Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav TBR

Tunel na obchvatu Českých Budějovic

Stavbaři Metrostavu TBR v současné době pracují na staveništi nově budovaného úseku dálnice D3. Na obchvatu Českých Budějovic, mezi krajským městem a obcí Dobrá voda, se v rámci dálniční stavby buduje téměř kilometrový tunel Pohůrka.

Blanka Růžičková, foto archiv stavby

T

unel patří ke stavbě dálnice v úseku Úsilné-Hodějovice. Tato část (snímky) byla zahájena v dubnu 2019, zakázku získalo sdružení firem Hochtief, Colas a M-Silnice. Metrostav TBR se na stavbě tunelu podílí od května tohoto roku.

„S nabídkou na provedení betonových konstrukcí tunelu nás oslovila společnost Hochtief, která v rámci sdružení odpovídá za tento úsek výstavby D3. Vyhráli jsme především z důvodu, že jsme schopni kapacitně takto velkou zakázku rychle a kvalitně zrealizovat,“ vysvětluje hlavní stavbyvedoucí Ing. Petr Hanzal. Práce na výstavbě téměř kilometrového tunelu nabraly hned od začátku rychlé tempo. Metrostav TBR nejprve vybudoval zařízení staveniště a připravil dvě sady bednění základů. První betonáž základu proběhla v červnu.

„I když konečný termín máme v červnu 2024, ve veřejném zájmu je stavbu zkrátit. Probíhají intenzivní jednání s firmou Hochtief, která se týkají akcelerace,“ říká inženýr Hanzal. Problém je v logistice. Tým Metrostavu TBR pracuje na třech samostatných pracovištích: na Pražském portálu, Staveništi střed a Kaplickém portálu. „Tunel je přístupný pouze z jedné strany. Při betonáži není možné navážet armaturu ani převážet bednění mezi jednotlivými pracovišti. Standardně betonujeme šestkrát týdně, ale výjimkou nejsou ani dvě betonáže denně. Musíme zde uložit více než 110 tisíc m3 betonu a 14 tisíc tun betonářské výztuže.“

ZMĚNA technologie

Tunel podchází silnici na Dobrou Vodu, Dobrovodský potok, dvě místní komunikace a silnici II/157. Právě jeho příprava se podle veřejně dostupných informací dostala brzy po zahájení do problémů a vloni v létě bylo rozhodnuto o změně technologie. Místo původního plánu, že k hloubení tunelu dojde až po vybudování stěn a stropní desky, zde probíhá těžení a kotvení stavební jámy, aplikace podkladních betonů, izolace spodních desek, ochrany izolace a realizace ŽB konstrukcí.

„Přípravu stavební jámy a realizaci izolací provádí Hochtief. V režii Metrostavu TBR jsou kompletní betonové konstrukce, montáž armatury, bednění a betonáže,“ upřesňuje inženýr Hanzal. Problémy s vysokou hladinou spodní vody se řeší drenážemi v podkladních vrstvách a jímkami, z nichž se musí voda neustále odčerpávat.

Hloubený tunel o celkové délce 999,5 metru se skládá ze dvou tubusů. Nosnou konstrukci tvoří železobetonový rám, základová deska o tloušťce 1,3 metru, tři stěny o tloušťce 0,8 metru a stropní deska o tloušťce jeden metr plus náběhy u stěn. „Jedná se o plošně založenou železobetonovou konstrukci tunelu s tlakově uzavřeným systémem hydroizolačního souvrství,“ doplňuje stavbyvedoucí.

Metrostav DIZ

sídlo hradní stráže v novém kabátě

Cestou z Pohořelce na Pražský hrad si nelze nevšimnout, že fasáda historického objektu, kde sídlí Hradní stráž, září novotou. A to díky kolegům z Metrostav DIZ, kteří zde pro investora – ministerstvo obrany – od května loňského roku opravují.

RED, foto Jakub Červenka

B

arokní novostavba v ulici Loretánská z období kolem roku 1700 (foto) podstupuje rekonstrukci všech fasád, repasi oken, dveří a ostatních výplní otvorů. Součástí zakázky jsou klempířské práce a realizace nových okapových chodníků, kamenných schodišť při vstupech do objektů. Stavbaři také renovují kamenné kašny a všechny konstrukce přiléhající k fasádě.

„V tuto chvíli je dokončena fasáda směrem do ulic, všechna okna i klempířské práce a probíhají finální práce na poslední fasádě II. nádvoří. A stavbaři zároveň pokládají nový okapový chodník z pískovcových bloků,“ vysvětluje vedoucí projektu Ing. Michal Mašek s tím, že stavbu stihne jeho tým dokončit v předstihu do konce roku 2022. Následovat by měly už jen drobné práce.

