Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Divize 5

Demolice mostu na D1

Během prodlouženého víkendu počátkem července provedl tým divize 5 pod vedením Ing. Pavla Kuděje ve 48hodinové celkové uzavírce dálnice D1 demolici nadjezdu u obce Kaliště (foto). Tato akce byla náročná nejen kvůli vymezenému času.

RED, foto archiv stavby

S

ohledem na již dokončenou modernizaci dálnice v tomto úseku a nestandardní výšku nadjezdu musela být demolice provedena šetrným způsobem, to znamená postupným rozebráním mostu. Díky využití tohoto způsobu demolice bylo riziko poškození povrchu modernizované dálnice sníženo na minimum. Tato okolnost ovšem zvyšovala nároky jak na přípravu, tak i na provedení celé akce.

Modernizace dálnice D1 směřuje do finále, hotová bude na přelomu září a října. Práce probíhají ještě na posledních třech úsecích (Koberovice – Humpolec, Velký Beranov – Měřín, Devět křížů – Ostrovačice).

BeMo

projekty strojního a technologického oddělení BeMO

V Tyrolsku na řece Ötztaler Ache probíhá výstavba nové vodní elektrárny WKA Tumpen–Habichen. Strojní a technologické oddělení (MTA) společnosti BeMo Tunnelling (BeMo) zde bylo pověřeno ražbou 840 METRŮ dlouhé tlakové štoly. Stejné oddělení pracuje také na dálničním podjezdu v Německu.

Text a foto BeMo Tunnelling

S

tavba malé vodní elektrárny na řece Ötztaler Ache s třemi Francisovými turbínami, které dodají energii až pro 15 000 domácností, začala loni na jaře. Součástí je tlaková štola, která má stoupání 8,14 % a její malý profil o průměru výrubu měří pouhých 17,5 m2.  Velkou výzvou bylo vypracovat výkonnostní koncepci odvozu rubaniny a současně zajistit bezchybné zásobování razicích prací.

Pro účely odstraňování rubaniny z čelby a její naložení na přepravní vozidlo byl zvolen tunelový bagr ITC 120, který se vyznačuje pohyblivostí jako tunelové rypadlo a současně nakladač. Rubaninu přitom nakládá řetězový dopravník do lžíce nakladače o objemu cca 3,5 m3, který suť přepravuje ze štoly. Proces odstranění rubaniny o objemu až 52,5 m3 bylo tak možné zvládnout i při dosažení celkové délky štoly za méně než dvě hodiny, a to i přes stísněné prostorové podmínky. Použití větších vozidel totiž nebylo možné.

stísněné podmínky na stavbě komplikují odvoz materiálu a vyžadují speciální postupy

Na začátku března 2021 se podařilo ražby ukončit a poté ihned následovaly práce na vnitřním opláštění tunelu. V případě bednicího vozu se jedná o celoobvodové bednění na podvozcích (foto), které lze samostatně řídit. Betonáž byla prováděná úpadním směrem.

Křížení Herne Baukau

Strojní a technologické oddělení BeMo MTA se dále zabývá výstavbou podjezdu na dálniční křižovatce A42/A43Herne Baukau v Německu. I zde byla náročná strojnětechnologická pracovní příprava a tomu odpovídající volba razicího stroje. Samotná ražba bude prováděna pod cca 60 m dlouhým pilotovým deštníkem z ocelových trub DN 1.600 mm.

Zvláštností této ražby je, že v návaznosti na razicí práce se hned za čelbou provádějí betonářské práce, čímž se docílí minimální šíře volné plochy pilotového deštníku.

Hotový železobetonový rám podepírají ocelové podpěry – každá o nosnosti 300 tun. U postranních trub se klenutá čelba nachází 550 mm před již vybetonovaným blokem. Výrub je vertikálně členěn na čtyřech úrovních a tyto jsou raženy jedna po druhé.

Na základě zvláštních geometrických požadavků pod trubkovým pilotovým deštníkem zde pracuje zařízení Kaiser X4 s elektrickým pohonem jako razicí bagr.

Ptáme se...

Ing. Michal Tulpa

vedoucí projektů z divize 1

Do Metrostavu nastoupil v roce 2011 během studia bakalářského programu na Fakultě stavební ČVUT jako asistent stavbyvedoucího. Po dokončení studia se Michal Tulpa stal předvýrobním přípravářem a následně výrobním přípravářem v realizačním týmu. Mezitím dálkově dokončil magisterské studium na Fakultě stavební VUT v Brně a koncem roku 2020 převzal pozici vedoucího projektu.

Na které typy projektů se zaměřujete?

