Ptáme se...
Ing. Michal Tulpa
vedoucí projektů z divize 1
Do Metrostavu nastoupil v roce 2011 během studia bakalářského programu na Fakultě stavební ČVUT jako asistent stavbyvedoucího. Po dokončení studia se Michal Tulpa stal předvýrobním přípravářem a následně výrobním přípravářem v realizačním týmu. Mezitím dálkově dokončil magisterské studium na Fakultě stavební VUT v Brně a koncem roku 2020 převzal pozici vedoucího projektu.
Na které typy projektů se zaměřujete?
Doposud jsem realizoval spíše menší zakázky. Jako přípravář jsem se podílel na výstavbě všech tří etap projektu Byty u Dubu v Praze v Modřanech. Tento projekt jsem měl na starost mimo jiné ještě ve fázi tendru a současně s průběhem výstavby projektu Byty u Dubu jsem se podílel v Praze na rekonstrukci a přístavbě gymnastické haly SK Hradčany.
Aktuálně žijete modernizací tramvajové vozovny Slovany v Plzni. Čím se tato stavba liší od těch předchozích?
Vozovna Slovany je pro mě naprosto novou zkušeností se spoustou výzev a specifik. Jedná se o objemnou zakázku z evropských dotací, kterou Metrostav jako hlavní člen realizuje ve sdružení. V tomto projektu jsou spojeny výstavby ocelových hal s komplikovaným založením (servisní kanály pro servis a údržbu tramvají), administrativní budovy, kolejové harfy a mimo jiné i kompletně nové přilehlé komunikace s tramvajovým tělesem. To vše včetně ploch trakčního vedení, inženýrských sítí a objektů areálu provádíme za omezeného provozu dopravních podniků.
Kdy by mělo být hotovo a jakými inovacemi vozovna vynikne?
Dokončení nové vozovny je plánováno na závěr roku 2022. Hlavní přínosy spočívají ve zlepšení prostředí pro servis a obsluhu tramvají pro celou Plzeň. Všechny budovy budou mít zelené střechy a dešťová voda bude využívána pro myčku tramvají. Dále bude odstíněn hluk z kolejové dopravy směrem od obytných objektů.
Na jaký projekt z minulosti rád vzpomínáte?
Během modernizace vozovny není na vzpomínání moc času. Ale pozitivní dojmy ve mně zanechala rekonstrukce gymnastické haly SK Hradčany, kde i v rámci vztahů a komunikace s investorem probíhalo vše nadstandardně. Dále si rád vybavím technicky velice zajímavou výstavbu výtahu do metra ve stanici Můstek na Václavském náměstí. A v neposlední řadě rád vzpomínám na projekt Byty u Dubu, kde se sešel opravdu výborný realizační tým.
Komplikují koronavirová opatření nějak práci na vašich stavbách?
Předpokládám, že situaci máme komplikovanou stejně jako kolegové. Jeden člen sdružení (a poddodavatel pro sdružení) je firma ze Slovenska, tudíž máme komplikace s dopravou a kapacitami nejen jejich zaměstnanců. Dalším obecným problémem, který nám ztěžuje realizaci, je nedostupnost materiálů a značné zvýšení jejich ceny. Jelikož všechny objekty z důvodu zachování provozu tramvají stavíme postupně, je složité zasmluvnit dodavatele na práce, které jsou časově rozprostřené do bezmála dvou let při zachování platnosti jejich cenových nabídek.
Za rozhovor děkuje David Kalců