Divize 8
Ploužnický most: bez flexibilního přístupu by to nešlo
Zakázka na rekonstrukci silnice II/268 (foto) z Mimoně po hranici Libereckého kraje měla jednoduché zadání. Projekt zahrnoval opravu předmětné komunikace v délce 12,4 km, rekonstrukci dvou mostů a výstavbu jedné nové okružní křižovatky. Založení mostu přes Ploužnický potok si přesto vyžádalo řadu změn a značnou míru improvizace. Tým divize 8 dokončí stavbu před začátkem školního roku.
Blanka Růžičková, foto Vít Černý
R
ekonstrukce zmíněného úseku silnice II/268 měla být původně ukončena v srpnu loňského roku. „V průběhu prací byly zjištěny značné odlišnosti oproti dřívějším předpokladům,“ vysvětluje vedoucí projektu Ing. Vít Vidai. „U mostu přes Ploužnický potok (druhé foto) se počítalo s plošným založením opěr. Jenže při demolici staré konstrukce bylo zjištěno, že je třeba použít hlubinné založení. Kromě toho jsme museli řešit, jak se vypořádat s vodním tokem.“
beraněné PILOTY
Hloubka základové spáry vycházela pod úrovní vodní hladiny a geologický profil předpokládal skalní masiv v hloubce cca 8,5 m od úrovně vrtání. „Jenže při průzkumu na místě bylo zjištěno, že únosné podloží se nenachází v hloubce 8,5 metru, ale v hloubce 16 metrů,“ pokračuje inženýr Vidai. Tato skutečnost nutně vedla k upřesnění způsobu založení. „Měli jsme dvě možnosti: klasické pilotové založení, nebo beraněné prefabrikované piloty.“
Druhá možnost byla jediným flexibilním řešením. „V období zjištění byly výrobní kapacity klasických vrtaných pilot zcela vytížené. Po dohodě s objednatelem proto byly použity beraněné piloty,“ doplňuje vedoucí projektu.
Tým divize 8 tak nejprve založil beraněné piloty do požadované hloubky. „Výhoda tohoto způsobu je, že jsme ihned věděli únosnosti jednotlivých pilot a mohli je ověřovat s projekčními předpoklady. Následně jsme pomocí štětových stěn vytvořili pozice pro betonáže základů obou opěr. Samozřejmě za stálého čerpání vody z jam pro opěry. Po betonážích opěr jsme jámy zasypali a odstranili štětovnice,“ pokračuje inženýr Vidai.
Problémy výrazně odsunuly původní termín dokončení. „S ohledem na zimní údržbu komunikace musel být na vybudované opěry osazen provizorní most. Demontován byl až po zimním období a teprve poté bylo možné pokračovat v postupu prací,“ popisuje vedoucí projektu. Finální termín dokončení tohoto úseku předpokládá ke konci 08/2022.
Rekonstrukce se zajímavým způsobem promítla i do proměny intravilánu obce Kuřívody, kde byla vybudována nová okružní křižovatka. „Stavba nikdy není o jednom člověku, ale o celém realizačním týmu. Velice si vážím odvedené práce kolegy Jana Tomčíka a kolegyně Karolíny Maršíčkové, kteří tvořili jádro realizačního týmu. Samozřejmě nesmím opomenout i kolegy Jiřího Kocábka a Zbyňka Řízka, kteří zvládli provést své úseky v daném čase a požadované kvalitě,“ uzavírá inženýr Vidai.