Dodejme, že budova je památkově chráněna. Jde o monumentální palácovou architekturu vrcholného baroka podle projektu významného římského architekta C. Fontany. Stavba upoutá především nádhernou dvoranou a řadou kleneb s vytaženými hřebínky.

Skupina Metrostav

Exkurze na stavbách ve Stockholmu

Členové Stavebního spolku MTS vyrazili počátkem října do Švédska na pětidenní exkurzi dvou významných staveb, které realizují pracovníci Skupiny Metrostav. Jde o dálniční obchvat Skärholmen a stavbu metra s ražbou tunelů Järfälla.

Hlavním programem naší cesty byla exkurze na stavby společnosti Subterra Sverige AB a jejího subdodavatele Metrostav Norge AS. Vzhledem k celkovému počtu 44 účastníků jsme se museli rozdělit. Jedna skupina směřovala na stavbu dálničního obchvatu Skärholmen, kde nás vedoucí projektu Ing. Tomáš Němeček seznámil s průběhem a komplikacemi realizace projektu v zahraničí. Stavba byla zahájena v roce 2017, zahrnuje 8 km tunelů, 4 km ramp a 1,5 km únikových cest. Podzemím nás provezl tým stavbyvedoucích pod vedením Ing. Michala Sklenáře. Vzhledem k rozsahu díla jsme měli možnost sledovat betonáře, izolatéry, ale i montáže definitivního ostění z betonových prefabrikátů.  

„Zdař Bůh,“ to bylo první, co slyšela druhá skupina, která jela na stavbu metra s ražbou tunelů Järfälla. Ty prodlužují modrou linku metra z dosavadní konečné stanice Akalla o 4,1 km. Metrostav Norge AS provádí ražby sekce Landingsbanan a části sekce Robothojden. Vedoucí projektu Ing. Jiří Horčička byl služebně v Norsku, a tak nás po stavbě provedl kolega Ing. Jiří Růt. Zde jsme měli možnost sledovat nasazení týmu, který dílo realizuje vlastními kapacitami a technikou. Kolegové předvedli mimo jiné i způsob vrtání kotev a seznámili nás s vyspělými stroji, které mají k dispozici.

Následně se skupiny prohodily a absolvovaly stejný program. Kolegům děkujeme za pozornost a péči, s jakou pro nás exkurze připravili. Přejeme jim úspěšné dokončení a předání staveb podle plánu.

Nejdelší galerie

Večerní program jsme završili projížďkou stockholmským metrem a skleničkou drinku v Icebaru. Nahrubo opracované a betonem stabilizované stěny stanic jsou pro severskou zemi typické. Výtvarné řešení metra ve Stockholmu bývá nazýváno nejdelší galerií na světě. Na modré lince stanice T-Centralen jsme viděli rostlinné motivy, stanice Kungsträdgården je odkazem na bývalou francouzskou zahradu, stanice Rådhuset má připomínat oranžovou hliněnou jeskyni s organickými tvary.

Věnovali jsme se i poznávání krás hlavního města Švédska. Na prohlídku radnice Stadhuset jsme pozvali naše hostitele ze SBT Sverige. Dále jsme viděli královský palác Drottningholm a pluli lodí po kanálech.Na ostrově Djurgården jsme se rozprchli k návštěvě muzeí – např. VASA, Nordistka museet, Skansen, ABBA atd.

Poslední den před odletem jsme ještě stihli obhlédnout celý Stockholm z lanovky SkyView, která vede na střechu haly Globe Arena. I tento objekt je rarita, protože se jedná o největší sférickou stavbu světa.

Exkurze ve Stockholmu byla pestrá a cestovatelé byli z prohlídky staveb i památek švédské metropole nadšení. Patří jim poděkování za aktivní účast a vytrvalost, se kterou celý program zvládli.

Jarmila Kaloušová, Radomil Coufal, foto Kateřina Raimová


 

počasí přálo seniorským výletům

Tentokrát se členové Senior klubu Metrostav (SKM) vydali po stopách projektů, které dříve i v poslední době realizovala naše společnost.

Navštívili jsme Kutnou Horu a konkrétně místo, kde Metrostav stavěl ocelové schodiště do podzemí. Připomeňme, že dříve se tu těžilo stříbro. V říjnu jsme přešli z Lovosic přes Lovoš do Opárenského údolí, přes které se už více než 10 let jezdí po velkém obloukové mostu na dálnici D8. A do třetice jsme vyrazili na prohlídku vodárenské věže v Českých Budějovicích, kam jsme se svezli po novém železničním koridoru. Je příjemné, když se v tak rozlehlých koutech České republiky můžeme pochlubit prací lidí Metrostavu. A těšíme se na další.

