-
Metrostav
5/2022
Záchrana Libeňského mostu blíž realitě: Metrostav TBR dostal za úkol navrhnout projekt a podle něj provést opravu. Nová elegantní ocelová lávka pro pěší v Plzni již slouží. Fotoreportáž: zabezpečení přehrady Hněvkovice před velkou vodou.
Most
5
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
28. března 2022
ročník 34
Záchrana Libeňského mostu začne projektem
Patří mezi důležité dopravní stavby v Praze a je svým způsobem unikátní. Most, přesněji soumostí s celkem šesti celky od křižovatky s Dělnickou a Jankovcovou ulicí až po Palmovku, dosud NEPROŠEL zásadnější opravou a je ve velmi špatném technickém stavu. Metrostav TBR dostal za úkol navrhnout projekt a podle něj provést opravu.
Lenka Svobodová, foto Petr Adámek a Profimedia.cz, vizualizace MHMP
áročné akce se zhostí tým vedený ředitelem výstavby Ing. Martinem Kulhavým, Ph.D. A půjde o rozsáhlejší práce: součástí stavby mezi Holešovicemi a Libní (foto) jsou přeložky všech inženýrských sítí, úpravy přilehlých komunikací a návazných protipovodňových opatřeních. Součástí projektu je dostavba retenční nádrže včetně napojení na již vybudovanou část kanálu. Investorem je Praha prostřednictvím Technické správy komunikací hl. m. Prahy, a.s.
„Investor vypsal zakázku podle smluvních podmínek žluté knihy FIDIC, což znamená metodou Design & Build. Vzhledem k tomu předpokládáme, že se první dva roky budeme věnovat zejména potřebným průzkumům a projektovým pracím. V prvním roce nás čeká zajistit potřebná povolení pro stavbu. Získat je považuji pro začátek za to nejsložitější. Vzhledem k logistice a postupu prací v daném prostoru bude posléze ještě obtížné koordinovat stavbu s okolními developerskými a dalšími stavebními záměry v území. Je to třeba plánované zastavění Rohanského ostrova,“ popisuje Ing. Kulhavý.
s mostem přes řeku se kompletně promění komunikace od Holešovic po palmovku
PROVOZ JISTÍ PODPĚRY
Jak už bylo zmíněno, soumostí je ve špatném technickém stavu. V jednom okamžiku byla na mostě omezena doprava a tramvaje mohly projíždět jen velmi pomalu. Hlavním problémem je stav rámových železobetonových mostů. Ty tvoří předpolí hlavního mostu přes Vltavu a dnes jsou podepřeny těžkými stojkami. Kromě oprav obou mostů – při citlivé rekonstrukci historických Janákových obloukových konstrukcí – vznikne na libeňském břehu, kde je dnes komunikace vedena na náspu, inundační most pro průtok Vltavy v případě povodní.
„Při citlivé rekonstrukci Libeňského mostu se budeme muset vypořádat se staticky náročnými kombinacemi nosných prvků nových rámových konstrukcí s původními oblouky, které budeme sanovat. Vzhledem k tomu, že při stavbě určitě využijeme i spolupráci s dalšími členy Skupiny Metrostav, zejména s divizí 1 Metrostavu, očekávám, že stavbu provedeme tak, abychom v nejkratším čase a v co nejmenší míře omezili dopravu mezi Holešovicemi a Libní,“ uzavírá Ing. Kulhavý.
Sebevědomé technické dílo
Soumostí je dlouhé téměř 800 m a spojuje Holešovice s Libní. Délka konstrukcí jeho 6 mostů přesahuje 470 m a za jejich nejhodnotnější úseky jsou považovány části s trojkloubovými klenbovými oblouky z prostého betonu. Osamocená klenba inundačního mostu na libeňské straně je se světlostí 48 m zřejmě největším obloukem svého typu v Evropě.
Vzhledově sjednocené mosty vznikly v letech 1924–1928 podle návrhů architekta Pavla Janáka a konstruktéra a autora několika pražských mostů Františka Mencla. Architektonicky se Libeňský most, byť není kulturní památkou, řadí mezi díla robustního puristického stylu, v němž doznívají kubistické prvky.
Osm výrazných konzolově vyložených schodišť spolu s mohutným zábradlím a osvětlovacími stožáry z betonu tvoří ze všech jeho objektů ucelené, sebevědomé dílo avantgardní architektury a patří mezi ozdoby Prahy.
Krátce Aktuálně
Krátce Aktuálně
Milník na stavbě v Turecku
Naše dceřiná společnost Metrostav Ankara Inşaat dosáhla důležitého montážního milníku na projektu v Istanbulu. V rámci výstavby podzemní lanovky Rumeli Hisarüstü – Aşiyan, která se bude podobat té na Petřín, byl 19. března instalován první vůz (foto). Více na str. 4.
Zimní kvadriatlon v Bedřichově
První letošní akce spolku Cesta za snem, který společnost Metrostav dlouhodobě podporuje, se uskutečnila v sobotu 5. března v Jizerských horách. Po roční pauze měli sportovci i handicapovaní závodníci možnost opět se utkat v zimním kvadriatlonu. Sportovní zábava bez bariér, ve které vyhrávají všichni bez rozdílu, nadchla jak fanoušky, tak závodníky.
Ministr na estakádě v Brně
Šéf resortu dopravy a zástupci města Brna navštívili stavbu I/42 Brno, VMO Tomkovo náměstí a VMO Rokytova, kde si prohlédli budovanou část městského okruhu. Půl kilometru dlouhou estakádu budou tvořit dvě nosné konstrukce mostu o 37 polích mostovky a 38 pilířů. Hotová je betonáž tří polí.
Nové stroje divize 11
Půjčovna důlní techniky divize 11 má nové pomocníky: může nově nabídnout kompaktní kolové rypadlo Volvo EWR170E a dva stroje Volvo L120H, které patří mezi střední kolové nakladače. S úspěchem se používají také při práci v podzemí.
Metrostav DS
Metrostav DS
Metrostav DS staví na Slovensku dálniční přivaděč
Kolegové z naší dceřiné společnosti Metrostav DS se již na přelomu roku pustili u Kysuckého Nového Mesta do výstavby důležité komunikace – dálničního přivaděče (vizualizace), který zásadním způsobem sníží negativní vlivy dopravy a výrazně zlepší životní podmínky obyvatel více okolních obcí.
Text a vizualizace Metrostav DS
de o stavbu Dálnice D3 Žilina (Brodno) – Kysucké Nové Mesto, přivaděč, která řeší propojení silnice I/11, budoucí dálnice D3, silnice třetí třídy a místní komunikace u podniku Schaeffler Slovensko. Úsek o délce 1,36 km bude mít celkem čtyři mosty, dva stavební objekty protihlukových stěn a vyžádá si překládku šesti místních, polních a lesních cest.
Přivaděč má odlehčit nynějšímu příjezdu do Kysuckého Nového Mesta ze silnice I/11, který je v současnosti jen jeden v obci Radoľa po silnici III/2052.
Dosavadní křižovatka silnic I/11 a III/2052 je kapacitně nevyhovující, což způsobuje rozsáhlé dopravní problémy jak na silnici I/11 tak i v Kysuckém Novém Mestě. Mimochodem více než 30 000 vozidel využívá každý den silnici I/11 do České republiky a Polska, pro kterou je křižovatka v Radoli již mnoho let kritickým bodem.
nová komunikace u průmyslové zóny odkloní dopravu z kysuckého nového mesta
součástí most přes řeku
Metrostav DS je generální dodavatel stavby a řídí její celkovou realizaci. Provádí výstavbu mostních objektů, zemních prací, překládky VN vedení a speciální základové práce.
„Technicky nejzajímavější částí stavby bude realizace stavebního objektu SO 231-00. Jedná se o dvoutrámovou třípolovou spojitou mostní konstrukci typu extradossed, která překonává tok řeky Kysuca spolu s mezinárodní cestou I/11 do Polska. Délka mostu je 173,5 m, přičemž rozpětí hlavního pole nad řekou je 74 m a výška pylonu 10 m. Výstavba tohoto objektu bude komplikovaná nejen kvůli měnícímu se příčnému řezu a stísněným plochám určeným k realizaci, ale také kvůli malé podjezdné výšce mostu nad frekventovanou komunikací I/11, která navíc musí zůstat po celou dobu v provozu bez vážnějších omezení,“ popisuje ředitel společnosti Metrostav DS Ing. Pavol Hrúzik klíčový objekt na této náročné stavbě.
