Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Divize 6

Poničený jez Hubálov už je minulostí

Vodní díla patří k divizi 6 stejně jako k Metrostavu metro. Do předlouhého seznamu dokončených děl na „vodě“ se zapíše zase další položka. Ing. Tomáš Beržinský se svým týmem dokončil obnovu jezového tělesa na vodním díle Hubálov (foto) nedaleko Mnichova Hradiště na Mladoboleslavsku. Účelem stavby bylo především vzdutí hladiny pro energetické využití průtoků v malé vodní elektrárně, která se nachází na pravém břehu řeky Jizery nedaleko jezu.

Martina Vampulová, foto Petr Adámek

V

polovině července roku 2018 velká voda podemlela pilíře u malé vodní elektrárny a následně se prolomily i betonové konstrukce, byla narušena stabilita pravé části jezu a porušeny části konstrukce, které jsou nezbytné pro správnou funkci vodního díla. Proto byla nevyhnutelná rekonstrukce, která začala v srpnu roku 2020. „Zahájili jsme bouracími a zemními pracemi na pilířích a štěrkové propusti a také obnovou železobetonové komunikační lávky,“ vzpomíná vedoucí projektu Ing. Beržinský. Následovalo zakládání, aby na původním místě mohli stavbaři vybudovat nové železobetonové těleso jezu a také novou štěrkovou propust. Poté mohla začít rekonstrukce pravé části jezu, obnovena byla také štěrková propust včetně hradicího zařízení i část vtokového objektu vodní elektrárny. V podjezí pak stavbaři postavili novou nábřežní zeď.

práce s nesoudržným podložím

Při obnově jezu stavbaři využili metodu speciálního zakládání pomocí beranění štětovnicové stěny do předvrtů. „Skalní podloží, které tvoří narušený pískovec, bylo velmi nesoudržné. Proto jsme také nemohli zaberanit štětovou stěnu v potřebné délce pro její spolehlivé vetknutí,“ vysvětluje důvody použití speciálního zakládání vedoucí projektu. Před beraněním štětové stěny museli stavbaři v ose budoucích stěn v nadjezí a podjezí předvrtat rýhu, kterou tvořily kruhové předvrty o průměru 880 mm, v rozteči 1,5 metru. Pro zajištění těsnosti byly následně jednotlivé předvrty vyplněny těsnicí suspenzí, do které se po její aktivaci beranily štětovnice. Potřebnou pevnost pak suspenze získala až po 28 dnech. „Novou štětovou stěnu v nadjezí a podjezí jsme poté museli při horním okraji zpevnit rozpěrným svařovaným rámem, a to kvůli možným zvýšeným průtokům a sevření štětové stěny při průběžném odtěžování zeminy na požadovanou kótu základové desky nově navrhované časti jezu,“ popisuje Ing. Beržinský, jenž se už soustředí na jiné vodní dílo: na Orlíku buduje bezpečnostní přeliv, jehož stavba potrvá ještě dalších pět let. V další zajímavé rekonstrukci „na vodě“ pak od loňského jara pokračují kolegové z divize 6 pod vedením Ing. Daniela Bodi. V centru Prahy rekonstruují Staroměstský jez ze 13. století.

spádu jezu využívá malá vodní elektrárna. vyrobená energie pokryje roční spotřebu zhruba 400 domácností

Z historie pojizerské elektrárny

Malá vodní elektrárna Hubálov stojí na ostrůvku, který z levé strany obtéká Jizera, z pravé strany voda od turbín. V sousedství se nacházel mlýn poháněný vodním kolem, jehož vznik se datuje do poloviny 19. století. Později byla v blízkosti vybudována mechanická tkalcovna s elektrickým pohonem strojů a elektrickým osvětlením. Modernizací prošel  i mlýn. Mlýnské kolo nahradila Francisova turbína o výkonu 150 koňských sil. Později byla přistavěna i nová budova malé vodní elektrárny.

Divize 9

Zelené Město Heights s dalekými výhledy

Posledního ledna zahájil tým Ing. Martina Jiroty z divize 9 čtvrtou etapu výstavby obytného souboru Zelené Město nazvanou Heights (vizualizace), což v překladu znamená výšky. Při stavbě 233 nových bytů ve dvou desetipodlažních budovách s krásným výhledem pracuje již počtvrté pro developerskou společnost Daramis.

