Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Divize 9

Zelené Město Heights s dalekými výhledy

Posledního ledna zahájil tým Ing. Martina Jiroty z divize 9 čtvrtou etapu výstavby obytného souboru Zelené Město nazvanou Heights (vizualizace), což v překladu znamená výšky. Při stavbě 233 nových bytů ve dvou desetipodlažních budovách s krásným výhledem pracuje již počtvrté pro developerskou společnost Daramis.

Lenka Svobodová, vizualizace Daramis, foto archiv Metrostavu

Z

a skoro dvacetiletou kariéru ve stavebnictví jsem zažil konjunktury i pády trhu, ale to, co se v posledních dvou letech a zejména od konce února děje, mě moc klidným nenechává. Tím, že dlouhodobě spolupracujeme s řadou ukrajinských kolegů, kteří se postupem času stali i našimi přáteli, cítíme stejně jako oni bezmoc a bez­naděj. Můžeme pouze doufat a přát si, aby se vše brzy vrátilo do starých kolejí, říká inženýr Jirota.

Při vlastní stavbě na jeho tým novinky nečekají. V minulé etapě zakázky nazvané Zelené Město Premium, dokončil ve třech budovách na rozhraní pražských Hrdlořez a Jarova 63 vysokostandardních bytů (foto). Stavba, kterou nedávno zahájil, na předchozí etapu navazuje – lokalitou i architektonicky. Liší se jen detaily fasád a vybavením bytů. Všech 233 bytových jednotek s dispozicí 1 + kk až 4 + kk třeba navíc doplní centrální rekuperace.

Novostavbu museli projektanti koordinovat s plánovanou výstavbou raženého tunelu Městského okruhu, jehož úsek Balabenka – Štěrboholská radiála se dotýká východního okraje staveniště. Společná podzemní podnož obou budov proto bude založena na 400 mm silné hřibové železobetonové desce podporované vrtanými velkoprůměrovými pilotami, jež budou vetknuté do skalního podloží v hloubce nejméně 5 m pod úrovní dna plánovaného tunelu, aby při jeho ražbě nedošlo k nerovnoměrnému sedání objektu.

Ve třech společných suterénech budov A a B, provedených formou bílé vany, bude 273 parkovacích míst, sklepy a technické zázemí. V přízemí a dalších devíti patrech vznikne 233 bytů s rozlohou od 34 do 100 m2. Každý z nich doplní předzahrádka, balkon nebo lodžie. Součástí domu B budou i dvě komerční prostory v předsunutém parteru. Díky značnému převýšení řešeného pozemku jsou navržené na úrovni prvního suterénu a vstupuje se do nich přímo z ulice.

BOJ S NEDOSTATKEM MATERIÁLŮ a růstem cen

Pokud se týmu Ing. Jiroty podaří vyrovnat s turbulentním trhem v oblasti zdrojů – což se týká nejen nedostatku materiálů a z toho vyplývajících dlouhých dodacích lhůt, ale i růstu jejich cen a cen energií nebo odlivu zahraničních pracovníků – dokončí divize 9 stavbu Zeleného Města Heights již v dubnu roku 2024. Pomohou jí k tomu vlastními silami nejen další pracovníci divize, ale také  zaměstnanci firem Pragis a Subterra. Velkým přínosem pro práci stavbařů je vzájemná důvěra mezi týmem Ing. Jiroty a zástupci zkušeného investora, která se projevuje i při tvorbě realizační dokumentace.

Divize 5 a Metrostav TBR

Elegantní konstrukce zavěšená nad silnici a železnicí

Řidiči, kteří přijíždějí do Plzně z dálnice D5, mohou od loňského podzimu obdivovat elegantní stavbu. Ocelová lávka zavěšená nad čtyřproudovou komunikací a souběžnou železniční tratí zde nově propojila městské části Bručná a Koterov. Stavba, která zajišťuje obyvatelům západočeské metropole bezpečný přechod pro pěší a cyklisty, byla vybudována v rámci rozsáhlého projektu modernizace plzeňského železničního uzlu.

Blanka Růžičková, foto Miroslav Chaloupka

N

ově vybudovaný nadzemní přechod slouží veřejnosti od října minulého roku. Tým divize 5 spolu s kolegy z Metrostavu TBR zahájil práce na staveništi vloni na jaře. Během výstavby se musel vypořádat s nároky zavěšené konstrukce lávky i její složité geometrie. Harmonogram byl vázán na pevně stanovené termíny přerušení provozu pod stavbou. „Původně předpokládaný termín otevření lávky (8/2021) se ukázal jako příliš krátký, a to zejména ve vazbě na reálné dodací lhůty konstrukční oceli. Během srpna tak byla osazena jen ta část, která vyžadovala výluky na železniční trati a uzavírku silnice,“ říká vedoucí projektu Milan Špička.

