Divize 5 a Metrostav TBR
Elegantní konstrukce zavěšená nad silnici a železnicí
Řidiči, kteří přijíždějí do Plzně z dálnice D5, mohou od loňského podzimu obdivovat elegantní stavbu. Ocelová lávka zavěšená nad čtyřproudovou komunikací a souběžnou železniční tratí zde nově propojila městské části Bručná a Koterov. Stavba, která zajišťuje obyvatelům západočeské metropole bezpečný přechod pro pěší a cyklisty, byla vybudována v rámci rozsáhlého projektu modernizace plzeňského železničního uzlu.
Blanka Růžičková, foto Miroslav Chaloupka
N
ově vybudovaný nadzemní přechod slouží veřejnosti od října minulého roku. Tým divize 5 spolu s kolegy z Metrostavu TBR zahájil práce na staveništi vloni na jaře. Během výstavby se musel vypořádat s nároky zavěšené konstrukce lávky i její složité geometrie. Harmonogram byl vázán na pevně stanovené termíny přerušení provozu pod stavbou. „Původně předpokládaný termín otevření lávky (8/2021) se ukázal jako příliš krátký, a to zejména ve vazbě na reálné dodací lhůty konstrukční oceli. Během srpna tak byla osazena jen ta část, která vyžadovala výluky na železniční trati a uzavírku silnice,“ říká vedoucí projektu Milan Špička.
Samotná lávka má dvě části. Čtyřproudovou silnici I/21 a železniční trať na trase České Budějovice – Plzeň překlenuje zavěšená nosná konstrukce, která se skládá ze dvou polí o rozpětí 39,50 a 38,15 metru. Připojená šroubovicová nosná konstrukce o 8 polích (dvě osmimetrová a šest desetimetrových) pak umožňuje bezbariérový přístup. Součástí lávky je i boční přístupové schodiště, rozvětvené do tvaru písmene Y. Hlubinné založení díla provedla společnost Zakládání staveb ze skupiny Metrostav, dodavatelem ocelových konstrukcí byla společnost Excon.
Modernizace plzeňské železnice
Stavba překlenovací lávky je součástí 5. etapy modernizace železničního uzlu Plzeň. Rozsáhlá rekonstrukce rozdělená na pět samostatných staveb (etap) probíhá v centru a okolí západočeské metropole od roku 2011. Metrostav zde pracoval už v rámci 2. stavby, kdy se podílel na zakázce s názvem Přestavba osobního nádraží včetně mostů Mikulášská. Ve sdružení se společností OHL ji dokončil v roce 2019. Účastníkem 3. stavby byl jako subdodavatel mostních objektů.
Nynější zakázka, přestavba železniční trati v úseku Lobzy–Koterov, na které Metrostav spolupracuje se společností Chládek & Tintěra, byla zahájena v listopadu 2020. Divize 5 zde má v téměř čtyřkilometrovém úseku na starosti výměnu zabezpečovacího a sdělovacího zařízení, kompletní výměnu trakčního vedení a dále lávky, mosty, propustky, zárubně zdi, potrubní vedení, pozemní stavby nebo kabelovod. Podstatnou součástí zakázky je vybudování zárodku tunelu pro křížení železniční trati a budoucí silnice I/20.
Stavbu během dubna čeká významný milník – zprovoznění koleje číslo 2. Tato pátá etapa a tím celá modernizace probíhající v rámci projektu Uzel Plzeň má být podle harmonogramu ukončena do ledna 2024.