-
Metrostav
22/2021
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Blesková výměna mostní konstrukce v Horšovském Týnu. Metrostav Norge razí tunel v Bergenu. Rok 2021 obrazem našich staveb.
Vánoční poselství
22
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
17. prosince 2021
ročník 33
S optimismem do další padesátKY
Vážené kolegyně, vážení kolegové, končí rok, v němž jsme oslavili 50 let existence naší firmy. Jak většina z nás ví, Metrostav, vedoucí člen stejnojmenné Skupiny, vznikl v roce 1971 vyčleněním z podniku Vodní stavby jako specializovaná společnost na stavbu pražského metra.
Ing. František Kočí, prezident Skupiny Metrostav
ohoto úkolu se úspěšně zhostil a po společenských změnách v roce 1989 se transformoval v moderní univerzální stavební společnost, která ani jednou ve své historii neskončila ve ztrátě a je už přes 10 let jedničkou na českém stavebním trhu. Toto výsostné postavení si udržel i v době covidové a očekávám, že si ho udrží i v době postcovidové. Rok 2021 nebyl jednodušší než rok předchozí, ale byli jsme na něj lépe připraveni.
Úspěšné projekty
Z průběžných čísel vyplývá, že i letos dosáhneme rekordního obratu v historii Skupiny. Můžeme se pochlubit řadou úspěšných projektů, a to nejen v hlavním městě, ale též v krajích i v zahraničí. Mateřská firma například v Praze dokončila rekonstrukci Muzea odboje a armády ČR na Vítkově, výstavbu parkoviště P+R na Černém Mostě, moderního kostela na Barrandově (foto), železničního koridoru Hostivař, prodloužení podchodu na hlavním nádraží či geologický průzkum pro metro D. V regionech to bylo třeba úspěšné dovršení modernizace úpravny vody Želivka, rekonstrukce historického zdymadla Hořín nebo Pluhovských domů na gotickém hradě a zámku Bečov nad Teplou a tak dále.
přeji Vám i vašim blízkým klidné vánoce, ŠŤastný nový rok 2022 a alespoň dalších 50 let s metrostavem
Skupina sílí
Skupina Metrostav se i v tomto roce rozrostla. V současné době má přes 60 členů. Rád bych připomněl úspěchy alespoň několika z nich. Dceřiná společnost Metrostav Infrastructure využila zkušenosti nabyté jako divize 4 zejména při rekonstrukci D1, kterou zvládla rychleji, než stanovil napnutý termín. I tato významná reference jí pomohla zvítězit v několika výběrových řízeních, např. na úsek dálnice D3 Třebonín–Kaplice či obchvat Krupé na D6.
Velký úspěch zaznamenala i Subterra. Stojí v čele konsorcia, které podepsalo smlouvu na výstavbu prvního úseku metra D. Mezitím její lidé dokončili modernizaci trati Uničov– –Olomouc, slovenského železničního tunelu Milochov. Jejich kolegové ze SBT Sverige budují dálniční tunel Skärholmen, který vede mj. pod jezerem Mälaren, pracovníci firmy Subterra – Raab předali do užívání úsek rychlostní silnice M85 v Maďarsku.
Metrostav Development pokračuje v budování dalších etap projektu Na Vackově na pražském Žižkově a nově též začal stavět bytový komplex Vysočanský mlýn po bývalých pekárnách Odkolek. Další dceřiná společnost BeMo dokončuje mj. tunel Spitzenberg na německé dálnici A44, tlakovou štolu pro vodní elektrárnu Ötztaler Ache v Rakousku či rekonstruuje sto let staré tunely v kanadském Montrealu. Metrostav DIZ se postupně etabluje v segmentu energetiky a ekologizace průmyslu.
Zodpovědné podnikání
Stále nekončící pandemie zdůraznila potřebu solidarity s našimi spoluobčany. Proto jsme zapůjčili státní správě mobilní stavební buňky, která je využila jako odběrová místa či jako nouzová pracoviště složek integrovaného záchranného systému. Koncem června se prohnalo nad částí jižní Moravy tornádo, Metrostav bezprostředně zareagoval a vyslal do nejvíce postižené obce Hrušky skupinu pracovníků, která se pustila do opravy poničené školky. Za přísných hygienických opatření jsme opět darovali krev, uspořádali Hvězdný bazar, podpořili Galerii moderního umění DOX a Divadlo pod Palmovkou. Už pošesté od sídla Metrostavu a firmy Subterra na Palmovce odstartoval Metrostav handy cyklo maraton. Když se zmiňuji o centrále řídícího člena Skupiny, musím připomenout, že v přízemí budovy jste se mohli setkávat s fotografiemi nejvýznamnějších staveb uplynulých let i s řadou uměleckých děl.
nadějný výhled
Na závěr bych chtěl vyjádřit přesvědčení, že i příští rok, navzdory očekávanému ekonomickému poklesu, nepředvídatelným dopadům covidu, inflaci a drastickému růstu cen stavebních materiálů i energií, bude pro nás úspěšný.
Vážené kolegyně a kolegové, děkuji vám všem za práci, kterou jste v nelehkém roce 2021 odvedli.
Krátce Aktuálně
Krátce Aktuálně
Stavba v Nových Butovicích startuje
Poklepem na základní kámen byla 7. prosince slavnostně zahájena stavba nového parkovacího domu v Nových Butovicích v Praze 5. V šesti podlažích zde bude k dispozici 379 parkovacích stání, stavbu zhotoví ve sdružení naše dceřiná společnost Metrostav DIZ.
Mladí violoncellisté soutěžili
Na 90 hudebníků od 7 do 18 let se přihlásilo do 15. ročníku Mezinárodní violoncellové soutěže pořádané v minulých dnech v Gymnáziu a Hudební škole hl. m. Prahy. Metrostav je dlouholetým významným partnerem této akce.
Nové kolektivní smlouvy podepsány
Ve čtvrtek 9. prosince byla KOO a VZO OS Stavba a vedením společností podepsána Vzorová kolektivní smlouva společností Skupiny Metrostav na rok 2022 a 2023, Vzorový vnitřní předpis na rok 2022 a Kolektivní smlouva Metrostav a.s. (foto). Obě strany ocenily profesionalitu a vstřícný přístup při vyjednávání.
BeMo Tunnelling
BeMo Tunnelling
Technická podpora společnosti BeMo
Technické kanceláře společnosti BeMo Tunnelling (BeMo) v Innsbrucku a Dortmundu pracují na řadě zajímavých projektů. Patří mezi ně pomoc například u stavby výškového mostu Levensau přes kanál, který spojuje Severní a Baltské moře, či technická podpora u tunelu Heren Baukau v Německu. Tyto i další aktivity shrnujeme na následujících řádcích.
Johannes Jäger, Ralf Haupt, foto archiv BeMo Tunnelling
ancelář v Innsbrucku v současnosti vyhotovuje prováděcí dokumentaci pro tunelový projekt Kramertunnel nedaleko Garmisch-Partenkirchenu v jižním Bavorsku a na tunelu v rámci obchvatu Bad-Bergzabern západně od Karlsruhe (foto). V obou případech se jedná o silniční tunely spojené propojkami s únikovou štolou. Kromě jejich výstavby mají být naprojektována i přiřazená stavební díla, jako jsou provozní budova, vodotěsná tunelová rampa a přemostění.
Zatímco se projektové práce na projektu Kramertunnel již koncentrují na vnitřní opláštění a vystrojení tunelu, u tunelu Bad Bergzabern se ještě zpracovává projekt ražeb.