Investorem nového silničního úseku je Národní dálniční společnost, a.s., Bratislava a projekt je realizován smluvním vztahem Červená kniha FIDIC. Předpokládá se, že hotovo by zde mělo být v prosinci 2023. Poté dálniční přivaděč pomůže obyvatelům Kysuc dostat se do Žiliny a nedalekého průmyslového parku rychleji za prací.
Ptáme se
Ptáme se...
Ing. Martin Kulhavý, Ph.D., MBA
Ředitel rekonstrukce soumostí Libeňského mostu v Metrostavu TBR
Po studiu Fakulty stavební ČVUT a doktorském studiu v oboru konstrukce a dopravní stavby se od roku 2002 v Metrostavu zabýval nastavením systému kvality dopravních staveb v divizi 4. Stal se také jejím technickým náměstkem, působil na zahraničních projektech a byl mimo jiné ve vedení místní dceřiné společnosti Metrostav Polska. Od roku 2019 pracoval v útvaru obchodního ředitele Metrostavu, nyní působí v dceřiné společnosti Metrostav TBR. Ve Skupině pracuje téměř 20 let.
Kdy se váš život spojil s Metrostavem?
Po dokončení doktorského studia, kdy jsem se rozhodl pokračovat u realizační firmy. Vzhledem k zaměření na vysoké škole jsem chtěl zůstat v oboru dopravního stavitelství. A v roce 2002 se naskytla možnost pracovat v tehdy nově vzniklé divizi 4 pod vedením ředitele Ing. Josefa Neuwirtha.
Na co jste se od začátku specializoval?
Vzhledem k zaměření studia mě nejvíce uchvacovaly stavby mostních konstrukcí, se kterými začínal v tu dobu ve větším měřítku i Metrostav. Postupně, jak společnost rozšiřovala svoje působení i v dalších technologiích dopravního stavitelství, bylo nutné jít souběžně s tímto vývojem.
V minulosti jste stál u silničních projektů v Polsku. Můžete vzpomenout nějakou pro vás zásadní stavbu?
Mezi nejvýznamnější a největší stavby patří průtah S8 Varšavou na severním okraji centra města. Šlo o zkapacitnění 4,62 km dlouhého hlavního tahu směrově rozdělené komunikace se třemi až pěti jízdními pruhy v každém dopravním směru. V rámci realizace byly použity mnohačetné technologie dopravního stavitelství, například z 59 inženýrských objektů bylo 28 mostů sanováno obdobnými technologiemi, jak je uvažováno při sanacích oblouků historických kleneb Libeňského soumostí. Nejdůležitějším objektem byl 645 m dlouhý ocelový most přes Vislu a ochranné pásmo Natura 2000.
Stal jste se ředitelem výstavby Libeňského mostu, ale přípravě projektu se věnujete déle. Čím si vás tento most získal?
Složitostí zadání rekonstrukce. Nejedná se totiž pouze o dopravní stavbu v podobě rekonstrukce mostů a komunikací, ale tato stavba je také svázána s mnohačetnými přeložkami inženýrských sítí a vybudováním vodohospodářských děl v podobě dvou nádrží, které plní funkci retence včetně jejich propojení. V rámci dlouholeté historie přípravy rekonstrukce Libeňského soumostí, která sahá k přelomu století, jde ve výsledku o první zadání v režimu Design & Build pro investora TSK Praha.
Co vás přivedlo do společnosti Metrostav TBR?
Metrostav TBR chápu jako progresivní firmu, která staví na dlouhodobých zkušenostech z realizací nejen dopravních projektů silnic a mostů, ale i tunelů. V současnosti společnost realizuje kromě rekonstrukce Libeňského soumostí například rekonstrukci železničního mostu přes orlickou přehradu u Červené nad Vltavou.
Za rozhovor děkuje David Kalců
Centrum vzdělávání
Centrum vzdělávání
Odbornost zaměstnanců jako základ úspěchů
Rozvoji znalostí a schopností zaměstnanců se věnuje v rámci společností Skupiny Metrostav velká pozornost. Průkazné doložení kvalifikace zaměstnanců je jedním z významných předpokladů pro získání a následnou kvalitní realizaci našich zakázek.
Mgr. Zdeněk Kostříž
růběh jednotlivých školení vychází ze stanovených podmínek a v rámci Centra vzdělávání Skupiny Metrostav je připravováno interně více než 40 profesních či odborně zaměřených kurzů. Další profesní kvalifikace získávají zaměstnanci i účastí na externích akcích.
Základním prvkem firemního vzdělávání zůstává samozřejmě osobní setkávání a sdílení zkušeností mezi kolegy. Do všech procesů přípravy a realizace vzdělávacích aktivit ale vstupují moderní technologie. Ve spolupráci s našimi interními lektory jsou tak připravovány odborné kurzy i v online formě a některá školení byla převedena do podoby elektronických kurzů, které využívají aplikaci Edunio.
Ve Skupině máme interní lektory, na které se můžeme zcela spolehnout. V rámci systému celoživotního vzdělávání autorizovaných osob jsou realizována také setkání s odborným technickým zaměřením.
Nedílnou součástí jsou interní akce zaměřené na dodržování pravidel Compliance management systém, GDPR, kvalitu zakázek nebo v neposlední řadě oblast bezpečnosti práce a požární ochrany.
I nadále bude v nabídce Centra také pestrá paleta akcí zaměřených na osobnostní rozvoj jak pro vybrané skupiny personálu, tak jednotlivce či naše pracovní týmy. V Centru jsme připraveni zajistit aktuální požadavky na proškolení našich kolegů ze všech společností Skupiny Metrostav. Stačí našemu týmu sdělit vaše požadavky či podněty.
Fotosloupek
fotosloupek
Krev z Metrostavu opět pomůže zachránit životy
Centrum vzdělávání na pražské Palmovce se v pátek 18. března dopoledne proměnilo v transfuzní stanici.
Zdravotníci z Ústřední vojenské nemocnice (ÚVN) v Praze – Střešovicích při tomto, již 33. opakování firemní akce Daruj krev s Metrostavem, zaměstnancům Skupiny Metrostav odebrali přes 21 litrů krve. Mezi dárci byl i dlouholetý kolega Jan Kohout z divize 6, který krev daroval již 103krát! V Metrostavu pracuje přes 40 let a přišel s 22letým synem Petrem, který také působí v naší společnosti v divizi 3. Pro něj to byla premiéra – svou krev pro dobrou věc poskytl poprvé. Děkujeme všem, kteří účastí podpořili letošní jarní běh této prospěšné akce.
Číslo
číslo
Tolik stanic má trasa A pražského metra po jeho prodloužení. Úsek V.A z Dejvické do Motola byl zprovozněn 6. dubna 2015, tedy před 7 lety.
Divize 6
Divize 6
Poničený jez Hubálov už je minulostí
Vodní díla patří k divizi 6 stejně jako k Metrostavu metro. Do předlouhého seznamu dokončených děl na „vodě“ se zapíše zase další položka. Ing. Tomáš Beržinský se svým týmem dokončil obnovu jezového tělesa na vodním díle Hubálov (foto) nedaleko Mnichova Hradiště na Mladoboleslavsku. Účelem stavby bylo především vzdutí hladiny pro energetické využití průtoků v malé vodní elektrárně, která se nachází na pravém břehu řeky Jizery nedaleko jezu.