Lenka Svobodová, vizualizace Daramis, foto archiv Metrostavu

Z

a skoro dvacetiletou kariéru ve stavebnictví jsem zažil konjunktury i pády trhu, ale to, co se v posledních dvou letech a zejména od konce února děje, mě moc klidným nenechává. Tím, že dlouhodobě spolupracujeme s řadou ukrajinských kolegů, kteří se postupem času stali i našimi přáteli, cítíme stejně jako oni bezmoc a bez­naděj. Můžeme pouze doufat a přát si, aby se vše brzy vrátilo do starých kolejí, říká inženýr Jirota.

Při vlastní stavbě na jeho tým novinky nečekají. V minulé etapě zakázky nazvané Zelené Město Premium, dokončil ve třech budovách na rozhraní pražských Hrdlořez a Jarova 63 vysokostandardních bytů (foto). Stavba, kterou nedávno zahájil, na předchozí etapu navazuje – lokalitou i architektonicky. Liší se jen detaily fasád a vybavením bytů. Všech 233 bytových jednotek s dispozicí 1 + kk až 4 + kk třeba navíc doplní centrální rekuperace.

Novostavbu museli projektanti koordinovat s plánovanou výstavbou raženého tunelu Městského okruhu, jehož úsek Balabenka – Štěrboholská radiála se dotýká východního okraje staveniště. Společná podzemní podnož obou budov proto bude založena na 400 mm silné hřibové železobetonové desce podporované vrtanými velkoprůměrovými pilotami, jež budou vetknuté do skalního podloží v hloubce nejméně 5 m pod úrovní dna plánovaného tunelu, aby při jeho ražbě nedošlo k nerovnoměrnému sedání objektu.

Ve třech společných suterénech budov A a B, provedených formou bílé vany, bude 273 parkovacích míst, sklepy a technické zázemí. V přízemí a dalších devíti patrech vznikne 233 bytů s rozlohou od 34 do 100 m2. Každý z nich doplní předzahrádka, balkon nebo lodžie. Součástí domu B budou i dvě komerční prostory v předsunutém parteru. Díky značnému převýšení řešeného pozemku jsou navržené na úrovni prvního suterénu a vstupuje se do nich přímo z ulice.

BOJ S NEDOSTATKEM MATERIÁLŮ a růstem cen

Pokud se týmu Ing. Jiroty podaří vyrovnat s turbulentním trhem v oblasti zdrojů – což se týká nejen nedostatku materiálů a z toho vyplývajících dlouhých dodacích lhůt, ale i růstu jejich cen a cen energií nebo odlivu zahraničních pracovníků – dokončí divize 9 stavbu Zeleného Města Heights již v dubnu roku 2024. Pomohou jí k tomu vlastními silami nejen další pracovníci divize, ale také  zaměstnanci firem Pragis a Subterra. Velkým přínosem pro práci stavbařů je vzájemná důvěra mezi týmem Ing. Jiroty a zástupci zkušeného investora, která se projevuje i při tvorbě realizační dokumentace.

Divize 5 a Metrostav TBR

Elegantní konstrukce zavěšená nad silnici a železnicí

Řidiči, kteří přijíždějí do Plzně z dálnice D5, mohou od loňského podzimu obdivovat elegantní stavbu. Ocelová lávka zavěšená nad čtyřproudovou komunikací a souběžnou železniční tratí zde nově propojila městské části Bručná a Koterov. Stavba, která zajišťuje obyvatelům západočeské metropole bezpečný přechod pro pěší a cyklisty, byla vybudována v rámci rozsáhlého projektu modernizace plzeňského železničního uzlu.

Blanka Růžičková, foto Miroslav Chaloupka

N

ově vybudovaný nadzemní přechod slouží veřejnosti od října minulého roku. Tým divize 5 spolu s kolegy z Metrostavu TBR zahájil práce na staveništi vloni na jaře. Během výstavby se musel vypořádat s nároky zavěšené konstrukce lávky i její složité geometrie. Harmonogram byl vázán na pevně stanovené termíny přerušení provozu pod stavbou. „Původně předpokládaný termín otevření lávky (8/2021) se ukázal jako příliš krátký, a to zejména ve vazbě na reálné dodací lhůty konstrukční oceli. Během srpna tak byla osazena jen ta část, která vyžadovala výluky na železniční trati a uzavírku silnice,“ říká vedoucí projektu Milan Špička.

