-
Metrostav
12-13/2021
V závěru léta ukončí společný tým divizí 8 a 5 geologický průzkum v lokalitě PAD 4 na trase metra D. Zakázka pro baziliku svatého Václava je připravena. Nebe nad Českou republikou bude řídit modernější systém. Letní příloha: po českých krajích s Metrostavem.
Metro
12-13
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
23. července 2021
ročník 33
Geologický průzkum metra D končí
V závěru léta ukončí společný tým divizí 8 a 5 vedený ředitelem výstavby Ing. Miroslavem Filipem a vedoucím projektu Ing. Štefanem Ivorem více než dvouletý geologický průzkum v lokalitě PAD4 na trase metra D.
Lenka Svobodová, foto Petr Adámek
sme rádi, že se nám podařilo dodržet náročný harmonogram díla. Naši raziči skončili veškeré fyzické práce v červnu, teď jen odborníci vyhodnocují provedené průzkumy a provádějí laboratorní zkoušky u vzorků odebraných z posledních průzkumných vrtů geotechnické zarážky,“ popisuje situaci Ing. Ivor z divize 5.
Průběh zakázky (foto) potvrdil důležitost průzkumu zejména ve vztahu k připravovaným ražbám v nejsložitějším úseku stavby metra D mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova, kde má nová linka těsně podcházet provozovanou trasu C. Ověřil také vhodnost použití navržených chemických injektáží pro zlepšení vlastností horninového masivu a minimalizaci snižování hladiny podzemní vody. Prokázal, že cíleným použitím chemických injektáží lze sedání nejen částečně upravovat, ale i nadloží a okolní nadzemní zástavbu mírně nadzdvihnout a tím snížit možná rizika. Potvrdil však také, že úspěšnost chemických injektáží v blízkosti vyraženého díla klesá, protože ovlivňují jeho konstrukce. Aby se deformacím ostění zabránilo, je proto při injektážích nutné snižovat jejich tlak i množství.
nová linka metra bude těsně podcházet trasu C a jde tak o velmi složitý úsek
„Byla to velmi zajímavá stavba i proto, že jsme se při ní setkali i s běžně neprováděnými polními zkouškami horninového masivu in situ v geotechnické zarážce,“ doplňuje Ing. Štefan Ivor.
„Ke složitosti prací přispěla nutnost svislé dopravy rubaniny, betonu i výstroje z více než 116 m dlouhé štoly přes 30 metrů hlubokou šachtu s vnitřním průměrem pouhých 7,6 metru. Komplikací byla i blízkost tunelů provozovaného metra a inženýrských sítí, z nichž největší, 1 200 mm potrubí, které přivádí do Prahy vodu ze Želivky, procházelo jen asi pět metrů od naší průzkumné šachty. Potěšilo nás však, že speciální stroje, které jsme navrhli a pořídili, se spolu se zkušenými posádkami při ražbách osvědčily a dobře splnily svou práci. Jsem rád, že u nás dobře fungovala i spolupráce a koordinace všech zúčastněných od investora přes dozor, projektanta i geologa až po údaje z geotechnického monitoringu, což je při takto složitých dílech nesmírně důležité,“ uzavírá geologický průzkum trasy metra D za Metrostav Ing. Filip. Práce menšího rozsahu v lokalitě PAD1b, které samostatně řídila divize 8, skončily po doplnění závěrečné geologické zprávy už letos v květnu.
Stavba linky D se blíží
Trasa metra D bude měřit 10,6 km a nabídne celkem deset stanic, z toho dvě přestupní. Odlehčí příjezdu do Prahy po dálnici D1 a po Strakonické ulici i příjezdům přes Kunratice, Libuš a Krč.
Nová linka pražského metra začne u stanice Náměstí Míru na provozované trase A, ve stanici Pankrác (vizualizace) zkříží trasu C a bude pokračovat až na jižní okraj metropole do Písnice.
První část linky D – z Pankráce do stanice Olbrachtova – vybuduje mezinárodní sdružení složené ze společností Subterra, Hochtief, Strabag, Hochtief Infrastructure a Ed. Züblin AG. Vydání pravomocného stavebního povolení očekává magistrát optimisticky už letos koncem léta.
V další etapě díla se trasa prodlouží do Nových Dvorů, později až do Depa Písnice. Jako poslední bude vybudován úsek metra D z Pankráce na náměstí Míru.
Vizualizace Metroprojekt
Krátce Aktuálně
Krátce Aktuálně
Nové sportoviště v Plzni již v provozu
V pondělí 12. července byl slavnostně otevřen moderní sportovní areál Prokopávka v Plzni (foto), který v dubnu předali po rekonstrukci stavbaři divize 1. V objektu vznikla nová sportovní hala, malá tělocvična a prostory pro wellness, venku vyrostlo nové umělé fotbalové hřiště.
Málo krve, naši dárci pomáhají
V pátek 30. července se v centrále naší společnosti uskuteční další pokračování akce Daruj krev s Metrostavem. V letních měsících bývá krve vždy nedostatek, situace je ale letos horší než v jiných letech. Všem, kdo se připojí, děkujeme!
Úspěšná realitní transakce Metrostav Development
MINT I. rezidenční podfond SICAV podepsal koncem června akviziční dohodu na první etapu Vysočanského mlýna (vizualizace) s naší dceřinou společností Metrostav Development. Jedná se o první společnou transakci, v jejímž rámci MINT získá do svého portfolia přes 200 nových bytů k pronájmu v nově vznikajícím komplexu.
BeMo
BeMo
Odborně vedená sanace je klíčem k šetrné rekonstrukci
Oddělení sanace konstrukcí a staveb společnosti BeMo Tunnelling (BeMo) se připravuje na významné balíčky zakázek, které budou vypisovány veřejnými zadavateli v Německu na sanace různých dopravních staveb – od železničních objektů po silniční projekty i vodní cesty.
Rainer Angst, Robert Dostál, foto archiv BeMo
ílem je vhodnou rekonstrukcí prodloužit životnost těchto objektů o desítky let. Výhodou oproti komplexním rekonstrukcím jsou bezesporu menší investiční náklady, které se obejdou bez nutnosti velkých dopravních omezení, což snižuje nároky na stavební kapacity jak materiálové, tak i lidské.
První větší zakázku obdrželo oddělení sanace konstrukcí a staveb na železničním projektu Stuttgart 21. Další velké pole působnosti představují sanace průmyslových a veřejných objektů. Je jen málo firem, které mohou složité rekonstrukce provádět takovýmto odborným komplexním způsobem. Došlo také k dohodě o úzké budoucí spolupráci s dceřinou společností Subterra.
