Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

číslo

Tolik km přesáhla délka pražského metra v prosinci 1980, kdy byl pouhé čtyři noci před Štědrým večerem slavnostně zahájen provoz na úseku II. A. z Náměstí Míru do stanice Želivského.

Divize 5

Blesková výměna mostní konstrukce 

O téměř měsíc dřív, než měla, dokončila divize 5 most přes Radbuzu v Horšovském Týně na jihozápadě České republiky (foto). Tým Ing. Tomáše Hnojského zkrátil stavbu na pouhých sedm měsíců díky důkladné předvýrobní přípravě, prací o víkendech a spojením demontáže starého a montáže nového mostu, které dohromady proběhly za pouhých 72 hodin.

Lenka Svobodová, foto Roman Muchka

N

ejsložitější část si vyžádala pečlivé tříměsíční přípravy. Proběhla v polovině srpna, kdy kolový jeřáb s nosností 550 tun odstranil nosnou ocelovou konstrukci starého mostu, jehož těžší část vážila kolem 90 tun, a vzápětí osadil novou z deseti předpjatých deskových prefabrikátů z vysokopevnostního betonu. Každý měřil 18 metrů a vážil 45 tun. Vše proběhlo rychle a na velice omezeném prostoru – ve městě, mezi památkově chráněnými domy, kde nebylo mnoho místa ani pro usazení největšího kolového jeřábu u nás, ani pro manipulaci s těžkými prvky. 

opěry a pilíře se musejí podobat původním 

Kvůli rozšíření a zkapacitnění mostu museli stavbaři posílit i jeho spodní stavbu. „Původní plošné založení mostních podpěr jsme doplnili mikropilotami. Ze zadání pak vyplývala nutnost zachovat původní tvar a vzhled kamenných opěr a pilíře. Proto jsme je rozebrali, zesílili železobetonem a poté kameny vrátili zpět na místo. Opěry a pilíř tak vypadají naprosto stejně jako před začátkem stavby, jen mají nové, únosnější jádro. Tyto práce jsme prováděli v předstihu před snesením starého mostu, který byl v té době osazen na speciální provizorní podpěry. Proto mohla montáž nových konstrukcí proběhnout ihned po demontáži původních, a to vše za pouhé tři dny,“ vysvětluje vedoucí projektu Ing. Hnojský.

most spojuje jádro města s jeho jižním předpolím. Nyní je tu silnice širší A zlepší se tak dopravní situace v okolí

kulturní památky opět na svém místě

Už od 1. prosince tak vede přes Radbuzu v Horšovském Týně nové přemostění lemované zeleným ocelovým zábradlím, které vyrobili zámečníci divize 5. Současný most je dlouhý 37,5 metru a nové železobetonové římsy jej rozšířily až na 6,5 metru – vyhnou se na něm proto i dva nákladní vozy, což dřív nebylo možné. U původního mostu se tak některé dny a hodiny tvořily fronty.

Součástí zakázky byla i výstavba provizorní lávky, přeložky inženýrských sítí, oprava objízdné trasy a ochrana i zpětné usazení kulturních památek – pískovcové sochy sv. Jana Nepomuckého a pamětního kříže, které stály v bezprostřední blízkosti mostu na levém břehu řeky.

„Jsme rádi, že se nám stavbu podařilo dokončit v předstihu, za což jsme si při jeho slavnostním otevření vyslechli nejedno poděkování od starosty města i jeho obyvatel,“ spokojeně uzavírá Ing. Hnojský.

Z historie města

Horšovský Týn je od roku 1953 městskou památkovou rezervací. Mezi jeho pamětihodnosti patří zejména hrad z poloviny 13. století, který po požáru o tři sta let později Lobkovicové přebudovali na renesanční zámek. Jeho poslední přestavbu provedl koncem 19. století architekt Josef Schulz, autor návrhu Národního muzea v Praze. Ke kulturním památkám města patří i barokní socha sv. Jana Nepomuckého u mostu přes Radbuzu, která pochází z počátku 18. století a je připisována Michalu Janu Brokoffovi, bratrovi známějšího Ferdinanda Maxmiliána Brokoffa.

Divize 1

Betonáři divize 1 významně přispěli k obnově centra Orlové

Centrum města Orlová-Lutyně dostane novou moderní tvář. Vzniklo zde již podzemní parkoviště pro 92 automobilů (foto) s vjezdem a výjezdem z Masarykovy třídy. Na stropní desce tohoto parkoviště následně vyrostl třípatrový polyfunkční dům, který v přízemí nabízí menší komerční prostory a v patrech celkem 15 bytů.

Martina Vampulová, foto Drahoslav Ramík, vizualizace město Orlová.

