Divize 5
Blesková výměna mostní konstrukce
O téměř měsíc dřív, než měla, dokončila divize 5 most přes Radbuzu v Horšovském Týně na jihozápadě České republiky (foto). Tým Ing. Tomáše Hnojského zkrátil stavbu na pouhých sedm měsíců díky důkladné předvýrobní přípravě, prací o víkendech a spojením demontáže starého a montáže nového mostu, které dohromady proběhly za pouhých 72 hodin.
Lenka Svobodová, foto Roman Muchka
N
ejsložitější část si vyžádala pečlivé tříměsíční přípravy. Proběhla v polovině srpna, kdy kolový jeřáb s nosností 550 tun odstranil nosnou ocelovou konstrukci starého mostu, jehož těžší část vážila kolem 90 tun, a vzápětí osadil novou z deseti předpjatých deskových prefabrikátů z vysokopevnostního betonu. Každý měřil 18 metrů a vážil 45 tun. Vše proběhlo rychle a na velice omezeném prostoru – ve městě, mezi památkově chráněnými domy, kde nebylo mnoho místa ani pro usazení největšího kolového jeřábu u nás, ani pro manipulaci s těžkými prvky.
opěry a pilíře se musejí podobat původním
Kvůli rozšíření a zkapacitnění mostu museli stavbaři posílit i jeho spodní stavbu. „Původní plošné založení mostních podpěr jsme doplnili mikropilotami. Ze zadání pak vyplývala nutnost zachovat původní tvar a vzhled kamenných opěr a pilíře. Proto jsme je rozebrali, zesílili železobetonem a poté kameny vrátili zpět na místo. Opěry a pilíř tak vypadají naprosto stejně jako před začátkem stavby, jen mají nové, únosnější jádro. Tyto práce jsme prováděli v předstihu před snesením starého mostu, který byl v té době osazen na speciální provizorní podpěry. Proto mohla montáž nových konstrukcí proběhnout ihned po demontáži původních, a to vše za pouhé tři dny,“ vysvětluje vedoucí projektu Ing. Hnojský.
most spojuje jádro města s jeho jižním předpolím. Nyní je tu silnice širší A zlepší se tak dopravní situace v okolí
kulturní památky opět na svém místě
Už od 1. prosince tak vede přes Radbuzu v Horšovském Týně nové přemostění lemované zeleným ocelovým zábradlím, které vyrobili zámečníci divize 5. Současný most je dlouhý 37,5 metru a nové železobetonové římsy jej rozšířily až na 6,5 metru – vyhnou se na něm proto i dva nákladní vozy, což dřív nebylo možné. U původního mostu se tak některé dny a hodiny tvořily fronty.
Součástí zakázky byla i výstavba provizorní lávky, přeložky inženýrských sítí, oprava objízdné trasy a ochrana i zpětné usazení kulturních památek – pískovcové sochy sv. Jana Nepomuckého a pamětního kříže, které stály v bezprostřední blízkosti mostu na levém břehu řeky.
„Jsme rádi, že se nám stavbu podařilo dokončit v předstihu, za což jsme si při jeho slavnostním otevření vyslechli nejedno poděkování od starosty města i jeho obyvatel,“ spokojeně uzavírá Ing. Hnojský.
Z historie města
Horšovský Týn je od roku 1953 městskou památkovou rezervací. Mezi jeho pamětihodnosti patří zejména hrad z poloviny 13. století, který po požáru o tři sta let později Lobkovicové přebudovali na renesanční zámek. Jeho poslední přestavbu provedl koncem 19. století architekt Josef Schulz, autor návrhu Národního muzea v Praze. Ke kulturním památkám města patří i barokní socha sv. Jana Nepomuckého u mostu přes Radbuzu, která pochází z počátku 18. století a je připisována Michalu Janu Brokoffovi, bratrovi známějšího Ferdinanda Maxmiliána Brokoffa.