Oprava v průmyslovém závodě
Společnost BeMo byla v lednu 2019 přizvána k vyhodnocení poškozených železobetonových sloupů v jednom průmyslovém závodě. Při této obhlídce bylo možné identifikovat čtyři sloupy, které bylo nutné opravit.
výsledky analýz tvoří základ pro zjištění skutečného stavu a pro správnou koncepci oprav
S přihlédnutím k souboru předpisů musí být před každou statickou opravou skutečný stav stavebního objektu nebo stavební části zdokumentován a porovnán s plánovaným stavem. Podchycení skutečné situace vyžaduje několik destruktivních a nedestruktivních analýz. Ty ve vlastní laboratoři společnosti BeMo provedl vyškolený personál s licencí na elektronickou analýzu. Na základě těchto znalostí je možné vypracovat koncepci opravy. Vznikl seznam výkonů na odpovídající stavební výběrové řízení. Mezi ně patří vestavba elektronické hadicové váhy na monitorování sedání dosavadní ocelové konstrukce v průběhu provádění stavební činnosti (na snímku je zachycen senzor el. hadicové váhy), vestavba pomocného sloupu pro zajištění konstrukce v oblasti opravovaných železobetonových sloupů a obnova nosných vlastností sloupů pomocí opravy betonu.
Proběhlo již vyhloubení šachet a zhotovení základů. Stavební základ v místě opravy byl stabilizován metodou Mixed–in–Place, čímž vznikly základy, na nichž bylo možné zhotovit opěrné sloupy. Realizace nouzových sloupů se uskutečnila v souladu s harmonogramem výstavby a v současnosti se provádí oprava betonu na opěrných sloupech.
Ptáme se
Ptáme se...
Ing. Martin Kafka
vedoucí oblasti energetika Metrostavu DIZ
Do Skupiny Metrostav přišel v roce 2017 akvizicí Metrostavu DIZ, kam již před 22 lety nastoupil na profesní dráhu specializace v segmentu klasické energetiky a poslední roky působil jako obchodně‑technický ředitel.
Můžete stručně představit činnosti segmentu energetika?
Lze říct, že se v oblasti Energetika zaměřujeme na generální dodávky investičních technologických celků cílených na ekologizace, modernizace a rekonstrukce klasických energetických zdrojů a výstavbu nových zdrojů. Zejména pak zařízení na energetické využívání odpadů (ZEVO), plynové zdroje, zdroje na biomasu, případně na jiná alternativní tuhá paliva. Co nás ale odlišuje od ostatních, respektive posouvá nad úroveň standardu českého dodavatelského prostředí v tomto segmentu, je naše kompetence. Léta budované znalosti a zkušenosti, často i exkluzivní know-how, široké portfolio úzce spolupracujících technologických partnerů z celého světa a schopnost koordinace všech klíčových i doprovodných částí EPC projektů, počínaje obchodní a technickou přípravou a konče úspěšnou realizací, nás v posledních letech posunuly do role lídra na českém trhu a v očích klíčových investorů do postavení stabilního a vysoce kvalifikovaného partnera.
Čemu aktuálně věnujete velkou pozornost?
V dnešní době jsme svědky velkých dynamických změn, které mají nemalý vliv na energetický mix v Evropské unii, zejména pak odklon od uhlí k nízkoemisním a obnovitelným zdrojům. Průběžně se na to připravujeme a s využitím našeho širokého portfolia know-how věřím, že se požadavkům trhu dokážeme velmi pružně přizpůsobit. Mezi naše aktuální priority řadíme projekty v oblasti spalování odpadů, konkrétně ZEVO Mělník, a projekty PPC zdrojů zejména v rámci skupiny ČEZ.
Disponujete referenčními zkušenostmi použití nejmodernějších dostupných technologií (BAT). Jaké to třeba jsou?
Dovolím si stručný komentář. Pojem BAT je v poslední době z mého pohledu někdy mediálně přeceňovaný. Již před mnoha lety jsme pochopili jednu zcela zásadní pravdu: v energetice nelze z dlouhodobého hlediska uspět, pokud nebudete stále technologicky napřed oproti technickému standardu, který se mění pod vlivem environmentálních a legislativních požadavků vládních institucí. Výzkum, vývoj, inovace a spolupráce se špičkovými technologickými partnery a instituty světového významu vždy byly, jsou a stále budou nedílnou součástí a nezbytnou podmínkou udržitelnosti naší oblasti. De facto ve všech našich projektech BAT byly použity.
Které konkrétní zakázky v energetice aktuálně běží?
Zajímavých projektů máme celou řadu, nicméně i s ohledem na nedávné tiskové prohlášení ČEZ o akceleraci jeho nové strategie, respektive o provozu severočeských pánevních elektráren, lze zmínit, že v těchto lokalitách, kde se dnes masivně investuje do ekologizací, zejména snížení emisí prachu, síry a rtuti, máme prakticky všude klíčové projekty buď v realizaci, nebo v přípravě.
Za rozhovor děkuje David Kalců
Fotosloupek
fotosloupek
Dar pro dobrovolné hasiče
V areálu Sboru dobrovolných hasičů Praha 17 – Řepy proběhla na konci června blesková stavba: autodomíchávač TBG Metrostavu sem přivezl beton, který posloužil ke zhotovení základové desky pod hasičské nádrže.
Konkrétně byla provedena výztuž desky, bednění a její následná betonáž včetně kletovaného povrchu. Nešlo o klasickou zakázku – celá akce byla uskutečněna jako dar dobrovolným hasičům a realizoval ji tým pod vedením Ing. Marka Kubra z divize 6. Hasičům byla předána reklama Metrostavu, kterou budou používat k propagaci naší společnosti na různých akcích po celé republice. Akce se zúčastnili také mladí hasiči, kteří zde trénují dovednosti potřebné při zásazích v terénu.
Jižní Morava
Jižní Morava
Pomoc rodinám s dětmi zasaženým tornádem
Metrostav se zapojil do pomoci oblastem postiženým tornádem v Jihomoravském kraji. Naše týmy obnovují mateřskou školu v obci Hrušky na Břeclavsku. Společně s kolegy z divize 1 jsou do akce zapojeni raziči z divize 5.
Ing. Vojtěch Kostiha, MBA
iž týden po řádění tornáda proběhla pasportizace skutečného stavu a na začátku července dorazila na místo parta stavbařů. Budova (foto) má takřka zničenou střechu, velkou část obvodového pláště a kvůli poškození vodovodního potrubí i vytopené druhé podlaží. V první etapě stavbaři provedou nejnutnější opravy tak, aby zamezili následným škodám a umožnili školce opětovné uvedení do provozu v září.
„Naše společnost působí ve všech regionech ČR včetně Břeclavska, a proto jsme se rozhodli podpořit vlnu solidarity tím, co umíme nejlépe – výstavbou. S vedením obce jsme se dohodli, že se budeme podílet na nákladech na obnovu školky. Mateřskou školu jsme si vybrali z toho důvodu, že chceme v nelehké situaci pomoci rodinám s dětmi,“ řekl Ing. Zdeněk Mička, ředitel jihomoravského zastoupení Metrostavu.
