Ptáme se...
Ing. Václav Soukup
Osobnost Metrostavu 2021
V naší společnosti působí úctyhodných 42 let! Metrostav mu před lety doporučil jeden z pedagogů Fakulty stavební ČVUT a dodnes inženýr Václav Soukup nelituje. Začal u ražeb tunelů metra trasy B – v tehdejší provozní jednotce 2 na stavbě Náměstí Republiky, kde zažil první zkušenost s výstavbou tunelů a i s mechanizovanou ražbou. Podzemním stavbám se věnuje celou svou profesní kariéru: 13 let strávil na stavbách, 8 let byl výrobním náměstkem a následně dalších 12 let ředitelem divize 5, která je garantem VNT tunely a podzemní stavby. Od roku 2013 řídí Útvar zahraničního podnikání Skupiny Metrostav, kde hlavním artiklem našeho vývozu jsou opět tunely.
Čestný titul Osobnost Metrostavu, který jste spolu se zlatou medailí převzal na Programové konferenci TEK, představuje hlavně uznání vaší práce a určitě vás potěšil. Co pro vás znamená?
Ocenění, které jsem obdržel, je oceněním jednotlivce, ale síla a schopnost realizovat náročné úkoly a zakázky tkví v dobrém, odborně zdatném a soudržném pracovním kolektivu. Takže bych chtěl při této příležitosti poděkovat všem svým kolegům a kolegyním, se kterými jsem měl možnost během své kariéry u Metrostavu spolupracovat. Je to zároveň i ocenění jejich práce.
Jak se z tuneláře stane nakonec šéf útvaru, který má na starosti tak specifickou oblast, jako je podnikání koncernu v zahraničí?
Musí si to zkrátka odpracovat, získat zkušenosti a přesvědčit v každé pozici, která je mu svěřena. Myslím, že zlomovým momentem, proč jsem skončil u zahraničního podnikání, byl pro mne náš první islandský projekt Tunely Hedinsfjord. Jednalo se o první velkou zahraniční infrastrukturální zakázku, kde byl Metrostav v pozici generálního dodavatele.
Co považujete za největší úspěch zahraničního podnikání Skupiny?
Že se nám podařilo prosadit v zahraničí v tvrdé mezinárodní konkurenci a vycvičit a vychovat zde vysoce odborně zdatné pracovní kolektivy a jednotlivce. Tito dělají dobré jméno nejen firmě, kterou reprezentují, ale i České republice. Podařilo se také založit a rozvíjet samostatné zahraniční dceřiné společnosti a provést akvizici firmy BeMo Tunnelling.
Vaše pozice a náplň práce se za ty roky, kdy působíte u Metrostavu, samozřejmě vyvíjela. Ale co jste v přístupu k práci určitě neměnil?
Že je potřeba dát příležitost a důvěru jednotlivcům, kteří se nebojí vzít na sebe zodpovědnost za dosažení stanovených cílů. A zároveň je nutné poskytnout důvěru a důležitost i těm, kteří jim při tom pomáhají.
Čekají vás teď nějaké velké nebo zajímavé úkoly?
Je před námi nelehké období. Nedostatek stavebních materiálů, růst jejich cen a cen energií, složitá mezinárodněpolitická situace... To vše vytváří toxické prostředí, v němž nebude jednoduché dokončovat stávající zakázky, ale i získávat nové, kterých bude kvůli inflačnímu vývoji a nedostatku peněz méně. Metrostav má ale za sebou více než 50letou historii, překonal i jiné překážky, a tak pevně věřím, že také v této zkoušce obstojí.
Za rozhovor děkuje David Kalců