Divize 1
Betonáři divize 1 významně přispěli k obnově centra Orlové
Centrum města Orlová-Lutyně dostane novou moderní tvář. Vzniklo zde již podzemní parkoviště pro 92 automobilů (foto) s vjezdem a výjezdem z Masarykovy třídy. Na stropní desce tohoto parkoviště následně vyrostl třípatrový polyfunkční dům, který v přízemí nabízí menší komerční prostory a v patrech celkem 15 bytů.
Martina Vampulová, foto Drahoslav Ramík, vizualizace město Orlová.
N
a nové náměstí (vizualizace), jehož dominantou je kašna, navážou parkové úpravy, nové osvětlení, lavičky nebo koše. Rekonstrukcí prošly i přilehlé anglické dvorky a opěrné zídky s liniovými schodišti náměstí. Na tomto náročném projektu, který je ve městě největší stavbou za posledních 20 let, se podílel i tým Ing. Lukáše Křístka z divize 1. „Vybudovali jsme monolitické konstrukce všech nově postavených objektů. A nebylo jich málo. Během celé výstavby jsme uložili přes 5000 m3 betonových směsí a 1000 tun armovací výztuže. Navíc jsme museli upravit receptury betonových směsí, a to především z hlediska pevnostní náběhových křivek a také konzistence,“ popisuje vedoucí projektu.
Šlo převážně o samozhutnitelný beton (receptury C30/37 QCC Dmax 16) s konzistencí SF1. Ten museli stavbaři použít v místě základové desky a stropů podzemního parkoviště z důvodu velmi zhuštěné armovací výztuže. V důsledku toho nebylo totiž možné použít ponorné vibrátory. „Požadované konzistence betonu se nám podařilo dosáhnout za pomoci superplastifikační přísady Sika Visco Crete 4090, s použitým množstvím 2,5 kg/m3, a provzdušňovací přísady Sika Fro V 5. Mimo to jsme rovněž upravili podíl cementu a popílku a kombinaci frakce kameniva tak, aby byla dodržena pevnost C30/37,“ popisuje Ing. Křístek.
Zimní opatření
Náročné bylo také splnění dílčích termínů během mrazivého počasí na přelomu loňského a letošního roku, kdy stavbaři museli aplikovat zimní opatření. Při betonování stropních konstrukcí vytvářeli provizorní stěny pomocí plachet a geotextilií a nahřívali spodní líc bednění stropních konstrukcí pomocí naftových topidel. Vrchní část konstrukce pak zakrývali geotextilií 500 g/m3 a při přípravě betonu navíc ohřívali záměsovou vodu a nahřívali kamenivo. Díky tomu se podařilo udržet stavbu v chodu i během zimy.
Navzdory překážkám
Město Orlová připravovalo rekonstrukci náměstí již od roku 2007. Pracovat se začalo ale až počátkem roku 2017 a stavbu k tomu zasáhla série problémů. Spor s původním zhotovitelem stavby vedl k rozvázání smlouvy a v roce 2020 staveniště převzalo nové sdružení. Tomu zase práci ztrpčovala epidemiologická situace a také nutnost přeložit inženýrské sítě. S úplným dokončením revitalizace se tak počítá na jaře příštího roku. V kontextu předešlých průtahů je důležité, aby se obyvatelé nového náměstí již co nejdříve dočkali.