12-13
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
23. července 2021
ročník 33
Geologický průzkum metra D končí
V závěru léta ukončí společný tým divizí 8 a 5 vedený ředitelem výstavby Ing. Miroslavem Filipem a vedoucím projektu Ing. Štefanem Ivorem více než dvouletý geologický průzkum v lokalitě PAD4 na trase metra D.
Lenka Svobodová, foto Petr Adámek
J
sme rádi, že se nám podařilo dodržet náročný harmonogram díla. Naši raziči skončili veškeré fyzické práce v červnu, teď jen odborníci vyhodnocují provedené průzkumy a provádějí laboratorní zkoušky u vzorků odebraných z posledních průzkumných vrtů geotechnické zarážky,“ popisuje situaci Ing. Ivor z divize 5.
Průběh zakázky (foto) potvrdil důležitost průzkumu zejména ve vztahu k připravovaným ražbám v nejsložitějším úseku stavby metra D mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova, kde má nová linka těsně podcházet provozovanou trasu C. Ověřil také vhodnost použití navržených chemických injektáží pro zlepšení vlastností horninového masivu a minimalizaci snižování hladiny podzemní vody. Prokázal, že cíleným použitím chemických injektáží lze sedání nejen částečně upravovat, ale i nadloží a okolní nadzemní zástavbu mírně nadzdvihnout a tím snížit možná rizika. Potvrdil však také, že úspěšnost chemických injektáží v blízkosti vyraženého díla klesá, protože ovlivňují jeho konstrukce. Aby se deformacím ostění zabránilo, je proto při injektážích nutné snižovat jejich tlak i množství.
nová linka metra bude těsně podcházet trasu C a jde tak o velmi složitý úsek
„Byla to velmi zajímavá stavba i proto, že jsme se při ní setkali i s běžně neprováděnými polními zkouškami horninového masivu in situ v geotechnické zarážce,“ doplňuje Ing. Štefan Ivor.
„Ke složitosti prací přispěla nutnost svislé dopravy rubaniny, betonu i výstroje z více než 116 m dlouhé štoly přes 30 metrů hlubokou šachtu s vnitřním průměrem pouhých 7,6 metru. Komplikací byla i blízkost tunelů provozovaného metra a inženýrských sítí, z nichž největší, 1 200 mm potrubí, které přivádí do Prahy vodu ze Želivky, procházelo jen asi pět metrů od naší průzkumné šachty. Potěšilo nás však, že speciální stroje, které jsme navrhli a pořídili, se spolu se zkušenými posádkami při ražbách osvědčily a dobře splnily svou práci. Jsem rád, že u nás dobře fungovala i spolupráce a koordinace všech zúčastněných od investora přes dozor, projektanta i geologa až po údaje z geotechnického monitoringu, což je při takto složitých dílech nesmírně důležité,“ uzavírá geologický průzkum trasy metra D za Metrostav Ing. Filip. Práce menšího rozsahu v lokalitě PAD1b, které samostatně řídila divize 8, skončily po doplnění závěrečné geologické zprávy už letos v květnu.
Stavba linky D se blíží
Trasa metra D bude měřit 10,6 km a nabídne celkem deset stanic, z toho dvě přestupní. Odlehčí příjezdu do Prahy po dálnici D1 a po Strakonické ulici i příjezdům přes Kunratice, Libuš a Krč.
Nová linka pražského metra začne u stanice Náměstí Míru na provozované trase A, ve stanici Pankrác (vizualizace) zkříží trasu C a bude pokračovat až na jižní okraj metropole do Písnice.
První část linky D – z Pankráce do stanice Olbrachtova – vybuduje mezinárodní sdružení složené ze společností Subterra, Hochtief, Strabag, Hochtief Infrastructure a Ed. Züblin AG. Vydání pravomocného stavebního povolení očekává magistrát optimisticky už letos koncem léta.
V další etapě díla se trasa prodlouží do Nových Dvorů, později až do Depa Písnice. Jako poslední bude vybudován úsek metra D z Pankráce na náměstí Míru.
Vizualizace Metroprojekt