Doposud jsem realizoval spíše menší zakázky. Jako přípravář jsem se podílel na výstavbě všech tří etap projektu Byty u Dubu v Praze v Modřanech. Tento projekt jsem měl na starost mimo jiné ještě ve fázi tendru a současně s průběhem výstavby projektu Byty u Dubu jsem se podílel v Praze na rekonstrukci a přístavbě gymnastické haly SK Hradčany.

Aktuálně žijete modernizací tramvajové vozovny Slovany v Plzni. Čím se tato stavba liší od těch předchozích?

Vozovna Slovany je pro mě naprosto novou zkušeností se spoustou výzev a specifik. Jedná se o objemnou zakázku z evropských dotací, kterou Metrostav jako hlavní člen realizuje ve sdružení. V tomto projektu jsou spojeny výstavby ocelových hal s komplikovaným založením (servisní kanály pro servis a údržbu tramvají), administrativní budovy, kolejové harfy a mimo jiné i kompletně nové přilehlé komunikace s tramvajovým tělesem. To vše včetně ploch trakčního vedení, inženýrských sítí a objektů areálu provádíme za omezeného provozu dopravních podniků.

Kdy by mělo být hotovo a jakými inovacemi vozovna vynikne?

Dokončení nové vozovny je plánováno na závěr roku 2022. Hlavní přínosy spočívají ve zlepšení prostředí pro servis a obsluhu tramvají pro celou Plzeň. Všechny budovy budou mít zelené střechy a dešťová voda bude využívána pro myčku tramvají. Dále bude odstíněn hluk z kolejové dopravy směrem od obytných objektů.

Na jaký projekt z minulosti rád vzpomínáte?

Během modernizace vozovny není na vzpomínání moc času. Ale pozitivní dojmy ve mně zanechala rekonstrukce gymnastické haly SK Hradčany, kde i v rámci vztahů a komunikace s investorem probíhalo vše nadstandardně. Dále si rád vybavím technicky velice zajímavou výstavbu výtahu do metra ve stanici Můstek na Václavském náměstí. A v neposlední řadě rád vzpomínám na projekt Byty u Dubu, kde se sešel opravdu výborný realizační tým. 

Komplikují koronavirová opatření nějak práci na vašich stavbách?

Předpokládám, že situaci máme komplikovanou stejně jako kolegové. Jeden člen sdružení (a poddodavatel pro sdružení) je firma ze Slovenska, tudíž máme komplikace s dopravou a kapacitami nejen jejich zaměstnanců. Dalším obecným problémem, který nám ztěžuje realizaci, je nedostupnost materiálů a značné zvýšení jejich ceny. Jelikož všechny objekty z důvodu zachování provozu tramvají stavíme postupně, je složité zasmluvnit dodavatele na práce, které jsou časově rozprostřené do bezmála dvou let při zachování platnosti jejich cenových nabídek.

Za rozhovor děkuje David Kalců

 

Metrostav 14-15/2021, Hodkovičky
Metrostav 14-15/2021, Krátce Aktuálně
Metrostav 14-15/2021, Divize 5
Metrostav 14-15/2021, BeMo
Metrostav 14-15/2021, Ptáme se
Metrostav 14-15/2021, Fotosloupek
Metrostav 14-15/2021, Daruj krev s Metrostavem
Metrostav 14-15/2021, Letní příloha
Metrostav 14-15/2021, Číslo
Metrostav 14-15/2021, Metrostav DIZ
Metrostav 14-15/2021, Divize 9
Metrostav 14-15/2021, Divize 6
Metrostav 14-15/2021, Divize 9 a 3
Metrostav 14-15/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 14-15/2021, Centrum vzdělávání
Metrostav 14-15/2021, Fotoreportáž
Metrostav 14-15/2021, Hodkovičky

Hodkovičky

Metrostav 14-15/2021, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 14-15/2021, Divize 5

Divize 5

Metrostav 14-15/2021, BeMo

BeMo

Metrostav 14-15/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 14-15/2021, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 14-15/2021, Daruj krev s Metrostavem

Daruj krev s Metrostavem

Metrostav 14-15/2021, Letní příloha

Letní příloha

Metrostav 14-15/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 14-15/2021, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 14-15/2021, Divize 9

Divize 9

Metrostav 14-15/2021, Divize 6

Divize 6

Metrostav 14-15/2021, Divize 9 a 3

Divize 9 a 3

Metrostav 14-15/2021, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 14-15/2021, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 14-15/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

4

Sending statistics …

Rendering Ptáme se (178129): (1/1) (0 ms)

Rendering BeMo (178296): (1/3) (6 ms)

Rendering Divize 5 (178128): (1/2) (10 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i4397/item204664-small.jpg

 i4397/item204663.svg

 i4397/item204666-small.jpg

 i4397/item204667.svg

 i4397/item204665.svg

 i4397/item204672-small.jpg