Martina Vampulová, foto Petr Adámek
polovině července roku 2018 velká voda podemlela pilíře u malé vodní elektrárny a následně se prolomily i betonové konstrukce, byla narušena stabilita pravé části jezu a porušeny části konstrukce, které jsou nezbytné pro správnou funkci vodního díla. Proto byla nevyhnutelná rekonstrukce, která začala v srpnu roku 2020. „Zahájili jsme bouracími a zemními pracemi na pilířích a štěrkové propusti a také obnovou železobetonové komunikační lávky,“ vzpomíná vedoucí projektu Ing. Beržinský. Následovalo zakládání, aby na původním místě mohli stavbaři vybudovat nové železobetonové těleso jezu a také novou štěrkovou propust. Poté mohla začít rekonstrukce pravé části jezu, obnovena byla také štěrková propust včetně hradicího zařízení i část vtokového objektu vodní elektrárny. V podjezí pak stavbaři postavili novou nábřežní zeď.
práce s nesoudržným podložím
Při obnově jezu stavbaři využili metodu speciálního zakládání pomocí beranění štětovnicové stěny do předvrtů. „Skalní podloží, které tvoří narušený pískovec, bylo velmi nesoudržné. Proto jsme také nemohli zaberanit štětovou stěnu v potřebné délce pro její spolehlivé vetknutí,“ vysvětluje důvody použití speciálního zakládání vedoucí projektu. Před beraněním štětové stěny museli stavbaři v ose budoucích stěn v nadjezí a podjezí předvrtat rýhu, kterou tvořily kruhové předvrty o průměru 880 mm, v rozteči 1,5 metru. Pro zajištění těsnosti byly následně jednotlivé předvrty vyplněny těsnicí suspenzí, do které se po její aktivaci beranily štětovnice. Potřebnou pevnost pak suspenze získala až po 28 dnech. „Novou štětovou stěnu v nadjezí a podjezí jsme poté museli při horním okraji zpevnit rozpěrným svařovaným rámem, a to kvůli možným zvýšeným průtokům a sevření štětové stěny při průběžném odtěžování zeminy na požadovanou kótu základové desky nově navrhované časti jezu,“ popisuje Ing. Beržinský, jenž se už soustředí na jiné vodní dílo: na Orlíku buduje bezpečnostní přeliv, jehož stavba potrvá ještě dalších pět let. V další zajímavé rekonstrukci „na vodě“ pak od loňského jara pokračují kolegové z divize 6 pod vedením Ing. Daniela Bodi. V centru Prahy rekonstruují Staroměstský jez ze 13. století.
spádu jezu využívá malá vodní elektrárna. vyrobená energie pokryje roční spotřebu zhruba 400 domácností
Z historie pojizerské elektrárny
Malá vodní elektrárna Hubálov stojí na ostrůvku, který z levé strany obtéká Jizera, z pravé strany voda od turbín. V sousedství se nacházel mlýn poháněný vodním kolem, jehož vznik se datuje do poloviny 19. století. Později byla v blízkosti vybudována mechanická tkalcovna s elektrickým pohonem strojů a elektrickým osvětlením. Modernizací prošel i mlýn. Mlýnské kolo nahradila Francisova turbína o výkonu 150 koňských sil. Později byla přistavěna i nová budova malé vodní elektrárny.
Divize 9
Divize 9
Zelené Město Heights s dalekými výhledy
Posledního ledna zahájil tým Ing. Martina Jiroty z divize 9 čtvrtou etapu výstavby obytného souboru Zelené Město nazvanou Heights (vizualizace), což v překladu znamená výšky. Při stavbě 233 nových bytů ve dvou desetipodlažních budovách s krásným výhledem pracuje již počtvrté pro developerskou společnost Daramis.
Lenka Svobodová, vizualizace Daramis, foto archiv Metrostavu
a skoro dvacetiletou kariéru ve stavebnictví jsem zažil konjunktury i pády trhu, ale to, co se v posledních dvou letech a zejména od konce února děje, mě moc klidným nenechává. Tím, že dlouhodobě spolupracujeme s řadou ukrajinských kolegů, kteří se postupem času stali i našimi přáteli, cítíme stejně jako oni bezmoc a beznaděj. Můžeme pouze doufat a přát si, aby se vše brzy vrátilo do starých kolejí, říká inženýr Jirota.
Při vlastní stavbě na jeho tým novinky nečekají. V minulé etapě zakázky nazvané Zelené Město Premium, dokončil ve třech budovách na rozhraní pražských Hrdlořez a Jarova 63 vysokostandardních bytů (foto). Stavba, kterou nedávno zahájil, na předchozí etapu navazuje – lokalitou i architektonicky. Liší se jen detaily fasád a vybavením bytů. Všech 233 bytových jednotek s dispozicí 1 + kk až 4 + kk třeba navíc doplní centrální rekuperace.
Novostavbu museli projektanti koordinovat s plánovanou výstavbou raženého tunelu Městského okruhu, jehož úsek Balabenka – Štěrboholská radiála se dotýká východního okraje staveniště. Společná podzemní podnož obou budov proto bude založena na 400 mm silné hřibové železobetonové desce podporované vrtanými velkoprůměrovými pilotami, jež budou vetknuté do skalního podloží v hloubce nejméně 5 m pod úrovní dna plánovaného tunelu, aby při jeho ražbě nedošlo k nerovnoměrnému sedání objektu.
Ve třech společných suterénech budov A a B, provedených formou bílé vany, bude 273 parkovacích míst, sklepy a technické zázemí. V přízemí a dalších devíti patrech vznikne 233 bytů s rozlohou od 34 do 100 m2. Každý z nich doplní předzahrádka, balkon nebo lodžie. Součástí domu B budou i dvě komerční prostory v předsunutém parteru. Díky značnému převýšení řešeného pozemku jsou navržené na úrovni prvního suterénu a vstupuje se do nich přímo z ulice.
BOJ S NEDOSTATKEM MATERIÁLŮ a růstem cen
Pokud se týmu Ing. Jiroty podaří vyrovnat s turbulentním trhem v oblasti zdrojů – což se týká nejen nedostatku materiálů a z toho vyplývajících dlouhých dodacích lhůt, ale i růstu jejich cen a cen energií nebo odlivu zahraničních pracovníků – dokončí divize 9 stavbu Zeleného Města Heights již v dubnu roku 2024. Pomohou jí k tomu vlastními silami nejen další pracovníci divize, ale také zaměstnanci firem Pragis a Subterra. Velkým přínosem pro práci stavbařů je vzájemná důvěra mezi týmem Ing. Jiroty a zástupci zkušeného investora, která se projevuje i při tvorbě realizační dokumentace.
Divize 5 a Metrostav TBR
Divize 5 a Metrostav TBR
Elegantní konstrukce zavěšená nad silnici a železnicí
Řidiči, kteří přijíždějí do Plzně z dálnice D5, mohou od loňského podzimu obdivovat elegantní stavbu. Ocelová lávka zavěšená nad čtyřproudovou komunikací a souběžnou železniční tratí zde nově propojila městské části Bručná a Koterov. Stavba, která zajišťuje obyvatelům západočeské metropole bezpečný přechod pro pěší a cyklisty, byla vybudována v rámci rozsáhlého projektu modernizace plzeňského železničního uzlu.
Blanka Růžičková, foto Miroslav Chaloupka
ově vybudovaný nadzemní přechod slouží veřejnosti od října minulého roku. Tým divize 5 spolu s kolegy z Metrostavu TBR zahájil práce na staveništi vloni na jaře. Během výstavby se musel vypořádat s nároky zavěšené konstrukce lávky i její složité geometrie. Harmonogram byl vázán na pevně stanovené termíny přerušení provozu pod stavbou. „Původně předpokládaný termín otevření lávky (8/2021) se ukázal jako příliš krátký, a to zejména ve vazbě na reálné dodací lhůty konstrukční oceli. Během srpna tak byla osazena jen ta část, která vyžadovala výluky na železniční trati a uzavírku silnice,“ říká vedoucí projektu Milan Špička.
Samotná lávka má dvě části. Čtyřproudovou silnici I/21 a železniční trať na trase České Budějovice – Plzeň překlenuje zavěšená nosná konstrukce, která se skládá ze dvou polí o rozpětí 39,50 a 38,15 metru. Připojená šroubovicová nosná konstrukce o 8 polích (dvě osmimetrová a šest desetimetrových) pak umožňuje bezbariérový přístup. Součástí lávky je i boční přístupové schodiště, rozvětvené do tvaru písmene Y. Hlubinné založení díla provedla společnost Zakládání staveb ze skupiny Metrostav, dodavatelem ocelových konstrukcí byla společnost Excon.
Modernizace plzeňské železnice
Stavba překlenovací lávky je součástí 5. etapy modernizace železničního uzlu Plzeň. Rozsáhlá rekonstrukce rozdělená na pět samostatných staveb (etap) probíhá v centru a okolí západočeské metropole od roku 2011. Metrostav zde pracoval už v rámci 2. stavby, kdy se podílel na zakázce s názvem Přestavba osobního nádraží včetně mostů Mikulášská. Ve sdružení se společností OHL ji dokončil v roce 2019. Účastníkem 3. stavby byl jako subdodavatel mostních objektů.