Samotná lávka má dvě části. Čtyřproudovou silnici I/21 a železniční trať na trase České Budějovice – Plzeň překlenuje zavěšená nosná konstrukce, která se skládá ze dvou polí o rozpětí 39,50 a 38,15 metru. Připojená šroubovicová nosná konstrukce o 8 polích (dvě osmimetrová a šest desetimetrových) pak umožňuje bezbariérový přístup. Součástí lávky je i boční přístupové schodiště, rozvětvené do tvaru písmene Y. Hlubinné založení díla provedla společnost Zakládání staveb ze skupiny Metrostav, dodavatelem ocelových konstrukcí byla společnost Excon.

Modernizace plzeňské železnice

Stavba překlenovací lávky je součástí 5. etapy modernizace železničního uzlu Plzeň. Rozsáhlá rekonstrukce rozdělená na pět samostatných staveb (etap) probíhá v centru a okolí západočeské metropole od roku 2011. Metrostav zde pracoval už v rámci 2. stavby, kdy se podílel na zakázce s názvem Přestavba osobního nádraží včetně mostů Mikulášská. Ve sdružení se společností OHL ji dokončil v roce 2019. Účastníkem 3. stavby byl jako subdodavatel mostních objektů.

Nynější zakázka, přestavba železniční trati v úseku Lobzy–Koterov, na které Metrostav spolupracuje se společností Chládek & Tintěra, byla zahájena v listopadu 2020. Divize 5 zde má v téměř čtyřkilometrovém úseku na starosti výměnu zabezpečovacího a sdělovacího zařízení, kompletní výměnu trakčního vedení a dále lávky, mosty, propustky, zárubně zdi, potrubní vedení, pozemní stavby nebo kabelovod. Podstatnou součástí zakázky je vybudování zárodku tunelu pro křížení železniční trati a budoucí silnice I/20. 

Stavbu během dubna čeká významný milník – zprovoznění koleje číslo 2. Tato pátá etapa a tím celá modernizace probíhající v rámci projektu Uzel Plzeň má být podle harmonogramu ukončena do ledna 2024.

Skupina Metrostav

Unikátní most přes fjord opět boduje

Projekt výstavby silnice Fv. 714 Stokkhaugen – Sundan: Åstfjordkryssinga v Norsku se probojoval do finále norské soutěže Stavba roku! Vítěz bude znám v červnu.

Rozsáhlé dílo, na kterém pracovali kolegové z divize 5, zahrnovalo vybudování mostu přes Åstfjorden v Norsku (foto) a ražbu tunelů Mjønes a Slørdal. 

Největší výzvu představovalo založení pilířů 735 m dlouhého osmipolového mostu v železobetonových studních vyrobených na potopitelném pontonu a následně zaplavených uprostřed fjordu.

RED, foto archiv Metrostavu


 

Setkání seniorů

V prostorách Centra vzdělávání na Palmovce se 21. března krátce před polednem sešli členové Senior klubu Metrostavu (SKM), aby se  účastnili řádné schůze.

Akci zahájil předseda SKM Jan Brodský, hovořili také Ing. Jiří Karnet z útvaru hlavního účetního a personální ředitel Metrostavu Ing. Ladislav Profota. Členové klubu seniorů se seznámili s programem na následující období, ale hlavně se pozdravili a strávili příjemné odpoledne.

RED, foto archiv Metrostavu


 


Aktuálně z podzemní lanovky

Zajímavý projekt v Istanbulu se blíží do finále. První vůz lanovky Aşiyan – Hisarüstü byl spuštěn rozpracovaným 17 m hlubokým vestibulem horní stanice dne 19. března 2022 v časných ranních hodinách.

Montáž provedla naše firma Metrostav Ankara Inşaat, která působí na projektu jako EPC kontraktor ve spolupráci s výrobcem strojní části lanovky a naším dodavatelem – švýcarskou firmou Garaventa.

Vůz byl v šikmé poloze spuštěn dvěma jeřáby z důvodu limitované velikosti montážní cesty. Spuštění lanovky se několikrát odložilo, naposledy to bylo 12. března, kdy měl být přítomen i předseda opoziční Republikánské lidovecké strany Turecka pan Kemal Kılıçdaroğlu.

Po tomto důležitém milníku naší stavby v Turecku budou následovat dokončovací práce, montáž elektrozařízení i dalšího strojního zařízení a systému kontroly a žízní systému podzemní lanovky. Termín dokončení celého projektu bude záviset na v současnosti ne zcela příznivé ekonomické situaci Turecka.

Ing. Marek Gasparovič, hlavní stavbyvedoucí tureckých projektů



 

Ceny ve stavebnictví se utrhly ze řetězu

Souběh hned několika faktorů od situace ovlivněné covidem-19 přes inflaci a nyní ruskou agresi na Ukrajině až po lokální silnou poptávku, stojí za bezprecedentním růstem cen stavebních materiálů. U jakých komodit společnost Metrostav stavebniny, která v rámci našeho koncernu zajišťuje efektivní nákup materiálů, zaznamenává nevětší komplikace?

