Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Divize 5

Třetí nejdelší železniční most v České republice

Už jen zatěžkávací zkouška, která proběhne v červenci, čeká stavbaře na modernizované železniční trati ze Soběslavi do Doubí u Tábora. Osm a půl kilometru dlouhý úsek opravené trati dokončuje sdružení několika společností. A významnou dominantou celé trasy je estakáda přes Černovický potok (foto nahoře).

Martina Vampulová, foto archiv stavby

B

yla to krásná práce se skvělým týmem, která trvala od srpna 2019, vzpomíná vedoucí projektu Ing. Petr Hanzal z divize 5. A dodává: „Naším úkolem bylo vybudovat polovinu velké mostní estakády přes Černovický potok a překlenutí Habřího potoka.“ Černovická estakáda začala vznikat na přelomu září a října roku 2019. Právě pilotové založení a spodní stavby u Černovického potoka považuje vedoucí projektu za vůbec nejnáročnější část celé zakázky. Estakádu tvoří spřažená ocelobetonová trámová konstrukce v délce 832,1 metru s horní železobetonovou deskou mostovky, která je společná pro obě převáděné koleje. Most má celkem 27 mostních otvorů a je rozdělen na devět částí. Navézt, osadit a zahájit svařování ocelové konstrukce se podařilo do konce roku 2020, následně stavbaři sestavili a osadili posuvné bednění mostovky a zahájili betonáže. „Loni v lednu pokračovaly práce na betonážích mostovky, svařovali jsme nosníky ocelové konstrukce mostu a poté podlili ložiska a demontovali podpěrné skruže,“ popisuje práce na třetím nejdelším železničním mostě v České republice Ing. Hanzal. Estakáda byla dokončena závěrem loňského roku a letos na jaře probíhaly terénní úpravy pod mostem. 

Přes 23 tisíc kubíků betonu

O tom, že stavba Černovické estakády nebyla úplně jednoduchá, vypovídají i základní technické údaje. Je založena na pilotách o průměru 1,2 metru, přičemž stavbaři použili celkem 6 320 metrů pilot. Ocelová konstrukce váží 2 046 tun a každý nosník má výšku 2,85 metru. Logistika přeprav těchto nosníků na stavbě tak patřila k vůbec nejnáročnějším úkolům. „Kromě toho jsme uložili celkem 23 163 m3 betonu a 2 334 tun betonové výztuže. Plocha izolací mostovky dosáhla 8 294 m2,“ dodává Ing. Hanzal.

Celý rekonstruovaný úsek železnice tvoří z 28 procent náspy, z 52 procent traťové zářezy a zbývající část je vedena na umělých stavbách. Kromě Černovického potoka musí trať překonat i údolí Habřího potoka. Zdolává jej po přesypaném mostním objektu (druhé foto) s širokým a vzdušným otvorem. Nicméně už samotný zpracovaný 3D model trasy naznačoval složitou konfiguraci železničního tělesa a představivost byla v úzkých i po vytyčení potřebných záborů území, kdy se nová vlastnická hranice podobala v lese spíš náhodnému labyrintu… „A to bylo třeba změnit. Vzhledem k tomu, že tento most, v hantýrce stavby označovaný jako Krmelec, bude sloužit v budoucnu jako biokoridor, podařilo se nám společně s Agenturou pro ochranu přírody přesvědčit investora a most kompletně přeprojektovat. Původní dvouklenba byla nahrazena dvourámem se středním pilířem, což stavbu zjednodušilo,“ uzavírá vedoucí projektu.

Divize 9

Nové kouzlo pro více než stoletý areál

Budovy Filozofické fakulty Univerzity Hradec Králové se po dvouleté rekonstrukci opět otevřou pro studenty. Tým východočeského útvaru divize 9 právě dokončuje stavební práce ve stávajícím objektu fakulty a k předání připravuje i nově vybudovanou přístavbu. Studenti by se měli do modernizovaných prostor vrátit v září.

Blanka Růžičková, foto archiv stavby

Š

kola v Hradci Králové byla postavena v roce 1900 podle návrhu architektů Jana Hanuše a Václava Bahníka. Její fasáda byla vyzdobena rizality, pilastry, okenními římsami a frontonem. V úrovni druhého podlaží obíhá kordová římsa. Poslední patro zakončuje profilovaná korunní římsa.

Budova prošla částečnou obnovou před deseti lety, kdy se však opravovaly pouze obvodové stěny. Nynější zakázka zahrnovala kompletní rekonstrukci interiéru s návratem k původní dispozici budovy a přístavbu nového křídla. Nově vybudovaná část navazuje na chodbu pravého křídla původního objektu a uzavírá vnitřní dvůr fakulty.