Kromě prováděcích projektů pro tunelové stavby napomáhá technická kancelář v Innsbrucku oddělení Speciálního zakládání v rámci již zmíněného mostu Levensau u města Kiel na severu Německa a na realizaci stavební jámy pro indonéské velvyslanectví v Berlíně.
technické kanceláře BeMO Tunnelling hledají a prověřují zvláštní řešení pro náročné projekty
Technická kancelář v Innsbrucku spolupůsobí i na zpracování nabídek pro nejrůznější tunelové projekty. V této souvislosti můžeme zdůraznit projekt Design and Build Projects Stonehenge pro tunel v Anglii a vodní elektrárnu Coire Glas ve Skotsku.
pomocná řešení kanceláře v Dortmundu
Hlavní náplní kolegů v Dortmundu jsou momentálně aktivity při technicko-inženýrské koordinaci pro výstavbu tunelů U4 Horner Geest v Hamburku a Baukau v severoněmeckém Herne jakož i projekt výstavby mostu Hengstey v Hagenu. Technická kancelář v Dortmundu vyvíjí maximální úsilí v souladu s požadavky projektů, aby nalezla a prověřila zvláštní řešení a další pomocná stavební opatření. Stejně tak poskytuje odbornou podporu externím projekčním firmám při zhotovování prováděcí dokumentace pro vlastní stavby.
V případě podjezdu u křížení Herne Baukau technická kancelář poskytuje součinnost pro dočasné podepření tunelových bloků pod deštníkem na dobu razicích prací. V úzké shodě s vedením projektu proběhlo prověření a vyprojektování jak ze statického, tak i konstrukčního hlediska.
Ptáme se
Ptáme se...
Daniel Lipert
vedoucí projektů z divize 8
Nabídku na zaměstnání v Metrostavu dostal ve funkci technického dozoru stavebníka, do naší firmy pak nastoupil v roce 2014, a to na stavbu ELE Ledvice jako technolog. Následně o rok později po dokončení tohoto projektu začal působit jako stavbyvedoucí a od roku 2018 je v pozici vedoucího projektu v ústeckém zastoupení divize 8.
Na které druhy staveb se zaměřujete?
Myslím si, že pevné zaměření na určitý typ zakázky nemám. Za těch bezmála osm let, co působím v Metrostavu, jsem totiž realizoval různé stavby. Od elektráren a objektů pro chemický průmysl přes dopravní stavby, stavby občanské vybavenosti, skladovací haly až po památky.
Nějaký čas pod vaším vedením probíhá obnova synagogy v Žatci spolu s budovou sousedního rabinátu. Můžete tento projekt stručně představit?
Jedná se o rekonstrukci objektu, který byl dlouhé roky neudržován a chátral. Provádíme zde celkovou rekonstrukci pod památkovým dohledem a ve výsledku má vzniknout multikulturní centrum, kde se budou pořádat různé společenské akce.
Jaké práce zde běžely během roku a kdy bude hotovo?
Letos jsme dokončili práce na opravě fasády, hotové jsou střechy, rozvody TZB, vitráže a truhlářské prvky na objektu synagogy. V současné době probíhají práce na vnitřních stavebních úpravách v sousedním objektu rabínství. V tomto objektu, který by měl sloužit pro prezentaci historie židovství a ukázku bydlení rabínů, budeme provádět pokládky cihelných dlažeb a dřevěné podlahy.
Setkal jste se u obnovy synagogy s nějakým neobvyklým postupem?
Novinkou, se kterou jsem se u této stavby setkal, pro mě bylo odsolování zdiva. Realizovali jsme to stříkanou celulózou, která urychlila proces odsolení oproti standardním odsolovacím postupům. Pak jsme zde prováděli výrobu zámečnických prvků, které bylo nutné nechat pozlatit pravým zlatem, a myslím, že výsledek je krásný. Dále bych zmínil realizaci vitrážových oken, kde jsem detailně poznal postup výroby a následnou instalaci. Zde jsem se poprvé podrobněji seznámil s postupem realizace střešní krytiny z přírodní břidlice.
Jakou další zakázku máte na starosti?
V současné době pracuji také na výrobním areálu pro budoucí kovovýrobu Elkoplast v Chomutově. Zde jsme vloni v listopadu začínali na zelené louce, nyní se blížíme do finále, kdy probíhají dokončovací práce a kompletace v administrativní budově a ve výrobní hale. Z kraje příštího roku budeme dokončovat terénní úpravy, následně dojde k předání stavby a bude zahájen zkušební provoz.
Komplikuje situace v souvislosti s covidem nějak práci na vašich stavbách?
V současné době se covid-19 na našich stavbách příliš neprojevil. Občas se stane, že vypadnou práce od dodavatelů, jelikož jim pracovníci onemocněli, ale nikterak zásadně se zatím toto neprojevilo. Doufám, že se do výstavby jak areálu Elkoplast, tak do slavnostní akce synagogy toto neprojeví. A případně i do dalších akcí. Je trochu nejistá doba, ale jsme tu proto, abychom se s tím poprali.
Za rozhovor děkuje David Kalců
Metrostav Norge
Metrostav Norge
Metrostav Norge razí tunel v Bergenu
Metrostav pokračuje v dlouhodobě úspěšném tažení na jednom z nejprestižnějších evropských trhů podzemního stavebnictví. Dceřiná společnost Metrostav Norge AS totiž zahájila v norském Bergenu ražby na tunelu Kronstadtunnel (foto).
RED, foto archiv stavby
ůvodní tunel byl postaven v roce 1913 a sloužil pro nákladní dopravu do roku 2019. Zakázka je součástí výstavby rozšíření systému MHD – tramvajové linky Bybanen, kterou jako generální dodavatel provádí vedoucí norská stavební společnost Veidekke. Subdodávka Metrostavu Norge zahrnuje přeražení starého traťového tunelu délky 410 m na tunel pro pěší a cyklisty a ražbu 60metrového úvraťového tunelu.
Realizací projektu je pověřen projektový tým Ing. Borise Čillika a zakázka bude dokončena v květnu roku 2022. Stavební oblast se nachází v blízkosti řeky Møllendal, která je jednou z mála oblastí s výskytem a třením pstruhů. Na stavební práce budou kladeny vysoké nároky s ohledem na životní prostředí. Voda z ražení tunelů a jiných těžkých prací může být pro ryby škodlivá, a proto je nutné ji shromažďovat a čistit.
Zakázka v Bergenu je pro Metrostav Norge dobrou zprávou. Dceřiná Společnost vznikla na začátku roku 2020, nedlouho poté ovšem vypukla pandemie covidu-19, která nejen Norsko na nějaký čas izolovala a zkomplikovala realizaci mnoha plánů, a řada zakázek se musela posunout na období po pandemii.
Fotosloupek
fotosloupek
P+R Černý Most v provozu
Řidiči, kteří míří do hlavního města a chtějí cestovat do centra metropole městskou hromadnou dopravou, mohou využít nový parkovací dům na okraji Prahy.
Ve středu 1. prosince ho slavnostně otevřel primátor Prahy. Za Metrostav pásku přestřihl Ing. Josef Špryňar, ředitel divize 8, která stavbu realizovala ve sdružení s BAK, stavební společnost. Jde o největší parkoviště tohoto typu v Praze – pojme až 886 vozidel včetně aut na plyn, elektromobilů nebo speciálních vozů pro handicapované. Kromě toho jsou zde pro veřejnost umístěny také nabíječky pro elektromobily a stání pro cyklisty. První vozidla začala do nového parkoviště najíždět krátce po oficiálním zprovoznění.
Číslo
číslo
Tolik km přesáhla délka pražského metra v prosinci 1980, kdy byl pouhé čtyři noci před Štědrým večerem slavnostně zahájen provoz na úseku II. A. z Náměstí Míru do stanice Želivského.
Divize 5
Divize 5
Blesková výměna mostní konstrukce
O téměř měsíc dřív, než měla, dokončila divize 5 most přes Radbuzu v Horšovském Týně na jihozápadě České republiky (foto). Tým Ing. Tomáše Hnojského zkrátil stavbu na pouhých sedm měsíců díky důkladné předvýrobní přípravě, prací o víkendech a spojením demontáže starého a montáže nového mostu, které dohromady proběhly za pouhých 72 hodin.
