Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

číslo

Tolik metrů je celková délka ražeb tunelů nového úseku Stockholmského metra, na jehož prodloužení se podílejí kolegové z Metrostavu Norge.

Divize 9

Červený beton, cortenový plech a lícové zdivo

Památkově chráněný areál bývalých Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích už na severní straně uzavírají nosné konstrukce dvou staveb (foto), které podle návrhu ateliéru Šépka architekti buduje tým Ing. Milana Voráčka z divize 9. Po jejím dokončení na jaře 2023 v ní vzniknou Centrální polytechnické dílny a Galerie města Pardubic.

Lenka Svobodová, foto Drahoslav Ramík

O

bjekt Centrálních polytechnických dílen (CPD) a Galerie města Pardubic (GAMPA) vyrostl na místě původního skladu balené mouky. GAMPA umístěná v jeho nižších úrovních bude vyzděná z režných cihel a propojená s veřejným dvorním prostorem. Se širokým schodištěm na střechu v meziprostoru vytvoří sokl pro samostatnou dvoupodlažní nástavbu CPD, která bude přístupná dvěma schodišťovými věžemi, jež zároveň vytvoří její statickou podporu.

v souladu s původními mlýny

Stejně jako všechny nové objekty v areálu bude i novostavba, kterou divize 9 buduje jako lídr ve sdružení s pardubickou společností Chládek a Tintěra, barevně navazovat na odstín lícovek původního mlýnského komplexu, který začátkem 20. století navrhl Josef Gočár. Novodobí architekti proto u CPD navrhli konstrukce z červeně probarveného pohledového betonu. Industriální vzhled vnesou do novostavby betonové prefabrikované nosníky tvaru X a trámové stropy, které v interiéru umožní instalovat přiznané rozvody, a po obvodu budovy lehké panely kryté plechem z patinující oceli cortenového typu.

v Pardubicích nedaleko soutoku chrudimky a labe roste nevšední objekt KULTURNĚ-VZDĚLÁVACÍHO centra

„Hrubou stavbu CPD právě dokončujeme. Byla složitá a časově náročná, protože celou její konstrukci vynášejí až ve 4. nadzemním podlaží dva svislé tubusy – schodišťová jádra založená na základové desce objektu GAMPA. Komplikované detaily nás čekají i v interiéru, kde dnes provádíme příčky a rozvody instalací. Téměř veškeré povrchy – vyjma pohledových betonů – totiž musíme opláštit cortenovými plechy. V GAMPA provádíme nosné konstrukce z režných cihel a stropy z probarvených betonů.

Celkově bylo jejich vzorkování zajímavé, protože jsme museli namíchat a vybetonovat asi třicet různých druhů červeného betonu, abychom se trefili do estetických požadavků architekta,“ vzpomíná Ing. Voráček.

Veřejnosti by nová část Winternitzových automatických mlýnů měla začít sloužit do konce roku 2023.

Od 3 do 99 let

Centrální polytechnické dílny a Galerie města Pardubic doplní Winternitzovy automatické mlýny na kulturně-vzdělávací centrum, jehož prostřednictvím bude možné poskytnout nadstandardní vzdělávání na evropské úrovni lidem od 3 do 99 let. Součástí budou laboratoře biologie, chemie, fyziky, robotiky a PC grafiky či dílny textilní a dřevařské. Programy mají podpořit manuální činnosti a seznámit s jednotlivými řemesly. Budou zde také volnočasové aktivity pro širokou veřejnost. Přestavbu hlavní budovy mlýnů na sídlo Východočeské galerie ještě letos dokončí sdružení, jehož lídrem je jiný tým divize 9 v čele s Ing. Jaroslavem Sýkorou.

Divize 8

Ploužnický most: bez flexibilního přístupu by to nešlo

Zakázka na rekonstrukci silnice II/268 (foto) z Mimoně po hranici Libereckého kraje měla jednoduché zadání. Projekt zahrnoval opravu předmětné komunikace v délce 12,4 km, rekonstrukci dvou mostů a výstavbu jedné nové okružní křižovatky. Založení mostu přes Ploužnický potok si přesto vyžádalo řadu změn a značnou míru improvizace. Tým divize 8 dokončí stavbu před začátkem školního roku.

