Ptáme se...
Ing. Martin Kulhavý, Ph.D., MBA
Ředitel rekonstrukce soumostí Libeňského mostu v Metrostavu TBR
Po studiu Fakulty stavební ČVUT a doktorském studiu v oboru konstrukce a dopravní stavby se od roku 2002 v Metrostavu zabýval nastavením systému kvality dopravních staveb v divizi 4. Stal se také jejím technickým náměstkem, působil na zahraničních projektech a byl mimo jiné ve vedení místní dceřiné společnosti Metrostav Polska. Od roku 2019 pracoval v útvaru obchodního ředitele Metrostavu, nyní působí v dceřiné společnosti Metrostav TBR. Ve Skupině pracuje téměř 20 let.
Kdy se váš život spojil s Metrostavem?
Po dokončení doktorského studia, kdy jsem se rozhodl pokračovat u realizační firmy. Vzhledem k zaměření na vysoké škole jsem chtěl zůstat v oboru dopravního stavitelství. A v roce 2002 se naskytla možnost pracovat v tehdy nově vzniklé divizi 4 pod vedením ředitele Ing. Josefa Neuwirtha.
Na co jste se od začátku specializoval?
Vzhledem k zaměření studia mě nejvíce uchvacovaly stavby mostních konstrukcí, se kterými začínal v tu dobu ve větším měřítku i Metrostav. Postupně, jak společnost rozšiřovala svoje působení i v dalších technologiích dopravního stavitelství, bylo nutné jít souběžně s tímto vývojem.
V minulosti jste stál u silničních projektů v Polsku. Můžete vzpomenout nějakou pro vás zásadní stavbu?
Mezi nejvýznamnější a největší stavby patří průtah S8 Varšavou na severním okraji centra města. Šlo o zkapacitnění 4,62 km dlouhého hlavního tahu směrově rozdělené komunikace se třemi až pěti jízdními pruhy v každém dopravním směru. V rámci realizace byly použity mnohačetné technologie dopravního stavitelství, například z 59 inženýrských objektů bylo 28 mostů sanováno obdobnými technologiemi, jak je uvažováno při sanacích oblouků historických kleneb Libeňského soumostí. Nejdůležitějším objektem byl 645 m dlouhý ocelový most přes Vislu a ochranné pásmo Natura 2000.
Stal jste se ředitelem výstavby Libeňského mostu, ale přípravě projektu se věnujete déle. Čím si vás tento most získal?
Složitostí zadání rekonstrukce. Nejedná se totiž pouze o dopravní stavbu v podobě rekonstrukce mostů a komunikací, ale tato stavba je také svázána s mnohačetnými přeložkami inženýrských sítí a vybudováním vodohospodářských děl v podobě dvou nádrží, které plní funkci retence včetně jejich propojení. V rámci dlouholeté historie přípravy rekonstrukce Libeňského soumostí, která sahá k přelomu století, jde ve výsledku o první zadání v režimu Design & Build pro investora TSK Praha.
Co vás přivedlo do společnosti Metrostav TBR?
Metrostav TBR chápu jako progresivní firmu, která staví na dlouhodobých zkušenostech z realizací nejen dopravních projektů silnic a mostů, ale i tunelů. V současnosti společnost realizuje kromě rekonstrukce Libeňského soumostí například rekonstrukci železničního mostu přes orlickou přehradu u Červené nad Vltavou.
Za rozhovor děkuje David Kalců