Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

5

čtrnáctideník 

Metrostav a.s.

28. března 2022

ročník 34

Záchrana Libeňského mostu začne projektem

Patří mezi důležité dopravní stavby v Praze a je svým způsobem unikátní. Most, přesněji soumostí s celkem šesti celky od křižovatky s Dělnickou a Jankovcovou ulicí až po Palmovku, dosud NEPROŠEL zásadnější opravou a je ve velmi špatném technickém stavu. Metrostav TBR dostal za úkol navrhnout projekt a podle něj provést opravu.

Lenka Svobodová, foto Petr Adámek a Profimedia.cz, vizualizace MHMP

N

áročné akce se zhostí tým vedený ředitelem výstavby Ing. Martinem Kulhavým, Ph.D. A půjde o rozsáhlejší práce: součástí stavby mezi Holešovicemi a Libní (foto) jsou přeložky všech inženýrských sítí, úpravy přilehlých komunikací a návazných protipovodňových opatřeních. Součástí projektu je dostavba retenční nádrže včetně napojení na již vybudovanou část kanálu. Investorem je  Praha prostřednictvím Technické správy komunikací hl. m. Prahy, a.s. 

„Investor vypsal zakázku po­dle smluvních podmínek žluté knihy FIDIC, což znamená metodou Design & Build. Vzhledem k tomu předpokládáme, že se první dva roky budeme věnovat zejména potřebným průzkumům a projektovým pracím. V prvním roce nás čeká zajistit potřebná povolení pro stavbu. Získat je považuji pro začátek za to nejsložitější. Vzhledem k logistice a postupu prací v daném prostoru bude posléze ještě obtížné koordinovat stavbu s okolními developerskými a dalšími stavebními záměry v území. Je to třeba plánované zastavění Rohanského ostrova,“ popisuje Ing. Kulhavý.

s mostem přes řeku se kompletně promění komunikace od Holešovic po palmovku

PROVOZ JISTÍ PODPĚRY

Jak už bylo zmíněno, soumostí je ve špatném technickém stavu. V jednom okamžiku byla na mostě omezena doprava a tramvaje mohly projíždět jen velmi pomalu. Hlavním problémem je stav rámových železobetonových mostů. Ty tvoří předpolí hlavního mostu přes Vltavu a dnes jsou podepřeny těžkými stojkami. Kromě oprav obou mostů – při citlivé rekonstrukci historických Janákových obloukových konstrukcí – vznikne na libeňském břehu, kde je dnes komunikace vedena na náspu, inundační most pro průtok Vltavy v případě povodní. 

„Při citlivé rekonstrukci Libeňského mostu se budeme muset vypořádat se staticky náročnými kombinacemi nosných prvků nových rámových konstrukcí s původními oblouky, které budeme sanovat. Vzhledem k tomu, že při stavbě určitě využijeme i spolupráci s dalšími členy Skupiny Metrostav, zejména s divizí 1 Metrostavu, očekávám, že stavbu provedeme tak, abychom v nejkratším čase a v co nejmenší míře omezili dopravu mezi Holešovicemi a Libní,“ uzavírá Ing. Kulhavý.

 

Sebevědomé technické dílo

Soumostí je dlouhé téměř 800 m a spojuje Holešovice s Libní. Délka konstrukcí jeho 6 mostů přesahuje 470 m a za jejich nejhodnotnější úseky jsou považovány části s trojkloubovými klenbovými oblouky z prostého betonu. Osamocená klenba inundačního mostu na libeňské straně je se světlostí 48 m zřejmě největším obloukem svého typu v Evropě.

Vzhledově sjednocené mosty vznikly v letech 1924–1928 podle návrhů architekta Pavla Janáka a konstruktéra a autora několika pražských mostů Františka Mencla. Architektonicky se Libeňský most, byť není kulturní památkou, řadí mezi díla robustního puristického stylu, v němž doznívají kubistické prvky.

Osm výrazných konzolově vyložených schodišť spolu s mohutným zábradlím a osvětlovacími stožáry z betonu tvoří ze všech jeho objektů ucelené, sebevědomé dílo avantgardní architektury a patří mezi ozdoby Prahy.

Krátce Aktuálně

Milník na stavbě v Turecku

Naše dceřiná společnost Metrostav Ankara Inşaat dosáhla důležitého montážního milníku na projektu v Istanbulu. V rámci výstavby podzemní lanovky Rumeli Hisarüstü – Aşiyan, která se bude podobat té na Petřín, byl 19. března instalován první vůz (foto). Více na str. 4.

Zimní kvadriatlon v Bedřichově

První letošní akce spolku Cesta za snem, který společnost Metrostav dlouhodobě podporuje, se uskutečnila v sobotu 5. března v Jizerských horách. Po roční pauze měli sportovci i handicapovaní závodníci možnost opět se utkat v zimním kvadriatlonu. Sportovní zábava bez bariér, ve které vyhrávají všichni bez rozdílu, nadchla jak fanoušky, tak závodníky.

Ministr na estakádě v Brně

Šéf resortu dopravy a zástupci města Brna navštívili stavbu I/42 Brno, VMO Tomkovo náměstí a VMO Rokytova, kde si prohlédli budovanou část městského okruhu. Půl kilometru dlouhou estakádu budou tvořit dvě nosné konstrukce mostu o 37 polích mostovky a 38 pilířů. Hotová je betonáž tří polí.

Nové stroje divize 11

Půjčovna důlní techniky divize 11 má nové pomocníky: může nově nabídnout kompaktní kolové rypadlo Volvo EWR170E a dva stroje Volvo L120H, které patří mezi střední kolové nakladače. S úspěchem se používají také při práci v podzemí.

 

Metrostav 5/2022, Most
Metrostav 5/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 5/2022, Metrostav DS
Metrostav 5/2022, Ptáme se
Metrostav 5/2022, Centrum vzdělávání
Metrostav 5/2022, Fotosloupek
Metrostav 5/2022, Číslo
Metrostav 5/2022, Divize 6
Metrostav 5/2022, Divize 9
Metrostav 5/2022, Divize 5 a Metrostav TBR
Metrostav 5/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 5/2022, Fotoreportáž
Metrostav 5/2022, Most

Most

Metrostav 5/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 5/2022, Metrostav DS

Metrostav DS

Metrostav 5/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 5/2022, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 5/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 5/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 5/2022, Divize 6

Divize 6

Metrostav 5/2022, Divize 9

Divize 9

Metrostav 5/2022, Divize 5 a Metrostav TBR

Divize 5 a Metrostav TBR

Metrostav 5/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 5/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

1

Sending statistics …

Rendering Krátce Aktuálně (222312): (2/2) (0 ms)

Rendering Most (222311): (3/6) (15 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i5462/item259982.svg

 i5462/item260037-small.jpg

 i5462/item260041.svg

 i5462/item259985.svg

 i5462/item260038-small.jpg

 i5462/item260036-small.jpg

 i5462/item260039-small.jpg

 i5462/item260040-small.jpg