Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

fotosloupek

P+R Černý Most v provozu

Řidiči, kteří míří do hlavního města a chtějí cestovat do centra metropole městskou hromadnou dopravou, mohou využít nový parkovací dům na okraji Prahy.

Ve středu 1. prosince ho slavnostně otevřel primátor Prahy. Za Metrostav pásku přestřihl Ing. Josef Špryňar, ředitel divize 8, která stavbu realizovala ve sdružení s BAK, stavební společnost. Jde o největší parkoviště tohoto typu v Praze – pojme až 886 vozidel včetně aut na plyn, elektromobilů nebo speciálních vozů pro handicapované. Kromě toho jsou zde pro veřejnost umístěny také nabíječky pro elektromobily a stání pro cyklisty. První vozidla začala do nového parkoviště najíždět krátce po oficiálním zprovoznění.

číslo

Tolik km přesáhla délka pražského metra v prosinci 1980, kdy byl pouhé čtyři noci před Štědrým večerem slavnostně zahájen provoz na úseku II. A. z Náměstí Míru do stanice Želivského.

Divize 5

Blesková výměna mostní konstrukce 

O téměř měsíc dřív, než měla, dokončila divize 5 most přes Radbuzu v Horšovském Týně na jihozápadě České republiky (foto). Tým Ing. Tomáše Hnojského zkrátil stavbu na pouhých sedm měsíců díky důkladné předvýrobní přípravě, prací o víkendech a spojením demontáže starého a montáže nového mostu, které dohromady proběhly za pouhých 72 hodin.

Lenka Svobodová, foto Roman Muchka

N

ejsložitější část si vyžádala pečlivé tříměsíční přípravy. Proběhla v polovině srpna, kdy kolový jeřáb s nosností 550 tun odstranil nosnou ocelovou konstrukci starého mostu, jehož těžší část vážila kolem 90 tun, a vzápětí osadil novou z deseti předpjatých deskových prefabrikátů z vysokopevnostního betonu. Každý měřil 18 metrů a vážil 45 tun. Vše proběhlo rychle a na velice omezeném prostoru – ve městě, mezi památkově chráněnými domy, kde nebylo mnoho místa ani pro usazení největšího kolového jeřábu u nás, ani pro manipulaci s těžkými prvky. 

opěry a pilíře se musejí podobat původním 

Kvůli rozšíření a zkapacitnění mostu museli stavbaři posílit i jeho spodní stavbu. „Původní plošné založení mostních podpěr jsme doplnili mikropilotami. Ze zadání pak vyplývala nutnost zachovat původní tvar a vzhled kamenných opěr a pilíře. Proto jsme je rozebrali, zesílili železobetonem a poté kameny vrátili zpět na místo. Opěry a pilíř tak vypadají naprosto stejně jako před začátkem stavby, jen mají nové, únosnější jádro. Tyto práce jsme prováděli v předstihu před snesením starého mostu, který byl v té době osazen na speciální provizorní podpěry. Proto mohla montáž nových konstrukcí proběhnout ihned po demontáži původních, a to vše za pouhé tři dny,“ vysvětluje vedoucí projektu Ing. Hnojský.

most spojuje jádro města s jeho jižním předpolím. Nyní je tu silnice širší A zlepší se tak dopravní situace v okolí

kulturní památky opět na svém místě

Už od 1. prosince tak vede přes Radbuzu v Horšovském Týně nové přemostění lemované zeleným ocelovým zábradlím, které vyrobili zámečníci divize 5. Současný most je dlouhý 37,5 metru a nové železobetonové římsy jej rozšířily až na 6,5 metru – vyhnou se na něm proto i dva nákladní vozy, což dřív nebylo možné. U původního mostu se tak některé dny a hodiny tvořily fronty.

Součástí zakázky byla i výstavba provizorní lávky, přeložky inženýrských sítí, oprava objízdné trasy a ochrana i zpětné usazení kulturních památek – pískovcové sochy sv. Jana Nepomuckého a pamětního kříže, které stály v bezprostřední blízkosti mostu na levém břehu řeky.

„Jsme rádi, že se nám stavbu podařilo dokončit v předstihu, za což jsme si při jeho slavnostním otevření vyslechli nejedno poděkování od starosty města i jeho obyvatel,“ spokojeně uzavírá Ing. Hnojský.

Z historie města

Horšovský Týn je od roku 1953 městskou památkovou rezervací. Mezi jeho pamětihodnosti patří zejména hrad z poloviny 13. století, který po požáru o tři sta let později Lobkovicové přebudovali na renesanční zámek. Jeho poslední přestavbu provedl koncem 19. století architekt Josef Schulz, autor návrhu Národního muzea v Praze. Ke kulturním památkám města patří i barokní socha sv. Jana Nepomuckého u mostu přes Radbuzu, která pochází z počátku 18. století a je připisována Michalu Janu Brokoffovi, bratrovi známějšího Ferdinanda Maxmiliána Brokoffa.

 

Metrostav 22/2021, Vánoční poselství
Metrostav 22/2021, Krátce Aktuálně
Metrostav 22/2021, BeMo Tunnelling
Metrostav 22/2021, Ptáme se
Metrostav 22/2021, Metrostav Norge
Metrostav 22/2021, Fotosloupek
Metrostav 22/2021, Číslo
Metrostav 22/2021, Divize 5
Metrostav 22/2021, Divize 1
Metrostav 22/2021, Divize 9
Metrostav 22/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 22/2021, Výročí
Metrostav 22/2021, Fotoreportáž
Metrostav 22/2021, Vánoční poselství

Vánoční poselství

Metrostav 22/2021, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 22/2021, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 22/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 22/2021, Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav 22/2021, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 22/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 22/2021, Divize 5

Divize 5

Metrostav 22/2021, Divize 1

Divize 1

Metrostav 22/2021, Divize 9

Divize 9

Metrostav 22/2021, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 22/2021, Výročí

Výročí

Metrostav 22/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

7

Sending statistics …

Rendering Divize 5 (200439): (1/3) (6 ms)

Rendering Fotosloupek (200436): (2/2) (4 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i4936/item233041-small.jpg

 i4936/item233042-small.jpg

 i4936/item233175.mp4 (4 ms)

 i4936/item233047-small.jpg

 i4936/item232652.svg

 i4936/item232653.svg

 i4936/vth246691-1.jpg (2x)

 i4936/vth246063-1.jpg (2x)

 i4936/vth246692-1.jpg (2x)

 i4936/vth246992-1.jpg (2x)

 i4936/vth246694-1.jpg (2x)

 i4936/vth246695-1.jpg (2x)

 i4936/vth246285-1.jpg (2x)

 i4936/vth246696-1.jpg[p1]

 i4936/vth250531-1.jpg[p1]

 i4936/vth247050-1.jpg[p1]

 i4936/vth247210-1.jpg[p1]

 i4936/vth246754-1.jpg[p1]

 i4936/vth246700-1.jpg[p1]