BeMo
Odborně vedená sanace je klíčem k šetrné rekonstrukci
Oddělení sanace konstrukcí a staveb společnosti BeMo Tunnelling (BeMo) se připravuje na významné balíčky zakázek, které budou vypisovány veřejnými zadavateli v Německu na sanace různých dopravních staveb – od železničních objektů po silniční projekty i vodní cesty.
Rainer Angst, Robert Dostál, foto archiv BeMo
C
ílem je vhodnou rekonstrukcí prodloužit životnost těchto objektů o desítky let. Výhodou oproti komplexním rekonstrukcím jsou bezesporu menší investiční náklady, které se obejdou bez nutnosti velkých dopravních omezení, což snižuje nároky na stavební kapacity jak materiálové, tak i lidské.
První větší zakázku obdrželo oddělení sanace konstrukcí a staveb na železničním projektu Stuttgart 21. Další velké pole působnosti představují sanace průmyslových a veřejných objektů. Je jen málo firem, které mohou složité rekonstrukce provádět takovýmto odborným komplexním způsobem. Došlo také k dohodě o úzké budoucí spolupráci s dceřinou společností Subterra.
Oprava v průmyslovém závodě
Společnost BeMo byla v lednu 2019 přizvána k vyhodnocení poškozených železobetonových sloupů v jednom průmyslovém závodě. Při této obhlídce bylo možné identifikovat čtyři sloupy, které bylo nutné opravit.
výsledky analýz tvoří základ pro zjištění skutečného stavu a pro správnou koncepci oprav
S přihlédnutím k souboru předpisů musí být před každou statickou opravou skutečný stav stavebního objektu nebo stavební části zdokumentován a porovnán s plánovaným stavem. Podchycení skutečné situace vyžaduje několik destruktivních a nedestruktivních analýz. Ty ve vlastní laboratoři společnosti BeMo provedl vyškolený personál s licencí na elektronickou analýzu. Na základě těchto znalostí je možné vypracovat koncepci opravy. Vznikl seznam výkonů na odpovídající stavební výběrové řízení. Mezi ně patří vestavba elektronické hadicové váhy na monitorování sedání dosavadní ocelové konstrukce v průběhu provádění stavební činnosti (na snímku je zachycen senzor el. hadicové váhy), vestavba pomocného sloupu pro zajištění konstrukce v oblasti opravovaných železobetonových sloupů a obnova nosných vlastností sloupů pomocí opravy betonu.
Proběhlo již vyhloubení šachet a zhotovení základů. Stavební základ v místě opravy byl stabilizován metodou Mixed–in–Place, čímž vznikly základy, na nichž bylo možné zhotovit opěrné sloupy. Realizace nouzových sloupů se uskutečnila v souladu s harmonogramem výstavby a v současnosti se provádí oprava betonu na opěrných sloupech.