Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Krátce Aktuálně

Metrostav DIZ se zapojí do výstavby P+R Opatov

Dodavatelské družení firem BAK stavební společnost, Metrostav DIZ a Geosan Group zhotoví v Praze parkovací dům (vizualizace) u stanice metra C Opatov. Start stavby, která poběží 18 měsíců, je naplánován na začátek příštího roku. Čtyřpodlažní parkovací dům má zajistit dojíždějícím řidičům návaznost na metro a autobusy.

Plzeňské biskupství převzalo nové byty

Za účasti biskupa Mons. Tomáše Holuba se počátkem listopadu uskutečnilo slavnostní předání šestipodlažního bytového domu Studentská D, který v Plzni realizoval tým divize 1. V domě bude církev nabízet komerční nájemné za mírně nižší ceny, než je v Plzni průměr pro komerčně nabízené prostory.

páté přístaviště pro rekreační lodě na Labi 

Kolegové z divize 6 zhotoví v městské části Ústí nad Labem Brná další přístaviště pro Ředitelství vodních cest ČR. Vedoucím projektu je Ing. Jan Zeman, na slavnostním zahájením stavby Metrostav reprezentoval Ing. Milan Veselský.

Podpořili jsme mladé violonceLListy

Letošní podzim patřil opět mladým umělcům, kteří se za podpory Skupiny Metrostav zúčastnili 16. ročníku Mezinárodní violoncellové soutěže Jana Vychytila. Akce, kterou pořádá Pražský hudební institut, se konala ve dnech 26.–30. října v prostorách Gymnázia a Hudební školy hl. m. Prahy, ZUŠ.

BeMo Tunnelling

Monitoring během stavební činnosti tunelu v Baukau

BeMo Tunneling (BeMo) realizuje přestavbu dálniční křižovatky A42 a A43, která se nachází v Německu ve městě Herne. součástí je 65 m dlouhý tunel pod názvem Baukau. Podtunelovány jsou tři železniční tratě na jednom náspu, tunel je proražen hornickým způsobem pod velkým trubkovým deštníkem (foto).

Florian Efferoth, foto archiv BeMo

R

azicí práce byly zahájeny na podzim 2021 a budou ukončeny pravděpodobně do konce tohoto roku. Aby v průběhu stavebních prací nedošlo k přerušení železniční dopravy, byl v létě 2019 železniční násep i koleje již po protlačení velkého trubkového deštníku neustále pod dohledem na deformace. Monitorovací program, rozšiřovaný souběžně s postupem stavebních prací, sestává z automatizovaných měřicích systémů a ručních pravidelných měřicích kampaní.

Monitoring tří kolejí provádějí dva robotizované tachymetry, které na železničních pražcích měří 36 minihranolů.Podél kolejí je také uloženo celkem 470 m řetězů sklonoměru (inklinometrických sond). Díky kombinaci těchto senzorů je možné koleje trvale a spolehlivě sledovat v jejich celkové délce. Kromě tratí jsou automaticky monitorovány i trolejové stožáry na železničním náspu.

železniční násep a koleje nad tunelem baukau musejí být neustále pod dohledem na deformace

Od začátku realizace startovací stavební jámy probíhal separátní automatizovaný tachymetrický monitoring střední roury velkého trubkového deštníku na jedenácti magnetických hranolech. K maximální deformaci dochází přibližně v polovině trubky (P07). Tento tachymetrický bod se dosud vychýlil o 34 mm. V oblasti u prorážky tunelu jsou rovněž hlavicový nosný trám a jeho opěry podrobeny neustálému robotizovanému tachymetrickému monitorovacímu sledování s jedenácti hranoly. Na základě redundantní instalaci automatizovaných monitorovacích systémů lze záznamy měření vzájemně ověřovat. Všechny výsledky jsou každou hodinu připraveny pro kompetentní pracovníky projektu na internetovém portálu a při překročení stanovených hodnot jsou účastníci ihned automaticky varováni e-mailem.

Doplňkem k automatizovanému měření jsou pravidelná ruční tachymetrická měření čela tunelu (tři minihranoly), stropu tunelu (šest bodů měření na každý blok) a pažení železničního náspu (43 minihranolů). Pomocí časově a prostorově vysoce diskrétního monitorovacího programu v rámci stavebního úseku jsou deformace zaznamenány na celé ploše sledování včas a přesně. Načež kompletní geodetický monitoring zajišťuje bezpečnou železniční dopravu v průběhu provedení stavební činnosti. Zdař Bůh!

Ptáme se...

doc. Ing. Marek Foglar, Ph.D.

Oblastní ředitel

Vystudoval obor Konstrukce a dopravní stavby na ČVUT,  po 15 letech praxe v projekci a po roce na německých PPP projektech je od roku 2017 zaměstnán v Metrostavu v pozici oblastního ředitele pro Německo. Marek Foglar se podílel na realizaci mostu Volmarstein na německé dálnici A1, i na zpracování a prosazení koncepce bourání mostu A1 přes osmikolejné zhlaví nádraží Hengstey. Od podzimu 2018 je vedoucím projektu na výstavbě mostu přes údolí Gottleuba v Pirně.

