Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Divize 1

Betonáři divize 1 významně přispěli k obnově centra Orlové

Centrum města Orlová-Lutyně dostane novou moderní tvář. Vzniklo zde již podzemní parkoviště pro 92 automobilů (foto) s vjezdem a výjezdem z Masarykovy třídy. Na stropní desce tohoto parkoviště následně vyrostl třípatrový polyfunkční dům, který v přízemí nabízí menší komerční prostory a v patrech celkem 15 bytů.

Martina Vampulová, foto Drahoslav Ramík, vizualizace město Orlová.

N

a nové náměstí (vizualizace), jehož dominantou je kašna, navážou parkové úpravy, nové osvětlení, lavičky nebo koše. Rekonstrukcí prošly i přilehlé anglické dvorky a opěrné zídky s liniovými schodišti náměstí. Na tomto náročném projektu, který je ve městě největší stavbou za posledních 20 let, se podílel i tým Ing. Lukáše Křístka z divize 1. „Vybudovali jsme monolitické konstrukce všech nově postavených objektů. A nebylo jich málo. Během celé výstavby jsme uložili přes 5000 m3 betonových směsí a 1000 tun armovací výztuže. Navíc jsme museli upravit receptury betonových směsí, a to především z hlediska pevnostní náběhových křivek a také konzistence,“ popisuje vedoucí projektu.

Šlo převážně o samozhutnitelný beton (receptury C30/37 QCC Dmax 16) s konzistencí SF1. Ten museli stavbaři použít v místě základové desky a stropů podzemního parkoviště z důvodu velmi zhuštěné armovací výztuže. V důsledku toho nebylo totiž možné použít ponorné vibrátory. „Požadované konzistence betonu se nám podařilo dosáhnout za pomoci superplastifikační přísady Sika Visco Crete 4090, s použitým množstvím 2,5 kg/m3, a provzdušňovací přísady Sika Fro V 5. Mimo to jsme rovněž upravili podíl cementu a popílku a kombinaci frakce kameniva tak, aby byla dodržena pevnost C30/37,“ popisuje Ing. Křístek. 

Zimní opatření

Náročné bylo také splnění dílčích termínů během mrazivého počasí na přelomu loňského a letošního roku, kdy stavbaři museli aplikovat zimní opatření. Při betonování stropních konstrukcí vytvářeli provizorní stěny pomocí plachet a geotextilií a nahřívali spodní líc bednění stropních konstrukcí pomocí naftových topidel. Vrchní část konstrukce pak zakrývali geotextilií 500 g/m3 a při přípravě betonu navíc ohřívali záměsovou vodu a nahřívali kamenivo. Díky tomu se podařilo udržet stavbu v chodu i během zimy.

Navzdory překážkám

Město Orlová připravovalo rekonstrukci náměstí již od roku 2007. Pracovat se začalo ale až počátkem roku 2017 a stavbu k tomu zasáhla série problémů. Spor s původním zhotovitelem stavby vedl k rozvázání smlouvy a v roce 2020 staveniště převzalo nové sdružení. Tomu zase práci ztrpčovala epidemiologická situace a také nutnost přeložit inženýrské sítě. S úplným dokončením revitalizace se tak počítá na jaře příštího roku. V kontextu předešlých průtahů je důležité, aby se obyvatelé nového náměstí již co nejdříve dočkali.

Divize 9

Fládrování v barokním paláci

Revitalizaci Clam-Gallasova paláce v Praze provázejí zajímavé výzvy. Divize 9 v současnosti pracuje v bývalém pánském salonu, kde byla nedávno pod vrstvou dřevěných parket z 19. století, takzvaných vídeňských křížů, objevena unikátní barokní podlaha. Po očistění povrchu stropních kazet se tam navíc objevilo zajímavé stínování. A k původnímu vzhledu se vracejí také stěny, kde byly podle dobových fotografií kdysi papírové, ručně fládrované tapety.

Blanka Růžičková, foto Petr Adámek

I

když byly lepené tapety v minulosti odstraněny, investor hlavní město Praha rozhodl, že se obnoví do původní podoby. Pro stavbaře z divize 9 a restaurátory z dílny Metrostavu DIZ to znamenalo, že musejí najít způsob, jak vyspravit povrch stěn, aby je pak bylo možné vytapetovat a následně nafládrovat. „Největší úskalí nás čekalo s jednou ze stěn provedenou z dřevěných hrubých prken. Ve spolupráci s restaurátorkou tapet jsme jednotlivá pole mezi dřevěnými sloupky překlenuli pomocí napnutého plátna s nalepenou, ručně fládrovanou papírovou tapetou,“ popisuje za Metrostav vedoucí projektu Ing. Marek Janeba. Připomíná, že dobrých fládristů v republice moc není: „My naštěstí máme v restaurátorské dílně jednoho z nejlepších.“ 

Revitalizace barokního paláce v Praze na Malé Straně probíhá od roku 2018. Generálním dodavatelem je společnost Subterra. Metrostav DIZ a restaurátorské dílny, které jsou kromě tapet také dodavateli truhlářských prací, historických lustrů a dřevěných parket, mají práce dokončit do dubna příštího roku. 

Imitace dřev ruční malbou, takzvané fládrování, je technika známá již z doby starověkého Egypta (3180 až 30 př. n. l.). Používala se pro povrchovou změnu levnějšího, například smrkového nábytku, aby výsledek získal dražší a působivější podobu dubu nebo ořechu. Fládrovaná struktura napodobuje přirozený vzhled, který vzniká při řezu dřevem včetně zobrazení letokruhů v příčném i podélném směru. V Clam-Gallasově paláci jde o texturu napodobenou, konkrétně o imitaci vytvořenou z papíru.