Lenka Svobodová, foto Roman Muchka
ejsložitější část si vyžádala pečlivé tříměsíční přípravy. Proběhla v polovině srpna, kdy kolový jeřáb s nosností 550 tun odstranil nosnou ocelovou konstrukci starého mostu, jehož těžší část vážila kolem 90 tun, a vzápětí osadil novou z deseti předpjatých deskových prefabrikátů z vysokopevnostního betonu. Každý měřil 18 metrů a vážil 45 tun. Vše proběhlo rychle a na velice omezeném prostoru – ve městě, mezi památkově chráněnými domy, kde nebylo mnoho místa ani pro usazení největšího kolového jeřábu u nás, ani pro manipulaci s těžkými prvky.
opěry a pilíře se musejí podobat původním
Kvůli rozšíření a zkapacitnění mostu museli stavbaři posílit i jeho spodní stavbu. „Původní plošné založení mostních podpěr jsme doplnili mikropilotami. Ze zadání pak vyplývala nutnost zachovat původní tvar a vzhled kamenných opěr a pilíře. Proto jsme je rozebrali, zesílili železobetonem a poté kameny vrátili zpět na místo. Opěry a pilíř tak vypadají naprosto stejně jako před začátkem stavby, jen mají nové, únosnější jádro. Tyto práce jsme prováděli v předstihu před snesením starého mostu, který byl v té době osazen na speciální provizorní podpěry. Proto mohla montáž nových konstrukcí proběhnout ihned po demontáži původních, a to vše za pouhé tři dny,“ vysvětluje vedoucí projektu Ing. Hnojský.
most spojuje jádro města s jeho jižním předpolím. Nyní je tu silnice širší A zlepší se tak dopravní situace v okolí
kulturní památky opět na svém místě
Už od 1. prosince tak vede přes Radbuzu v Horšovském Týně nové přemostění lemované zeleným ocelovým zábradlím, které vyrobili zámečníci divize 5. Současný most je dlouhý 37,5 metru a nové železobetonové římsy jej rozšířily až na 6,5 metru – vyhnou se na něm proto i dva nákladní vozy, což dřív nebylo možné. U původního mostu se tak některé dny a hodiny tvořily fronty.
Součástí zakázky byla i výstavba provizorní lávky, přeložky inženýrských sítí, oprava objízdné trasy a ochrana i zpětné usazení kulturních památek – pískovcové sochy sv. Jana Nepomuckého a pamětního kříže, které stály v bezprostřední blízkosti mostu na levém břehu řeky.
„Jsme rádi, že se nám stavbu podařilo dokončit v předstihu, za což jsme si při jeho slavnostním otevření vyslechli nejedno poděkování od starosty města i jeho obyvatel,“ spokojeně uzavírá Ing. Hnojský.
Z historie města
Horšovský Týn je od roku 1953 městskou památkovou rezervací. Mezi jeho pamětihodnosti patří zejména hrad z poloviny 13. století, který po požáru o tři sta let později Lobkovicové přebudovali na renesanční zámek. Jeho poslední přestavbu provedl koncem 19. století architekt Josef Schulz, autor návrhu Národního muzea v Praze. Ke kulturním památkám města patří i barokní socha sv. Jana Nepomuckého u mostu přes Radbuzu, která pochází z počátku 18. století a je připisována Michalu Janu Brokoffovi, bratrovi známějšího Ferdinanda Maxmiliána Brokoffa.
Divize 1
Divize 1
Betonáři divize 1 významně přispěli k obnově centra Orlové
Centrum města Orlová-Lutyně dostane novou moderní tvář. Vzniklo zde již podzemní parkoviště pro 92 automobilů (foto) s vjezdem a výjezdem z Masarykovy třídy. Na stropní desce tohoto parkoviště následně vyrostl třípatrový polyfunkční dům, který v přízemí nabízí menší komerční prostory a v patrech celkem 15 bytů.
Martina Vampulová, foto Drahoslav Ramík, vizualizace město Orlová.
a nové náměstí (vizualizace), jehož dominantou je kašna, navážou parkové úpravy, nové osvětlení, lavičky nebo koše. Rekonstrukcí prošly i přilehlé anglické dvorky a opěrné zídky s liniovými schodišti náměstí. Na tomto náročném projektu, který je ve městě největší stavbou za posledních 20 let, se podílel i tým Ing. Lukáše Křístka z divize 1. „Vybudovali jsme monolitické konstrukce všech nově postavených objektů. A nebylo jich málo. Během celé výstavby jsme uložili přes 5000 m3 betonových směsí a 1000 tun armovací výztuže. Navíc jsme museli upravit receptury betonových směsí, a to především z hlediska pevnostní náběhových křivek a také konzistence,“ popisuje vedoucí projektu.
Šlo převážně o samozhutnitelný beton (receptury C30/37 QCC Dmax 16) s konzistencí SF1. Ten museli stavbaři použít v místě základové desky a stropů podzemního parkoviště z důvodu velmi zhuštěné armovací výztuže. V důsledku toho nebylo totiž možné použít ponorné vibrátory. „Požadované konzistence betonu se nám podařilo dosáhnout za pomoci superplastifikační přísady Sika Visco Crete 4090, s použitým množstvím 2,5 kg/m3, a provzdušňovací přísady Sika Fro V 5. Mimo to jsme rovněž upravili podíl cementu a popílku a kombinaci frakce kameniva tak, aby byla dodržena pevnost C30/37,“ popisuje Ing. Křístek.
Zimní opatření
Náročné bylo také splnění dílčích termínů během mrazivého počasí na přelomu loňského a letošního roku, kdy stavbaři museli aplikovat zimní opatření. Při betonování stropních konstrukcí vytvářeli provizorní stěny pomocí plachet a geotextilií a nahřívali spodní líc bednění stropních konstrukcí pomocí naftových topidel. Vrchní část konstrukce pak zakrývali geotextilií 500 g/m3 a při přípravě betonu navíc ohřívali záměsovou vodu a nahřívali kamenivo. Díky tomu se podařilo udržet stavbu v chodu i během zimy.
Navzdory překážkám
Město Orlová připravovalo rekonstrukci náměstí již od roku 2007. Pracovat se začalo ale až počátkem roku 2017 a stavbu k tomu zasáhla série problémů. Spor s původním zhotovitelem stavby vedl k rozvázání smlouvy a v roce 2020 staveniště převzalo nové sdružení. Tomu zase práci ztrpčovala epidemiologická situace a také nutnost přeložit inženýrské sítě. S úplným dokončením revitalizace se tak počítá na jaře příštího roku. V kontextu předešlých průtahů je důležité, aby se obyvatelé nového náměstí již co nejdříve dočkali.
Divize 9
Divize 9
Fládrování v barokním paláci
Revitalizaci Clam-Gallasova paláce v Praze provázejí zajímavé výzvy. Divize 9 v současnosti pracuje v bývalém pánském salonu, kde byla nedávno pod vrstvou dřevěných parket z 19. století, takzvaných vídeňských křížů, objevena unikátní barokní podlaha. Po očistění povrchu stropních kazet se tam navíc objevilo zajímavé stínování. A k původnímu vzhledu se vracejí také stěny, kde byly podle dobových fotografií kdysi papírové, ručně fládrované tapety.
Blanka Růžičková, foto Petr Adámek
když byly lepené tapety v minulosti odstraněny, investor hlavní město Praha rozhodl, že se obnoví do původní podoby. Pro stavbaře z divize 9 a restaurátory z dílny Metrostavu DIZ to znamenalo, že musejí najít způsob, jak vyspravit povrch stěn, aby je pak bylo možné vytapetovat a následně nafládrovat. „Největší úskalí nás čekalo s jednou ze stěn provedenou z dřevěných hrubých prken. Ve spolupráci s restaurátorkou tapet jsme jednotlivá pole mezi dřevěnými sloupky překlenuli pomocí napnutého plátna s nalepenou, ručně fládrovanou papírovou tapetou,“ popisuje za Metrostav vedoucí projektu Ing. Marek Janeba. Připomíná, že dobrých fládristů v republice moc není: „My naštěstí máme v restaurátorské dílně jednoho z nejlepších.“
Revitalizace barokního paláce v Praze na Malé Straně probíhá od roku 2018. Generálním dodavatelem je společnost Subterra. Metrostav DIZ a restaurátorské dílny, které jsou kromě tapet také dodavateli truhlářských prací, historických lustrů a dřevěných parket, mají práce dokončit do dubna příštího roku.
