Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav DIZ

Centrální mozek pražské dopravy

Nedaleko křižovatky Malovanka stojí nad severním výjezdem ze Strahovského tunelu nedokončená budova multifunkčního operačního střediska Malovanka (MOS). Společný realizační tým Metrostavu DIZ, který vede Ing. Petr Brož, a firmy VCES dokončí PĚT let opuštěnou stavbu podle aktualizovaného PROJEKTU, TAKŽE bude odpovídat nejen současným, ale i BUDOUCÍM potřebám české metropole.

Lenka Svobodová, vizualizace MHMP

H

lavní město Praha zahájilo výstavbu MOS v roce 2015 a o rok později ji zastavilo kvůli velikému množství změn vyvolaných požadavky budoucích uživatelů. Stavbaři tak dokončili pouze železobetonový monolitický skelet, hydroizolace spodní stavby i střech a po osazení většiny fasádních výplní budovu zakonzervovali.

„My jsme staveniště převzali teprve nedávno a dnes provádíme pasportizace nedokončeného objektu. Zatím se však zdá, že jeho nosné konstrukce jsou v dobrém stavu. Vzhledem k tomu, že došlo k výrazné modernizaci řídicích technologií MOS, budeme muset prvně upravit prostupy stěnami i stropy a vybourat řadu nových. Počítáme s tím, že první práce zahájíme na začátku května,“ říká Ing. Brož.

Sdružení Metrostavu DIZ a společnosti VCES dostalo na starost jen první etapu přestavby MOS, jež obsáhne dokončení jeho stavební části včetně montáže a zprovoznění inženýrských sítí pro chod vlastního objektu a pro činnost jeho technologií. „Těsně před dokončením proto objekt po 18 měsících prací předáme na rok investorovi, aby jej ve 2. a 3. etapě vybavil technologiemi. Potom budeme mít necelých osm měsíců na úplné stavební dokončení zakázky a její přípravu ke kolaudaci,“ doplňuje vedoucí projektu za Metrostav DIZ. 

nové řídicí centrum OPERAČNÍHO STŘEDISKA MALOVANKA by mělo zlepšit plynulost dopravy v praze až o 15 procent

SOUČÁSTÍ také PARK

MOS je dispozičně i konstrukčně rozčleněn na jižní část A se třemi podzemními a jedním nadzemním podlažím, kde budou v prostoru téměř 43 000 m3 umístěny všechny dispečinky a operační střediska včetně potřebného zázemí. V asi 20 000 m3 severní části B zůstane zachována část původních dvoupatrových podzemních garáží určených výhradně pro potřeby centra. Na jejich střeše vznikne veřejný park s fontánou, lavičkami a drobnou architekturou. 

Během více než tříleté stavby se kolegové budou muset vyrovnat s prudkým zdražováním, případně s nedostatkem materiálů. Po jejím ukončení však začne u Malovanky fungovat řídicí centrum, které na základě údajů ze sítě senzorů a kamer propojí řízení 660 dosud samostatných světelných křižovatek a pěti tunelů.

I pro krizové situace

Multifunkční operační středisko (MOS) Malovanka (vizualizace) bude sloužit nejen pro řízení dopravy, ale i v krizových situacích. Soustředí soudobý dopravní dispečink z ulice Na Bojišti i řízení provozu automobilových tunelů ze Strahova a vytvoří prostory pro instalaci datového centra magistrátu a pro záložní ústředí operačního střediska krizového štábu města. To zahrne i pracoviště Technické správy komunikací, policie či dopravního podniku a dispečink Zdravotnické záchranné služby. MOS tak přispěje jak ke zvýšení bezpečnosti všech druhů pražské dopravy, tak se bude podílet na činnostech souvisejících s mimořádnými událostmi v metropoli.

Divize 5

Třetí nejdelší železniční most v České republice

Už jen zatěžkávací zkouška, která proběhne v červenci, čeká stavbaře na modernizované železniční trati ze Soběslavi do Doubí u Tábora. Osm a půl kilometru dlouhý úsek opravené trati dokončuje sdružení několika společností. A významnou dominantou celé trasy je estakáda přes Černovický potok (foto nahoře).

