Metrostav TBR
Tunel na obchvatu Českých Budějovic
Stavbaři Metrostavu TBR v současné době pracují na staveništi nově budovaného úseku dálnice D3. Na obchvatu Českých Budějovic, mezi krajským městem a obcí Dobrá voda, se v rámci dálniční stavby buduje téměř kilometrový tunel Pohůrka.
Blanka Růžičková, foto archiv stavby
T
unel patří ke stavbě dálnice v úseku Úsilné-Hodějovice. Tato část (snímky) byla zahájena v dubnu 2019, zakázku získalo sdružení firem Hochtief, Colas a M-Silnice. Metrostav TBR se na stavbě tunelu podílí od května tohoto roku.
„S nabídkou na provedení betonových konstrukcí tunelu nás oslovila společnost Hochtief, která v rámci sdružení odpovídá za tento úsek výstavby D3. Vyhráli jsme především z důvodu, že jsme schopni kapacitně takto velkou zakázku rychle a kvalitně zrealizovat,“ vysvětluje hlavní stavbyvedoucí Ing. Petr Hanzal. Práce na výstavbě téměř kilometrového tunelu nabraly hned od začátku rychlé tempo. Metrostav TBR nejprve vybudoval zařízení staveniště a připravil dvě sady bednění základů. První betonáž základu proběhla v červnu.
„I když konečný termín máme v červnu 2024, ve veřejném zájmu je stavbu zkrátit. Probíhají intenzivní jednání s firmou Hochtief, která se týkají akcelerace,“ říká inženýr Hanzal. Problém je v logistice. Tým Metrostavu TBR pracuje na třech samostatných pracovištích: na Pražském portálu, Staveništi střed a Kaplickém portálu. „Tunel je přístupný pouze z jedné strany. Při betonáži není možné navážet armaturu ani převážet bednění mezi jednotlivými pracovišti. Standardně betonujeme šestkrát týdně, ale výjimkou nejsou ani dvě betonáže denně. Musíme zde uložit více než 110 tisíc m3 betonu a 14 tisíc tun betonářské výztuže.“
ZMĚNA technologie
Tunel podchází silnici na Dobrou Vodu, Dobrovodský potok, dvě místní komunikace a silnici II/157. Právě jeho příprava se podle veřejně dostupných informací dostala brzy po zahájení do problémů a vloni v létě bylo rozhodnuto o změně technologie. Místo původního plánu, že k hloubení tunelu dojde až po vybudování stěn a stropní desky, zde probíhá těžení a kotvení stavební jámy, aplikace podkladních betonů, izolace spodních desek, ochrany izolace a realizace ŽB konstrukcí.
„Přípravu stavební jámy a realizaci izolací provádí Hochtief. V režii Metrostavu TBR jsou kompletní betonové konstrukce, montáž armatury, bednění a betonáže,“ upřesňuje inženýr Hanzal. Problémy s vysokou hladinou spodní vody se řeší drenážemi v podkladních vrstvách a jímkami, z nichž se musí voda neustále odčerpávat.
Hloubený tunel o celkové délce 999,5 metru se skládá ze dvou tubusů. Nosnou konstrukci tvoří železobetonový rám, základová deska o tloušťce 1,3 metru, tři stěny o tloušťce 0,8 metru a stropní deska o tloušťce jeden metr plus náběhy u stěn. „Jedná se o plošně založenou železobetonovou konstrukci tunelu s tlakově uzavřeným systémem hydroizolačního souvrství,“ doplňuje stavbyvedoucí.