Během stavebních prací, které probíhaly od září roku 2020, došlo k zesílení stropních trámových konstrukcí, výměně instalačních rozvodů, instalaci nových slaboproudých systémů, sanaci suterénních zdí a výměně střešní krytiny a podlahových vrstev. A například historické repliky vnitřních dveří pro interiér dodal Metrostavu DIZ – provoz obnovy památek.

Práce i s negativem historické fotografie

Místní zpravodajský portál Hradecká Drbna označil za vizuálně nejatraktivnější výsledek dokončované rekonstrukce obnovu průčelí budovy včetně pozlaceného zábradlí a kamenných prvků mansardy. „Tyto práce – rekonstrukce mansardy v průčelí objektu, kdy na základě dodatečně nalezeného negativu fotografie v archivu Muzea východních Čech byly sestavovány repliky štukových girland, měděných říms, historického zábradlí a zejména kamenných váz – byly pro nás největší výzvou a zároveň odměnou,“ potvrdil vedoucí projektu Ing. David Čech.

Stavbaři se během rekonstrukce potýkali s omezeným prostorem – škola stojí v centru města na náměstí Svobody. „Řešili jsme velmi omezené skladovací plochy i nedostatek parkovacích míst. Takže jsme nakonec museli vybudovat přístupovou komunikaci, kdy jsme rozebrali žulovou dlažbu pěší zóny a nahradili ji provizorně betonovou dlažbou,“ připomíná inženýr Čech.

Termín dokončení 4/22 byl zejména v posledních týdnech podle jeho slov celkem napjatý: „Na počátku vypadala doba pro realizaci komfortní, avšak průběžně jsme objevovali spousty skutečností, které nebyly předpokládány. Velké zdržení jsme nabrali kvůli statické sanaci kleneb a nutnosti přeprojektování páteřních elektrorozvodů, které se do podlah nevešly.“

Lidé Metrostavu

Ocenění úspěšných

Generální ředitel Metrostavu Ing. Jaroslav Heran předal za práci v loňském roce ocenění těmto nejlepším zaměstnancům:

Osobnost Metrostavu 2021

Ing. Václav Soukup, 
vedoucí útvaru centrály

Výroční cena Generálního ředitele Metrostavu 2021

Mgr. Zdeněk Kostříž, ÚPŘ, expert

Vedoucí projektu Metrostavu

Ing. Michal Mašek, D3, hlavní stavbyvedoucí Ing. Tomáš Hnojský, D5, hlavní stavbyvedoucí Ing. Petr Benhák, D6, hlavní stavbyvedoucí Ing. Tomáš Kuřík, D6, stavbyvedoucí Ing. Pavel Kalouš, D8, stavbyvedoucí Ing. Tomáš Burian, D8, stavbyvedoucí Ing. Lukáš Březina, D9, stavbyvedoucí

Vedoucí projektu Metrostavu DIZ

Ing. Václav Petrášek, oblast 1, hlavní stavbyvedoucí Ing. Radovan Jašek, oblast 1, hlavní stavbyvedoucí

Stavbyvedoucí Metrostavu

Ing. Stanislaw Rybczyński, D1, stavbyvedoucí Ing. Tomáš Blahynka, D1, stavbyvedoucí Ing. Petr Pultar, D3, stavbyvedoucí  Michal Ort, D3, stavbyvedoucí Ing. Václav Hromádka, D3, stavbyvedoucí Ing. Jan Stuchlík, D3, stavbyvedoucí Pavel Heller, D5, stavbyvedoucí Ing. David Paveza, D5, stavbyvedoucí Ing. arch. Antonín Mašek, D6, stavbyvedoucí Ing. Radek Hudec, D6, stavbyvedoucí Ing. Michal Kordula, D8, stavbyvedoucí Ing. Tomáš Jakoubek, D8, stavbyvedoucí Ing. Róbert Lacena, D8, stavbyvedoucí Pavel Žižka, D8, stavbyvedoucí Jiří Kočí D8, stavbyvedoucí + Ing. Jiří Korábečný, D9, stavbyvedoucí   Ing. Dalibor Andrlík, D9, stavbyvedoucí

Stavbyvedoucí Metrostavu DIZ

Jiří Sedláček, oblast 1, stavbyvedoucí Ing. Tomáš Lavička, oblast 1, stavbyvedoucí

