Divize 9
Nové kouzlo pro více než stoletý areál
Budovy Filozofické fakulty Univerzity Hradec Králové se po dvouleté rekonstrukci opět otevřou pro studenty. Tým východočeského útvaru divize 9 právě dokončuje stavební práce ve stávajícím objektu fakulty a k předání připravuje i nově vybudovanou přístavbu. Studenti by se měli do modernizovaných prostor vrátit v září.
Blanka Růžičková, foto archiv stavby
Š
kola v Hradci Králové byla postavena v roce 1900 podle návrhu architektů Jana Hanuše a Václava Bahníka. Její fasáda byla vyzdobena rizality, pilastry, okenními římsami a frontonem. V úrovni druhého podlaží obíhá kordová římsa. Poslední patro zakončuje profilovaná korunní římsa.
Budova prošla částečnou obnovou před deseti lety, kdy se však opravovaly pouze obvodové stěny. Nynější zakázka zahrnovala kompletní rekonstrukci interiéru s návratem k původní dispozici budovy a přístavbu nového křídla. Nově vybudovaná část navazuje na chodbu pravého křídla původního objektu a uzavírá vnitřní dvůr fakulty.
Během stavebních prací, které probíhaly od září roku 2020, došlo k zesílení stropních trámových konstrukcí, výměně instalačních rozvodů, instalaci nových slaboproudých systémů, sanaci suterénních zdí a výměně střešní krytiny a podlahových vrstev. A například historické repliky vnitřních dveří pro interiér dodal Metrostavu DIZ – provoz obnovy památek.
Práce i s negativem historické fotografie
Místní zpravodajský portál Hradecká Drbna označil za vizuálně nejatraktivnější výsledek dokončované rekonstrukce obnovu průčelí budovy včetně pozlaceného zábradlí a kamenných prvků mansardy. „Tyto práce – rekonstrukce mansardy v průčelí objektu, kdy na základě dodatečně nalezeného negativu fotografie v archivu Muzea východních Čech byly sestavovány repliky štukových girland, měděných říms, historického zábradlí a zejména kamenných váz – byly pro nás největší výzvou a zároveň odměnou,“ potvrdil vedoucí projektu Ing. David Čech.
Stavbaři se během rekonstrukce potýkali s omezeným prostorem – škola stojí v centru města na náměstí Svobody. „Řešili jsme velmi omezené skladovací plochy i nedostatek parkovacích míst. Takže jsme nakonec museli vybudovat přístupovou komunikaci, kdy jsme rozebrali žulovou dlažbu pěší zóny a nahradili ji provizorně betonovou dlažbou,“ připomíná inženýr Čech.
Termín dokončení 4/22 byl zejména v posledních týdnech podle jeho slov celkem napjatý: „Na počátku vypadala doba pro realizaci komfortní, avšak průběžně jsme objevovali spousty skutečností, které nebyly předpokládány. Velké zdržení jsme nabrali kvůli statické sanaci kleneb a nutnosti přeprojektování páteřních elektrorozvodů, které se do podlah nevešly.“