Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Divize 8

Ploužnický most: bez flexibilního přístupu by to nešlo

Zakázka na rekonstrukci silnice II/268 (foto) z Mimoně po hranici Libereckého kraje měla jednoduché zadání. Projekt zahrnoval opravu předmětné komunikace v délce 12,4 km, rekonstrukci dvou mostů a výstavbu jedné nové okružní křižovatky. Založení mostu přes Ploužnický potok si přesto vyžádalo řadu změn a značnou míru improvizace. Tým divize 8 dokončí stavbu před začátkem školního roku.

Blanka Růžičková, foto Vít Černý

R

ekonstrukce zmíněného úseku silnice II/268 měla být původně ukončena v srp­nu loňského roku. „V průběhu prací byly zjištěny značné odlišnosti oproti dřívějším předpokladům,“ vysvětluje vedoucí projektu Ing. Vít Vidai. „U mostu přes Ploužnický potok (druhé foto) se počítalo s plošným založením opěr. Jenže při demolici staré konstrukce bylo zjištěno, že je třeba použít hlubinné založení. Kromě toho jsme museli řešit, jak se vypořádat s vodním tokem.“

beraněné PILOTY

Hloubka základové spáry vycházela pod úrovní vodní hladiny a geologický profil předpokládal skalní masiv v hloubce cca 8,5 m od úrovně vrtání. „Jenže při průzkumu na místě bylo zjištěno, že únosné podloží se nenachází v hloubce 8,5 metru, ale v hloubce 16 metrů,“ pokračuje inženýr Vidai. Tato skutečnost nutně vedla k upřesnění způsobu založení. „Měli jsme dvě možnosti: klasické pilotové založení, nebo beraněné prefabrikované piloty.“

Druhá možnost byla jediným flexibilním řešením. „V období zjištění byly výrobní kapacity klasických vrtaných pilot zcela vytížené. Po dohodě s objednatelem proto byly použity beraněné piloty,“ doplňuje vedoucí projektu.

Tým divize 8 tak nejprve založil beraněné piloty do požadované hloubky. „Výhoda tohoto způsobu je, že jsme ihned věděli únosnosti jednotlivých pilot a mohli je ověřovat s projekčními předpoklady. Následně jsme pomocí štětových stěn vytvořili pozice pro betonáže základů obou opěr. Samozřejmě za stálého čerpání vody z jam pro opěry. Po betonážích opěr jsme jámy zasypali a odstranili štětovnice,“ pokračuje inženýr Vidai.

Problémy výrazně odsunuly původní termín dokončení. „S ohledem na zimní údržbu komunikace musel být na vybudované opěry osazen provizorní most. Demontován byl až po zimním období a teprve poté bylo možné pokračovat v postupu prací,“ popisuje vedoucí projektu. Finální termín dokončení tohoto úseku předpokládá ke konci 08/2022.

Rekonstrukce se zajímavým způsobem promítla i do proměny intravilánu obce Kuřívody, kde byla vybudována nová okružní křižovatka. „Stavba nikdy není o jednom člověku, ale o celém realizačním týmu. Velice si vážím odvedené práce kolegy Jana Tomčíka a kolegyně Karolíny Maršíčkové, kteří tvořili jádro realizačního týmu. Samozřejmě nesmím opomenout i kolegy Jiřího Kocábka a Zbyňka Řízka, kteří zvládli provést své úseky v daném čase a požadované kvalitě,“ uzavírá inženýr Vidai.

Metrostav DIZ

Unikátní stavební operace na pražském Výstavišti

V rámci rekonstrukce Průmyslového paláce v pražských Holešovicích se 22. června uskutečnila náročná akce: po několikatýdenní přípravě jeřáb sundal z centrální části 26tunovou hodinovou věž, dominantu celého Výstaviště a jeho okolí. Věž se takto od budovy oddělila vůbec poprvé po více než 130 letech existence paláce!

