Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Ptáme se...

doc. Ing. Marek Foglar, Ph.D.

Oblastní ředitel

Vystudoval obor Konstrukce a dopravní stavby na ČVUT,  po 15 letech praxe v projekci a po roce na německých PPP projektech je od roku 2017 zaměstnán v Metrostavu v pozici oblastního ředitele pro Německo. Marek Foglar se podílel na realizaci mostu Volmarstein na německé dálnici A1, i na zpracování a prosazení koncepce bourání mostu A1 přes osmikolejné zhlaví nádraží Hengstey. Od podzimu 2018 je vedoucím projektu na výstavbě mostu přes údolí Gottleuba v Pirně.

Můžete stručně představit oblast, kterou řídíte?

Do Metrostavu jsem nastoupil, když se rozbíhaly přípravné práce na mostu Volmarstein. Ustavený projektový tým bylo potřeba posílit zejména jazykově. V Dortmundu jsme pak vyhráli projekt mostu přes nádraží Hengstey a ucházeli se o další zakázky. Získaný projekt v Pirně nám ale změnil priority a museli jsme redukovat akviziční činnost a zaměřit se plně na něj.

Devítipolový most u Pirny je bezpochyby velkým projektem. Připomeňte jeho charakteristiky. 

Pokud bychom měli most charakterizovat jedním slovem, tak nejvýstižnější je pojem komplexní. Bezmála kilometrový most přes 70 m hluboké údolí je budovaný metodou postupného vysouvání. I to by bylo samo o sobě dost náročné, ale most bude po výsuvu integrálně spojen s betonovými pilíři, aby působil jako sdružený rám. Tato hybridní (ocel-beton) rámová konstrukce s náběhy je první svého druhu v Německu.

Výstavba mostu se potýká s výzvami. Které to jsou a co je jejich příčinou?

Návrh mostu vyšel z architektonické soutěže v roce 2006, v důsledku nedostatku financí „na nás“ počkal do roku 2018. Výsledkem soutěže byl velice odvážný návrh se štíhlou nosnou konstrukcí a pilíři. Investor chtěl maximálně redukovat dobu výstavby (34 měsíců) a měl nám na vstupním kontrolním dni předat kompletní schválenou statiku mostu, abychom my zpracovávali pouze dílenské výkresy nosné konstrukce, připravili výkresy výztuže betonových prvků a navrhli pomocné konstrukce pro výsuv a vytvoření výše popsaného statického systému. V tom byl ale kámen úrazu: předané podklady byly nekompletní a nevystihovaly komplexnost návrhu mostu. Naštěstí se po letech jednání podařilo letos dosáhnout konsenzu, dořešit všechny komplexní stavební stavy a jimi indukované pomocné konstrukce. Od ledna 2023 stavba snad pojede v pravidelném rytmu.

V jaké fázi je stavba nyní?

Připravujeme výsuv číslo 3 z 9, který bude dlouhý 108 m, a chceme jej opět realizovat v rámci jednoho dne rychlostí až 24 m/hod. Zároveň betonujeme 8 m vysoké extrémně vyztužené hlavy budoucích rámových pilířů. Až se nám toto podaří, na stavbě budou několik let pracovat kolegové z divize 3. Pak nastoupíme opět my a spuštěnou nosnou konstrukci spojíme s pilíři a provedeme mostovku.

Čím je práce v Německu typická?

Němci pracují pomaleji než my, ale snaží se dotahovat věci precizně do konce. Stavební úkon, zpráva o čemkoliv, hlášení a řešení vady, vše je dotaženo na sto procent. Toto jsme si museli všichni osvojit a deprimujeme tím naše české spolupracovníky.

Za rozhovor děkuje David Kalců

fotosloupek

Podzemní lanovka v Istanbulu

Podepsáním předávacího protokolu zákazníkem – istanbulskou municipalitou 27. října a otevřením provozu pro veřejnost následujícího dne byl společností Metrostav Ankara Inşaat dokončen významný projekt podzemní lanovky Aşiyan – Hisarüstü (snímky).

Veřejnost si tak poprvé vyzkoušela 900 m dlouhou městskou lanovku. Dceřiná společnost Metrostav realizovala nejen tunelářské práce na traťových a staničních tunelech, ale i podzemní vestibuly včetně stavebních a architektonických konstrukcí a kompletní technologie – vozy lanovky (dodavatelem byl švýcarský výrobce Garaventa), poháněcí a napínací stanice, elektročást, automatizace a bezpečnostní systémy.

Spolupráce se studenty

Podpora studijních pobytů Erasmus

V rámci spolupráce se stavebními fakultami podporujeme stipen­diem studenty, kteří vyrážejí na studijní pobyty Erasmus. V letošním letním semestru jsme pomohli Adamovi, který studuje na Fakultě stavební ČVUT obor K a zaměřuje se na mostní konstrukce.

RED, foto archiv Metrostavu

A

dam (foto) si vybral dánskou Technickou univerzitu v Kodani. Příjemným překvapením pro něj byl univerzitní kampus, který se nachází v klidné lokalitě v blízkosti obrovského parku. V kampusu jsou kantýny a sportovní zařízení, ve kterých nechybějí lezecké stěny, a také obchody všeho druhu.

„Nemile mě překvapila cena ubytování pro studenty v Dánsku. Oproti ubytování, které poskytuje v Praze ČVUT, je částka přibližně čtyřikrát vyšší. Proto jsem rád, že jsem mohl dostat stipendium od firmy Metrostav. Při studiu v Kodani mi velmi pomohlo,“ říká Adam.

V rámci studia ho potěšil systém práce se studenty, který se lišil od toho v Čechách. V Dánsku se klade velký důraz na skupinové projekty. Prakticky každý projekt je zpracováván v týmu více studentů, což vnímá jako velmi přínosné pro budoucí praxi. 

Aktuálně Adam nastoupil do Metrostavu na odbornou praxi a dodělává si diplomovou práci. Doufáme, že v budoucnu, už jako inženýr, s námi vyrazí na zahraniční zakázky do Skandinávie.

 

Metrostav 20/2022, Mlýny
Metrostav 20/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 20/2022, BeMo Tunnelling
Metrostav 20/2022, Ptáme se
Metrostav 20/2022, Fotosloupek
Metrostav 20/2022, Spolupráce se studenty
Metrostav 20/2022, Číslo
Metrostav 20/2022, Divize 6
Metrostav 20/2022, Metrostav TBR
Metrostav 20/2022, Metrostav DIZ
Metrostav 20/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 20/2022, Fotoreportáž
Metrostav 20/2022, Mlýny

Mlýny

Metrostav 20/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 20/2022, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 20/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 20/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 20/2022, Spolupráce se studenty

Spolupráce se studenty

Metrostav 20/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 20/2022, Divize 6

Divize 6

Metrostav 20/2022, Metrostav TBR

Metrostav TBR

Metrostav 20/2022, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 20/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 20/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

5

Sending statistics …

Rendering Spolupráce se studenty (252643): (1/2) (3 ms)

Rendering Fotosloupek (252642): (2/2) (2 ms)

Rendering Ptáme se (252641): (1/1) (0 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i6211/item815500-small.jpg

 i6211/item815501-small.jpg

 i6211/item815502-small.jpg

 i6211/item815504-small.jpg

 i6211/item815503.svg