Můžete stručně představit oblast, kterou řídíte?

Do Metrostavu jsem nastoupil, když se rozbíhaly přípravné práce na mostu Volmarstein. Ustavený projektový tým bylo potřeba posílit zejména jazykově. V Dortmundu jsme pak vyhráli projekt mostu přes nádraží Hengstey a ucházeli se o další zakázky. Získaný projekt v Pirně nám ale změnil priority a museli jsme redukovat akviziční činnost a zaměřit se plně na něj.

Devítipolový most u Pirny je bezpochyby velkým projektem. Připomeňte jeho charakteristiky. 

Pokud bychom měli most charakterizovat jedním slovem, tak nejvýstižnější je pojem komplexní. Bezmála kilometrový most přes 70 m hluboké údolí je budovaný metodou postupného vysouvání. I to by bylo samo o sobě dost náročné, ale most bude po výsuvu integrálně spojen s betonovými pilíři, aby působil jako sdružený rám. Tato hybridní (ocel-beton) rámová konstrukce s náběhy je první svého druhu v Německu.

Výstavba mostu se potýká s výzvami. Které to jsou a co je jejich příčinou?

Návrh mostu vyšel z architektonické soutěže v roce 2006, v důsledku nedostatku financí „na nás“ počkal do roku 2018. Výsledkem soutěže byl velice odvážný návrh se štíhlou nosnou konstrukcí a pilíři. Investor chtěl maximálně redukovat dobu výstavby (34 měsíců) a měl nám na vstupním kontrolním dni předat kompletní schválenou statiku mostu, abychom my zpracovávali pouze dílenské výkresy nosné konstrukce, připravili výkresy výztuže betonových prvků a navrhli pomocné konstrukce pro výsuv a vytvoření výše popsaného statického systému. V tom byl ale kámen úrazu: předané podklady byly nekompletní a nevystihovaly komplexnost návrhu mostu. Naštěstí se po letech jednání podařilo letos dosáhnout konsenzu, dořešit všechny komplexní stavební stavy a jimi indukované pomocné konstrukce. Od ledna 2023 stavba snad pojede v pravidelném rytmu.

V jaké fázi je stavba nyní?

Připravujeme výsuv číslo 3 z 9, který bude dlouhý 108 m, a chceme jej opět realizovat v rámci jednoho dne rychlostí až 24 m/hod. Zároveň betonujeme 8 m vysoké extrémně vyztužené hlavy budoucích rámových pilířů. Až se nám toto podaří, na stavbě budou několik let pracovat kolegové z divize 3. Pak nastoupíme opět my a spuštěnou nosnou konstrukci spojíme s pilíři a provedeme mostovku.

Čím je práce v Německu typická?

Němci pracují pomaleji než my, ale snaží se dotahovat věci precizně do konce. Stavební úkon, zpráva o čemkoliv, hlášení a řešení vady, vše je dotaženo na sto procent. Toto jsme si museli všichni osvojit a deprimujeme tím naše české spolupracovníky.

Za rozhovor děkuje David Kalců

 

Metrostav 20/2022, Mlýny
Metrostav 20/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 20/2022, BeMo Tunnelling
Metrostav 20/2022, Ptáme se
Metrostav 20/2022, Fotosloupek
Metrostav 20/2022, Spolupráce se studenty
Metrostav 20/2022, Číslo
Metrostav 20/2022, Divize 6
Metrostav 20/2022, Metrostav TBR
Metrostav 20/2022, Metrostav DIZ
Metrostav 20/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 20/2022, Fotoreportáž
Metrostav 20/2022, Mlýny

Mlýny

Metrostav 20/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 20/2022, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 20/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 20/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 20/2022, Spolupráce se studenty

Spolupráce se studenty

Metrostav 20/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 20/2022, Divize 6

Divize 6

Metrostav 20/2022, Metrostav TBR

Metrostav TBR

Metrostav 20/2022, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 20/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 20/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

3

Sending statistics …

Rendering Ptáme se (252641): (1/1) (0 ms)

Rendering BeMo Tunnelling (252639): (1/2) (7 ms)

Rendering Krátce Aktuálně (252638): (2/2) (4 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i6211/item815496-small.jpg

 i6211/item815497-small.jpg

 i6211/item815499-small.jpg

 i6211/item815498.svg

 i6211/item815500-small.jpg

 i6211/vth317630-1.jpg

 i6211/vth317633-1.jpg

 i6211/vth317637-1.jpg[p1]

 i6211/vth317640-1.jpg[p1]

 i6211/vth317645-1.jpg[p1]

 i6211/vth317649-1.jpg[p1]

 i6211/vth317655-1.jpg[p1]

 i6211/vth317665-1.jpg[p1]

 i6211/vth317673-1.jpg[p1]

 i6211/vth317685-1.jpg[p1]

 i6211/vth317691-1.jpg[p1]