Nynější zakázka, přestavba železniční trati v úseku Lobzy–Koterov, na které Metrostav spolupracuje se společností Chládek & Tintěra, byla zahájena v listopadu 2020. Divize 5 zde má v téměř čtyřkilometrovém úseku na starosti výměnu zabezpečovacího a sdělovacího zařízení, kompletní výměnu trakčního vedení a dále lávky, mosty, propustky, zárubně zdi, potrubní vedení, pozemní stavby nebo kabelovod. Podstatnou součástí zakázky je vybudování zárodku tunelu pro křížení železniční trati a budoucí silnice I/20.
Stavbu během dubna čeká významný milník – zprovoznění koleje číslo 2. Tato pátá etapa a tím celá modernizace probíhající v rámci projektu Uzel Plzeň má být podle harmonogramu ukončena do ledna 2024.
Skupina Metrostav
Skupina Metrostav
Unikátní most přes fjord opět boduje
Projekt výstavby silnice Fv. 714 Stokkhaugen – Sundan: Åstfjordkryssinga v Norsku se probojoval do finále norské soutěže Stavba roku! Vítěz bude znám v červnu.
Rozsáhlé dílo, na kterém pracovali kolegové z divize 5, zahrnovalo vybudování mostu přes Åstfjorden v Norsku (foto) a ražbu tunelů Mjønes a Slørdal.
Největší výzvu představovalo založení pilířů 735 m dlouhého osmipolového mostu v železobetonových studních vyrobených na potopitelném pontonu a následně zaplavených uprostřed fjordu.
RED, foto archiv Metrostavu
Setkání seniorů
V prostorách Centra vzdělávání na Palmovce se 21. března krátce před polednem sešli členové Senior klubu Metrostavu (SKM), aby se účastnili řádné schůze.
Akci zahájil předseda SKM Jan Brodský, hovořili také Ing. Jiří Karnet z útvaru hlavního účetního a personální ředitel Metrostavu Ing. Ladislav Profota. Členové klubu seniorů se seznámili s programem na následující období, ale hlavně se pozdravili a strávili příjemné odpoledne.
RED, foto archiv Metrostavu
Aktuálně z podzemní lanovky
Zajímavý projekt v Istanbulu se blíží do finále. První vůz lanovky Aşiyan – Hisarüstü byl spuštěn rozpracovaným 17 m hlubokým vestibulem horní stanice dne 19. března 2022 v časných ranních hodinách.
Montáž provedla naše firma Metrostav Ankara Inşaat, která působí na projektu jako EPC kontraktor ve spolupráci s výrobcem strojní části lanovky a naším dodavatelem – švýcarskou firmou Garaventa.
Vůz byl v šikmé poloze spuštěn dvěma jeřáby z důvodu limitované velikosti montážní cesty. Spuštění lanovky se několikrát odložilo, naposledy to bylo 12. března, kdy měl být přítomen i předseda opoziční Republikánské lidovecké strany Turecka pan Kemal Kılıçdaroğlu.
Po tomto důležitém milníku naší stavby v Turecku budou následovat dokončovací práce, montáž elektrozařízení i dalšího strojního zařízení a systému kontroly a žízní systému podzemní lanovky. Termín dokončení celého projektu bude záviset na v současnosti ne zcela příznivé ekonomické situaci Turecka.
Ing. Marek Gasparovič, hlavní stavbyvedoucí tureckých projektů
Ceny ve stavebnictví se utrhly ze řetězu
Souběh hned několika faktorů od situace ovlivněné covidem-19 přes inflaci a nyní ruskou agresi na Ukrajině až po lokální silnou poptávku, stojí za bezprecedentním růstem cen stavebních materiálů. U jakých komodit společnost Metrostav stavebniny, která v rámci našeho koncernu zajišťuje efektivní nákup materiálů, zaznamenává nevětší komplikace?
V současné době je kritický nedostatek hutních materiálů (především válcované oceli a betonářské výztuže). Dodavatelé zastavili příjem objednávek a cena zboží skladem vyskočila dramaticky vzhůru (z 25 na 40–45 Kč/kg, někdy i více). Další vývoj nedokáže nyní nikdo předvídat.
Minerální izolace jsou prodávány dle alokací (každý zákazník obdrží shodné množství jako v roce 2020 a 2021) a naše alokace výrobců značek Isover, Knauf Insulation i Rockwool jsou do konce června vyprodané. Příjem objednávek kvůli nedostatku zboží zastavili i další dodavatelé, například Wienerberger s.r.o. (pálené zdicí materiály) nebo Icopal Vedag s.r.o. (hydroizolace), na pórobetonové tvárnice se čeká téměř tři až čtyři měsíce, sádrokartonové desky čtyři týdny. Aktuálně je velký nedostatek stavebních překližek, které se vyrábějí na Ukrajině a v Rusku.
Od dubna většina dodavatelů avizuje zdražení svých výrobků v průměru o 10 až 30 %. Významný nárůst představují také náklady na dopravu a nedostatek přepravních kapacit a nepředvídatelné ceny plynu pro výrobní závody.
Prakticky všichni výrobci a dodavatelé si také aktualizovali své obchodní podmínky tak, aby minimalizovali svoji odpovědnost při dodávkách zboží (termíny, cena, odstoupení od smlouvy…). Jedinou možnou prevencí u nedostatkového sortimentu je alokace zboží u výrobce s velkým předstihem a následně zboží včas objednat na základě nabídky obdržené u ověřeného partnera. Aktuální informace o dodacích lhůtách nejčastějších dodavatelů stavebních materiálů najdete na webu Mstavebnin www.metrostavstavebniny.cz, v sekci Dokumenty ke stažení – Dodací lhůty výrobců.
Ing. Petr Nicek, jednatel Metrostav stavebniny
exkurze u přestavby pivovaru
Žákům SPŠS v Českých Budějovicích oboru stavební obnova jsme připravili v rámci jejich projektového dne exkurzi do pivovaru Eggenberg v Českém Krumlově. Kolegové z divize 6 a 1 zde pracují na revitalizaci čtyř památkových objektů.
Studentům jsme při té příležitosti představili Metrostav a jeho projekty a poté jsme je provedli po stavbě. Pivo neochutnali, ale zato jsme jim ukázali, jak probíhá rekonstrukce velmi zajímavých historických budov v areálu pivovaru. Kolega Ing. Oto Šrámek, stavbyvedoucí z divize 1, jim představil nejen specifika stavební rekonstrukce, ale velmi poutavě jim vysvětlil i historii a proces výroby piva.
Mgr. Markéta Purnochová
Fotoreportáž
Fotoreportáž
Zabezpečení Hněvkovic před velkou vodou
RED, foto Jiří Hazuka
Na vodním díle Hněvkovice u Týna nad Vltavou probíhají od dubna 2020 práce, které vedou k zajištění bezpečného převedení průtoku až desetitisícileté vody přes vodní dílo. Začátkem března zde bylo možné vidět větší operaci: osazení dolních vrat plavební komory.
Na rekonstrukci pracují kolegové z jihočeského zastoupení divize 6 a stavba se pomalu blíží ke konci – předání je naplánováno na 30. června. Než se vrata o váze 70 tun začala usazovat do plavební komory, díl se z podvalníku přemístil na prostranství u vodního díla.
Ocelový kolos o rozměrech 7,2 × 13 m před samotným zdvihem do plavební komory. Vrata jsou sestavena ze čtyř dílů a sešroubována do jednoho celku.
Obří díl se usazuje do plavební komory, která je situována u pravého břehu. Její maximální spád je 19 m a jde tak o druhou nejhlubší komoru v České republice. Dokončena byla v roce 2010 a je určena pro lodě o nosnosti do 300 t.
Klíčová fáze: usazování vrat do plavební komory. V následujících týdnech proběhne uložení převodovek a poté se vše bude ladit a zkoušet, aby vrata mohla být funkční před zahájením plavební sezony. U segmentu č. 9 probíhají montážní práce, které budou trvat zhruba do konce dubna.
ČTRNÁCTIDENÍK METROSTAV
Noviny společnosti Metrostav a.s.
Šéfredaktor
David Kalců, DiS.
Složení redakční rady
Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda)
David Kalců, DiS. (místopředseda)
Ing. Roman Čech
Ing. Kateřina Hainzová, MBA
Ing. Aleš Knobloch
Mgr. Jana Kořínková, MBA
Ing. Jitka Neklanová
Ing. Petr Půta
Ing. Renáta Zavřelová
Vydává
Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav
Koželužská 4, 180 00 Praha 8 – Libeň
tel: 266 019 245
www.metrostav.cz
Výroba
Boomerang Communication, s. r. o.