Imitace dřev ruční malbou, takzvané fládrování, je technika známá již z doby starověkého Egypta (3180 až 30 př. n. l.). Používala se pro povrchovou změnu levnějšího, například smrkového nábytku, aby výsledek získal dražší a působivější podobu dubu nebo ořechu. Fládrovaná struktura napodobuje přirozený vzhled, který vzniká při řezu dřevem včetně zobrazení letokruhů v příčném i podélném směru. V Clam-Gallasově paláci jde o texturu napodobenou, konkrétně o imitaci vytvořenou z papíru.
Skupina Metrostav
Skupina Metrostav
Stavba tunelů lanovky v Istanbulu v cíli
Dceřiná společnost Metrostav Ankara Inşaat pracuje na výstavbě podzemní lanovky Rumeli Hisarüstü – Aşiyan v Turecku. Lanovka se bude podobat té na Petřín, ale povede podzemním tunelem. Tento zajímavý projekt spěje pomalu do finále.
V polovině listopadu proběhlo jednání představenstva za účasti předsedy představenstva Ing. Václava Soukupa a člena představenstva a generálního ředitele této dceřiné společnosti p. Ferhata Bolata. Setkání se také zúčastnili další pracovníci našeho místního partnera a stavbyvedoucí tureckých projektů Ing. Marek Gasparovič.
Na programu byla prezentace a kontrola podzemní lanovky a následná pochůzka tunely. Prezentaci provedl vedoucí manažer projektu p. Çağrihan Karstarlı, tlumočení zajistila paní Elif Bárta.
Tunelářské práce jsou prakticky hotové. Nainstalována a svařena je i většina kolejového svršku. V současnosti se intenzivně pracuje na železobetonových konstrukcích horního a dolního vestibulu a vnitřních konstrukcích horního a dolního staničního tunelu. Dále se rozjela montáž technologického zařízení lanovky, která je rovněž v rozsahu dodávky naší dceřiné společnosti. Práce dozorují pracovníci švýcarského subdodavatele technologie ffy. Garaventa AG.
Ing. Marek Gasparovič,
hlavní stavbyvedoucí tureckých projektůodbory
Kolektivní smlouvy na roky 2022 a 2023
Po několikatýdenním kolektivním vyjednávání se obě strany dohodly na znění Vzorové kolektivní smlouvy společností Skupiny Metrostav a Kolektivní smlouvy Metrostav a.s. na roky 2022 a 2023.
S celým textem Kolektivní smlouvy Metrostav a.s. se bude možné seznámit v tradiční brožurce, která bude v blízkém termínu distribuována zaměstnancům. Z toho důvodu jsou na dalších řádcích uvedeny jen ty nejvýznamnější změny.
Mzdy a stravenky
Významnou změnou je značný nárůst minimálních mzdových tarifů. S ohledem na dramatickou situaci v období nadále přetrvávající pandemie (a s tím související vzrůstající inflaci) byl nárůst minimálních mzdových tarifů jako jedna z hlavních priorit pro odborovou organizaci v rámci kolektivního vyjednávání. Obě strany se dohodly na navýšení o 6 % pro měsíční tarify a o 10 % pro hodinové tarify, a to pro všechny třídy stejně. Další priorita pro ZO bylo navýšení stravenkového paušálu, který se od ledna 2022 zvyšuje ze stávajících 55 Kč na 70 Kč.
Regenerace a zdravotní volno
U regeneračních poukázek dochází k navýšení z dosavadních 7000 Kč na 8000 Kč, a to jak na rok 2022, tak i na rok 2023.
Upravují se pravidla pro poskytování placeného zdravotního volna zaměstnancům společností Skupiny Metrostav. Po diskusích mezi zaměstnanci byla upřednostněna varianta placeného zdravotního volna v plné výši (místo dosavadních 60 %), ovšem výměnou za to se možnost čerpání zdravotního volna snižuje ze tří na dva dny za rok.
Další dílčí úpravy nejsou svým rozsahem významné a jedná se o upřesnění, případně drobné doplnění nynějších textů jednotlivých dokumentů. Byl přitom kladen důraz na postupné sjednocování kolektivních smluv v rámci Skupiny Metrostav.
Kolektivní smlouvy budou v nejbližší době zveřejněny na intranetu Metrostavu i na internetových stránkách základní organizace www.odborymetrostav.cz. Mimo jiné zde můžete nalézt také odkazy na naše rekreační střediska v Pasekách nad Jizerou a RS Trnávka.
Výročí
Výročí
Jubilejní rok ve finále
Po celý rok 2021, kdy si naše společnost připomínala kulaté výročí úctyhodných 50 let od svého vzniku, Útvar vztahů k veřejnosti Metrostavu zajišťoval celou řadu doprovodných akcí, výrobu různých brožur i celkovou vizuální podobu propagačních materiálů.
RED, foto archiv Metrostavu
ačátek roku odstartoval s pamětní knihou Metrostav 50, výpravnou publikací, která na zhruba 370 stranách za pomoci dobových fotografií ilustrovala bohatou historii firmy. Každý zaměstnanec obdržel svůj výtisk a ohlasy byly příznivé.
kalendář, proměna novin i výstava
Významné jubileum odrážel kalendář pro rok 2021. Padesátka nás provázela v recepcích v centrále společnosti i v regionálních pobočkách, na novoročenkách, dárkových předmětech, v tisku, na webu a na sociálních sítích. Naše firemní noviny při té příležitosti prošly osvěžením grafického vzhledu a vznikla jejich rozšířená verze online a v aplikaci pro mobilní telefony.
Po celý rok jsme si také na stránkách Čtrnáctideníku Metrostav připomínali různé momenty z výstavby pražského metra i dalších staveb. Podobně jako výstava, která v lobby centrály (foto) velkoformátovými fotografiemi mapovala naše stavby napříč půlstoletím. Stejná expozice byla k vidění také na koncertě k 50 letům Metrostavu. A právě tímto slavnostním večerem v O2 universu naše oslavy počátkem listopadu vyvrcholily. Motem koncertu bylo hlavně poděkování našim zaměstnancům a všem, kteří svůj pracovní i osobní život spojili s Metrostavem.
Příprava akcí, kdy nás opět provázela různá koronavirová opatření, nebyla vůbec jednoduchá, a tak děkujeme všem, kteří se na organizaci v souvislosti s významným jubileem Metrostavu podíleli.
Fotoreportáž
Fotoreportáž
Rok 2021 obrazem našich staveb
RED, foto archiv Metrostavu
Tým divize 6 v první polovině roku dokončil modernizaci památkově chráněného zdymadla Hořín. V rámci náročné zakázky bylo nutné přebudovat obloukové přemostění na ocelový zdvižný most s kamenným obložením, aby zde mohly proplout větší osobní a nákladní lodě.
Po 40 měsících byl do provozu uveden velký projekt divize 5 – druhá část optimalizovaného traťového úseku mezi železničními stanicemi Praha-Hostivař a Praha hlavní nádraží. Vznikly dvě nové stanice, narovnání tratě zkrátilo koleje o 232 m a zvýšila se rychlost vlaků.
Ještě na přelomu roku 2020 a 2021 kolegové z divize 9 dokončovali a v dubnu předali do zkušebního provozu moderní stanici pro hasiče na letecké základně v Čáslavi.
Společný tým techniků divize 1 a 3 koncem roku finišoval na úpatí pražského Vítkova rekonstrukci a proměnu prvorepublikového památníku osvobození na jedno z největších vojenských muzeí v Evropě.
Na pražské Pankráci letos vrcholil více než dvouletý geologický průzkum v lokalitě PAD4 na trase metra D. Průběh zakázky, na které pracují kolegové divizí 8 a 5, potvrdil důležitost průzkumu ve vztahu k připravovaným ražbám.
ČTRNÁCTIDENÍK METROSTAV
Noviny společnosti Metrostav a.s.
Šéfredaktor
David Kalců, DiS.
Složení redakční rady
Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda)
David Kalců, DiS. (místopředseda)
Ing. Roman Čech
Ing. Kateřina Hainzová, MBA
Ing. Aleš Knobloch
Mgr. Jana Kořínková, MBA
Ing. Jitka Neklanová
Ing. Petr Půta
Ing. Renáta Zavřelová
Vydává
Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav
Koželužská 4, 180 00 Praha 8 – Libeň
tel: 266 019 245
www.metrostav.cz
Výroba
Boomerang Communication, s. r. o.
