Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

4

čtrnáctideník 

Metrostav a.s.

13. března 2023

ročník 35

Plzeňské tramvaje mají moderní zázemí

Areál tramvajové vozovny v Plzni na Slovanech (hlavní foto) má za sebou rozsáhlou modernizaci, kterou realizovali kolegové z divize 1 ve sdružení. Kromě objektů pro odstavení a servis tramvají kolem ní později vyrostly další servisní a provozní budovy. Dnes tento areál patří k nejmodernějším v České republice.

Blanka Růžičková, foto archiv Metrostavu

K

ompletní přestavba skončila v polovině února. „Předání proběhlo v termínu, i když právě ten byl od začátku velkým tématem. Projekt byl na tři roky, ale byl zde požadavek, abychom to stihli za dva. Náš tým musel ve spolupráci s dopravním podnikem a investorem značně upravit a doladit pracovní postupy výstavby. Kvůli úpravě a doladění harmonogramu muselo vzniknout i velké množství provizorních objektů a konstrukcí a jednotlivé celky byly stavěny na několik etap,“ říká vedoucí projektu Ing. Michal Tulpa.

Přestavba vozovny probíhala od října 2020 a po celou dobu za plného provozu. Divize 1 – oblast Plzeň zde byla lídrem Sdružení Vozovna. Jeho dalšími členy byly společnosti Berger Bohemia a TSS Grade.

rekonstrukce vozovny probíhala za plného provozu více než stovky tramvají

V areálu šly postupně k zemi všechny budovy, přestavovalo se i přilehlé kolejiště. Obsluha a servis tramvají se tak postupně přesouvaly do provizorních a poté do nových objektů. Před demolicí haly odstavu se například muselo vybudovat provizorní odstavné kolejiště. Ve většině etap musela stavba sdílet vjezd a výjezd s dopravním podnikem, což občas přinášelo kolize stejně jako pohyb tramvají po areálu. A že těchto problémů s návazností bylo v projektu spousty.

Řešily se i technické problémy. Například se založením nové haly pro opravy a údržbu, kde byly vybudovány servisní kanály a několik úrovní základové desky s velkým množstvím zámečnických konstrukcí, jako jsou servisní lávky. Přestavba haly odstavu tramvají byla komplikovaná hlavně kvůli její rozloze. Rekonstrukce přilehlé komunikace s tramvajovým tělesem byla náročná z důvodu nutnosti rozdělení do zhruba devíti etap, v nichž zároveň probíhala kompletní sanace a obnova všech inženýrských sítí (voda, kanalizace, plyn, slaboproudé i silnoproudé sítě…). Při výstavbě administrativní budovy bylo nutné zajistit souběh systémů z ostatních objektů. Její součástí je navíc jediný zdroj pro napájení tramvají – nová měnírna Slovanská.

Nové bylo pro stavbaře i řešení bludných proudů. „Jde o izolování veškerých možných konstrukcí a nahrazovaní kovových částí plastem nebo kompozitem,“ vysvětluje vedoucí projektu.

 

Přestavba vozovny pro 21. století

Pro tramvajovou síť a servis provozovaných tramvají slouží v Plzni jediná vozovna. Vybudována byla na Slovanech, tenkrát v okrajové čtvrti města, mezi lety 1943 a 1964.

Před nynější modernizací objekt neodpovídal současným potřebám. Původní areál vznikal v době, kdy sloužil pro tramvaje s několikanásobně nižší hmotností, než jakou mají moderní vozy. Rekonstrukce kolejišť (foto) už byla nezbytná i kvůli propadům způsobeným nestabilním podložím dřívějšího pískového lomu.

Kvůli splnění hlukových limitů byl při přestavbě přemístěn hlavní vjezd a výjezd z areálu. K moderním prvkům areálu patří systém odpovědného nakládání s dešťovou vodou. Vozovna má nyní jednu z největších extenzivních střech v Evropě a voda, která se bude zachycovat na ploše o rozloze cca 13,5 tisíce metrů čtverečních, se bude přes retenční nádrž dále využívat k provozu myčky tramvají.

Krátce Aktuálně

Startuje stavba koupaliště v Dubici

Ve středu 1. března oficiálně začaly v České Lípě práce na realizaci nového koupaliště v Dubici. V areálu vyroste brouzdaliště pro děti, hlavní bazén s dvěma 25metrovými drahami pro plavání a další atrakce. Zakázka, do které se pustí sdružení firem Metrostav DIZ a CL EVANS, by měla být hotová ještě před začátkem koupací sezony v roce 2024. Vizualizace: MěÚ Česká Lípa.

Mezi TOP Zaměstnavateli

Metrostav se v soutěži Top Zaměstnavatelé 2023 umístil na druhém místě! Studie TOP Zaměstnavatelé 2023 se účastnilo přes 11 000 studentů českých vysokých škol. Je realizována Asociací studentů a absolventů ve spolupráci s výzkumnou agenturou GFK, univerzitami, studentskými organizacemi a firemními partnery.Děkujeme za ocenění!