RED s využitím tiskové zprávy, foto Výstaviště Praha, a. s., Jiří Alexander Bednář

P

růmyslový palác obnovují kolegové z Metrostavu DIZ ve sdružení od začátku letošního roku. Po úvodní etapě zemních prací pod vyhořelým levým křídlem přichází na řadu záchrana historických prvků, jako jsou skleněné vitráže, a právě konstrukce věže, která váží přibližně jako pět dospělých slonů afrických. Důvodem pro její sundání byl její velmi špatný technický stav, především pak poškození pilířů věže. To neumožnilo bezpečný průběh oprav přímo na budově.

Příprava několik týdnů

„Celá operace, při níž došlo k oddělení věže od zbytku Průmyslového paláce, byla velmi komplikovaná a přípravné práce probíhaly již několik týdnů. Během této fáze došlo k odstrojení věže a odstranění starých dřevěných prvků a aplikaci stabilizačních tyčí, které věž zabezpečily tak, aby nedošlo k její deformaci. Dále jsme museli postavit podpěrnou konstrukci před Průmyslovým palácem. Pro sundání věže byl použit jeřáb LTM 1350 s nosností 350 tun. Abychom s odřezáváním vůbec mohli začít, bylo zapotřebí ideálních povětrnostních podmínek. Samotné odříznutí věže od zbytku budovy a její snesení na podpěrnou konstrukci před Průmyslovým palácem pak trvalo asi dvě hodiny, což je jen zlomek celkového času potřebného pro takto komplikovanou operaci,“ vysvětlil během akce vedoucí projektu Ing. David Čech.

Generální oprava věže potrvá několik měsíců. V prvních dnech stavbaři kolem věže postaví lešení a kompletně jej obalí plachtou. V dalších etapách se uskuteční otryskání původních nátěrů, tak aby bylo možné zjistit stav jednotlivých dílů konstrukce. Poté se přikročí k sanaci poškozených částí a zesílení opěrné konstrukce dodatečnými prvky. V závěrečné fázi bude věž natřena novým nátěrem a budou dokončeny opravy plechových částí.

Skupina Metrostav

cyklo maraton startuje již 26. července

Prázdniny se blíží a s nimi i náš očekávaný jubilejní Metrostav handy cyklo maraton. V letošním roce odstartují týmy cyklistů 26. července z Löwitova mlýna, jenž se nachází pod Libeňským zámečkem v blízkosti sídla společnosti Metrostav.

V 9 hodin se přijďte podívat a povzbudit svoje favority a kolegy, které čeká trasa napříč celou Českou republikou. Jednotlivá stanoviště jsou rozmístěna kolem rozhleden symbolizujících jak ohlédnutí za minulými ročníky, tak vyhlížení nových cílů. Metrostav handy cyklo maraton bude ukončen 30. července na Výstavišti v Holešovicích a pro všechny jezdce i fanoušky je připraveno odpoledne plné zábavy.

Ing. Tereza Wagner, foto archiv Metrostavu


 

Seminář Akustika bytových domů

V pátek 10. června se v Centru vzdělávání Skupiny Metrostav uskutečnil seminář k problematice akustiky v objektech. Toto setkání bylo uspořádáno u příležitosti vydání příručky Akustika bytových domů, která vznikla ve spolupráci s Univerzitním centrem energeticky efektivních budov ČVUT (UCEEB) a společnosti Metrostav.

Její vydání i uspořádání semináře bylo motivováno důrazem na vzrůstající požadavky k zajištění akustické pohody v bytových domech. Motivem je i potřeba snížit počty reklamací způsobených případnou nekvalitou. 

Seminář prezenčně navštívilo přes 50 posluchačů a dalších devět zájemců o téma akustiky se zúčastnilo formou online. 