Novinová sazba
Povolena MK ČR E 7121
Neprodejné
3_BeMo Tunnelling – Fotogalerie
Výškový most Levensau ve městě Kiel na severu Německa.
Tunel u křížení Herne Baukau na dálniční křižovatce A42/A43.
Pro dočasné podepření tunelových bloků pod deštníkem jsou na dobu razicích prací v Herne Baukau nutné dodatečné opěrné konstrukce.
8_Divize 5 – Fotogalerie
Most v Horšovském Týně byl oficiálně zprovozněn 1. prosince, a to o měsíc dříve, než bylo plánováno.
Pro obyvatele města bylo uvedení do provozu vítanou událostí, omezení související s rekonstrukcí byla značná.
Nový most je dlouhý 37,5 m a nové železobetonové římsy jej rozšířily až na 6,5 m. Lépe se tu vyhnou protijedoucí vozidla a zlepší se tak dopravní situace.
- 232624.svg
- 232625.svg
- 232652.svg
- 232653.svg
- 232656.svg
- 233015.svg
- 233018.jpg
- 233019.jpg
- 233020.jpg
- 233021.jpg
- 233023.svg
- 233028.jpg
- 233029.svg
- 233033.jpg
- 233034.jpg
- 233035.jpg
- 233036.jpg
- 233037.jpg
- 233039.svg
- 233040.jpg
- 233041.jpg
- 233042.jpg
- 233047.jpg
- 233051.jpg
- 233052.jpg
- 233053.jpg
- 233057.jpg
- 233058.jpg
- 233060.svg
- 233062.jpg
- 233068.jpg
- 233073.svg
- 233075.jpg
- 233087.jpg
- 233088.jpg
- 233089.jpg
- 233090.jpg
- 233091.jpg
- 233175.mp4
- 233614.svg
- 248606.pdf
Triobo Ltd.
3rd Floor, 207 Regent Street
London W1B 3HH
United Kingdom
CN: 08995015
VAT: GB 283 4280 94https://www.triobo.com
support@triobo.com
(+44) 20 3695 0892
Ročník 2020
Ročník 2019
Ročník 2018
Ročník 2017
Ročník 2016
Ročník 2015
Ročník 2014
Ročník 2013
Ročník 2012
Ročník 2011
Ročník 2010
Ročník 2009
Ročník 2008
Ročník 2007
Ročník 2021
Ročník 2022
Rekordní most přes Orlík v provozu
Železniční doprava přes přehradu byla převedena na nový most. Stavbu řídili pracovníci Metrostavu TBR a divize 5, výztuž dodala divize 6.
Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností
V únoru 2023 zničilo zemětřesení na východě Turecka přes 400 škol. Společnost Metrostav Ankara Inşaat ve spolupráci s partnery získala zakázku na výstavbu 36 nových škol.
Nové sídlo fakulty ve stylu Baťovské architektury
Ve východní části bývalých Baťových závodů ve Zlíně nahradí původní mistrovskou školu moderní budova Fakulty technologické Univerzity Tomáše Bati. Stavbu zajistí tým závodu 1 Metrostavu DIZ ve sdružení.
Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie
Metrostav TBR zahájil první ražby strojem AVN 2000 při stavbě kabelovodu na kolínském nádraží. Technologie umožňuje realizaci stavby s minimálním omezením dopravy, nádražím projede až 500 vlaků denně.
21/2024
Most s největším železobetonovým obloukem v České republice v provozu. Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností. Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie.
20/2024
Jihočeským tým závodu 6 staví v Táboře zimní stadion s parametry NHL. Protipovodňová opatření na Jičínsku jsou dokončena s předstihem. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení prestižních titulů soutěže Stavba roku 2024.
19/2024
Na největším sídlišti v Táboře vyroste nový parkovací dům. Startuje výstavba dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Rekonstrukce Průmyslového paláce na Výstavišti dospěla do zlomové fáze: na své původní místo byla přesunuta hodinová věž.
18/2024
Rekonstrukce a nadstavba koleje G pro celkem 305 osob v areálu České zemědělské univerzity ve finále. Jihlavané se mohou těšit na nový dopravní terminál. Přehled nominací našich projektů v prestižní soutěži.
17/2024
Podrobně o velké přestavbě nemocnice v Českých Budějovicích. Tým Metrostavu DIZ obnovil učebny ZŠ Chvaly v rekordním čase. Nová kanalizace a čistírna ochrání Moravský kras.
16/2024
Kolegové z divize 1 se podílejí na velké výstavbě nového Smíchova. Společnost BeMo Tunnelling přestavuje dopravní uzel v srdci Porúří. Ke Dvoreckému mostu plula třistatunová ocelová konstrukce.
14–15/2024
V blízkosti centrály na pražské Palmovce odstartovala nejočekávanější cyklistická akce Metrostav handy cyklo maraton 2024. Tunel Fámjin na Faerských ostrovech proražen. Další etapa Zeleného města dokončena.
12–13/2024
Pod pečlivým dohledem památkářů ukončil tým Ing. Marka Janeby z divize 9 rekonstrukci některých částí paláce Savarin. Na Branický most se vrátily vlaky, zatím na jednu kolej. Nová stanice pro pražské záchranáře v Holešovicích.
11/2024
Bývalý obchodní dům Máj se proměnil v nepřehlédnutelné víceúčelové centrum obchodů, restaurací a zábavních zón, jeho rekonstrukci uskutečnilo sdružení divizí 8 a 1. Výstavba mostu v Pirně: 865 m z 917 m vysunuto! Přístaviště v ústecké části Brná je provozu.
10/2024
Představujeme špičkové pracoviště, které kolegové z divize 8 a Metrostavu DIZ dokončili v ústecké nemocnici. Při výstavbě nového mostu Levensau je zachraňována významná kolonie netopýrů. Nové moderní koupaliště se zázemím a atrakcemi v České Lípě na léto připraveno.
9/2024
Unikátní tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem je opět v provozu. Rekonstrukce Šítkovského jezu zdárně pokračuje. Fotoreportáž: výstavba nového bezpečnostního přelivu na vodním díle Orlík.
8/2024
Prestižní zakázka v prostorech Velvyslanectví Spolkové republiky Německo. Bourací práce Libeňského mostu pokračují. V Českých Budějovicích startuje stavba nového okresního soudu.
7/2024
Programová konference TEK 2024 představila zajímavé stavby i náročnou práci našich stavbařů. Strategicky významný projekt v Hněvicích pokročil. Speciální příloha novin Metrostavu: Stavba století je tu s námi 50 let!
6/2024
Stavbaři divize 1 dokončili moderní komplex nového sídla mladoboleslavské automobilky. Poslední březnový týden patřil sedmému výsuvu mostu v německé Pirně. Fotoreportáž: návrat soch na průčelí Savarinu.
5/2024
V multifunkčním sále DOX+ v pražských Holešovicích se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav, letos s mottem „Spolupráce je naší strategií“. Hráz táborského Jordánu zdobí nová lávka. Centrála Metrostavu využívá čistou energii.
4/2024
Metrostav DIZ staví na okraji Chýně moderní školu pro více než 800 dětí. Ve Františkových Lázních byla slavnostně zahájena rekonstrukce nádraží. Příbram má nový parkovací dům s kapacitou přes 170 míst.
3/2024
Varyádu v Karlových Varech doplní nové obchody a multikino. Nejen nové kamenolomy pro Skupinu Metrostav. Náročný projekt v Kotouči Štramberk míří do finále.
2/2024
Modernizace plavebních komor VD Gabčíkovo ve finále. Společnost Metrostav Norge AS postaví novou silnici poblíž Tromsø v nejsevernější části Norska. Představujeme světlopropustný beton.
1/2024
Nový parkovací dům jako součást revitalizace brownfieldu v dolním centru Liberce. Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem v České republice. Velká přestavba smíchovského nádraží v Praze je realitou.
22/2023
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Skvělá práce techniků Metrostavu i místních řemeslníků v Českém Krumlově. Horský resort Dolní Morava se dále rozrůstá.