Novinová sazba
Povolena MK ČR E 7121
Neprodejné
1_Most – Fotogalerie
Hlavním problémem je stav železobetonových mostů. Ty tvoří předpolí hlavního mostu přes Vltavu a v dnešní době jsou podepřeny těžkými stojkami.
Most od svého vzniku dosud neprošel žádnou zásadnější opravou.
Soumostí odděluje pražské Holešovice od Libně a je důležitou dopravní spojnicí.
3_Metrostav DS – Fotogalerie
Vizualizace mostu, který překonává tok řeky Kysuca, spolu s mezinárodní cestou I/11 do Polska. Tato frekventovaná silnice musí zůstat po celou dobu výstavby v provozu bez vážnějších omezení.
Délka mostního objektu je 173,5 m, přičemž rozpětí hlavního pole nad řekou je 74 m a výška pylonu 10 m.
Aktuálně v místě probíhají demolice, výrub dřevin a odstraňování křovin z trvalého a dočasného záběru stavby.
8_Divize 6 – Fotogalerie
Jez se nachází v kouzelném prostředí na severním okraji okresu Mladá Boleslav. Levý břeh Jizery v okolí elektrárny tvoří asi 10 m vysoký skalnatý masiv, který je ve vrchní části lemován stromy.
Malá vodní elektrárna Hubálov stojí na pravém břehu Jizery. Je klasifikována jako nízkotlaká průtočná elektrárna II. kategorie, která zpracovává přirozený průtok vody v řece.
Pohled na jez směrem od objektu elektrárny: právě v těchto místech se v červnu 2018 prolomila část jezu i stavidel. To vše je díky kolegům z divize 6 už minulostí.
10_Divize 5 a Metrostav TBR – Fotogalerie
Lávka pro pěší mezi Bručnou a Koterovem je součástí 5. etapy modernizace železničního uzlu Plzeň.
Dílo zajišťuje obyvatelům západočeské metropole bezpečný přechod pro pěší a cyklisty.
Během výstavby bylo potřeba se vypořádat s nároky zavěšené konstrukce i její složité geometrie.
Lávka zde nově propojila městské části Bručná a Koterov.
Připojená šroubovicová nosná konstrukce o osmi polích (dvě osmimetrová a šest desetimetrových) umožňuje bezbariérový přístup.
Ocelová konstrukce je zavěšená nad čtyřproudovou komunikací a souběžnou železniční tratí.
- 259982.svg
- 259983.svg
- 259985.svg
- 260014.svg
- 260020.svg
- 260036.jpg
- 260037.jpg
- 260038.jpg
- 260039.jpg
- 260040.jpg
- 260041.svg
- 260051.svg
- 260052.jpg
- 260053.svg
- 260054.jpg
- 260055.svg
- 260090.jpg
- 260092.jpg
- 260093.mp4
- 260094.jpg
- 260095.svg
- 260096.svg
- 260097.jpg
- 260098.jpg
- 260100.svg
- 260101.jpg
- 260102.jpg
- 260103.jpg
- 260104.jpg
- 260105.jpg
- 260106.jpg
- 260107.jpg
- 260108.jpg
- 260109.jpg
- 260139.jpg
- 260140.jpg
- 260141.jpg
- 260171.jpg
- 260172.jpg
- 260173.jpg
- 260174.jpg
- 260175.jpg
- 260176.jpg
- 260177.jpg
- 260178.jpg
- 260179.jpg
- 260180.jpg
- 260181.jpg
- 260182.jpg
- 260183.pdf
- 260368.jpg
Triobo Ltd.
3rd Floor, 207 Regent Street
London W1B 3HH
United Kingdom
CN: 08995015
VAT: GB 283 4280 94https://www.triobo.com
support@triobo.com
(+44) 20 3695 0892
Ročník 2020
Ročník 2019
Ročník 2018
Ročník 2017
Ročník 2016
Ročník 2015
Ročník 2014
Ročník 2013
Ročník 2012
Ročník 2011
Ročník 2010
Ročník 2009
Ročník 2008
Ročník 2007
Ročník 2021
Ročník 2022
Přestavba nemocnice v Českých Budějovicích
Největší investice českobudějovické nemocnice skončila. Od listopadu 2019 do letošního září stavbaři rozšiřovali pavilony CH a CH1, čímž vytvořili moderní monoblok chirurgie. Práce vedl tým Ing. Petra Míčky z Metrostavu DIZ.
Nevyužívané objekty nahradil moderní domov pro seniory
Na začátku září byl slavnostně otevřen nový domov pro seniory v lokalitě Bobelovka u Jindřichova Hradce. Moderní čtyřpodlažní objekt vznikl místo původních objektů Centra sociálních služeb. Metrostav DIZ ve sdružení vybudoval tolik potřebné zařízení pro seniory v rekordním čase.
Tým Metrostavu DIZ obnovil učebny v rekordním čase
Metrostav DIZ byl v červnu požádán o urgentní opravu ZŠ Chvaly, kde se v jedné z učeben zřítil sádrokartonový podhled. Sanačními pracemi byl pověřen tým Marka Janeby ze závodu 9.
Povodně 2024
Katastrofální povodně v září zasáhly několik regionů ČR. Stejně jako v letech 1997 a 2002 Metrostav nejen řešil škody, ale i aktivně pomáhal v rámci prevence.
17/2024
Podrobně o velké přestavbě nemocnice v Českých Budějovicích. Tým Metrostavu DIZ obnovil učebny ZŠ Chvaly v rekordním čase. Nová kanalizace a čistírna ochrání Moravský kras.
16/2024
Kolegové z divize 1 se podílejí na velké výstavbě nového Smíchova. Společnost BeMo Tunnelling přestavuje dopravní uzel v srdci Porúří. Ke Dvoreckému mostu plula třistatunová ocelová konstrukce.
14–15/2024
V blízkosti centrály na pražské Palmovce odstartovala nejočekávanější cyklistická akce Metrostav handy cyklo maraton 2024. Tunel Fámjin na Faerských ostrovech proražen. Další etapa Zeleného města dokončena.
12–13/2024
Pod pečlivým dohledem památkářů ukončil tým Ing. Marka Janeby z divize 9 rekonstrukci některých částí paláce Savarin. Na Branický most se vrátily vlaky, zatím na jednu kolej. Nová stanice pro pražské záchranáře v Holešovicích.
11/2024
Bývalý obchodní dům Máj se proměnil v nepřehlédnutelné víceúčelové centrum obchodů, restaurací a zábavních zón, jeho rekonstrukci uskutečnilo sdružení divizí 8 a 1. Výstavba mostu v Pirně: 865 m z 917 m vysunuto! Přístaviště v ústecké části Brná je provozu.
10/2024
Představujeme špičkové pracoviště, které kolegové z divize 8 a Metrostavu DIZ dokončili v ústecké nemocnici. Při výstavbě nového mostu Levensau je zachraňována významná kolonie netopýrů. Nové moderní koupaliště se zázemím a atrakcemi v České Lípě na léto připraveno.
9/2024
Unikátní tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem je opět v provozu. Rekonstrukce Šítkovského jezu zdárně pokračuje. Fotoreportáž: výstavba nového bezpečnostního přelivu na vodním díle Orlík.
8/2024
Prestižní zakázka v prostorech Velvyslanectví Spolkové republiky Německo. Bourací práce Libeňského mostu pokračují. V Českých Budějovicích startuje stavba nového okresního soudu.
7/2024
Programová konference TEK 2024 představila zajímavé stavby i náročnou práci našich stavbařů. Strategicky významný projekt v Hněvicích pokročil. Speciální příloha novin Metrostavu: Stavba století je tu s námi 50 let!
6/2024
Stavbaři divize 1 dokončili moderní komplex nového sídla mladoboleslavské automobilky. Poslední březnový týden patřil sedmému výsuvu mostu v německé Pirně. Fotoreportáž: návrat soch na průčelí Savarinu.
5/2024
V multifunkčním sále DOX+ v pražských Holešovicích se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav, letos s mottem „Spolupráce je naší strategií“. Hráz táborského Jordánu zdobí nová lávka. Centrála Metrostavu využívá čistou energii.