Stavbaři ve spolupráci s dobrovolníky napřed opraví či vybourají podhledy, vnitřní zdivo a podlahová souvrství, zprovozní střešní pláště a vymění či zrekonstruují okna a venkovní dveře. Součástí první etapy bude také renovace technického zařízení budovy, hromosvodů a vnějších ploch, opětovné vybavení interiéru nábytkem a generální úklid vnitřních prostor.
Letní příloha
Letní příloha
po českých krajích s Metrostavem
Lenka Svobodová, foto archiv Metrostavu a Profimedia.cz
Když zavítáte do kteréhokoliv kraje České republiky, všude se můžete setkat nejen s krásnou přírodou a starobylými památkami, ale i s pozoruhodnými díly Metrostavu. Po celé zemi budoval či rekonstruoval muzea, kulturní centra, plavecké areály či nákupní galerie. Opravoval i tvořil dopravní díla, jež umožňují pohodlnou cestu za odpočinkem i dobrodružstvím.
Ústecký kraj
Ústí nad Labem je univerzitním městem s průmyslovou tradicí a sportovním zázemím. V horkém létě jeho obyvatelé i návštěvníci asi nejvíc ocení Plavecký areál Klíše, jehož současná podoba je dílem divize 8. Ve dvou etapách zmodernizovala jak původní plaveckou halu z roku 1984, tak i přilehlé venkovní koupaliště. Společně dnes nabízejí dva padesátimetrové plavecké bazény a další dva dětské – ten venkovní i s prolézací lodí a se skluzavkami. V areálu můžete strávit celý den a prospějete tím zdraví po všech stránkách i při normálním koupání. Bazény totiž čerpají vodu z nedalekého termálního vrtu s teplotou 26°C, která má hojivé účinky na pohybový aparát.
www.msul.cz/bazen-klise
Liberecký kraj
V Liberci si všichni mohou připomenout jeden z nejmodernějších materiálů současnosti – nanovlákna. Jejich první průmyslovou výrobu na světě totiž vyvinul profesor Oldřich Jirsák se svými kolegy právě ve zdejší technické univerzitě. V roce 2012 se jeho tým přestěhoval do nového Ústavu pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace, který ve vysokoškolském areálu vybudovala divize 8. Protože není běžně přístupný, pozveme vás místo něj do zoologické zahrady, která na ploše přes 14 hektarů chová více než 170 druhů zvířat. Přímo v ní sice Metrostav nepracoval, divize 8 však v roce 2013 rozšířila její Centrum pro zvířata v nouzi.
www.zooliberec.cz
Královéhradecký kraj
Když byl v roce 1963 vyhlášen Krkonošský národní park, usídlila se jeho správa ve Vrchlabí. Nedaleko její budovy divize 9 postavila v roce 2013 Krkonošské centrum environmentálního vzdělávání, zkráceně nazývané Krtek. Je malé, zapuštěné do terénu a díky střeše pokryté rozchodníky splývá s parkem. Neobvyklá budova architekta Petra Hájka získala mnoho ocenění a byla nominována i do prestižní mezinárodní soutěže Mies van der Rohe Award 2015. Prohlídky pro veřejnost jsou zdarma každé úterý odpoledne.
www.krnap.cz/akce-v-kcev-krtek
Pardubický kraj
V tradičním městě perníku nejčastěji působí divize 9. Pro Univerzitu Pardubice vybudovala nový komplex chemicko-technologické fakulty, který mezinárodní porota ocenila nejvýznamnější českou architektonickou cenou – Grand Prix architektů 2009. Před osmi lety tu dokončila i rekonstrukci ojedinělé kulturní památky – Machoňovy pasáže, pětipodlažního objektu, jež v roce 1925 jako velkolepý palác průchodní navrhl architekt Ladislav Machoň.
Olomoucký kraj
Sídlem regionu je jedna ze dvou historických metropolí Moravy – Olomouc. Památek i muzeí je v ní tolik, že by jen jejich výčet zabral celou přílohu. Proto si tentokrát pozvánku zasloužila multifunkční Galerie Šantovka. Na místě bývalé továrny na mýdlo ji v roce 2013 postavila divize 1, a to včetně dvou silničních mostů, čtyř lávek pro pěší a protipovodňových úprav okolních náhonů. V 648 000 m3 obestavěného prostoru dnes nabízí téměř 180 obchodních jednotek, 1 000 parkovacích míst, multikino s šesti kinosály, bowling centrum a divadlo. Design moderního centra, které získalo cenu Stavba roku 2014, navrhlo londýnské studio Benoy.
www.galeriesantovka.cz
Moravskoslezský kraj
V rámci tohoto kraje vás pozveme do Českého Těšína. Konkrétně do neoklasicistního Muzea Těšínska, jehož rekonstrukci divize 1 dokončila v roce 2019. Nabízí stálé expozice představující vývoj Těšínského Slezska od dob prehistorických až po nedávnou minulost. Jejich prostřednictvím se návštěvník seznámí nejen s bohatou historií regionu zasazenou do širších souvislostí, ale také s jeho krajinou a s počátky dolování uhlí. Představuje i etnografické či umělecké sbírky nebo rod Piastovců.
www.muzeumct.cz
Zlínský kraj
Zlín si lidé po stavební stránce nejčastěji spojují s Baťovou érou, kdy v něm podle návrhů renomovaných architektů vyrostly pro město typické funkcionalistické domky a továrny s cihlovými fasádami. Před pár lety je ale doplnila i dvojice moderních oválných budov s množstvím skleněných prvků. Získala řadu ocenění, mezi něž patří i nominace na Grand prix architektů 2011. Komplex navrhla místní rodačka architektka Eva Jiřičná a postavila divize 3. Dnes už mohou návštěvníci opět obdivovat i jejich interiéry. A v akusticky mimořádně povedeném Velkém sále Kongresového centra mohou třeba 19. srpna vyslechnout Mou vlast od Bedřicha Smetany v podání zlínské filharmonie.
www.kc-zlin.cz
Jihomoravský kraj
Při jízdě od Svitav se při průjezdu Brnem nedá na Velkém městském okruhu minout asi 1300 m dlouhý Královopolský tunel. Patří ke zcela výjimečným stavbám, na kterých se podílela divize 1. Otevření tunelů, jež výrazně ulehčilo dopravě v severní části Brna, se v srpnu roku 2012 těšilo mimořádnému zájmu veřejnosti. Tunelem lze projet například při cestě na koupaliště Riviéra, jehož rekonstrukci a modernizaci divize 1 dokončila před třemi lety.
rivec.sportujemevbrne.cz
Kraj Vysočina
Na Vysočině působí divize 6. Vybudovala zde čistírny odpadních vod, pracovala v nemocnici, rozšiřovala zimní stadion. V Jihlavě ale pracovala i dceřiná firma Metrostavu – Subterra. V roce 2015 vybudovala v místní zoologické zahradě unikátní Tropický pavilon. Zaujme nepravidelným organickým tvarem a zeleným pláštěm z měděných plechů připomínajících šupinatou kůži ještěra. Bydlí v něm plazi, krokodýli, želvy, hadi či drápkaté opice. Jeho spodní část připomíná tropickou řeku, horní potom patří menším, suchomilným živočichům.