21/2023
Nový plavecký komplex v Lužánkách zahájil provoz. Metrostav Ankara Inşaat staví školy na jihovýchodě Turecka. Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení soutěže Stavba roku 2023.
Stipendium
Metrostav dlouhodobě spolupracuje se školami na všech úrovních vzdělávání. Přinášíme informace o stipendijním programu pro učně. Zajímají vás výhody tohoto programu? Co o něm říkají naši smluvní žáci a instruktoři odborného výcviku? Na dalších stránkách naleznete také vizitky našich partnerských škol.
20/2023
Rozsáhlá rekonstrukce Thomayerovy nemocnice v Krči je ve finále. Představujeme Středisko truhlářské výroby ve Hvozdnici. Nový „Pentagon“ pro zaměstnance Škody Auto. Obrazem z výstavby Dvoreckého mostu.
19/2023
Pátá etapa přestavby železničního uzlu v Plzni mezi stanicemi hlavní nádraží a Plzeň Koterov byla slavnostně ukončena. Nová tělocvična základní a mateřské školy v Drahotuši vznikla s důrazem na každý detail. Tým divize 6 dokončil výstavbu bytového domu v pražské čtvrti Lhotka.
18/2023
Moderní aquapark v Kyjově byl uveden do provozu. Nová výrobní hala pro závod Volkswagen Slovakia. Grand Opening v pátek 29. září oficiálně otevřel nový kulturní středobod v Pardubicích – obnovený areál Automatických mlýnů a Polytechnických dílen.
17/2023
Tým divize 6 dokončil na rozhraní pražských čtvrtí Chodov a Záběhlice výstavbu pěti bytových domů. Unikátní severočeská tramvajová trať získává novou podobu. Divadlo v České Lípě má hvězdné nebe.
16/2023
Kolegové z divize 3 dokončili designový bytový dům Iconik, který vyrostl v jedné z karlínských proluk. Metrostav DIZ je připraven k výstavbě nových jaderných bloků. Staroměstský jez se vrátil do 13. století.
14–15/2023
Startuje projekt, který prodlouží splavnost Baťova kanálu. Světoví filmaři mají díky divizi 8 nový ateliér. Uprostřed léta se uskutečnil 11. ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton.
12–13/2023
Startuje proměna Branického mostu v Praze a zdvoukolejnění tratě až do Krče. Turisté plující po Labi mohou využívat nové přístaviště v Roudnici. Nové bytové domy v podkrušnohorském městě Ostrov s cílem zajistit zdravé vnitřní mikroklima.
11/2023
Karlovarské Císařské lázně jsou po náročné obnově a opět se skví v plné parádě. Bazén v Karviné prošel rozsáhlou rekonstrukcí a nabízí moderní zázemí nejen pro plavce. Fotoreportáž: Letní sportovní hry Metrostavu 2023.
10/2023
Nový parkovací dům P+R v blízkosti stanice metra B Nové Butovice. Jiráskovo divadlo v České Lípě je po náročné přestavbě. Metrostav jako hlavní partner legendárního veslařského závodu v Praze.
09/2023
Stavbaři dokončují zakázku rekonstrukce a dostavby budovy Fakulty lesnické a dřevařské v Suchdole. Nová skladová hala pro společnost Siko v Čimelicích. Tým divize 8 postavil v obci Místo v Ústeckém kraji novou školní budovu.
08/2023
Startuje výstavba moderního Centra urgentní medicíny v Liberci. Součástí modernizace bezpečnostního přelivu na orlické přehradě jsou specifické trhací práce. Metrostav revitalizoval Stříbrné jezero v Opavě.
07/2023
Programová konference TEK 2023 – letos nově v kongresovém centru O2 universum. V červnu startuje oprava dopravně vytíženého plzeňského mostu Milénia. Další středověký jez v centru Prahy čeká obnova.
06/2023
Kolegové z Metrostavu DIZ postaví v České Lípě nové koupaliště. Opava přivítala své nové nádraží v plném lesku. Aktuální informace z výstavby Dvoreckého mostu v Praze.
05/2023
V pražském Centru současného umění DOX se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav s mottem „Jsme jeden tým“. V Hradci Králové vyrostou nové laboratoře a vivárium. Do provozu byla slavnostně uvedena nová dotřiďovací linka v areálu firmy SAKO Brno.
04/2023
Areál zmodernizované vozovny Slovany v Plzni je dokončen. U Benátek nad Jizerou vyrostlo nové datové centrum. Fotoreportáž: rok rekonstrukce Průmyslového paláce na pražském Výstavišti.
03/2023
V neděli 19. února byl zprovozněn další úsek Západního okruhu Plzně. Tým Metrostavu DIZ dokončil práce na rekonstrukci budovy nádraží v Opavě. Vzpomínka na velké dílo na Želivce.
02/2023
Tým kolegů divize 6 ve sdružení s firmami PKS a Metrostav DIZ dokončil nový pavilon v Nemocnici Pelhřimov. Startuje velká rekonstrukce železniční trati v Praze. AFI City Vysočany: Třetí zakázka končí, čtvrtá pokračuje.
01/2023
V Blansku se ještě před Vánocemi podařilo otevřít nový most, který spojuje centrum města s oddělenou částí staré Blansko. V Praze startuje modernizace další vlakové trati! Kraj Vysočina má nové, moderní a neotřelé sídlo.
22/2022
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Rekonstrukce Jiráskova jezu v Českých Budějovicích s pomocí jedinečného postupu. Ohlédnutí za projekty roku 2022.
21/2022
Tým divizí 1 a 6 dokončil ve sdružení nejdelší tramvajový tunel v České republice. Masarykovo náměstí v Pardubicích opět zdobí obchodní dům známý jako Prior. Kolegové z Metrostavu Norge AS jsou součástí stavby prodloužení metra v Oslu.
20/2022
Rekonstrukce památkově chráněných budov Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích je ve finále. Metrostav TBR staví tunel na dálnici D3. Sídlo Hradní stráže v novém kabátě.
19/2022
V centru Brna nedaleko Svratky nahradil zchátralé domy moderní polyfunkční dům. Armádní muzeum v Praze na Žižkově se otevřelo veřejnosti. Nové aquacentrum ve Vrchlabí se připravuje na spuštění provozu.
18/2022
Stavbaři z libereckého zastoupení divize 8 dokončili velkou obnovu památkově chráněného novorenesančního areálu v Liberci. Slavnostním přestřižením pásky byla koncem září otevřena nová budova Fakulty zdravotnických studií UJEP. Den otevřených dveří u proměny luxusního hotelu v centru Prahy.
17/2022
Od července se v pražském obchodním domě známém pod jménem Máj pohybují stavbaři – kolegové z divize 8 se pustili do rozsáhlé rekonstrukce. Díky Metrostavu sníží Elektrárna Tušimice emise jemných prachových částic o 90 procent. Nejdelší tramvajový tunel v ČR je ve zkušebním provozu.
16/2022
Tým Jiřího Paulera z divize 9 dokončil v Praze na Hagiboru bytové domy Alfa a Beta. TBG Pražské malty: cementový litý potěr CEMFLOW slaví 20 let. Náměstí v Karviné již zdobí tři opravené historické domy.
14–15/2022
Tým divize 9 dokončil rekonstrukci památkově chráněného augustiniánského kláštera ve Vrchlabí. Koncem července se uskutečnil desátý ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton. Kolegové z oblastního zastoupení divize 6 pro Kraj Vysočina pracují na modernizaci a intenzifikaci čistírny odpadních vod (ČOV) ve Žďáru nad Sázavou.
12–13/2022
Projekt Park Zličín s celkem 526 bytovými jednotkami dokončen. Kolegové z divize 3 opravili renesanční zámeček v centru slovenského města Humenné. Most přes fjord v Norsku získal prestižní ocenění.
11/2022
Vyjádření prezidenta Skupiny Metrostav k rozhodnutí Vrchního soudu v Praze. Sonda z výstavby Centrálních polytechnických dílen v památkově chráněném areálu bývalých Winternitzových mlýnů v Pardubicích. Fotoreportáž: Sportovci Metrostavu v Nymburku sváděli urputné boje.