4/2024
Metrostav DIZ staví na okraji Chýně moderní školu pro více než 800 dětí. Ve Františkových Lázních byla slavnostně zahájena rekonstrukce nádraží. Příbram má nový parkovací dům s kapacitou přes 170 míst.
3/2024
Varyádu v Karlových Varech doplní nové obchody a multikino. Nejen nové kamenolomy pro Skupinu Metrostav. Náročný projekt v Kotouči Štramberk míří do finále.
2/2024
Modernizace plavebních komor VD Gabčíkovo ve finále. Společnost Metrostav Norge AS postaví novou silnici poblíž Tromsø v nejsevernější části Norska. Představujeme světlopropustný beton.
1/2024
Nový parkovací dům jako součást revitalizace brownfieldu v dolním centru Liberce. Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem v České republice. Velká přestavba smíchovského nádraží v Praze je realitou.
22/2023
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Skvělá práce techniků Metrostavu i místních řemeslníků v Českém Krumlově. Horský resort Dolní Morava se dále rozrůstá.
21/2023
Nový plavecký komplex v Lužánkách zahájil provoz. Metrostav Ankara Inşaat staví školy na jihovýchodě Turecka. Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení soutěže Stavba roku 2023.
Stipendium
Metrostav dlouhodobě spolupracuje se školami na všech úrovních vzdělávání. Přinášíme informace o stipendijním programu pro učně. Zajímají vás výhody tohoto programu? Co o něm říkají naši smluvní žáci a instruktoři odborného výcviku? Na dalších stránkách naleznete také vizitky našich partnerských škol.
20/2023
Rozsáhlá rekonstrukce Thomayerovy nemocnice v Krči je ve finále. Představujeme Středisko truhlářské výroby ve Hvozdnici. Nový „Pentagon“ pro zaměstnance Škody Auto. Obrazem z výstavby Dvoreckého mostu.
19/2023
Pátá etapa přestavby železničního uzlu v Plzni mezi stanicemi hlavní nádraží a Plzeň Koterov byla slavnostně ukončena. Nová tělocvična základní a mateřské školy v Drahotuši vznikla s důrazem na každý detail. Tým divize 6 dokončil výstavbu bytového domu v pražské čtvrti Lhotka.
18/2023
Moderní aquapark v Kyjově byl uveden do provozu. Nová výrobní hala pro závod Volkswagen Slovakia. Grand Opening v pátek 29. září oficiálně otevřel nový kulturní středobod v Pardubicích – obnovený areál Automatických mlýnů a Polytechnických dílen.
17/2023
Tým divize 6 dokončil na rozhraní pražských čtvrtí Chodov a Záběhlice výstavbu pěti bytových domů. Unikátní severočeská tramvajová trať získává novou podobu. Divadlo v České Lípě má hvězdné nebe.
16/2023
Kolegové z divize 3 dokončili designový bytový dům Iconik, který vyrostl v jedné z karlínských proluk. Metrostav DIZ je připraven k výstavbě nových jaderných bloků. Staroměstský jez se vrátil do 13. století.
14–15/2023
Startuje projekt, který prodlouží splavnost Baťova kanálu. Světoví filmaři mají díky divizi 8 nový ateliér. Uprostřed léta se uskutečnil 11. ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton.
12–13/2023
Startuje proměna Branického mostu v Praze a zdvoukolejnění tratě až do Krče. Turisté plující po Labi mohou využívat nové přístaviště v Roudnici. Nové bytové domy v podkrušnohorském městě Ostrov s cílem zajistit zdravé vnitřní mikroklima.
11/2023
Karlovarské Císařské lázně jsou po náročné obnově a opět se skví v plné parádě. Bazén v Karviné prošel rozsáhlou rekonstrukcí a nabízí moderní zázemí nejen pro plavce. Fotoreportáž: Letní sportovní hry Metrostavu 2023.
10/2023
Nový parkovací dům P+R v blízkosti stanice metra B Nové Butovice. Jiráskovo divadlo v České Lípě je po náročné přestavbě. Metrostav jako hlavní partner legendárního veslařského závodu v Praze.
09/2023
Stavbaři dokončují zakázku rekonstrukce a dostavby budovy Fakulty lesnické a dřevařské v Suchdole. Nová skladová hala pro společnost Siko v Čimelicích. Tým divize 8 postavil v obci Místo v Ústeckém kraji novou školní budovu.
08/2023
Startuje výstavba moderního Centra urgentní medicíny v Liberci. Součástí modernizace bezpečnostního přelivu na orlické přehradě jsou specifické trhací práce. Metrostav revitalizoval Stříbrné jezero v Opavě.
07/2023
Programová konference TEK 2023 – letos nově v kongresovém centru O2 universum. V červnu startuje oprava dopravně vytíženého plzeňského mostu Milénia. Další středověký jez v centru Prahy čeká obnova.
06/2023
Kolegové z Metrostavu DIZ postaví v České Lípě nové koupaliště. Opava přivítala své nové nádraží v plném lesku. Aktuální informace z výstavby Dvoreckého mostu v Praze.
05/2023
V pražském Centru současného umění DOX se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav s mottem „Jsme jeden tým“. V Hradci Králové vyrostou nové laboratoře a vivárium. Do provozu byla slavnostně uvedena nová dotřiďovací linka v areálu firmy SAKO Brno.
04/2023
Areál zmodernizované vozovny Slovany v Plzni je dokončen. U Benátek nad Jizerou vyrostlo nové datové centrum. Fotoreportáž: rok rekonstrukce Průmyslového paláce na pražském Výstavišti.
03/2023
V neděli 19. února byl zprovozněn další úsek Západního okruhu Plzně. Tým Metrostavu DIZ dokončil práce na rekonstrukci budovy nádraží v Opavě. Vzpomínka na velké dílo na Želivce.
02/2023
Tým kolegů divize 6 ve sdružení s firmami PKS a Metrostav DIZ dokončil nový pavilon v Nemocnici Pelhřimov. Startuje velká rekonstrukce železniční trati v Praze. AFI City Vysočany: Třetí zakázka končí, čtvrtá pokračuje.
01/2023
V Blansku se ještě před Vánocemi podařilo otevřít nový most, který spojuje centrum města s oddělenou částí staré Blansko. V Praze startuje modernizace další vlakové trati! Kraj Vysočina má nové, moderní a neotřelé sídlo.
22/2022
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Rekonstrukce Jiráskova jezu v Českých Budějovicích s pomocí jedinečného postupu. Ohlédnutí za projekty roku 2022.
21/2022
Tým divizí 1 a 6 dokončil ve sdružení nejdelší tramvajový tunel v České republice. Masarykovo náměstí v Pardubicích opět zdobí obchodní dům známý jako Prior. Kolegové z Metrostavu Norge AS jsou součástí stavby prodloužení metra v Oslu.
20/2022
Rekonstrukce památkově chráněných budov Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích je ve finále. Metrostav TBR staví tunel na dálnici D3. Sídlo Hradní stráže v novém kabátě.
19/2022
V centru Brna nedaleko Svratky nahradil zchátralé domy moderní polyfunkční dům. Armádní muzeum v Praze na Žižkově se otevřelo veřejnosti. Nové aquacentrum ve Vrchlabí se připravuje na spuštění provozu.
18/2022
Stavbaři z libereckého zastoupení divize 8 dokončili velkou obnovu památkově chráněného novorenesančního areálu v Liberci. Slavnostním přestřižením pásky byla koncem září otevřena nová budova Fakulty zdravotnických studií UJEP. Den otevřených dveří u proměny luxusního hotelu v centru Prahy.
17/2022
Od července se v pražském obchodním domě známém pod jménem Máj pohybují stavbaři – kolegové z divize 8 se pustili do rozsáhlé rekonstrukce. Díky Metrostavu sníží Elektrárna Tušimice emise jemných prachových částic o 90 procent. Nejdelší tramvajový tunel v ČR je ve zkušebním provozu.
16/2022
Tým Jiřího Paulera z divize 9 dokončil v Praze na Hagiboru bytové domy Alfa a Beta. TBG Pražské malty: cementový litý potěr CEMFLOW slaví 20 let. Náměstí v Karviné již zdobí tři opravené historické domy.
14–15/2022
Tým divize 9 dokončil rekonstrukci památkově chráněného augustiniánského kláštera ve Vrchlabí. Koncem července se uskutečnil desátý ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton. Kolegové z oblastního zastoupení divize 6 pro Kraj Vysočina pracují na modernizaci a intenzifikaci čistírny odpadních vod (ČOV) ve Žďáru nad Sázavou.
