Ptáme se...
Ing. Pavel Černý, MBA
ředitel společnosti PRAGIS a.s.
Do PRAGIS nastoupil krátce po jeho privatizaci v roce 1995 a v různých funkcích tam působil do roku 2004, kdy ze společnosti odešel. PRAGIS poté prošel řadou změn a od roku 2009 se stal součástí Skupiny Metrostav. Tři roky poté se Pavel Černý do firmy vrátil jako ředitel divize Stavební specializace a od roku 2019 je ředitelem celé společnosti.
Můžete připomenout hlavní zaměření či přednosti vaší společnosti?
Naši činnost lze rozdělit na čtyři oblasti – výstavbu a rekonstrukci vodovodů, především z tvárné litiny, rekonstrukce kanalizačních stok prováděných hornickým způsobem, výstavbu monolitických železobetonových konstrukcí a práce speciálního zakládání, piloty, mikropiloty, zajištění stavebních jam včetně beranění štětových stěn. Pro všechny tyto zmíněné činnosti disponujeme týmem zkušených techniků a kvalitním strojním vybavením.
Skupině Metrostav nabízíte celou řadu služeb z oblasti speciálního zakládání nebo pozemních staveb. Jak tato spolupráce funguje?
V rámci Skupiny působíme jako subdodavatel prací speciálního zakládání a především monolitických konstrukcí. V těchto činnostech jsou společnosti Skupiny náš hlavní obchodní partner. Mohu potvrdit, že přes občasné problémy tato spolupráce funguje velmi dobře, a to mimo jiné i díky letitým osobním vztahům našich zaměstnanců.
Na jakých stavbách aktuálně působíte a které byste rád zmínil, případně kde se v dohledné době rýsuje spolupráce?
V současné době provádíme monolitické konstrukce na stavbě „Obytný soubor Zelené město – IV. etapa“ v Praze 9 na Jarově a připravujeme stavbu „Opatov – obytný dům II“ v Praze 4. V loňském roce jsme úspěšně dokončili betonové konstrukce v rámci 1. etapy developerského projektu „Vysočanský mlýn“ (Odkolek) v Praze 9. Bohužel vzhledem k nelehké situaci na trhu s byty je pokračování tohoto projektu odloženo. Z prací speciálního založení bych rád jmenoval třeba pilotové založení parkovacího domu ve spodní části autobusového nádrží v Příbrami, jehož stavbu realizuje Metrostav, divize 3 nebo štětové stěny v rámci rekonstrukce Libeňského mostu, společnost Metrostav TBR.
Které činnosti či služby vnímáte v nadcházejícím období jako klíčové?
V podstatě všechny, které jsem uvedl výše. Při velikosti naší firmy se každý výpadek ve výrobě projeví prakticky okamžitě. O situaci s bytovou výstavbou jsem se již zmínil a je otázka, jaký bude vývoj v tomto segmentu i v příštím roce. Náš další významný obchodní partner, kterým je Pražská vodohospodářská společnost a.s., musí vzhledem k vývoji cen stavebních prací upravovat své plány jak u již probíhajících staveb, tak u staveb, které se teprve připravují. Musíme tedy spoléhat na naši flexibilitu a zkušenosti, abychom toto nelehké období, které nás čeká, překonali. Věřím, že také díky spolupráci v rámci Skupiny Metrostav se nám to podaří.
Za rozhovor děkuje David Kalců