Martina Vampulová, foto archiv stavby

B

yla to krásná práce se skvělým týmem, která trvala od srpna 2019, vzpomíná vedoucí projektu Ing. Petr Hanzal z divize 5. A dodává: „Naším úkolem bylo vybudovat polovinu velké mostní estakády přes Černovický potok a překlenutí Habřího potoka.“ Černovická estakáda začala vznikat na přelomu září a října roku 2019. Právě pilotové založení a spodní stavby u Černovického potoka považuje vedoucí projektu za vůbec nejnáročnější část celé zakázky. Estakádu tvoří spřažená ocelobetonová trámová konstrukce v délce 832,1 metru s horní železobetonovou deskou mostovky, která je společná pro obě převáděné koleje. Most má celkem 27 mostních otvorů a je rozdělen na devět částí. Navézt, osadit a zahájit svařování ocelové konstrukce se podařilo do konce roku 2020, následně stavbaři sestavili a osadili posuvné bednění mostovky a zahájili betonáže. „Loni v lednu pokračovaly práce na betonážích mostovky, svařovali jsme nosníky ocelové konstrukce mostu a poté podlili ložiska a demontovali podpěrné skruže,“ popisuje práce na třetím nejdelším železničním mostě v České republice Ing. Hanzal. Estakáda byla dokončena závěrem loňského roku a letos na jaře probíhaly terénní úpravy pod mostem. 

Přes 23 tisíc kubíků betonu

O tom, že stavba Černovické estakády nebyla úplně jednoduchá, vypovídají i základní technické údaje. Je založena na pilotách o průměru 1,2 metru, přičemž stavbaři použili celkem 6 320 metrů pilot. Ocelová konstrukce váží 2 046 tun a každý nosník má výšku 2,85 metru. Logistika přeprav těchto nosníků na stavbě tak patřila k vůbec nejnáročnějším úkolům. „Kromě toho jsme uložili celkem 23 163 m3 betonu a 2 334 tun betonové výztuže. Plocha izolací mostovky dosáhla 8 294 m2,“ dodává Ing. Hanzal.

Celý rekonstruovaný úsek železnice tvoří z 28 procent náspy, z 52 procent traťové zářezy a zbývající část je vedena na umělých stavbách. Kromě Černovického potoka musí trať překonat i údolí Habřího potoka. Zdolává jej po přesypaném mostním objektu (druhé foto) s širokým a vzdušným otvorem. Nicméně už samotný zpracovaný 3D model trasy naznačoval složitou konfiguraci železničního tělesa a představivost byla v úzkých i po vytyčení potřebných záborů území, kdy se nová vlastnická hranice podobala v lese spíš náhodnému labyrintu… „A to bylo třeba změnit. Vzhledem k tomu, že tento most, v hantýrce stavby označovaný jako Krmelec, bude sloužit v budoucnu jako biokoridor, podařilo se nám společně s Agenturou pro ochranu přírody přesvědčit investora a most kompletně přeprojektovat. Původní dvouklenba byla nahrazena dvourámem se středním pilířem, což stavbu zjednodušilo,“ uzavírá vedoucí projektu.

Divize 9

Nové kouzlo pro více než stoletý areál

Budovy Filozofické fakulty Univerzity Hradec Králové se po dvouleté rekonstrukci opět otevřou pro studenty. Tým východočeského útvaru divize 9 právě dokončuje stavební práce ve stávajícím objektu fakulty a k předání připravuje i nově vybudovanou přístavbu. Studenti by se měli do modernizovaných prostor vrátit v září.

Blanka Růžičková, foto archiv stavby

Š

kola v Hradci Králové byla postavena v roce 1900 podle návrhu architektů Jana Hanuše a Václava Bahníka. Její fasáda byla vyzdobena rizality, pilastry, okenními římsami a frontonem. V úrovni druhého podlaží obíhá kordová římsa. Poslední patro zakončuje profilovaná korunní římsa.

Budova prošla částečnou obnovou před deseti lety, kdy se však opravovaly pouze obvodové stěny. Nynější zakázka zahrnovala kompletní rekonstrukci interiéru s návratem k původní dispozici budovy a přístavbu nového křídla. Nově vybudovaná část navazuje na chodbu pravého křídla původního objektu a uzavírá vnitřní dvůr fakulty.

