5
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
28. března 2022
ročník 34
Záchrana Libeňského mostu začne projektem
Patří mezi důležité dopravní stavby v Praze a je svým způsobem unikátní. Most, přesněji soumostí s celkem šesti celky od křižovatky s Dělnickou a Jankovcovou ulicí až po Palmovku, dosud NEPROŠEL zásadnější opravou a je ve velmi špatném technickém stavu. Metrostav TBR dostal za úkol navrhnout projekt a podle něj provést opravu.
Lenka Svobodová, foto Petr Adámek a Profimedia.cz, vizualizace MHMP
N
áročné akce se zhostí tým vedený ředitelem výstavby Ing. Martinem Kulhavým, Ph.D. A půjde o rozsáhlejší práce: součástí stavby mezi Holešovicemi a Libní (foto) jsou přeložky všech inženýrských sítí, úpravy přilehlých komunikací a návazných protipovodňových opatřeních. Součástí projektu je dostavba retenční nádrže včetně napojení na již vybudovanou část kanálu. Investorem je Praha prostřednictvím Technické správy komunikací hl. m. Prahy, a.s.
„Investor vypsal zakázku podle smluvních podmínek žluté knihy FIDIC, což znamená metodou Design & Build. Vzhledem k tomu předpokládáme, že se první dva roky budeme věnovat zejména potřebným průzkumům a projektovým pracím. V prvním roce nás čeká zajistit potřebná povolení pro stavbu. Získat je považuji pro začátek za to nejsložitější. Vzhledem k logistice a postupu prací v daném prostoru bude posléze ještě obtížné koordinovat stavbu s okolními developerskými a dalšími stavebními záměry v území. Je to třeba plánované zastavění Rohanského ostrova,“ popisuje Ing. Kulhavý.
s mostem přes řeku se kompletně promění komunikace od Holešovic po palmovku
PROVOZ JISTÍ PODPĚRY
Jak už bylo zmíněno, soumostí je ve špatném technickém stavu. V jednom okamžiku byla na mostě omezena doprava a tramvaje mohly projíždět jen velmi pomalu. Hlavním problémem je stav rámových železobetonových mostů. Ty tvoří předpolí hlavního mostu přes Vltavu a dnes jsou podepřeny těžkými stojkami. Kromě oprav obou mostů – při citlivé rekonstrukci historických Janákových obloukových konstrukcí – vznikne na libeňském břehu, kde je dnes komunikace vedena na náspu, inundační most pro průtok Vltavy v případě povodní.
„Při citlivé rekonstrukci Libeňského mostu se budeme muset vypořádat se staticky náročnými kombinacemi nosných prvků nových rámových konstrukcí s původními oblouky, které budeme sanovat. Vzhledem k tomu, že při stavbě určitě využijeme i spolupráci s dalšími členy Skupiny Metrostav, zejména s divizí 1 Metrostavu, očekávám, že stavbu provedeme tak, abychom v nejkratším čase a v co nejmenší míře omezili dopravu mezi Holešovicemi a Libní,“ uzavírá Ing. Kulhavý.
Sebevědomé technické dílo
Soumostí je dlouhé téměř 800 m a spojuje Holešovice s Libní. Délka konstrukcí jeho 6 mostů přesahuje 470 m a za jejich nejhodnotnější úseky jsou považovány části s trojkloubovými klenbovými oblouky z prostého betonu. Osamocená klenba inundačního mostu na libeňské straně je se světlostí 48 m zřejmě největším obloukem svého typu v Evropě.
Vzhledově sjednocené mosty vznikly v letech 1924–1928 podle návrhů architekta Pavla Janáka a konstruktéra a autora několika pražských mostů Františka Mencla. Architektonicky se Libeňský most, byť není kulturní památkou, řadí mezi díla robustního puristického stylu, v němž doznívají kubistické prvky.
Osm výrazných konzolově vyložených schodišť spolu s mohutným zábradlím a osvětlovacími stožáry z betonu tvoří ze všech jeho objektů ucelené, sebevědomé dílo avantgardní architektury a patří mezi ozdoby Prahy.