10/2022
Metrostav dokončil a předal modernizovaný pavilon urgentní medicíny v největší jihočeské nemocnici. Vltavu v Praze překlene nový most z bílého betonu. Zdražování stavebních materiálů pod lupou.
9/2022
Kolegové z divize 1 předali koncem dubna investorovi čtyřhvězdičkový hotel se 168 apartmány. Reportáž z rekonstrukce tramvajové vozovny v Plzni-Slovanech. Divize 6 navýší ubytovací kapacitu v třeboňských lázních.
8/2022
Tým Daniela Liperta z ústeckého zastoupení divize 8 dokončuje rekonstrukci a přestavbu synagogy v Žatci. Špičkoví čeští vodní slalomáři můžou trénovat - sportovní kanál v pražské Troji je opraven! Metrostav revitalizuje Stříbrné jezero v Opavě.
7/2022
Po dvou letech se uskutečnil 17. ročník Programové konference Metrostavu TEK. Nedaleko křižovatky Malovanka vznikne centrální mozek pražské dopravy. Kolegové z divize 5 dokončují třetí nejdelší železniční most v České republice.
6/2022
Pražské Centrum současného umění DOX hostilo velké setkání vedoucích manažerů firem Skupiny Metrostav. Divize 6 dokončila betonáž Masaryčky. Nevyhovující železniční most přes Orlík nahradí nový.
5/2022
Záchrana Libeňského mostu blíž realitě: Metrostav TBR dostal za úkol navrhnout projekt a podle něj provést opravu. Nová elegantní ocelová lávka pro pěší v Plzni již slouží. Fotoreportáž: zabezpečení přehrady Hněvkovice před velkou vodou.
4/2022
Skupina Metrostav vnímá aktuální dění a okamžitě se různými způsoby zapojila do pomoci Ukrajině. Velké mosty silničního okruhu v Brně rostou. Fotoreportáž: ražby cyklo tunelu Kronstad v norském Bergenu.
3/2022
Fakultní nemocnice Brno má nové Centrum komplexní psychiatrické péče. Velká rekonstrukce stanice metra Florenc. Stavíme nejen bytové, ale i rodinné domy. Nová expozice o stavebnictví ve vědecko-zábavním centru iQLANDIA.
2/2022
Práce u Gabčíkova se přehouply za polovinu. V Brně finišuje hrubá stavba nejdelšího tramvajového tunelu v ČR. Metrostav Development představuje exkluzivní rezidenční projekt Vilapark Klamovka.
1/2022
Levé křídlo Průmyslového paláce na pražském Výstavišti se dočká obnovy. Snižujeme emise v teplárně Trmice. Technici poprvé sestavili unikátní vozík pro lodní výtah na VD Orlík. Divize 8 dokončila rekonstrukci dopravního uzlu v Litvínově.
22/2021
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Blesková výměna mostní konstrukce v Horšovském Týnu. Metrostav Norge razí tunel v Bergenu. Rok 2021 obrazem našich staveb.
21/2021
Divize 6 na pražském Zličíně dokončila další etapu bytových domů. Práce na obnově školky poničené tornádem pokračují. Relikviář svatého Maura je již v nové expozici v Pluhovských domech a je přístupný veřejnosti.
20/2021
Společný tým techniků divizí 1 a 3 dokončuje velkou rekonstrukci jednoho z největších vojenských muzeí v Evropě. Třeboňské lázně Aurora mají nové venkovní wellness. Metrostav oslavil kulaté výroční koncertem v hale 02 universum.
19/2021
Na Orlíku startuje velká stavba. Ochrání před extrémní povodní. Pražský barokní palác Sylva-Taroucca prochází rekonstrukcí. Divize 6 dokončila výrobní halu pro Mondi Bupak. Představujeme nový parkovací dům na Černém Mostě.
18/2021
V Brně odstartovala stavba nového plaveckého bazénu. Naše dceřiná společnost PRAGIS obnoví vodovod pod korytem Labe u obce Obříství. Demolice komína v Jablonci nad Nisou aneb v hlavní roli naši střelmistři.
17/2021
Do provozu byla uvedena druhá část optimalizovaného traťového úseku mezi železničními stanicemi Praha-Hostivař a Praha hlavní nádraží. Obnova panského sídla v Humenném na Slovensku míří do finále. Fotoreportáž: velká dopravní stavba u Plzně.
16/2021
Náročný developerský projekt Park Na Vackově se rozrostl o dalších 340 bytových jednotek. Výstavba parkovacího domu na Černém Mostě jde od finále. Snášení mostu v Horšovském Týnu za pomoci největšího kolového jeřábu v České republice. Uprostřed Vltavy proběhla nevšední betonáž.
14-15/2021
Tým divize 9 dokončil druhou etapu výstavby bytového komplexu Hodkovičky Green. Koncem července se uskutečnil letošní ročník závodu Metrostav handy cyklo maraton. Na Želivce proběhlo slavnostní zahájení provozu nové haly filtrace GAU. Ve Znojmě začala stavba nové plavecké haly.
12-13/2021
V závěru léta ukončí společný tým divizí 8 a 5 geologický průzkum v lokalitě PAD 4 na trase metra D. Zakázka pro baziliku svatého Václava je připravena. Nebe nad Českou republikou bude řídit modernější systém. Letní příloha: po českých krajích s Metrostavem.
11/2021
Na místě karlínského přístavu zchátralého v brownfield Metrostav dokončuje další budovu – River city residence. Výstavba jihlavské obalovny jde do finále. IKEM otevřel nové pracoviště nukleární medicíny. Most přes Městský ostrov v Písku září novotou.
10/2021
Recyklovaný beton spojil síly v rámci Skupiny Metrostav. Nový parkovací dům v Polní ulici v Brně již slouží. Tým divize 3 pracuje na snížení emisí v Elektrárně Tušimice. Likvidace azbestu v rámci rekonstrukce hotelu InterContinental probíhá správným postupem.
09/2021
Přestavba železniční stanice v Plzni pokračuje rekonstrukcí památkově chráněné výpravní budovy. Projekt bytových domů Zelené město v Praze 9 se rozrostl o 63 nových bytů. Divize 8 revitalizuje na severu Čech trojici jezer.
08/2021
Ve Vrchlabí vzniká od dubna nové akvacentrum. Prokopávka v Plzni se proměnila v moderní sportovní areál. Kapacita ČOV na letišti v Praze se zvýší téměř desetinásobně. Divize 5 pro turisty u Karlových Varů.
07/2021
Tým jihočeského zastoupení divize 6 přebudoval 116 let staré přemostění na unikátní ocelový zdvižný most. Z Košíř na Prahu shlížejí čtyři nové bytové domy. Představujeme dvě zakázky v teplárenském odvětví divize 8 Jádro...
06/2021
Unicity Plzeň - osm domů ve třech etapách postavil tým divize 6 nedaleko areálu Západočeské univerzity. Nové zázemí pro druhý nejvzácnější zlatnický artefakt. Po opraveném mostě v Radotíně už jezdí vlaky...
05/2021
Slavný pražský hotel InterContinental prochází kompletní rekonstrukcí a přestavbou. V Opavě začala oprava západního nádraží. Divize 9 dokončuje budovu nového depozitáře Krajské knihovny v Karlových Varech...
04/2021
Betonáři divize 6 začali pracovat na kostře první polyfunkční budovy u Masarykova nádraží. Staré domy v centru Brna Metrostav přeměnil na útulné byty pro seniory. V Žatci pokračuje rekonstrukce synagogy...
03/2021
Na Slovensku byl do provozu uveden nový úsek dálnice D1 včetně tunelu Žilina. První etapa projektu Park Zličín byla zkolaudována. Český Krumlov bude mít další turistický cíl…
02/2021
Úpravna vody Želivka je díky Metrostavu doplněna o dokonalejší filtraci pitné vody. Tým divize 9 dokončil novou stanici pro záchranáře na vojenském letišti v Čáslavi. Plavecký bazén v Karviné čeká modernizace...