N

a nové náměstí (vizualizace), jehož dominantou je kašna, navážou parkové úpravy, nové osvětlení, lavičky nebo koše. Rekonstrukcí prošly i přilehlé anglické dvorky a opěrné zídky s liniovými schodišti náměstí. Na tomto náročném projektu, který je ve městě největší stavbou za posledních 20 let, se podílel i tým Ing. Lukáše Křístka z divize 1. „Vybudovali jsme monolitické konstrukce všech nově postavených objektů. A nebylo jich málo. Během celé výstavby jsme uložili přes 5000 m3 betonových směsí a 1000 tun armovací výztuže. Navíc jsme museli upravit receptury betonových směsí, a to především z hlediska pevnostní náběhových křivek a také konzistence,“ popisuje vedoucí projektu.

Šlo převážně o samozhutnitelný beton (receptury C30/37 QCC Dmax 16) s konzistencí SF1. Ten museli stavbaři použít v místě základové desky a stropů podzemního parkoviště z důvodu velmi zhuštěné armovací výztuže. V důsledku toho nebylo totiž možné použít ponorné vibrátory. „Požadované konzistence betonu se nám podařilo dosáhnout za pomoci superplastifikační přísady Sika Visco Crete 4090, s použitým množstvím 2,5 kg/m3, a provzdušňovací přísady Sika Fro V 5. Mimo to jsme rovněž upravili podíl cementu a popílku a kombinaci frakce kameniva tak, aby byla dodržena pevnost C30/37,“ popisuje Ing. Křístek. 

Zimní opatření

Náročné bylo také splnění dílčích termínů během mrazivého počasí na přelomu loňského a letošního roku, kdy stavbaři museli aplikovat zimní opatření. Při betonování stropních konstrukcí vytvářeli provizorní stěny pomocí plachet a geotextilií a nahřívali spodní líc bednění stropních konstrukcí pomocí naftových topidel. Vrchní část konstrukce pak zakrývali geotextilií 500 g/m3 a při přípravě betonu navíc ohřívali záměsovou vodu a nahřívali kamenivo. Díky tomu se podařilo udržet stavbu v chodu i během zimy.

Navzdory překážkám

Město Orlová připravovalo rekonstrukci náměstí již od roku 2007. Pracovat se začalo ale až počátkem roku 2017 a stavbu k tomu zasáhla série problémů. Spor s původním zhotovitelem stavby vedl k rozvázání smlouvy a v roce 2020 staveniště převzalo nové sdružení. Tomu zase práci ztrpčovala epidemiologická situace a také nutnost přeložit inženýrské sítě. S úplným dokončením revitalizace se tak počítá na jaře příštího roku. V kontextu předešlých průtahů je důležité, aby se obyvatelé nového náměstí již co nejdříve dočkali.

 

Metrostav 22/2021, Vánoční poselství
Metrostav 22/2021, Krátce Aktuálně
Metrostav 22/2021, BeMo Tunnelling
Metrostav 22/2021, Ptáme se
Metrostav 22/2021, Metrostav Norge
Metrostav 22/2021, Fotosloupek
Metrostav 22/2021, Číslo
Metrostav 22/2021, Divize 5
Metrostav 22/2021, Divize 1
Metrostav 22/2021, Divize 9
Metrostav 22/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 22/2021, Výročí
Metrostav 22/2021, Fotoreportáž
Metrostav 22/2021, Vánoční poselství

Vánoční poselství

Metrostav 22/2021, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 22/2021, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 22/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 22/2021, Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav 22/2021, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 22/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 22/2021, Divize 5

Divize 5

Metrostav 22/2021, Divize 1

Divize 1

Metrostav 22/2021, Divize 9

Divize 9

Metrostav 22/2021, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 22/2021, Výročí

Výročí

Metrostav 22/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

8

Sending statistics …

Rendering Divize 1 (200440): (2/3) (6 ms)

Rendering Divize 5 (200439): (1/3) (22 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i4936/item233175.mp4 (8 ms)

 i4936/item233047-small.jpg

 i4936/item232652.svg

 i4936/item232653.svg

 i4936/item233058-small.jpg

 i4936/item232656.svg

 i4936/item233057-small.jpg[p2]

 i4936/item233047-medium.jpg[p3]

 i4936/vth246691-1.jpg (2x)

 i4936/vth246063-1.jpg (2x)

 i4936/vth246692-1.jpg (2x)

 i4936/vth246992-1.jpg (2x)

 i4936/vth246694-1.jpg (2x)

 i4936/vth246695-1.jpg (2x)

 i4936/vth246285-1.jpg (2x)

 i4936/vth246696-1.jpg[p1]

 i4936/vth250531-1.jpg[p1]

 i4936/vth247050-1.jpg[p1]

 i4936/vth247210-1.jpg[p1]

 i4936/vth246754-1.jpg[p1]

 i4936/vth246700-1.jpg[p1]