zoojihlava.cz
Jihočeský kraj
V Jihočeském kraji lákají ke koupání rybníky, k prohlídkám historická města i další kulturní památky. Turisté a cyklisté si oblíbili Šumavu i rovinaté oblasti kraje s malebnými vesnicemi. Na stezce podél Otavy v Písku si mohou všimnout nezvyklé moderní lávky pojmenované podle politické vězeňkyně Dagmar Šimkové. Navrhl ji ateliér Josefa Pleskota, provedla divize 6 a v roce 2020 získala titul Dopravní stavba roku za ojedinělé řešení založené na netradičním spojení visuté a zavěšené konstrukce. Dalším důvodem, proč Písek navštívit, jsou jeho 777. narozeniny, které se vloni nemohly uskutečnit kvůli koronavirové pandemii.
www.pisek.eu/cs/pisek-slavi-777
Plzeňský kraj
Výborné pivo se nevaří jen v Plzni. Před rokem je poprvé po dlouhém čtvrtstoletí uvařili i v Městském pivovaru Domažlice, kde sládci navázali na místní výrobu piva tradovanou už od roku 1341. Moderní minipivovar s kapacitou 3 000 hektolitrů vznikl v původní humnové sladovně postavené v 19. století, kterou spolu s dalšími zachovanými prostorami přestavěl tým divize 1. Pozůstatky Obecního pivovaru tím přeměnil v kulturní komplex, jenž obsahuje vzdělávací a komunitní centrum, klub, knihovny, restauraci s pivnicí a galerii Hvozd.
www.domazlice.eu/mestsky-pivovar-domazlice
Karlovarský kraj
Mezi Karlovými Vary a Loktem lze projít, projet či proplout Svatošské skály. Ohře tu vymlela žulový masiv do mnoha skalních pilířů, hranolů a jehlanů pojmenovaných například Nevěsta, Ženich, Páter, Muzikanti, Tchyně, Tchán či Svědkové. Stará pověst totiž vypráví, že se jedná o svatební průvod Jana Svatoše, který proměnila v kámen vodní víla, protože mládenec porušil slib, že se za prozrazení černé magie nikdy neožení. Legenda inspirovala řadu umělců, mezi nimi i Heinricha Marschnera, jenž ji zpracoval v opeře Hans Heiling. Romantiku skal dnes můžete obdivovat díky moderní visuté lávce přes Ohři, kterou před rokem postavila divize 5.
Středočeský kraj
K častým cílům výletníků patří i Kutná Hora. Vedle chrámu svaté Barbory si ve městě zasluhuje pozornost i barokní Jezuitská kolej, postavená podle návrhu významného italského architekta Giovanniho Domenica Orsiho. Po zrušení řádu sloužila jako vojenská kasárna a špitál, a tak když do ní poprvé vstoupili stavbaři z divize 9, nalezli ji ve značně devastovaném stavu. V roce 2007 provedli rekonstrukci velké části hlavní budovy, kde dnes sídlí GASK – Galerie Středočeského kraje, o pár let později se do areálu vrátili a zpustlé jezuitské zahrady proměnili v kvetoucí park.
www.gask.cz
Praha
Okružní cestu po České republice uzavřeme návštěvou Prahy. Kromě historie nabízí i krásnou krajinu. Třeba Dalejské a Prokopské údolí, které už před rokem 1840 pro veřejnost objevil známý paleontolog Joachim Barrande. Cesta začíná na náměstí v Praze-Řeporyjích a v osmikilometrové délce klesá k Smíchovu. Děti na ní potěší hřiště, pískoviště, skluzavky i prolézačky. Poslední zastávka stezky patří výhledu na Hlubočepské viadukty Pražského Semmeringu, památkově chráněné mosty postavené v letech 1870 až 1872 na jedné z větví Buštěhradské dráhy. Před dvěma lety vrátila krásu jejich úzkým a až 25 m vysokým kamenným obloukům divize 5.
www.stezky.info
Číslo
číslo
Před tolika lety byl dokončen Staroměstský jez mezi Kampou a Novotného lávkou v Praze. Na jeho rekonstrukci od jara pracuje tým divize 6.
Metrostav DIZ
Metrostav DIZ
Zakázka pro Baziliku svatého Václava je připravena
Barokní lavice kostela Svatého Václava čekaly začátkem července v dílně restaurátorského ateliéru Metrostavu DIZ v pražských Záběhlicích na poslední úpravy. Restaurátorské práce již proběhly a jednotlivé díly byly připraveny na návrat na původní místo – do poutního kostela ve Staré Boleslavi.
Blanka Růžičková, foto Petr Adámek
amní bazilika, která prochází už třetím rokem kompletní rekonstrukcí, se má znovu otevřít pro letošní oslavy zářijových svátků svatého Václava. Restaurátorský ateliér Metrostavu DIZ pracuje na obnově lavic (foto) od března a na původní místo se vrátí po dokončení stavebních prací během srpna. Stavební práce zajištuje církevní správce, konkrétně Kolegiátní kapitula sv. Kosmy a Damiána ve Staré Boleslavi.
Celkem šest bloků barokních dubových lavic z první poloviny 18. století s čely, čtecími pultíky, opěráky a řezbovanou výzdobou se po odstranění původních krycích povrchů napustí lněnou fermeží a šelakem. Ředitel restaurátorského ateliéru Tomáš Sochor vysvětluje, že v dílně Metrostavu DIZ, kde se souběžně pracuje i na jiných zakázkách, například pro pražský Clam-Gallasův palác nebo pro hrad v Bečově, je třeba nejprve uvolnit místo odvozem první poloviny z celkem 24 kusů lavic tak, aby mohl konečnou úpravou projít i ten zbytek.
restaurované kostelní lavice se vracejí na své místo. patří významné české památce ve staré boleslavi
Manipulace s těžkými třímetrovými kusy, které se v kostele složí do bloků po třech nebo čtyřech lavicích, není jednoduchá. A zejména poslední povrchové úpravy musejí probíhat v čistém a naprosto bezprašném prostředí. „Z perfektního vzhledu nemůžeme slevit. Nedočkavým investorům vždycky říkám, ať si uvědomí, že především truhlařina a lakýřina nakonec prodávají stavbu,“ připomíná Tomáš Sochor.
Součástí velké renovace baziliky
Rekonstrukce baziliky započala téměř před třemi lety. Po celou tu dobu byl kostel pro místní věřící i poutníky uzavřen. Probošství má s tímto poutním místem velké plány a chce také vybudovat reprezentační prostor či konferenční centrum.