Během stavebních prací, které probíhaly od září roku 2020, došlo k zesílení stropních trámových konstrukcí, výměně instalačních rozvodů, instalaci nových slaboproudých systémů, sanaci suterénních zdí a výměně střešní krytiny a podlahových vrstev. A například historické repliky vnitřních dveří pro interiér dodal Metrostavu DIZ – provoz obnovy památek.

Práce i s negativem historické fotografie

Místní zpravodajský portál Hradecká Drbna označil za vizuálně nejatraktivnější výsledek dokončované rekonstrukce obnovu průčelí budovy včetně pozlaceného zábradlí a kamenných prvků mansardy. „Tyto práce – rekonstrukce mansardy v průčelí objektu, kdy na základě dodatečně nalezeného negativu fotografie v archivu Muzea východních Čech byly sestavovány repliky štukových girland, měděných říms, historického zábradlí a zejména kamenných váz – byly pro nás největší výzvou a zároveň odměnou,“ potvrdil vedoucí projektu Ing. David Čech.

Stavbaři se během rekonstrukce potýkali s omezeným prostorem – škola stojí v centru města na náměstí Svobody. „Řešili jsme velmi omezené skladovací plochy i nedostatek parkovacích míst. Takže jsme nakonec museli vybudovat přístupovou komunikaci, kdy jsme rozebrali žulovou dlažbu pěší zóny a nahradili ji provizorně betonovou dlažbou,“ připomíná inženýr Čech.

Termín dokončení 4/22 byl zejména v posledních týdnech podle jeho slov celkem napjatý: „Na počátku vypadala doba pro realizaci komfortní, avšak průběžně jsme objevovali spousty skutečností, které nebyly předpokládány. Velké zdržení jsme nabrali kvůli statické sanaci kleneb a nutnosti přeprojektování páteřních elektrorozvodů, které se do podlah nevešly.“

 

Metrostav 7/2022, TEK 2022
Metrostav 7/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 7/2022, BeMo Tunnelling
Metrostav 7/2022, Ptáme se
Metrostav 7/2022, Ocenění
Metrostav 7/2022, Fotosloupek 2.0
Metrostav 7/2022, Číslo
Metrostav 7/2022, Metrostav DIZ
Metrostav 7/2022, Divize 5
Metrostav 7/2022, Divize 9
Metrostav 7/2022, Lidé Metrostavu
Metrostav 7/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 7/2022, Fotoreportáž
Metrostav 7/2022, TEK 2022

TEK 2022

Metrostav 7/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 7/2022, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 7/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 7/2022, Ocenění

Ocenění

Metrostav 7/2022, Fotosloupek 2.0

Fotosloupek 2.0

Metrostav 7/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 7/2022, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 7/2022, Divize 5

Divize 5

Metrostav 7/2022, Divize 9

Divize 9

Metrostav 7/2022, Lidé Metrostavu

Lidé Metrostavu

Metrostav 7/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 7/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

9

Article Divize 5 waiting for thumbnails …

Sending statistics …

Rendering Divize 9 (225074): (1/2) (0 ms)

Rendering Divize 5 (225073): (2/3) (4 ms)

Rendering Metrostav DIZ (225072): (1/3) (11 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i5530/item265071-small.jpg

 i5530/item264849.svg

 i5530/item265072.svg

 i5530/item265084-small.jpg

 i5530/item265083.svg

 i5530/item265085-small.jpg[p2]

 i5530/item265088-small.jpg[p2]

 i5530/item265087.svg[p3]

 i5530/vth280067-1.jpg (2x)

 i5530/vth279482-1.jpg (2x)

 i5530/vth279624-1.jpg (2x)

 i5530/vth280068-1.jpg (2x)

 i5530/vth280069-1.jpg (2x)

 i5530/vth279793-1.jpg (2x)

 i5530/vth279675-1.jpg (2x)

 i5530/vth280070-1.jpg[p1]

 i5530/vth279696-1.jpg[p1]

 i5530/vth280071-1.jpg[p1]

 i5530/vth279774-1.jpg[p1]

 i5530/vth280072-1.jpg[p1]

 i5530/vth280077-1.jpg[p1]

 i5530/item265084-medium.jpg[p3]

 i5530/item265085-medium.jpg[p3]