dokončujeme práce na obchvatu Prešova na Slovensku a také na už zmiňovaném IGP pro metro D. Úspěšní jsme i na našem nedávno založeném oblastním ředitelství v Karlovarském a Plzeňském kraji, kde v současné době realizujeme 11 menších projektů, a myslíme si na další.

Můžete zmínit nějaké zajímavé stavby v přípravě?

Kolegové z Metrostavu Norge připravují řadu zajímavých projektů v Norsku, ale například také v Grónsku. V poslední době zaznamenali úspěch u dvou výběrových řízení a čekají na vyhodnocení několika dalších. Přípravu jim ale do jisté míry omezují stále platné restrikce volného pohybu. Divize 5 pracuje například na nabídce rekonstrukce Libeňského mostu, který stojí hned za sídlem centrály Metrostavu.

Jaké práce probíhají v severských zemích?

Na severu teď pracují týmy Metrostavu Norge, a to na projektu švédské Subterry ve Stockholmu. Kolegové zde od konce minulého roku provádějí v subdodávce práce na ražbách dílčího traťového úseku metra.

Za rozhovor děkuje David Kalců

 

Metrostav 11/2021, Karlín
Metrostav 11/2021, Krátce Aktuálně
Metrostav 11/2021, Hospodářský výsledek
Metrostav 11/2021, Metrostav Infrastructure
Metrostav 11/2021, Ptáme se
Metrostav 11/2021, Fotosloupek
Metrostav 11/2021, Centrum vzdělávání
Metrostav 11/2021, Číslo
Metrostav 11/2021, Divize 9
Metrostav 11/2021, Divize 6
Metrostav 11/2021, Divize 8
Metrostav 11/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 11/2021, Sloupek odborů
Metrostav 11/2021, Fotoreportáž
Metrostav 11/2021, Karlín

Karlín

Metrostav 11/2021, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 11/2021, Hospodářský výsledek

Hospodářský výsledek

Metrostav 11/2021, Metrostav Infrastructure

Metrostav Infrastructure

Metrostav 11/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 11/2021, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 11/2021, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 11/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 11/2021, Divize 9

Divize 9

Metrostav 11/2021, Divize 6

Divize 6

Metrostav 11/2021, Divize 8

Divize 8

Metrostav 11/2021, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 11/2021, Sloupek odborů

Sloupek odborů

Metrostav 11/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

4

Sending statistics …

Rendering Ptáme se (175716): (1/1) (0 ms)

Rendering Metrostav Infrastructure (175731): (1/2) (4 ms)

Rendering Hospodářský výsledek (175715): (0/1)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i4332/item200490.svg

 i4332/item200497-small.jpg

 i4332/item200496.svg

 i4332/item200498-small.jpg