Ing. Jan Klečka, RED


 

PODPORA SPOLUPRÁCE NA SLOVENSKU

V obci Handlová na Slovensku se v pátek 10. června konaly Trhy práce, během nichž měli zástupci společností Subterra, Metrostav Norge a Metrostav TBR možnost představit své činnosti a vzbudit tak pozornost nových uchazečů o zaměstnání.

Akce, kterou pořádalo místní Komunitní centrum, byla zaměřena především na získání potenciálních pracovníků na stavby. Během dne si zástupci společností Subterra, Metrostav Norge a Metrostav TBR povídali s občany i se studenty, představovali jim jednotlivé projekty a seznamovali je s možností spolupráce.

Letos se tato událost konala v Handlové poprvé, ale jistě ne naposledy. Stovky návštěvníků a 23 vystavovatelských firem dokazují, že o podobné akce je velký zájem.

Mgr. Pavlína Mertl


 

Memoriál Karla Matznera

V sobotu 28. května se v obci Zvole u Prahy uskutečnila sportovní vzpomínka na našeho dlouholetého kolegu pod názvem XVIII. zvolský běh – Memoriál Karla Matznera.

Obec Zvole pořádala běžecké závody podle věku od předškolních dětí po veterány, rodinné štafety či nesoutěžní kategorie „jdi jak můžeš“ bez rozdílu věku, pohlaví a způsobu zdolání tratě (s holemi či bez nich). Startovné bylo dobrovolné, výtěžek bude poukázán na konto Člověka v tísni SOS Ukrajina.

Karel Matzner, významný stavební inženýr a člen české tunelářské asociace ITA AITES, nás navždy opustil loni v listopadu. Každoročně se podílel na organizaci závodu, je autorem trati a do roku 2016 se běhu také aktivně účastnil.

„Karla jsme všichni znali jako sportovce a neúnavného běžce. Kdysi jsem se s ním měl zúčastnit porady na Vodních stavbách. Karel jako obvykle nestíhal, a tak jsme se z ředitelství v Osadní ulici dostavili čtyři minuty před stanovenou poradou, která se ovšem konala v kilometr vzdálené Jankovcově ulici... Karla to nerozhodilo a vyběhl. Já musel za ním a na poradu jsem doběhl se sakem, které se dalo ždímat,“ vzpomíná Miloslav Kolář, dlouholetý zaměstnanec Metrostavu.

RED

Aktuality z Metrostavu i videa 

z našich projektů najdete na

 www.facebook.com/Metrostav 

a na webu www.metrostav.cz

 

Metrostav 11/2022, Poselství prezidenta
Metrostav 11/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 11/2022, BeMo Tunnelling
Metrostav 11/2022, Ptáme se
Metrostav 11/2022, Fotosloupek
Metrostav 11/2022, Spolupráce se školami
Metrostav 11/2022, Číslo
Metrostav 11/2022, Divize 9
Metrostav 11/2022, Divize 8
Metrostav 11/2022, Metrostav DIZ
Metrostav 11/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 11/2022, Sloupek odborů
Metrostav 11/2022, Fotoreportáž
Metrostav 11/2022, Poselství prezidenta

Poselství prezidenta

Metrostav 11/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 11/2022, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 11/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 11/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 11/2022, Spolupráce se školami

Spolupráce se školami

Metrostav 11/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 11/2022, Divize 9

Divize 9

Metrostav 11/2022, Divize 8

Divize 8

Metrostav 11/2022, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 11/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 11/2022, Sloupek odborů

Sloupek odborů

Metrostav 11/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

10

Sending statistics …

Rendering Skupina Metrostav (230449): (1/1) (0 ms)

Rendering Metrostav DIZ (230448): (1/3) (4 ms)

Rendering Divize 8 (230447): (2/3) (10 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i5716/item312475-small.jpg

 i5716/item312474.svg

 i5716/item312476-small.jpg

 i5716/item312478-small.jpg

 i5716/item310916.svg

 i5716/item312477.svg

 i5716/item312484-small.jpg