Blanka Růžičková, foto Vít Černý

R

ekonstrukce zmíněného úseku silnice II/268 měla být původně ukončena v srp­nu loňského roku. „V průběhu prací byly zjištěny značné odlišnosti oproti dřívějším předpokladům,“ vysvětluje vedoucí projektu Ing. Vít Vidai. „U mostu přes Ploužnický potok (druhé foto) se počítalo s plošným založením opěr. Jenže při demolici staré konstrukce bylo zjištěno, že je třeba použít hlubinné založení. Kromě toho jsme museli řešit, jak se vypořádat s vodním tokem.“

beraněné PILOTY

Hloubka základové spáry vycházela pod úrovní vodní hladiny a geologický profil předpokládal skalní masiv v hloubce cca 8,5 m od úrovně vrtání. „Jenže při průzkumu na místě bylo zjištěno, že únosné podloží se nenachází v hloubce 8,5 metru, ale v hloubce 16 metrů,“ pokračuje inženýr Vidai. Tato skutečnost nutně vedla k upřesnění způsobu založení. „Měli jsme dvě možnosti: klasické pilotové založení, nebo beraněné prefabrikované piloty.“

Druhá možnost byla jediným flexibilním řešením. „V období zjištění byly výrobní kapacity klasických vrtaných pilot zcela vytížené. Po dohodě s objednatelem proto byly použity beraněné piloty,“ doplňuje vedoucí projektu.

Tým divize 8 tak nejprve založil beraněné piloty do požadované hloubky. „Výhoda tohoto způsobu je, že jsme ihned věděli únosnosti jednotlivých pilot a mohli je ověřovat s projekčními předpoklady. Následně jsme pomocí štětových stěn vytvořili pozice pro betonáže základů obou opěr. Samozřejmě za stálého čerpání vody z jam pro opěry. Po betonážích opěr jsme jámy zasypali a odstranili štětovnice,“ pokračuje inženýr Vidai.

Problémy výrazně odsunuly původní termín dokončení. „S ohledem na zimní údržbu komunikace musel být na vybudované opěry osazen provizorní most. Demontován byl až po zimním období a teprve poté bylo možné pokračovat v postupu prací,“ popisuje vedoucí projektu. Finální termín dokončení tohoto úseku předpokládá ke konci 08/2022.

Rekonstrukce se zajímavým způsobem promítla i do proměny intravilánu obce Kuřívody, kde byla vybudována nová okružní křižovatka. „Stavba nikdy není o jednom člověku, ale o celém realizačním týmu. Velice si vážím odvedené práce kolegy Jana Tomčíka a kolegyně Karolíny Maršíčkové, kteří tvořili jádro realizačního týmu. Samozřejmě nesmím opomenout i kolegy Jiřího Kocábka a Zbyňka Řízka, kteří zvládli provést své úseky v daném čase a požadované kvalitě,“ uzavírá inženýr Vidai.

 

Metrostav 11/2022, Poselství prezidenta
Metrostav 11/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 11/2022, BeMo Tunnelling
Metrostav 11/2022, Ptáme se
Metrostav 11/2022, Fotosloupek
Metrostav 11/2022, Spolupráce se školami
Metrostav 11/2022, Číslo
Metrostav 11/2022, Divize 9
Metrostav 11/2022, Divize 8
Metrostav 11/2022, Metrostav DIZ
Metrostav 11/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 11/2022, Sloupek odborů
Metrostav 11/2022, Fotoreportáž
Metrostav 11/2022, Poselství prezidenta

Poselství prezidenta

Metrostav 11/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 11/2022, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 11/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 11/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 11/2022, Spolupráce se školami

Spolupráce se školami

Metrostav 11/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 11/2022, Divize 9

Divize 9

Metrostav 11/2022, Divize 8

Divize 8

Metrostav 11/2022, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 11/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 11/2022, Sloupek odborů

Sloupek odborů

Metrostav 11/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

8

Sending statistics …

Rendering Divize 8 (230447): (2/3) (3 ms)

Rendering Divize 9 (230446): (1/3) (8 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i5716/item312331.mp4 (6 ms)

 i5716/item312350-small.jpg

 i5716/item312351.svg

 i5716/item312332.svg

 i5716/item312475-small.jpg

 i5716/item312474.svg

 i5716/item312476-small.jpg