Skupina Metrostav

Stavba tunelů lanovky v Istanbulu v cíli

Dceřiná společnost Metrostav Ankara Inşaat pracuje na výstavbě podzemní lanovky Rumeli Hisarüstü – Aşiyan v Turecku. Lanovka se bude podobat té na Petřín, ale povede podzemním tunelem. Tento zajímavý projekt spěje pomalu do finále.

V polovině listopadu proběhlo jednání představenstva za účasti předsedy představenstva Ing. Václava Soukupa a člena představenstva a generálního ředitele této dceřiné společnosti p. Ferhata Bolata. Setkání se také zúčastnili další pracovníci našeho místního partnera a stavbyvedoucí tureckých projektů Ing. Marek Gasparovič.

Na programu byla prezentace a kontrola podzemní lanovky a následná pochůzka tunely. Prezentaci provedl vedoucí manažer projektu p. Çağrihan Karstarlı, tlumočení zajistila paní Elif Bárta.

Tunelářské práce jsou prakticky hotové. Nainstalována a svařena je i většina kolejového svršku. V současnosti se intenzivně pracuje na železobetonových konstrukcích horního a dolního vestibulu a vnitřních konstrukcích horního a dolního staničního tunelu. Dále se rozjela montáž technologického zařízení lanovky, která je rovněž v rozsahu dodávky naší dceřiné společnosti. Práce dozorují pracovníci švýcarského subdodavatele technologie ffy. Garaventa AG.

Ing. Marek Gasparovič,
hlavní stavbyvedoucí tureckých projektů


 

odbory

Kolektivní smlouvy na roky 2022 a 2023

Po několikatýdenním kolektivním vyjednávání se obě strany dohodly na znění Vzorové kolektivní smlouvy společností Skupiny Metrostav a Kolektivní smlouvy Metrostav a.s. na roky 2022 a 2023.

S celým textem Kolektivní smlouvy Metrostav a.s. se bude možné seznámit v tradiční brožurce, která bude v blízkém termínu distribuována zaměstnancům. Z toho důvodu jsou na dalších řádcích uvedeny jen ty nejvýznamnější změny.

Mzdy a stravenky

Významnou změnou je značný nárůst minimálních mzdových tarifů. S ohledem na dramatickou situaci v období nadále přetrvávající pandemie (a s tím související vzrůstající inflaci) byl nárůst minimálních mzdových tarifů jako jedna z hlavních priorit pro odborovou organizaci v rámci kolektivního vyjednávání. Obě strany se dohodly na navýšení o 6 % pro měsíční tarify a o 10 % pro hodinové tarify, a to pro všechny třídy stejně. Další priorita pro ZO bylo navýšení stravenkového paušálu, který se od ledna 2022 zvyšuje ze stávajících 55 Kč na 70 Kč.

Regenerace a zdravotní volno

U regeneračních poukázek dochází k navýšení z dosavadních 7000 Kč na 8000 Kč, a to jak na rok 2022, tak i na rok 2023.

Upravují se pravidla pro poskytování placeného zdravotního volna zaměstnancům společností Skupiny Metrostav. Po diskusích mezi zaměstnanci byla upřednostněna varianta placeného zdravotního volna v plné výši (místo dosavadních 60 %), ovšem výměnou za to se možnost čerpání zdravotního volna snižuje ze tří na dva dny za rok.

Další dílčí úpravy nejsou svým rozsahem významné a jedná se o upřesnění, případně drobné doplnění nynějších textů jednotlivých dokumentů. Byl přitom kladen důraz na postupné sjednocování kolektivních smluv v rámci Skupiny Metrostav.

Kolektivní smlouvy budou v nejbližší době zveřejněny na intranetu Metrostavu i na internetových stránkách základní organizace www.odborymetrostav.cz. Mimo jiné zde můžete nalézt také odkazy na naše rekreační střediska v Pasekách nad Jizerou a RS Trnávka.

 

Metrostav 22/2021, Vánoční poselství
Metrostav 22/2021, Krátce Aktuálně
Metrostav 22/2021, BeMo Tunnelling
Metrostav 22/2021, Ptáme se
Metrostav 22/2021, Metrostav Norge
Metrostav 22/2021, Fotosloupek
Metrostav 22/2021, Číslo
Metrostav 22/2021, Divize 5
Metrostav 22/2021, Divize 1
Metrostav 22/2021, Divize 9
Metrostav 22/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 22/2021, Výročí
Metrostav 22/2021, Fotoreportáž
Metrostav 22/2021, Vánoční poselství

Vánoční poselství

Metrostav 22/2021, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 22/2021, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 22/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 22/2021, Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav 22/2021, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 22/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 22/2021, Divize 5

Divize 5

Metrostav 22/2021, Divize 1

Divize 1

Metrostav 22/2021, Divize 9

Divize 9

Metrostav 22/2021, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 22/2021, Výročí

Výročí

Metrostav 22/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

10

Sending statistics …

Rendering Skupina Metrostav (200442): (1/1) (0 ms)

Rendering Divize 9 (200441): (1/2) (3 ms)

Rendering Divize 1 (200440): (2/3) (11 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i4936/item233058-small.jpg

 i4936/item232656.svg

 i4936/item233057-small.jpg

 i4936/item233062-small.jpg

 i4936/item233060.svg

 i4936/item233068-small.jpg