Za výbor SKM Milana Kellerová


 

Hvězdný bazar 2022

Úspěšnou sbírkou oblečení, ale i nákupem v improvizovaném obchůdku, který se na jeden den stal součástí lobby u vstupu do Centra vzdělávání Skupiny Metrostav, jsme podpořili projekt Hvězdný bazar. V pondělí 7. listopadu jsme tak měli možnost zakoupit různé výrobky – bylinné sirupy, med, vína, ale i trička či autorské originální šperky.

Zaměstnanci Skupiny Metrostav již tradičně sbírají oblečení a doplňky, které už nenosí či z jiného důvodu nepotřebují, a pomáhají tím obohatit nabídku obchodů Hvězdného bazaru. I letos se nám podařilo vybrat velké množství věcí. Pracovníci bazaru darované oblečení a doplňky protřídí a kousky, které sami neupotřebí, nabídnou k využití dalším charitativním organizacím. Všem, kteří se do tradiční akce zapojili a pomohli tak opět dobré věci, děkujeme!

Text i foto RED


 

Mistři světa! 

Sportovní fanoušky, ale nejen je potěšila v pondělí 7. listopadu skvělá zpráva z Buenos Aires: čeští inline hokejisté tam porazili ve finále mistrovství světa organizace FIRS Itálii 7:3 a obhájili loňský titul z italského Roccarasa. A dvojnásobná radost v Metrostavu – kapitánem týmu je totiž Pavel Strýček (na snímku vpravo), který pracuje ve Středisku plynovodů divize 1.

Šampionát se uskutečnil jako součást World Skate Games, což je v podstatě olympiáda kolečkových sportů. Inline hokej je sport podobný lednímu hokeji, ale hraje se na inline bruslích, s míčkem nebo speciálním pukem, které se posouvají hokejkou.

Češi na tomto turnaji ani jednou neprohráli. Ve čtvrtfinále náš tým vyřadil Slovensko (5:0) a v semifinále těsně zdolal Francii (4:3). Finálový souboj byl již jednoznačný. Velká gratulace!

RED, foto archiv Pavla Strýčka

Aktuality z Metrostavu i videa 

z našich projektů najdete na

 www.facebook.com/Metrostav 

a na webu www.metrostav.cz

 

Metrostav 20/2022, Mlýny
Metrostav 20/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 20/2022, BeMo Tunnelling
Metrostav 20/2022, Ptáme se
Metrostav 20/2022, Fotosloupek
Metrostav 20/2022, Spolupráce se studenty
Metrostav 20/2022, Číslo
Metrostav 20/2022, Divize 6
Metrostav 20/2022, Metrostav TBR
Metrostav 20/2022, Metrostav DIZ
Metrostav 20/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 20/2022, Fotoreportáž
Metrostav 20/2022, Mlýny

Mlýny

Metrostav 20/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 20/2022, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 20/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 20/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 20/2022, Spolupráce se studenty

Spolupráce se studenty

Metrostav 20/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 20/2022, Divize 6

Divize 6

Metrostav 20/2022, Metrostav TBR

Metrostav TBR

Metrostav 20/2022, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 20/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 20/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

10

Article Metrostav DIZ waiting for thumbnails …

Sending statistics …

Rendering Skupina Metrostav (252648): (3/3) (1 ms)

Rendering Metrostav DIZ (252647): (1/3) (3 ms)

Rendering Metrostav TBR (252646): (2/3) (22 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i6211/item815516-small.jpg

 i6211/item815515.svg

 i6211/item815517-small.jpg

 i6211/item815519-small.jpg

 i6211/item815473.svg

 i6211/item815518.svg[p3]

 i6211/item815523-small.jpg[p2]

 i6211/item815521-small.jpg[p2]

 i6211/item815522-small.jpg[p2]

 i6211/vth317630-1.jpg (2x)

 i6211/vth317633-1.jpg (2x)

 i6211/vth317637-1.jpg (2x)

 i6211/vth317640-1.jpg (2x)

 i6211/vth317645-1.jpg (2x)

 i6211/vth317649-1.jpg (2x)

 i6211/vth317655-1.jpg (2x)

 i6211/vth317665-1.jpg[p1]

 i6211/vth317673-1.jpg[p1]

 i6211/vth317685-1.jpg[p1]

 i6211/vth317691-1.jpg[p1]

 i6211/vth317696-1.jpg[p1]

 i6211/item815519-medium.jpg[p3]