Poslední velkou opravou prošla bazilika v roce 1940, tedy v době druhé světové války, a na renovaci bylo k dispozici méně prostředků. Nyní se v bazilice restaurovalo v podstatě vše. Od opravy vnější fasády a střechy přes repasi barokních varhan, opravy jejich stroje a modernizaci vzduchotechniky, renovaci veškerých povrchů stěn i podlah, obnovy zlacení, restaurace obrazů, soch až k zavádění moderní techniky, která zpříjemní dojem z pobytu v bazilice.
Významné poutní místo
Bazilika svatého Václava ve Staré Boleslavi je původně románský kostel, přestavovaný v renesanci a baroku. Stojí na místě kostela sv. Kosmy a Damiána, kde byl podle tradice 28. září roku 935 (nebo 929) zavražděn sv. Václav. Jde o kapitulní chrám, tradiční poutní místo, v němž se při zářijových slavnostech kromě ostatků svatého Václava vystavuje také Palladium země české. Tento kovový reliéf s obrázkem Panny Marie s Ježíškem v náruči, který podle legendy dostala svatá Ludmila od svatého Metoděje při svém křtu, je spojován se zvláštní ochranou nad českými zeměmi.
Divize 8
Divize 8
Nebe nad Českou republikou bude řídit modernější systém
Letoví dispečeři budou v příštích letech navigovat letadla v modernizovaném sále střediska v Jenči (snímky). Stavbaři divize 8 se v budově Národního integrovaného řízení letového provozu (IATCC) v Jenči pohybují od konce minulého roku.
Blanka Růžičková, foto archiv stavby a ČTK
ekonstrukce vnitřních prostor tam probíhá za provozu, takže ve značně omezených podmínkách. „Jsou tam velmi přísné požadavky na organizování výstavby, povolování vstupu do objektu, hlučnost na stavbě apod. Vnášení veškerého materiálu musí procházet přísnou kontrolou. Stejně jako když letíte na dovolenou a procházíte na letišti detekčními rámy a rentgeny, i my musíme veškerý materiál nechat zkontrolovat obdobným způsobem,“ vysvětluje hlavní stavbyvedoucí Ing. Gleb Lukovnikov.
Rekonstrukce probíhá v několika etapách a celá akce má řadu milníků, které musejí stavbaři bezpodmínečně splnit. Začátkem srpna tak musejí například předat k užívání jednu polovinu sálu, v němž operují řídící letového provozu. Stavební zakázka, jejímž cílem je vytvoření podmínek pro instalaci nové technologie řízení letového provozu (ŘLP) a další úpravy dosavadního objektu, má být dokončena do ledna 2023.
Termín lze podle inženýra Lukovnikova dodržet, i když dílčí problémy se už objevily: „Jako u každé rekonstrukce se ne vždy v projektu všechno zachytí a ne vždy koresponduje současný stav s výkresy. Zatím jsme si ale vždycky poradili a věřím, že si poradíme i v budoucnu.“
práce nesmějí být hlučné
Pro stavbaře je projekt specifický, což se týká hlavně organizace. „Práce musejí probíhat dle týdenních velmi přesných plánů. V nich je nutné uvádět místnosti, ve kterých se budeme pohybovat, čas prací, počet osob a rizika hluku, která tu mohou nastat. Pokud se pracovníkům ŘLP zdá, že jsme příliš hluční, mohou být práce i zastaveny. Pro vstup na staveniště je třeba znát osobní údaje všech pracovníků. Tyto údaje zadáváme do systému elektronické kontroly vstupu, který následně musí schválit ŘLP. Až potom může být pracovník vpuštěn na stavbu. Navíc na každých maximálně deset pracovníků musí dohlížet jeden náš technik, který má speciální školení ŘLP. A v blízké době nám z provozních důvodů začnou taktéž noční práce,“ připomíná stavbyvedoucí Lukovnikov.
Až třicet tisíc letů denně
Národní integrované středisko řízení letového provozu IATCC Praha se nachází nedaleko Kladna v obci Jeneč. Pro probíhající rekonstrukci zdejšího střediska je jistým „ulehčením“ fakt, že tamní dispečeři, kteří se v plném provozu starají o bezpečnost až 30 tisíc letů denně, měli v časech sílící pandemie covidu–19 o něco méně práce. Například v dubnu letošního roku se počet přeletů nad Českou republikou včetně startů a přistání na tuzemských letištích snížil na 1 500, tj. o téměř 90 procent.
Divize 8 Ústecký kraj
Divize 8 Ústecký kraj
Nové zázemí pro studenty v Ústí nad Labem
Areál Gymnázia a střední odborné školy Dr. Václava Šmejkala v Ústí nad Labem prochází rozsáhlou rekonstrukcí (foto). Pro investora, kterým je Ústecký kraj, na ni pracuje ve sdružení tým divize 8 vedený Ing. Petrem Kolbábkem.
RED, foto archiv stavby
ředmětem prací jsou jednak opravy dosavadních budov i sportovišť a jednak areál bude rozšířen o nové objekty jako aula, laboratoře nebo spojovací krček mezi původní budovou školy a její dostavbou.
Areál školy postavený v roce 1989 byl původně vyprojektován jako zázemí Střední průmyslové školy chemické. Došlo ke sloučení dvou středních škol a provoz probíhal ve dvou areálech. Obě budovy jsou nyní již staré a neodpovídají současným normám. Jeden z objektů má za sebou 40 let a druhý 25 let své existence.
V první etapě probíhá rekonstrukce školní budovy. V rámci bouracích prací stavbaři odstranili celé skladby střešního pláště, okenních sestav a vybourali všechny vnitřní příčky. Dispozice objektu se celkově změnila: zajímavá jsou nyní dvě prosklená atria, která prosvětlují chodby a některé učebny. Druhá etapa představuje přístavbu objektu se spojovací chodbou a aulou a v rámci třetí etapy proběhne rekonstrukce venkovního sportoviště, které zahrnuje výstavbu sociálního zázemí, velké a malé hřiště na míčové hry a atletickou část. Hotovo by mělo být v červnu 2022.
Skupina Metrostav
Skupina Metrostav
Obchodní úspěchy
Uvádíme výběr projektů, které doplní výrobní program naší společnosti pro další období:
1. Výstavba bytových domů a objektu pro obchod a služby Zelené město, Praha 9. Divize 9.
2. Výstavba bytových domů Vivus Hodkovičky, Praha 4. Divize 1.
3. Výstavba skladových hal Panattoni, Zdice. Divize 8.
4. Rekonstrukce a dostavba vily Alfonse Muchy, Praha 6. Divize 3.
5. Výstavba ČOV, Lida, Bělorusko. Divize 3.
Ing. Rostislav Štajer
Pojeď s námi!
V předchozích vydáních našich novin jsme avizovali závod Metrostav handy cyklo maraton 2021, který je pořádaný ve spolupráci se spolkem Cesta za snem. Myšlenka nonstop cyklistického podniku v délce 2 222 kilometrů v limitu 111 hodin spojuje světy zdravých a handicapovaných.