V současné době je kritický nedostatek hutních materiálů (především válcované oceli a betonářské výztuže). Dodavatelé zastavili příjem objednávek a cena zboží skladem vyskočila dramaticky vzhůru (z 25 na 40–45 Kč/kg, někdy i více). Další vývoj nedokáže nyní nikdo předvídat.

Minerální izolace jsou prodávány dle alokací (každý zákazník obdrží shodné množství jako v roce 2020 a 2021) a naše alokace výrobců značek Isover, Knauf Insulation i Rockwool jsou do konce června vyprodané. Příjem objednávek kvůli nedostatku zboží zastavili i další dodavatelé, například Wienerberger s.r.o. (pálené zdicí materiály) nebo Icopal Vedag s.r.o. (hydroizolace), na pórobetonové tvárnice se čeká téměř tři až čtyři měsíce, sádrokartonové desky čtyři týdny. Aktuálně je velký nedostatek stavebních překližek, které se vyrábějí na Ukrajině a v Rusku.

Od dubna většina dodavatelů avizuje zdražení svých výrobků v průměru o 10 až 30 %. Významný nárůst představují také náklady na dopravu a nedostatek přepravních kapacit a nepředvídatelné ceny plynu pro výrobní závody.

Prakticky všichni výrobci a dodavatelé si také aktualizovali své obchodní podmínky tak, aby minimalizovali svoji odpovědnost při dodávkách zboží (termíny, cena, odstoupení od smlouvy…). Jedinou možnou prevencí u nedostatkového sortimentu je alokace zboží u výrobce s velkým předstihem a následně zboží včas objednat na základě nabídky obdržené u ověřeného partnera. Aktuální informace o dodacích lhůtách nejčastějších dodavatelů stavebních materiálů najdete na webu Mstavebnin www.metrostavstavebniny.cz, v sekci Dokumenty ke stažení – Dodací lhůty výrobců.

Ing. Petr Nicek, jednatel Metrostav stavebniny



 

exkurze u přestavby pivovaru

Žákům SPŠS v Českých Budějovicích oboru stavební obnova jsme připravili v rámci jejich projektového dne exkurzi do pivovaru Eggenberg v Českém Krumlově. Kolegové z divize 6 a 1 zde pracují na revitalizaci čtyř památkových objektů.

Studentům jsme při té příležitosti představili Metrostav a jeho projekty a poté jsme je provedli po stavbě. Pivo neochutnali, ale zato jsme jim ukázali, jak probíhá rekonstrukce velmi zajímavých historických budov v areálu pivovaru. Kolega Ing. Oto Šrámek, stavbyvedoucí z divize 1, jim představil nejen specifika stavební rekonstrukce, ale velmi poutavě jim vysvětlil i historii a proces výroby piva.

Mgr. Markéta Purnochová 

 

Metrostav 5/2022, Most
Metrostav 5/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 5/2022, Metrostav DS
Metrostav 5/2022, Ptáme se
Metrostav 5/2022, Centrum vzdělávání
Metrostav 5/2022, Fotosloupek
Metrostav 5/2022, Číslo
Metrostav 5/2022, Divize 6
Metrostav 5/2022, Divize 9
Metrostav 5/2022, Divize 5 a Metrostav TBR
Metrostav 5/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 5/2022, Fotoreportáž
Metrostav 5/2022, Most

Most

Metrostav 5/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 5/2022, Metrostav DS

Metrostav DS

Metrostav 5/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 5/2022, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 5/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 5/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 5/2022, Divize 6

Divize 6

Metrostav 5/2022, Divize 9

Divize 9

Metrostav 5/2022, Divize 5 a Metrostav TBR

Divize 5 a Metrostav TBR

Metrostav 5/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 5/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

10

Sending statistics …

Rendering Skupina Metrostav (222322): (3/3) (1 ms)

Rendering Divize 5 a Metrostav TBR (222321): (1/3) (5 ms)

Rendering Divize 9 (222320): (2/3) (10 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i5462/item260097-small.jpg

 i5462/item260096.svg

 i5462/item260098-small.jpg

 i5462/item260101-small.jpg

 i5462/item260020.svg

 i5462/item260100.svg[p3]

 i5462/item260103-small.jpg[p2]

 i5462/item260104-small.jpg[p2]

 i5462/item260102-small.jpg[p2]

 i5462/vth273438-1.jpg (2x)

 i5462/vth273432-1.jpg (2x)

 i5462/vth273446-1.jpg (2x)

 i5462/vth273450-1.jpg (2x)

 i5462/vth273736-1.jpg (2x)

 i5462/vth273491-1.jpg (2x)

 i5462/vth273493-1.jpg (2x)

 i5462/item260101-medium.jpg[p3]

 i5462/vth273610-1.jpg[p1]

 i5462/vth273509-1.jpg[p1]

 i5462/vth273540-1.jpg[p1]

 i5462/vth273735-1.jpg[p1]

 i5462/vth273537-1.jpg[p1]