BeMo Tunnelling
Monitoring během stavební činnosti tunelu v Baukau
BeMo Tunneling (BeMo) realizuje přestavbu dálniční křižovatky A42 a A43, která se nachází v Německu ve městě Herne. součástí je 65 m dlouhý tunel pod názvem Baukau. Podtunelovány jsou tři železniční tratě na jednom náspu, tunel je proražen hornickým způsobem pod velkým trubkovým deštníkem (foto).
Florian Efferoth, foto archiv BeMo
R
azicí práce byly zahájeny na podzim 2021 a budou ukončeny pravděpodobně do konce tohoto roku. Aby v průběhu stavebních prací nedošlo k přerušení železniční dopravy, byl v létě 2019 železniční násep i koleje již po protlačení velkého trubkového deštníku neustále pod dohledem na deformace. Monitorovací program, rozšiřovaný souběžně s postupem stavebních prací, sestává z automatizovaných měřicích systémů a ručních pravidelných měřicích kampaní.
Monitoring tří kolejí provádějí dva robotizované tachymetry, které na železničních pražcích měří 36 minihranolů.Podél kolejí je také uloženo celkem 470 m řetězů sklonoměru (inklinometrických sond). Díky kombinaci těchto senzorů je možné koleje trvale a spolehlivě sledovat v jejich celkové délce. Kromě tratí jsou automaticky monitorovány i trolejové stožáry na železničním náspu.
železniční násep a koleje nad tunelem baukau musejí být neustále pod dohledem na deformace
Od začátku realizace startovací stavební jámy probíhal separátní automatizovaný tachymetrický monitoring střední roury velkého trubkového deštníku na jedenácti magnetických hranolech. K maximální deformaci dochází přibližně v polovině trubky (P07). Tento tachymetrický bod se dosud vychýlil o 34 mm. V oblasti u prorážky tunelu jsou rovněž hlavicový nosný trám a jeho opěry podrobeny neustálému robotizovanému tachymetrickému monitorovacímu sledování s jedenácti hranoly. Na základě redundantní instalaci automatizovaných monitorovacích systémů lze záznamy měření vzájemně ověřovat. Všechny výsledky jsou každou hodinu připraveny pro kompetentní pracovníky projektu na internetovém portálu a při překročení stanovených hodnot jsou účastníci ihned automaticky varováni e-mailem.
Doplňkem k automatizovanému měření jsou pravidelná ruční tachymetrická měření čela tunelu (tři minihranoly), stropu tunelu (šest bodů měření na každý blok) a pažení železničního náspu (43 minihranolů). Pomocí časově a prostorově vysoce diskrétního monitorovacího programu v rámci stavebního úseku jsou deformace zaznamenány na celé ploše sledování včas a přesně. Načež kompletní geodetický monitoring zajišťuje bezpečnou železniční dopravu v průběhu provedení stavební činnosti. Zdař Bůh!