BeMo
projekty strojního a technologického oddělení BeMO
V Tyrolsku na řece Ötztaler Ache probíhá výstavba nové vodní elektrárny WKA Tumpen–Habichen. Strojní a technologické oddělení (MTA) společnosti BeMo Tunnelling (BeMo) zde bylo pověřeno ražbou 840 METRŮ dlouhé tlakové štoly. Stejné oddělení pracuje také na dálničním podjezdu v Německu.
Text a foto BeMo Tunnelling
S
tavba malé vodní elektrárny na řece Ötztaler Ache s třemi Francisovými turbínami, které dodají energii až pro 15 000 domácností, začala loni na jaře. Součástí je tlaková štola, která má stoupání 8,14 % a její malý profil o průměru výrubu měří pouhých 17,5 m2. Velkou výzvou bylo vypracovat výkonnostní koncepci odvozu rubaniny a současně zajistit bezchybné zásobování razicích prací.
Pro účely odstraňování rubaniny z čelby a její naložení na přepravní vozidlo byl zvolen tunelový bagr ITC 120, který se vyznačuje pohyblivostí jako tunelové rypadlo a současně nakladač. Rubaninu přitom nakládá řetězový dopravník do lžíce nakladače o objemu cca 3,5 m3, který suť přepravuje ze štoly. Proces odstranění rubaniny o objemu až 52,5 m3 bylo tak možné zvládnout i při dosažení celkové délky štoly za méně než dvě hodiny, a to i přes stísněné prostorové podmínky. Použití větších vozidel totiž nebylo možné.
stísněné podmínky na stavbě komplikují odvoz materiálu a vyžadují speciální postupy
Na začátku března 2021 se podařilo ražby ukončit a poté ihned následovaly práce na vnitřním opláštění tunelu. V případě bednicího vozu se jedná o celoobvodové bednění na podvozcích (foto), které lze samostatně řídit. Betonáž byla prováděná úpadním směrem.
Křížení Herne Baukau
Strojní a technologické oddělení BeMo MTA se dále zabývá výstavbou podjezdu na dálniční křižovatce A42/A43Herne Baukau v Německu. I zde byla náročná strojnětechnologická pracovní příprava a tomu odpovídající volba razicího stroje. Samotná ražba bude prováděna pod cca 60 m dlouhým pilotovým deštníkem z ocelových trub DN 1.600 mm.
Zvláštností této ražby je, že v návaznosti na razicí práce se hned za čelbou provádějí betonářské práce, čímž se docílí minimální šíře volné plochy pilotového deštníku.
Hotový železobetonový rám podepírají ocelové podpěry – každá o nosnosti 300 tun. U postranních trub se klenutá čelba nachází 550 mm před již vybetonovaným blokem. Výrub je vertikálně členěn na čtyřech úrovních a tyto jsou raženy jedna po druhé.
Na základě zvláštních geometrických požadavků pod trubkovým pilotovým deštníkem zde pracuje zařízení Kaiser X4 s elektrickým pohonem jako razicí bagr.