Přípravář Metrostavu

Zdeněk Pyszko, D1, kalkulant Ing. Lukáš Pekárek D1, přípravář Ing. Václav Klimecký, D1, přípravář Ing. Ján Bednár, D3, přípravář Milan Kysela, D3, samostatný přípravář Ing. Aleš Kapička, D3, samostatný přípravář Ing. Jakub Jaček, D5, samostatný přípravář Jan Murňák, D6, samostatný přípravář Pavlína Žihlová, D6, přípravářka Ing. Martina Ubrová, D6, samostatná přípravářka Ing. Michaela Vavroňová, D8, vedoucí útvaru Ing. Stanislav Falhar, D8, vedoucí útvaru Ing. Andrea Palasová, D8, přípravářka Ing. Petr Zvěřina, D9, samostatný přípravář Ing. Jan Mareček D9, samostatný přípravář

Zaměstnanec Metrostavu

Ing. Pavel Malíček, D1, samostatný technik BOZ, PO Milan Soldán, D1, samostatný technik BOZ, PO Ing. Pavlína Foktová, D1, odborná referentka obchodní Ing. Lenka Doleželová, D3, vedoucí útvaru Ludmila Kocourková, D3, samostatná referentka personální agendy Karel Toužil, D3, samostatný technik kvality Jaroslav Kostka, D3, samostatný technik pro technické obory Soňa Červená, D3, odborná referentka obchodní Ing. Hana Biedermannová, D5, ekonomka projektu Ing. Jan Kubr, D5, ekonom projektu Ing. Jana Mališová, D5, specialistka Tomáš Weigert, D5, ekonom provozu Šárka Bížová, D6, odborná referentka financování Mgr. Pavlína Straková, D6, vedoucí útvaru Mgr. Eliška Tesařová, D6, právnička Ing. Miloslav Kříž, D6, samostatný referent obchodní Ing. Miroslav Potočný, D8, technik kvality Jarmila Kaloušová, D8, vedoucí útvaru Pavla Abtová, D8, odborná referentka obchodní Ing. Jiří Hudec, D8, vedoucí střediska Ing. Tomáš Frolo, D8, vedoucí útvaru Ing. Martina Mankerová, D8, ekonomka projektu Ing. Radka Jentschková, D9, samostatná referentka financování Ing. Lukáš Müller, D11, vedoucí střediska Ivana Somerauerová, ÚEŘ, odborná účetní JUDr. Ludmila Štědrá, ÚGŘ, právnička Bc. Věra Štollová, ÚOŘ, samostatná referentka pro ek. správní obory Mgr. Jana Kořínková MBA, ÚPŘ, zástupkyně výkonného ředitele Ing. Jaromír Šob, ÚVTŘ, specialista

Zaměstnanec Metrostavu DIZ

Ing. Martin Kafka, D3, vedoucí oblasti

Zaměstnanec Metrostavu TBR

Ing. Jaroslav Petřík, ekonomický náměstek

 

Metrostav 7/2022, TEK 2022
Metrostav 7/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 7/2022, BeMo Tunnelling
Metrostav 7/2022, Ptáme se
Metrostav 7/2022, Ocenění
Metrostav 7/2022, Fotosloupek 2.0
Metrostav 7/2022, Číslo
Metrostav 7/2022, Metrostav DIZ
Metrostav 7/2022, Divize 5
Metrostav 7/2022, Divize 9
Metrostav 7/2022, Lidé Metrostavu
Metrostav 7/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 7/2022, Fotoreportáž
Metrostav 7/2022, TEK 2022

TEK 2022

Metrostav 7/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 7/2022, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 7/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 7/2022, Ocenění

Ocenění

Metrostav 7/2022, Fotosloupek 2.0

Fotosloupek 2.0

Metrostav 7/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 7/2022, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 7/2022, Divize 5

Divize 5

Metrostav 7/2022, Divize 9

Divize 9

Metrostav 7/2022, Lidé Metrostavu

Lidé Metrostavu

Metrostav 7/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 7/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

10

Article Divize 9 waiting for thumbnails …

Sending statistics …

Rendering Divize 9 (225074): (1/2) (3 ms)

Rendering Divize 5 (225073): (2/3) (9 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i5530/item265084-small.jpg

 i5530/item265083.svg

 i5530/item265085-small.jpg

 i5530/item265088-small.jpg

 i5530/item265087.svg

 i5530/vth280067-1.jpg (2x)

 i5530/vth279482-1.jpg (2x)

 i5530/vth279624-1.jpg (2x)

 i5530/vth280068-1.jpg (2x)

 i5530/vth280069-1.jpg (2x)

 i5530/vth279793-1.jpg (2x)

 i5530/vth279675-1.jpg (2x)

 i5530/vth280070-1.jpg[p1]

 i5530/vth279696-1.jpg[p1]

 i5530/vth280071-1.jpg[p1]

 i5530/vth279774-1.jpg[p1]

 i5530/vth280072-1.jpg[p1]

 i5530/vth280077-1.jpg[p1]

 i5530/item265088-medium.jpg[p3]