4
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
13. března 2023
ročník 35
Plzeňské tramvaje mají moderní zázemí
Areál tramvajové vozovny v Plzni na Slovanech (hlavní foto) má za sebou rozsáhlou modernizaci, kterou realizovali kolegové z divize 1 ve sdružení. Kromě objektů pro odstavení a servis tramvají kolem ní později vyrostly další servisní a provozní budovy. Dnes tento areál patří k nejmodernějším v České republice.
Blanka Růžičková, foto archiv Metrostavu
K
ompletní přestavba skončila v polovině února. „Předání proběhlo v termínu, i když právě ten byl od začátku velkým tématem. Projekt byl na tři roky, ale byl zde požadavek, abychom to stihli za dva. Náš tým musel ve spolupráci s dopravním podnikem a investorem značně upravit a doladit pracovní postupy výstavby. Kvůli úpravě a doladění harmonogramu muselo vzniknout i velké množství provizorních objektů a konstrukcí a jednotlivé celky byly stavěny na několik etap,“ říká vedoucí projektu Ing. Michal Tulpa.
Přestavba vozovny probíhala od října 2020 a po celou dobu za plného provozu. Divize 1 – oblast Plzeň zde byla lídrem Sdružení Vozovna. Jeho dalšími členy byly společnosti Berger Bohemia a TSS Grade.
rekonstrukce vozovny probíhala za plného provozu více než stovky tramvají
V areálu šly postupně k zemi všechny budovy, přestavovalo se i přilehlé kolejiště. Obsluha a servis tramvají se tak postupně přesouvaly do provizorních a poté do nových objektů. Před demolicí haly odstavu se například muselo vybudovat provizorní odstavné kolejiště. Ve většině etap musela stavba sdílet vjezd a výjezd s dopravním podnikem, což občas přinášelo kolize stejně jako pohyb tramvají po areálu. A že těchto problémů s návazností bylo v projektu spousty.
Řešily se i technické problémy. Například se založením nové haly pro opravy a údržbu, kde byly vybudovány servisní kanály a několik úrovní základové desky s velkým množstvím zámečnických konstrukcí, jako jsou servisní lávky. Přestavba haly odstavu tramvají byla komplikovaná hlavně kvůli její rozloze. Rekonstrukce přilehlé komunikace s tramvajovým tělesem byla náročná z důvodu nutnosti rozdělení do zhruba devíti etap, v nichž zároveň probíhala kompletní sanace a obnova všech inženýrských sítí (voda, kanalizace, plyn, slaboproudé i silnoproudé sítě…). Při výstavbě administrativní budovy bylo nutné zajistit souběh systémů z ostatních objektů. Její součástí je navíc jediný zdroj pro napájení tramvají – nová měnírna Slovanská.
Nové bylo pro stavbaře i řešení bludných proudů. „Jde o izolování veškerých možných konstrukcí a nahrazovaní kovových částí plastem nebo kompozitem,“ vysvětluje vedoucí projektu.
Přestavba vozovny pro 21. století
Pro tramvajovou síť a servis provozovaných tramvají slouží v Plzni jediná vozovna. Vybudována byla na Slovanech, tenkrát v okrajové čtvrti města, mezi lety 1943 a 1964.
Před nynější modernizací objekt neodpovídal současným potřebám. Původní areál vznikal v době, kdy sloužil pro tramvaje s několikanásobně nižší hmotností, než jakou mají moderní vozy. Rekonstrukce kolejišť (foto) už byla nezbytná i kvůli propadům způsobeným nestabilním podložím dřívějšího pískového lomu.
Kvůli splnění hlukových limitů byl při přestavbě přemístěn hlavní vjezd a výjezd z areálu. K moderním prvkům areálu patří systém odpovědného nakládání s dešťovou vodou. Vozovna má nyní jednu z největších extenzivních střech v Evropě a voda, která se bude zachycovat na ploše o rozloze cca 13,5 tisíce metrů čtverečních, se bude přes retenční nádrž dále využívat k provozu myčky tramvají.