Metrostav DIZ
Centrální mozek pražské dopravy
Nedaleko křižovatky Malovanka stojí nad severním výjezdem ze Strahovského tunelu nedokončená budova multifunkčního operačního střediska Malovanka (MOS). Společný realizační tým Metrostavu DIZ, který vede Ing. Petr Brož, a firmy VCES dokončí PĚT let opuštěnou stavbu podle aktualizovaného PROJEKTU, TAKŽE bude odpovídat nejen současným, ale i BUDOUCÍM potřebám české metropole.
Lenka Svobodová, vizualizace MHMP
H
lavní město Praha zahájilo výstavbu MOS v roce 2015 a o rok později ji zastavilo kvůli velikému množství změn vyvolaných požadavky budoucích uživatelů. Stavbaři tak dokončili pouze železobetonový monolitický skelet, hydroizolace spodní stavby i střech a po osazení většiny fasádních výplní budovu zakonzervovali.
„My jsme staveniště převzali teprve nedávno a dnes provádíme pasportizace nedokončeného objektu. Zatím se však zdá, že jeho nosné konstrukce jsou v dobrém stavu. Vzhledem k tomu, že došlo k výrazné modernizaci řídicích technologií MOS, budeme muset prvně upravit prostupy stěnami i stropy a vybourat řadu nových. Počítáme s tím, že první práce zahájíme na začátku května,“ říká Ing. Brož.
Sdružení Metrostavu DIZ a společnosti VCES dostalo na starost jen první etapu přestavby MOS, jež obsáhne dokončení jeho stavební části včetně montáže a zprovoznění inženýrských sítí pro chod vlastního objektu a pro činnost jeho technologií. „Těsně před dokončením proto objekt po 18 měsících prací předáme na rok investorovi, aby jej ve 2. a 3. etapě vybavil technologiemi. Potom budeme mít necelých osm měsíců na úplné stavební dokončení zakázky a její přípravu ke kolaudaci,“ doplňuje vedoucí projektu za Metrostav DIZ.
nové řídicí centrum OPERAČNÍHO STŘEDISKA MALOVANKA by mělo zlepšit plynulost dopravy v praze až o 15 procent
SOUČÁSTÍ také PARK
MOS je dispozičně i konstrukčně rozčleněn na jižní část A se třemi podzemními a jedním nadzemním podlažím, kde budou v prostoru téměř 43 000 m3 umístěny všechny dispečinky a operační střediska včetně potřebného zázemí. V asi 20 000 m3 severní části B zůstane zachována část původních dvoupatrových podzemních garáží určených výhradně pro potřeby centra. Na jejich střeše vznikne veřejný park s fontánou, lavičkami a drobnou architekturou.
Během více než tříleté stavby se kolegové budou muset vyrovnat s prudkým zdražováním, případně s nedostatkem materiálů. Po jejím ukončení však začne u Malovanky fungovat řídicí centrum, které na základě údajů ze sítě senzorů a kamer propojí řízení 660 dosud samostatných světelných křižovatek a pěti tunelů.
I pro krizové situace
Multifunkční operační středisko (MOS) Malovanka (vizualizace) bude sloužit nejen pro řízení dopravy, ale i v krizových situacích. Soustředí soudobý dopravní dispečink z ulice Na Bojišti i řízení provozu automobilových tunelů ze Strahova a vytvoří prostory pro instalaci datového centra magistrátu a pro záložní ústředí operačního střediska krizového štábu města. To zahrne i pracoviště Technické správy komunikací, policie či dopravního podniku a dispečink Zdravotnické záchranné služby. MOS tak přispěje jak ke zvýšení bezpečnosti všech druhů pražské dopravy, tak se bude podílet na činnostech souvisejících s mimořádnými událostmi v metropoli.