Každý ročník má své téma, které vychází ze spolupráce s Ministerstvem pro místní rozvoj a CzechTourismem. Letos je to voda. Průjezdními check–pointy se stane vždy místo spojené s vodním tokem.
Všechny zveme na slavnostní zahájení dne 27. července v 9 hodin na Palmovce u sídla Metrostavu. U příležitosti oslav 50. narozenin naší společnosti jsme se rozhodli také pro virtuální část.
V termínu od 23.–30. července bude otevřena registrace pro všechny sportovní nadšence. Ujeďte, uběhněte či obě aktivity zkombinujte a zdolejte celkem 50 km. Zároveň můžete pomoci dobré věci. Více informací na: www.metrostav50.cz
Ing. Tereza Wagner, foto archiv Cesty za snem
Pozvánka na dobroty v Pánské pasáži
V naší Pánské pasáži funguje nová kavárna a čajovna Habibi Prague Café. Můžete si zde dát oběd, vést jednání s obchodními partnery či večer posedět u tradičního zeleného sypaného čaje.
Podnik (foto) najdete v centru Prahy v pasáži, která spojuje Ovocný trh a ulici Na Příkopě. Otevřeno je PO–NE 12–24 hodin. Pochutnáte si zde na výborných domácích vaflích, exkluzivních dezertech a vyzkoušet je možné také špičkové domácí milkshaky a limonády.
Habibi Prague Café jako jediná kavárna v České republice nabízí pizza kornouty plněné dle přání klienta. Návštěvu lze spojit s obědem či večeří nebo si jen posedět u šálku dobré kávy a vychutnat si netradiční nabídku dezertů. Samozřejmě v nabídce podniku nechybí baklava, která je ve veganské verzi s máslem ghí.
Pro zaměstnance Skupiny Metrostav nabízí Habibi slevu 15 % z celkové konzumace. Stačí říct, že jste zaměstnancem, a sleva bude poskytnuta při zaplacení.
Ing. Irena Herynková, Útvar nemovitého majetku
AKTUALITY Z METROSTAVU I VIDEA Z NAŠICH PROJEKTŮ NAJDETE NA WWW.FACEBOOK.COM/METROSTAV A NA WEBU WWW.METROSTAV.CZ
Pět otázek k padesátinám Metrostavu
PĚT OTÁZEK K PADESÁTINÁM METROSTAVU
Pavel Meyer
Pracoval v podzemí na čelbách jako předák. V letech 1992 až 2016 působil ve funkci předsedy odborů, konkrétně ZO OS Stavba Metrostav. do roku 2017 byl Pavel Meyer členem dozorčí rady Metrostavu a S naší společností je spjat přes 40 let!
Kde vás Metrostav vzal?
Do Metrostavu mne zlanařili v roce 1979 z mého předchozího zaměstnání v Uranových dolech můj otec a bratr, kteří v Metrostavu už pracovali.
Co vám Metrostav dal?
Samozřejmě kromě toho, proč naprostá většina lidí chodí do práce, tak mi Metrostav dal zejména mnoho životních zkušeností, poznání hodně zajímavých lidí, z nichž mnozí byli a jsou mými přáteli. A neposledně i zajímavou práci – nejdříve v podzemí a poté ve funkci odborového předáka.
Na co jste v práci vždy dbal?
Na slušnost, poctivost a úctu k práci druhých.
Co byste rád předal dál?
Nevím, zda jsem v tomto věku ten správný, kdo může další generaci ještě něco předávat. Snad jsme spolu s dalšími bývalými spolupracovníky a kolegy již předali Metrostav ve velmi dobrém stavu jako předpoklad, aby naši následovníci měli na čem pokračovat.
Co byste společnosti k padesátinám přál?
Určitě mnoho pracovních příležitostí na stavbách, které tu zaměstnanci Metrostavu zanechávají dalším generacím. Zaměstnancům přeji přátelské kolegiální mezilidské a meziprofesní vztahy a aby, až budou jednou v Metrostavu končit, si mohli říct, že to stálo za to.
RED, foto archiv Metrostavu
Fotoreportáž
Fotoreportáž
Velká železniční stavba v Praze
RED, foto, archiv Metrostavu
Jsou to tři roky od okamžiku, kdy v Praze odstartovala důležitá dopravní stavba – modernizace traťového úseku Praha Hostivař II, který je součástí takzvaného IV. tranzitního železničního koridoru. Práce, které ve sdružení řídí divize 5, pomalu vrcholí – hotovo by mělo být na podzim.
V rámci akce bylo modernizováno vlakového nádraží Praha–Vršovice, které bude nově bezbariérové. Nástupiště již viditelně prokoukla a spojuje je nový bezbariérový podchod, který je veden až do Nuslí.
A vznikly dvě nové vlakové zastávky. Na snímku jsou zachycena nástupiště stanice Praha-Eden, která je v provozu již od poloviny prosince loňského roku. Zastávka je umístěna jižně od stadionu Slavia a obchodního centra Eden nad podjezdem U Slavie – U vršovického hřbitova.
Cestující v podchodu u Edenu mohou vidět nezvykle pojaté stěny. Nejde o graffiti, které by bylo dílem vandalů, ale o kresbu mladé ilustrátorky Juliány Chromové.
Přístřešek druhé nové zastávky Praha – Zahradní Město, kterou stavbaři budují na okraji Strašnic v místech bývalého seřaďovacího nádraží na mostě přes Průběžnou ulici. Zprovozněna by měla být na konci léta. Dodejme, že modernizace koridoru představovala také výstavbu 29 km kolejí a rekonstrukci devíti mostů.
ČTRNÁCTIDENÍK METROSTAV
Noviny společnosti Metrostav a.s.
Šéfredaktor
David Kalců, DiS.
Složení redakční rady
Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda)
David Kalců, DiS. (místopředseda)
Ing. Roman Čech
Ing. Kateřina Hainzová, MBA
Ing. Aleš Knobloch
Mgr. Jana Kořínková, MBA
Ing. Jitka Neklanová
Ing. Petr Půta
Ing. Renáta Zavřelová
Vydává
Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav
Koželužská 4, 180 00 Praha 8 – Libeň
tel: 266 019 245
www.metrostav.cz
Výroba
Boomerang Communication, s. r. o.
Novinová sazba
Povolena MK ČR E 7121
Neprodejné
11 Divize 8 Ústecký kraj – fotogalerie
Stavby odpovídaly své době, jeden z objektů byl proveden hlavně z prefabrikátů s absencí tepelných izolací a ne příliš kvalitních materiálů a výrobků. To platilo i u finálních povrchů podlah, oken, dveří různých ovládacích prvků apod.
V rámci bouracích prací byly odstraněny celé skladby střešního pláště, okenních sestav a vybourání všech vnitřních příček. Dispozice objektu se celkově změnila. Zajímavostí objektu jsou dvě prosklená atria, která budou po dokončení prosvětlovat chodby a některé učebny.