Samotná lávka má dvě části. Čtyřproudovou silnici I/21 a železniční trať na trase České Budějovice – Plzeň překlenuje zavěšená nosná konstrukce, která se skládá ze dvou polí o rozpětí 39,50 a 38,15 metru. Připojená šroubovicová nosná konstrukce o 8 polích (dvě osmimetrová a šest desetimetrových) pak umožňuje bezbariérový přístup. Součástí lávky je i boční přístupové schodiště, rozvětvené do tvaru písmene Y. Hlubinné založení díla provedla společnost Zakládání staveb ze skupiny Metrostav, dodavatelem ocelových konstrukcí byla společnost Excon.

Modernizace plzeňské železnice

Stavba překlenovací lávky je součástí 5. etapy modernizace železničního uzlu Plzeň. Rozsáhlá rekonstrukce rozdělená na pět samostatných staveb (etap) probíhá v centru a okolí západočeské metropole od roku 2011. Metrostav zde pracoval už v rámci 2. stavby, kdy se podílel na zakázce s názvem Přestavba osobního nádraží včetně mostů Mikulášská. Ve sdružení se společností OHL ji dokončil v roce 2019. Účastníkem 3. stavby byl jako subdodavatel mostních objektů.

Nynější zakázka, přestavba železniční trati v úseku Lobzy–Koterov, na které Metrostav spolupracuje se společností Chládek & Tintěra, byla zahájena v listopadu 2020. Divize 5 zde má v téměř čtyřkilometrovém úseku na starosti výměnu zabezpečovacího a sdělovacího zařízení, kompletní výměnu trakčního vedení a dále lávky, mosty, propustky, zárubně zdi, potrubní vedení, pozemní stavby nebo kabelovod. Podstatnou součástí zakázky je vybudování zárodku tunelu pro křížení železniční trati a budoucí silnice I/20. 

Stavbu během dubna čeká významný milník – zprovoznění koleje číslo 2. Tato pátá etapa a tím celá modernizace probíhající v rámci projektu Uzel Plzeň má být podle harmonogramu ukončena do ledna 2024.

 

Metrostav 5/2022, Most
Metrostav 5/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 5/2022, Metrostav DS
Metrostav 5/2022, Ptáme se
Metrostav 5/2022, Centrum vzdělávání
Metrostav 5/2022, Fotosloupek
Metrostav 5/2022, Číslo
Metrostav 5/2022, Divize 6
Metrostav 5/2022, Divize 9
Metrostav 5/2022, Divize 5 a Metrostav TBR
Metrostav 5/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 5/2022, Fotoreportáž
Metrostav 5/2022, Most

Most

Metrostav 5/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 5/2022, Metrostav DS

Metrostav DS

Metrostav 5/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 5/2022, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 5/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 5/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 5/2022, Divize 6

Divize 6

Metrostav 5/2022, Divize 9

Divize 9

Metrostav 5/2022, Divize 5 a Metrostav TBR

Divize 5 a Metrostav TBR

Metrostav 5/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 5/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

9

Article Divize 9 waiting for thumbnails …

Sending statistics …

Rendering Divize 5 a Metrostav TBR (222321): (1/3) (2 ms)

Rendering Divize 9 (222320): (2/3) (5 ms)

Rendering Divize 6 (222319): (1/3) (11 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i5462/item260094-small.jpg

 i5462/item260095.svg

 i5462/item260014.svg

 i5462/item260097-small.jpg

 i5462/item260096.svg

 i5462/item260098-small.jpg[p2]

 i5462/item260101-small.jpg[p2]

 i5462/item260020.svg[p3]

 i5462/item260100.svg[p3]

 i5462/vth273438-1.jpg (2x)

 i5462/vth273432-1.jpg (2x)

 i5462/vth273446-1.jpg (2x)

 i5462/vth273450-1.jpg (2x)

 i5462/vth273736-1.jpg (2x)

 i5462/vth273491-1.jpg (2x)

 i5462/vth273493-1.jpg (2x)

 i5462/vth273610-1.jpg[p1]

 i5462/vth273509-1.jpg[p1]

 i5462/vth273540-1.jpg[p1]

 i5462/vth273735-1.jpg[p1]

 i5462/vth273537-1.jpg[p1]

 i5462/item260097-medium.jpg[p3]

 i5462/item260098-medium.jpg[p3]