12–13/2022
Projekt Park Zličín s celkem 526 bytovými jednotkami dokončen. Kolegové z divize 3 opravili renesanční zámeček v centru slovenského města Humenné. Most přes fjord v Norsku získal prestižní ocenění.
11/2022
Vyjádření prezidenta Skupiny Metrostav k rozhodnutí Vrchního soudu v Praze. Sonda z výstavby Centrálních polytechnických dílen v památkově chráněném areálu bývalých Winternitzových mlýnů v Pardubicích. Fotoreportáž: Sportovci Metrostavu v Nymburku sváděli urputné boje.
10/2022
Metrostav dokončil a předal modernizovaný pavilon urgentní medicíny v největší jihočeské nemocnici. Vltavu v Praze překlene nový most z bílého betonu. Zdražování stavebních materiálů pod lupou.
9/2022
Kolegové z divize 1 předali koncem dubna investorovi čtyřhvězdičkový hotel se 168 apartmány. Reportáž z rekonstrukce tramvajové vozovny v Plzni-Slovanech. Divize 6 navýší ubytovací kapacitu v třeboňských lázních.
8/2022
Tým Daniela Liperta z ústeckého zastoupení divize 8 dokončuje rekonstrukci a přestavbu synagogy v Žatci. Špičkoví čeští vodní slalomáři můžou trénovat - sportovní kanál v pražské Troji je opraven! Metrostav revitalizuje Stříbrné jezero v Opavě.
7/2022
Po dvou letech se uskutečnil 17. ročník Programové konference Metrostavu TEK. Nedaleko křižovatky Malovanka vznikne centrální mozek pražské dopravy. Kolegové z divize 5 dokončují třetí nejdelší železniční most v České republice.
6/2022
Pražské Centrum současného umění DOX hostilo velké setkání vedoucích manažerů firem Skupiny Metrostav. Divize 6 dokončila betonáž Masaryčky. Nevyhovující železniční most přes Orlík nahradí nový.
5/2022
Záchrana Libeňského mostu blíž realitě: Metrostav TBR dostal za úkol navrhnout projekt a podle něj provést opravu. Nová elegantní ocelová lávka pro pěší v Plzni již slouží. Fotoreportáž: zabezpečení přehrady Hněvkovice před velkou vodou.
4/2022
Skupina Metrostav vnímá aktuální dění a okamžitě se různými způsoby zapojila do pomoci Ukrajině. Velké mosty silničního okruhu v Brně rostou. Fotoreportáž: ražby cyklo tunelu Kronstad v norském Bergenu.
3/2022
Fakultní nemocnice Brno má nové Centrum komplexní psychiatrické péče. Velká rekonstrukce stanice metra Florenc. Stavíme nejen bytové, ale i rodinné domy. Nová expozice o stavebnictví ve vědecko-zábavním centru iQLANDIA.
2/2022
Práce u Gabčíkova se přehouply za polovinu. V Brně finišuje hrubá stavba nejdelšího tramvajového tunelu v ČR. Metrostav Development představuje exkluzivní rezidenční projekt Vilapark Klamovka.
1/2022
Levé křídlo Průmyslového paláce na pražském Výstavišti se dočká obnovy. Snižujeme emise v teplárně Trmice. Technici poprvé sestavili unikátní vozík pro lodní výtah na VD Orlík. Divize 8 dokončila rekonstrukci dopravního uzlu v Litvínově.
22/2021
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Blesková výměna mostní konstrukce v Horšovském Týnu. Metrostav Norge razí tunel v Bergenu. Rok 2021 obrazem našich staveb.
21/2021
Divize 6 na pražském Zličíně dokončila další etapu bytových domů. Práce na obnově školky poničené tornádem pokračují. Relikviář svatého Maura je již v nové expozici v Pluhovských domech a je přístupný veřejnosti.
20/2021
Společný tým techniků divizí 1 a 3 dokončuje velkou rekonstrukci jednoho z největších vojenských muzeí v Evropě. Třeboňské lázně Aurora mají nové venkovní wellness. Metrostav oslavil kulaté výroční koncertem v hale 02 universum.
19/2021
Na Orlíku startuje velká stavba. Ochrání před extrémní povodní. Pražský barokní palác Sylva-Taroucca prochází rekonstrukcí. Divize 6 dokončila výrobní halu pro Mondi Bupak. Představujeme nový parkovací dům na Černém Mostě.
18/2021
V Brně odstartovala stavba nového plaveckého bazénu. Naše dceřiná společnost PRAGIS obnoví vodovod pod korytem Labe u obce Obříství. Demolice komína v Jablonci nad Nisou aneb v hlavní roli naši střelmistři.
17/2021
Do provozu byla uvedena druhá část optimalizovaného traťového úseku mezi železničními stanicemi Praha-Hostivař a Praha hlavní nádraží. Obnova panského sídla v Humenném na Slovensku míří do finále. Fotoreportáž: velká dopravní stavba u Plzně.
16/2021
Náročný developerský projekt Park Na Vackově se rozrostl o dalších 340 bytových jednotek. Výstavba parkovacího domu na Černém Mostě jde od finále. Snášení mostu v Horšovském Týnu za pomoci největšího kolového jeřábu v České republice. Uprostřed Vltavy proběhla nevšední betonáž.
14-15/2021
Tým divize 9 dokončil druhou etapu výstavby bytového komplexu Hodkovičky Green. Koncem července se uskutečnil letošní ročník závodu Metrostav handy cyklo maraton. Na Želivce proběhlo slavnostní zahájení provozu nové haly filtrace GAU. Ve Znojmě začala stavba nové plavecké haly.
12-13/2021
V závěru léta ukončí společný tým divizí 8 a 5 geologický průzkum v lokalitě PAD 4 na trase metra D. Zakázka pro baziliku svatého Václava je připravena. Nebe nad Českou republikou bude řídit modernější systém. Letní příloha: po českých krajích s Metrostavem.
11/2021
Na místě karlínského přístavu zchátralého v brownfield Metrostav dokončuje další budovu – River city residence. Výstavba jihlavské obalovny jde do finále. IKEM otevřel nové pracoviště nukleární medicíny. Most přes Městský ostrov v Písku září novotou.
10/2021
Recyklovaný beton spojil síly v rámci Skupiny Metrostav. Nový parkovací dům v Polní ulici v Brně již slouží. Tým divize 3 pracuje na snížení emisí v Elektrárně Tušimice. Likvidace azbestu v rámci rekonstrukce hotelu InterContinental probíhá správným postupem.
09/2021
Přestavba železniční stanice v Plzni pokračuje rekonstrukcí památkově chráněné výpravní budovy. Projekt bytových domů Zelené město v Praze 9 se rozrostl o 63 nových bytů. Divize 8 revitalizuje na severu Čech trojici jezer.
08/2021
Ve Vrchlabí vzniká od dubna nové akvacentrum. Prokopávka v Plzni se proměnila v moderní sportovní areál. Kapacita ČOV na letišti v Praze se zvýší téměř desetinásobně. Divize 5 pro turisty u Karlových Varů.
07/2021
Tým jihočeského zastoupení divize 6 přebudoval 116 let staré přemostění na unikátní ocelový zdvižný most. Z Košíř na Prahu shlížejí čtyři nové bytové domy. Představujeme dvě zakázky v teplárenském odvětví divize 8 Jádro...
06/2021
Unicity Plzeň - osm domů ve třech etapách postavil tým divize 6 nedaleko areálu Západočeské univerzity. Nové zázemí pro druhý nejvzácnější zlatnický artefakt. Po opraveném mostě v Radotíně už jezdí vlaky...
05/2021
Slavný pražský hotel InterContinental prochází kompletní rekonstrukcí a přestavbou. V Opavě začala oprava západního nádraží. Divize 9 dokončuje budovu nového depozitáře Krajské knihovny v Karlových Varech...
04/2021
Betonáři divize 6 začali pracovat na kostře první polyfunkční budovy u Masarykova nádraží. Staré domy v centru Brna Metrostav přeměnil na útulné byty pro seniory. V Žatci pokračuje rekonstrukce synagogy...
03/2021
Na Slovensku byl do provozu uveden nový úsek dálnice D1 včetně tunelu Žilina. První etapa projektu Park Zličín byla zkolaudována. Český Krumlov bude mít další turistický cíl…
02/2021
Úpravna vody Želivka je díky Metrostavu doplněna o dokonalejší filtraci pitné vody. Tým divize 9 dokončil novou stanici pro záchranáře na vojenském letišti v Čáslavi. Plavecký bazén v Karviné čeká modernizace...