Po demoličních pracích, které probíhaly v průběhu zimních měsíců, následovaly vyzdívky, rozvody technologií a práce na plášti objektu.
9 Metrostav DIZ – fotogalerie
Na obnově lavic pro baziliku svatého Václava ve Staré Boleslavi pracují restaurátoři od března. Na původní místo se lavice vrátí během srpna.
Zakázka zahrnovala celkem šest bloků barokních dubových lavic z první poloviny 18. století s čely, čtecími pultíky, opěráky a řezbovanou výzdobou.
Oprava musí být pečlivá do nejmenšího detailu. Poslední povrchové úpravy musejí probíhat v bezprašném prostředí.
V restaurátorském ateliéru se souběžně pracuje na více zakázkách. Nyní například i pro státní hrad a zámek v Bečově nad Teplou.
1 Metro – Fotogalerie
Do ražené štoly, která se nachází na Pankráci nedaleko budovy České pošty, se stavbaři spouštějí šachtou s průměrem 7,6 metru do hloubky 30 metrů.
Z esovitě zahnuté průzkumné štoly je na snímku zachycena „odbočka“ do tzv. geotechnické zarážky.
Na konci geotechnické zarážky po cca 15 metrech odborníci odebrali vzorky z průzkumných vrtů a provádějí laboratorní zkoušky.
Asi 90 metrů dlouhá část průzkumné štoly s výrubem až kolem 70 metrů čtverečních se stane kalotou pro přestupový tunel mezi nyní provozovanou linkou metra C a novou trasou D.
Na konci štoly je nyní jako malá kuriozita nástřik s vyobrazením eskalátorů pro budoucí přestupní stanici.
- 202051.svg
- 202110.svg
- 202111.svg
- 202113.svg
- 202120.svg
- 202121.jpg
- 202122.jpg
- 202123.jpg
- 202124.jpg
- 202125.jpg
- 202126.jpg
- 202127.jpg
- 202128.jpg
- 202129.jpg
- 202130.jpg
- 202135.svg
- 202136.jpg
- 202137.jpg
- 202138.jpg
- 202139.jpg
- 202140.svg
- 202141.jpg
- 202142.gif
- 202143.svg
- 202144.jpg
- 202146.jpg
- 202147.jpg
- 202148.jpg
- 202149.jpg
- 202150.svg
- 202151.jpg
- 202152.jpg
- 202153.svg
- 202154.jpg
- 202155.svg
- 202156.jpg
- 202157.jpg
- 202158.jpg
- 202159.jpg
- 202160.jpg
- 202164.jpg
- 202170.jpg
- 202171.jpg
- 202172.jpg
- 202173.jpg
- 202174.jpg
- 202309.jpg
- 202327.mp4
- 202332.svg
- 202333.svg
- 202334.svg
- 202338.svg
- 202339.svg
- 202340.svg
- 202341.svg
- 202342.svg
- 202343.svg
- 202344.svg
- 202345.svg
- 202346.svg
- 202347.svg
- 202348.svg
- 202349.pdf
- 202361.mp4
- 202362.mp4
- 202363.mp4
- 202364.mp4
- 202365.mp4
- 202366.mp4
- 202367.mp4
- 202368.mp4
- 202369.mp4
- 202370.mp4
- 202371.mp4
- 202372.mp4
Triobo Ltd.
3rd Floor, 207 Regent Street
London W1B 3HH
United Kingdom
CN: 08995015
VAT: GB 283 4280 94https://www.triobo.com
support@triobo.com
(+44) 20 3695 0892
Ročník 2020
Ročník 2019
Ročník 2018
Ročník 2017
Ročník 2016
Ročník 2015
Ročník 2014
Ročník 2013
Ročník 2012
Ročník 2011
Ročník 2010
Ročník 2009
Ročník 2008
Ročník 2007
Ročník 2021
Ročník 2022
Rekordní most přes Orlík v provozu
Železniční doprava přes přehradu byla převedena na nový most. Stavbu řídili pracovníci Metrostavu TBR a divize 5, výztuž dodala divize 6.
Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností
V únoru 2023 zničilo zemětřesení na východě Turecka přes 400 škol. Společnost Metrostav Ankara Inşaat ve spolupráci s partnery získala zakázku na výstavbu 36 nových škol.
Nové sídlo fakulty ve stylu Baťovské architektury
Ve východní části bývalých Baťových závodů ve Zlíně nahradí původní mistrovskou školu moderní budova Fakulty technologické Univerzity Tomáše Bati. Stavbu zajistí tým závodu 1 Metrostavu DIZ ve sdružení.
Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie
Metrostav TBR zahájil první ražby strojem AVN 2000 při stavbě kabelovodu na kolínském nádraží. Technologie umožňuje realizaci stavby s minimálním omezením dopravy, nádražím projede až 500 vlaků denně.
21/2024
Most s největším železobetonovým obloukem v České republice v provozu. Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností. Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie.
20/2024
Jihočeským tým závodu 6 staví v Táboře zimní stadion s parametry NHL. Protipovodňová opatření na Jičínsku jsou dokončena s předstihem. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení prestižních titulů soutěže Stavba roku 2024.
19/2024
Na největším sídlišti v Táboře vyroste nový parkovací dům. Startuje výstavba dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Rekonstrukce Průmyslového paláce na Výstavišti dospěla do zlomové fáze: na své původní místo byla přesunuta hodinová věž.
18/2024
Rekonstrukce a nadstavba koleje G pro celkem 305 osob v areálu České zemědělské univerzity ve finále. Jihlavané se mohou těšit na nový dopravní terminál. Přehled nominací našich projektů v prestižní soutěži.
17/2024
Podrobně o velké přestavbě nemocnice v Českých Budějovicích. Tým Metrostavu DIZ obnovil učebny ZŠ Chvaly v rekordním čase. Nová kanalizace a čistírna ochrání Moravský kras.
16/2024
Kolegové z divize 1 se podílejí na velké výstavbě nového Smíchova. Společnost BeMo Tunnelling přestavuje dopravní uzel v srdci Porúří. Ke Dvoreckému mostu plula třistatunová ocelová konstrukce.
14–15/2024
V blízkosti centrály na pražské Palmovce odstartovala nejočekávanější cyklistická akce Metrostav handy cyklo maraton 2024. Tunel Fámjin na Faerských ostrovech proražen. Další etapa Zeleného města dokončena.
12–13/2024
Pod pečlivým dohledem památkářů ukončil tým Ing. Marka Janeby z divize 9 rekonstrukci některých částí paláce Savarin. Na Branický most se vrátily vlaky, zatím na jednu kolej. Nová stanice pro pražské záchranáře v Holešovicích.
11/2024
Bývalý obchodní dům Máj se proměnil v nepřehlédnutelné víceúčelové centrum obchodů, restaurací a zábavních zón, jeho rekonstrukci uskutečnilo sdružení divizí 8 a 1. Výstavba mostu v Pirně: 865 m z 917 m vysunuto! Přístaviště v ústecké části Brná je provozu.