01/2021
Metrostav slaví padesátiny! Přinášíme krátký exkurz do minulosti. Cestujícím v Benešově slouží nové autobusové nádraží. Stavbaři divize 9 převzali v areálu Automatických mlýnů v Pardubicích další zakázku...
Metrostav 22/2020
Metrostav 21/2020
Metrostav 20/2020
Metrostav 19/2020
Metrostav 18/2020
Metrostav 17/2020
Metrostav 16/2020
Metrostav 14-15/2020
Metrostav 12-13/2020
Metrostav 11/2020
Metrostav 10/2020
Metrostav 09/2020
Metrostav 08/2020
Metrostav 07/2020
Metrostav 06/2020
Metrostav 05/2020
Metrostav 04/2020
Metrostav 03/2020
Metrostav 02/2020
Metrostav 01/2020
Metrostav 22/2019
Metrostav 21/2019
Metrostav 20/2019
Metrostav 19/2019
Metrostav 18/2019
Metrostav 17/2019
Metrostav 16/2019
Metrostav 14-15/2019
Metrostav 12-13/2019
Metrostav 11/2019
Metrostav 10/2019
Metrostav Gabčíkovo/2019
Metrostav 09/2019
Metrostav 08/2019
Metrostav 07/2019
Metrostav 06/2019
Metrostav 05/2019
Metrostav 04/2019
Metrostav 03/2019
Metrostav 02/2019
Metrostav 01/2019
Metrostav 22/2018
Metrostav 21/2018
Metrostav 20/2018
Metrostav 19/2018
Metrostav 18/2018
Metrostav 17/2018
Metrostav 16/2018
Metrostav 14-15/2018
Metrostav 12-13/2018
Metrostav 11/2018
Metrostav 10/2018
Metrostav 09/2018
Metrostav 08/2018
Metrostav 07/2018
Metrostav 06/2018
Metrostav 05/2018
Metrostav 04/2018
Metrostav 03/2018
Metrostav 02/2018
Metrostav 01/2018
Metrostav 22/2017
Metrostav 21/2017
Metrostav 20/2017
Metrostav 19/2017
Metrostav 18/2017
Metrostav 17/2017
Metrostav 16/2017
Metrostav 15/2017
Metrostav 13-14/2017
Metrostav 11-12/2017
Metrostav 10/2017
Metrostav Special/2017
Metrostav 09/2017
Metrostav 08/2017
Metrostav 07/2017
Metrostav 06/2017
Metrostav 05/2017
Metrostav 04/2017
Metrostav 03/2017
Metrostav 02/2017
Metrostav 01/2017
Metrostav 22/2016
Metrostav 21/2016
Metrostav 20/2016
Metrostav 19/2016
Metrostav 18/2016
Metrostav 17/2016
Metrostav 16/2016
Metrostav 15/2016
Metrostav 13-14/2016
Metrostav 11-12/2016
Metrostav 10/2016
Metrostav Tunely/2016
Metrostav 09/2016
Metrostav 08/2016
Metrostav 07/2016
Metrostav 06/2016
Metrostav 05/2016
Metrostav 04/2016
Metrostav 03/2016
Metrostav 02/2016
Metrostav 01/2016
Metrostav 22/2015
Metrostav 21/2015
Metrostav 20/2015
Metrostav 19/2015
Metrostav 18/2015
Metrostav 17/2015
Metrostav 15-16/2015
Metrostav 13-14/2015
Metrostav 12/2015
Metrostav 11/2015
Metrostav 10/2015
Metrostav 09/2015
Metrostav 08/2015
Metrostav 07/2015
Metrostav 06/2015
Metrostav 05/2015
Metrostav 04/2015
Metrostav 03/2015
Metrostav 02/2015
Metrostav 01/2015
Metrostav 22/2014
Metrostav 21/2014
Metrostav 20/2014
Metrostav 19/2014
Metrostav 18/2014
Metrostav 17/2014
Metrostav 15-16/2014
Metrostav 13-14/2014
Metrostav 12/2014
Metrostav 11/2014
Metrostav 10/2014
Metrostav 09/2014
Metrostav 08/2014
Metrostav 07/2014
Metrostav 06/2014
Metrostav 05/2014
Metrostav 04/2014
Metrostav 03/2014
Metrostav 02/2014
Metrostav 01/2014
Metrostav 22/2013
Metrostav 21/2013
Metrostav 20/2013
Metrostav 19/2013
Metrostav 18/2013
Metrostav 17/2013
Metrostav 16/2013
Metrostav 14-15/2013
Metrostav 12-13/2013
Metrostav 11/2013
Metrostav 10/2013
Metrostav 09/2013
Metrostav 08/2013
Metrostav 07/2013
Metrostav 06/2013
Metrostav 05/2013
Metrostav 04/2013
Metrostav 03/2013
Metrostav 02/2013
Metrostav 01/2013
Metrostav 22/2012
Metrostav 21/2012
Metrostav 20/2012
Metrostav 19/2012
Metrostav 18/2012
Metrostav 17/2012
Metrostav 16/2012
Metrostav 14-15/2012
Metrostav 12-13/2012
Metrostav 11/2012
Metrostav 10/2012
Metrostav 09/2012
Metrostav 08/2012
Metrostav 07/2012
Metrostav 06/2012
Metrostav 05/2012
Metrostav 04/2012
Metrostav 03/2012
Metrostav 02/2012
Metrostav 01/2012
Metrostav 22/2011
Metrostav 21/2011
Metrostav 20/2011
Metrostav 19/2011
Metrostav 18/2011
Metrostav 17/2011
Metrostav 16/2011
Metrostav 14-15/2011
Metrostav 12-13/2011
Metrostav 11/2011
Metrostav 10/2011
Metrostav 09/2011
Metrostav 08/2011
Metrostav 07/2011
Metrostav 06/2011
Metrostav 05/2011
Metrostav 04/2011
Metrostav 03/2011
Metrostav 02/2011
Metrostav 01/2011
Metrostav 22/2010
Metrostav 21/2010
Metrostav 20/2010
Metrostav 19/2010
Metrostav 18/2010
Metrostav 17/2010
Metrostav 16/2010
Metrostav 14-15/2010
Metrostav 12-13/2010
Metrostav 11/2010
Metrostav 10/2010
Metrostav 09/2010
Metrostav 08/2010
Metrostav 07/2010
Metrostav 06/2010
Metrostav 05/2010
Metrostav 04/2010
Metrostav 03/2010
Metrostav 02/2010
Metrostav 01/2010
Metrostav 22/2009
Metrostav 21/2009
Metrostav 20/2009
Metrostav 19/2009
Metrostav 18/2009
Metrostav 17/2009
Metrostav 16/2009
Metrostav 15/2009
Metrostav 13-14/2009
Metrostav 11-12/2009
Metrostav 10/2009
Metrostav 09/2009
Metrostav 08/2009
Metrostav 07/2009
Metrostav 06/2009
Metrostav 05/2009
Metrostav 04/2009
Metrostav 03/2009
Metrostav 02/2009
Metrostav 01/2009
Metrostav 22/2008
Metrostav 21/2008
Metrostav 20/2008
Metrostav 19/2008
Metrostav 18/2008
Metrostav 17/2008
Metrostav 16/2008
Metrostav 15/2008
Metrostav 14/2008
Metrostav 12-13/2008
Metrostav 10/2008
Metrostav 11/2008
Metrostav 09/2008
Metrostav 08/2008
Metrostav 07/2008
Metrostav 06/2008
Metrostav 05/2008
Metrostav 04/2008
Metrostav 03/2008
Metrostav 02/2008
Metrostav 01/2008
Metrostav 22/2007
Metrostav 21/2007
Metrostav 20/2007
Metrostav 19/2007
Metrostav 18/2007
Metrostav 17/2007
Metrostav 16/2007
Metrostav 15/2007
Metrostav 14/2007
Metrostav 12-13/2007
Metrostav 11/2007
Metrostav 10/2007
Metrostav 09/2007
Metrostav 08/2007
Metrostav 07/2007
Metrostav 06/2007
Metrostav 05/2007
Metrostav 04/2007
Metrostav 03/2007
Metrostav 02/2007
Metrostav 01/2007