01/2021
Metrostav slaví padesátiny! Přinášíme krátký exkurz do minulosti. Cestujícím v Benešově slouží nové autobusové nádraží. Stavbaři divize 9 převzali v areálu Automatických mlýnů v Pardubicích další zakázku...
Metrostav 22/2020
Metrostav 21/2020
Metrostav 20/2020
Metrostav 19/2020
Metrostav 18/2020
Metrostav 17/2020
Metrostav 16/2020
Metrostav 14-15/2020
Metrostav 12-13/2020
Metrostav 11/2020
Metrostav 10/2020
Metrostav 09/2020
Metrostav 08/2020
Metrostav 07/2020
Metrostav 06/2020
Metrostav 05/2020
Metrostav 04/2020
Metrostav 03/2020
Metrostav 02/2020
Metrostav 01/2020
Metrostav 22/2019
Metrostav 21/2019
Metrostav 20/2019
Metrostav 19/2019
Metrostav 18/2019
Metrostav 17/2019
Metrostav 16/2019
Metrostav 14-15/2019
Metrostav 12-13/2019
Metrostav 11/2019
Metrostav 10/2019
Metrostav Gabčíkovo/2019
Metrostav 09/2019
Metrostav 08/2019
Metrostav 07/2019
Metrostav 06/2019
Metrostav 05/2019
Metrostav 04/2019
Metrostav 03/2019
Metrostav 02/2019
Metrostav 01/2019
Metrostav 22/2018
Metrostav 21/2018
Metrostav 20/2018
Metrostav 19/2018
Metrostav 18/2018
Metrostav 17/2018
Metrostav 16/2018
Metrostav 14-15/2018
Metrostav 12-13/2018
Metrostav 11/2018
Metrostav 10/2018
Metrostav 09/2018
Metrostav 08/2018
Metrostav 07/2018
Metrostav 06/2018
Metrostav 05/2018
Metrostav 04/2018
Metrostav 03/2018
Metrostav 02/2018
Metrostav 01/2018
Metrostav 22/2017
Metrostav 21/2017
Metrostav 20/2017
Metrostav 19/2017
Metrostav 18/2017
Metrostav 17/2017
Metrostav 16/2017
Metrostav 15/2017
Metrostav 13-14/2017
Metrostav 11-12/2017
Metrostav 10/2017
Metrostav Special/2017
Metrostav 09/2017
Metrostav 08/2017
Metrostav 07/2017
Metrostav 06/2017
Metrostav 05/2017
Metrostav 04/2017
Metrostav 03/2017
Metrostav 02/2017
Metrostav 01/2017
Metrostav 22/2016
Metrostav 21/2016
Metrostav 20/2016
Metrostav 19/2016
Metrostav 18/2016
Metrostav 17/2016
Metrostav 16/2016
Metrostav 15/2016
Metrostav 13-14/2016
Metrostav 11-12/2016
Metrostav 10/2016
Metrostav Tunely/2016
Metrostav 09/2016
Metrostav 08/2016
Metrostav 07/2016
Metrostav 06/2016
Metrostav 05/2016
Metrostav 04/2016
Metrostav 03/2016
Metrostav 02/2016
Metrostav 01/2016
Metrostav 22/2015
Metrostav 21/2015
Metrostav 20/2015
Metrostav 19/2015
Metrostav 18/2015
Metrostav 17/2015
Metrostav 15-16/2015
Metrostav 13-14/2015
Metrostav 12/2015
Metrostav 11/2015
Metrostav 10/2015
Metrostav 09/2015
Metrostav 08/2015
Metrostav 07/2015
Metrostav 06/2015
Metrostav 05/2015
Metrostav 04/2015
Metrostav 03/2015
Metrostav 02/2015
Metrostav 01/2015
Metrostav 22/2014
Metrostav 21/2014
Metrostav 20/2014
Metrostav 19/2014
Metrostav 18/2014
Metrostav 17/2014
Metrostav 15-16/2014
Metrostav 13-14/2014
Metrostav 12/2014
Metrostav 11/2014
Metrostav 10/2014
Metrostav 09/2014
Metrostav 08/2014
Metrostav 07/2014
Metrostav 06/2014
Metrostav 05/2014
Metrostav 04/2014
Metrostav 03/2014
Metrostav 02/2014
Metrostav 01/2014
Metrostav 22/2013
Metrostav 21/2013
Metrostav 20/2013
Metrostav 19/2013
Metrostav 18/2013
Metrostav 17/2013
Metrostav 16/2013
Metrostav 14-15/2013
Metrostav 12-13/2013
Metrostav 11/2013
Metrostav 10/2013
Metrostav 09/2013
Metrostav 08/2013
Metrostav 07/2013
Metrostav 06/2013
Metrostav 05/2013
Metrostav 04/2013
Metrostav 03/2013
Metrostav 02/2013
Metrostav 01/2013
Metrostav 22/2012
Metrostav 21/2012
Metrostav 20/2012
Metrostav 19/2012
Metrostav 18/2012
Metrostav 17/2012
Metrostav 16/2012
Metrostav 14-15/2012
Metrostav 12-13/2012
Metrostav 11/2012
Metrostav 10/2012
Metrostav 09/2012
Metrostav 08/2012
Metrostav 07/2012
Metrostav 06/2012
Metrostav 05/2012
Metrostav 04/2012
Metrostav 03/2012
Metrostav 02/2012
Metrostav 01/2012
Metrostav 22/2011
Metrostav 21/2011
Metrostav 20/2011
Metrostav 19/2011
Metrostav 18/2011
Metrostav 17/2011
Metrostav 16/2011
Metrostav 14-15/2011
Metrostav 12-13/2011
Metrostav 11/2011
Metrostav 10/2011
Metrostav 09/2011
Metrostav 08/2011
Metrostav 07/2011
Metrostav 06/2011
Metrostav 05/2011
Metrostav 04/2011
Metrostav 03/2011
Metrostav 02/2011
Metrostav 01/2011
Metrostav 22/2010
Metrostav 21/2010
Metrostav 20/2010
Metrostav 19/2010
Metrostav 18/2010
Metrostav 17/2010
Metrostav 16/2010
Metrostav 14-15/2010
Metrostav 12-13/2010
Metrostav 11/2010
Metrostav 10/2010
Metrostav 09/2010
Metrostav 08/2010
Metrostav 07/2010
Metrostav 06/2010
Metrostav 05/2010
Metrostav 04/2010
Metrostav 03/2010
Metrostav 02/2010
Metrostav 01/2010
Metrostav 22/2009
Metrostav 21/2009
Metrostav 20/2009
Metrostav 19/2009
Metrostav 18/2009
Metrostav 17/2009
Metrostav 16/2009
Metrostav 15/2009
Metrostav 13-14/2009
Metrostav 11-12/2009
Metrostav 10/2009
Metrostav 09/2009
Metrostav 08/2009
Metrostav 07/2009
Metrostav 06/2009
Metrostav 05/2009
Metrostav 04/2009
Metrostav 03/2009
Metrostav 02/2009
Metrostav 01/2009
Metrostav 22/2008
Metrostav 21/2008
Metrostav 20/2008
Metrostav 19/2008
Metrostav 18/2008
Metrostav 17/2008
Metrostav 16/2008
Metrostav 15/2008
Metrostav 14/2008
Metrostav 12-13/2008
Metrostav 10/2008
Metrostav 11/2008
Metrostav 09/2008
Metrostav 08/2008
Metrostav 07/2008
Metrostav 06/2008
Metrostav 05/2008
Metrostav 04/2008
Metrostav 03/2008
Metrostav 02/2008
Metrostav 01/2008
Metrostav 22/2007
Metrostav 21/2007
Metrostav 20/2007
Metrostav 19/2007
Metrostav 18/2007
Metrostav 17/2007
Metrostav 16/2007
Metrostav 15/2007
Metrostav 14/2007
Metrostav 12-13/2007
Metrostav 11/2007
Metrostav 10/2007
Metrostav 09/2007
Metrostav 08/2007
Metrostav 07/2007
Metrostav 06/2007
Metrostav 05/2007
Metrostav 04/2007
Metrostav 03/2007
Metrostav 02/2007
Metrostav 01/2007