Další byty ve Vysočanech

Hrubá stavba druhého apartmánového domu ve čtvrti AFI City na městském brownfieldu ve Vysočanech je dokončena. Vzniká zde 327 apartmánů v dispozicích od 1+kk do 4+kk, výstavba probíhá pod taktovkou divize 3.

Přijďte darovat krev

V prostorách Centra vzdělávání v sídle naší společnosti na pražské Palmovce se v pátek 31. března uskuteční další opakování prospěšné akce Daruj krev se Metrostavem.Zájemci se mohou přihlásit pomocí formuláře na firemním intranetu. Děkujeme!

BeMo Tunnelling

Stav digitalizace ve společnosti BeMo

Digitalizace kromě udržitelnosti je zřejmě jedno z témat, které v současnosti nejvíce zaměstnává stavebnictví. Společnost BeMo Tunnelling (BeMo) se proto před třemi lety rozhodla založit vlastní oddělení digitalizace. Dodatečně byla v roce 2022 za účelem lepší interní komunikace a odsouhlasení procesních úkonů oživena tzv. centrální funkce propojení, která přesahuje různé oblasti činnosti a jednotlivá oddělení.

Stefan Auderer, Andreas Diefenbach

V

minulých letech se podařilo úspěšně zrealizovat několik digitalizačních projektů. Jako příklad uvádíme Intranet, iTWO (světově první podnikové licenční a cloudové řešením Big Data BIM 5D pro stavebnictví – např. pro developery, stavební společnosti, průmyslové podniky, veřejné zadavatele a investory), CIS (Construction Information System aneb námi vyvinutá digitální stavební dokumentace BeMo) a digitální oběh fakturace. Všechny tyto aplikace se mezitím staly součástí vybavení a pro naši společnost  jsou normou.

V současnosti probíhají práce na tzv. Enterprise-Content-Management (ECM), který zahrnuje strategie, metody a nástroje pro záznam, správu, uložení, archivaci a poskytování údajů, obsahů a dokumentů na podporu organizačních procesů v podniku.

Speciální tým

Protože jsou nyní stále častěji v mnoha výběrových řízeních kladeny požadavky na BIM (Building Information Modeling), a dokonce se začínají považovat za kritéria hodnocení, byla v roce 2022 založena firemní pracovní skupina BIM, která se má zabývat implementací, realizací a zaškolením v celofiremním rozsahu. Na základě před nedávnem udělené zakázky na výstavbu záchranné štoly Angath (viz 3D model na snímku), tento tým v roce 2023 vypracuje také první vlastní projekt BIM. Další zakázky s požadavky na BIM jsou již krátce před případným zadáním.

digitalizací a implementací informačního modelu se od loňského roku zabývá pracovní skupina BIM

Co je BIM?

Výraz BIM (zkratka je akronymem anglického výrazu Building Information Modelling) se v souvislosti s projektováním staveb objevuje stále častěji. Je to digitální model, který reprezentuje fyzický a funkční objekt s jeho charakteristikami. Počátky teorie BIM sahají do 70. let, kdy se o principu informačního modelu poprvé zmiňuje Charles M. Eastman z Institutu technologie v Georgii. BIM ovšem neoznačuje pouze počítačový model či speciální software, ale představuje komplexní informační prostředí.

 

Metrostav 04/2023, Vozovna
Metrostav 04/2023, Krátce Aktuálně
Metrostav 04/2023, BeMo Tunnelling
Metrostav 04/2023, Ptáme se
Metrostav 04/2023, Fotosloupek
Metrostav 04/2023, Metrostav pomáhá
Metrostav 04/2023, Číslo
Metrostav 04/2023, Divize 8
Metrostav 04/2023, Metrostav DIZ
Metrostav 04/2023, Metrostav TBR
Metrostav 04/2023, Skupina Metrostav
Metrostav 04/2023, Fotoreportáž
Metrostav 04/2023, Vozovna

Vozovna

Metrostav 04/2023, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 04/2023, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 04/2023, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 04/2023, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 04/2023, Metrostav pomáhá

Metrostav pomáhá

Metrostav 04/2023, Číslo

Číslo

Metrostav 04/2023, Divize 8

Divize 8

Metrostav 04/2023, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 04/2023, Metrostav TBR

Metrostav TBR

Metrostav 04/2023, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 04/2023, Fotoreportáž

Fotoreportáž

2

Sending statistics …

Rendering BeMo Tunnelling (285014): (1/2) (1 ms)

Rendering Krátce Aktuálně (285013): (2/2) (0 ms)

Rendering Vozovna (285012): (3/6) (13 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i6917/item985118.svg

 i6917/item985167-small.jpg

 i6917/item985121.svg

 i6917/item985166.svg

 i6917/item985169-small.jpg

 i6917/item985168-small.jpg

 i6917/item985175-small.jpg

 i6917/item985176-small.jpg

 i6917/item985178-small.jpg

 i6917/item985177.svg