10/2024
Představujeme špičkové pracoviště, které kolegové z divize 8 a Metrostavu DIZ dokončili v ústecké nemocnici. Při výstavbě nového mostu Levensau je zachraňována významná kolonie netopýrů. Nové moderní koupaliště se zázemím a atrakcemi v České Lípě na léto připraveno.
9/2024
Unikátní tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem je opět v provozu. Rekonstrukce Šítkovského jezu zdárně pokračuje. Fotoreportáž: výstavba nového bezpečnostního přelivu na vodním díle Orlík.
8/2024
Prestižní zakázka v prostorech Velvyslanectví Spolkové republiky Německo. Bourací práce Libeňského mostu pokračují. V Českých Budějovicích startuje stavba nového okresního soudu.
7/2024
Programová konference TEK 2024 představila zajímavé stavby i náročnou práci našich stavbařů. Strategicky významný projekt v Hněvicích pokročil. Speciální příloha novin Metrostavu: Stavba století je tu s námi 50 let!
6/2024
Stavbaři divize 1 dokončili moderní komplex nového sídla mladoboleslavské automobilky. Poslední březnový týden patřil sedmému výsuvu mostu v německé Pirně. Fotoreportáž: návrat soch na průčelí Savarinu.
5/2024
V multifunkčním sále DOX+ v pražských Holešovicích se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav, letos s mottem „Spolupráce je naší strategií“. Hráz táborského Jordánu zdobí nová lávka. Centrála Metrostavu využívá čistou energii.
4/2024
Metrostav DIZ staví na okraji Chýně moderní školu pro více než 800 dětí. Ve Františkových Lázních byla slavnostně zahájena rekonstrukce nádraží. Příbram má nový parkovací dům s kapacitou přes 170 míst.
3/2024
Varyádu v Karlových Varech doplní nové obchody a multikino. Nejen nové kamenolomy pro Skupinu Metrostav. Náročný projekt v Kotouči Štramberk míří do finále.
2/2024
Modernizace plavebních komor VD Gabčíkovo ve finále. Společnost Metrostav Norge AS postaví novou silnici poblíž Tromsø v nejsevernější části Norska. Představujeme světlopropustný beton.
1/2024
Nový parkovací dům jako součást revitalizace brownfieldu v dolním centru Liberce. Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem v České republice. Velká přestavba smíchovského nádraží v Praze je realitou.
22/2023
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Skvělá práce techniků Metrostavu i místních řemeslníků v Českém Krumlově. Horský resort Dolní Morava se dále rozrůstá.
21/2023
Nový plavecký komplex v Lužánkách zahájil provoz. Metrostav Ankara Inşaat staví školy na jihovýchodě Turecka. Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení soutěže Stavba roku 2023.
Stipendium
Metrostav dlouhodobě spolupracuje se školami na všech úrovních vzdělávání. Přinášíme informace o stipendijním programu pro učně. Zajímají vás výhody tohoto programu? Co o něm říkají naši smluvní žáci a instruktoři odborného výcviku? Na dalších stránkách naleznete také vizitky našich partnerských škol.
20/2023
Rozsáhlá rekonstrukce Thomayerovy nemocnice v Krči je ve finále. Představujeme Středisko truhlářské výroby ve Hvozdnici. Nový „Pentagon“ pro zaměstnance Škody Auto. Obrazem z výstavby Dvoreckého mostu.
19/2023
Pátá etapa přestavby železničního uzlu v Plzni mezi stanicemi hlavní nádraží a Plzeň Koterov byla slavnostně ukončena. Nová tělocvična základní a mateřské školy v Drahotuši vznikla s důrazem na každý detail. Tým divize 6 dokončil výstavbu bytového domu v pražské čtvrti Lhotka.
18/2023
Moderní aquapark v Kyjově byl uveden do provozu. Nová výrobní hala pro závod Volkswagen Slovakia. Grand Opening v pátek 29. září oficiálně otevřel nový kulturní středobod v Pardubicích – obnovený areál Automatických mlýnů a Polytechnických dílen.
17/2023
Tým divize 6 dokončil na rozhraní pražských čtvrtí Chodov a Záběhlice výstavbu pěti bytových domů. Unikátní severočeská tramvajová trať získává novou podobu. Divadlo v České Lípě má hvězdné nebe.
16/2023
Kolegové z divize 3 dokončili designový bytový dům Iconik, který vyrostl v jedné z karlínských proluk. Metrostav DIZ je připraven k výstavbě nových jaderných bloků. Staroměstský jez se vrátil do 13. století.
14–15/2023
Startuje projekt, který prodlouží splavnost Baťova kanálu. Světoví filmaři mají díky divizi 8 nový ateliér. Uprostřed léta se uskutečnil 11. ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton.
12–13/2023
Startuje proměna Branického mostu v Praze a zdvoukolejnění tratě až do Krče. Turisté plující po Labi mohou využívat nové přístaviště v Roudnici. Nové bytové domy v podkrušnohorském městě Ostrov s cílem zajistit zdravé vnitřní mikroklima.
11/2023
Karlovarské Císařské lázně jsou po náročné obnově a opět se skví v plné parádě. Bazén v Karviné prošel rozsáhlou rekonstrukcí a nabízí moderní zázemí nejen pro plavce. Fotoreportáž: Letní sportovní hry Metrostavu 2023.
10/2023
Nový parkovací dům P+R v blízkosti stanice metra B Nové Butovice. Jiráskovo divadlo v České Lípě je po náročné přestavbě. Metrostav jako hlavní partner legendárního veslařského závodu v Praze.
09/2023
Stavbaři dokončují zakázku rekonstrukce a dostavby budovy Fakulty lesnické a dřevařské v Suchdole. Nová skladová hala pro společnost Siko v Čimelicích. Tým divize 8 postavil v obci Místo v Ústeckém kraji novou školní budovu.
08/2023
Startuje výstavba moderního Centra urgentní medicíny v Liberci. Součástí modernizace bezpečnostního přelivu na orlické přehradě jsou specifické trhací práce. Metrostav revitalizoval Stříbrné jezero v Opavě.
07/2023
Programová konference TEK 2023 – letos nově v kongresovém centru O2 universum. V červnu startuje oprava dopravně vytíženého plzeňského mostu Milénia. Další středověký jez v centru Prahy čeká obnova.
06/2023
Kolegové z Metrostavu DIZ postaví v České Lípě nové koupaliště. Opava přivítala své nové nádraží v plném lesku. Aktuální informace z výstavby Dvoreckého mostu v Praze.
05/2023
V pražském Centru současného umění DOX se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav s mottem „Jsme jeden tým“. V Hradci Králové vyrostou nové laboratoře a vivárium. Do provozu byla slavnostně uvedena nová dotřiďovací linka v areálu firmy SAKO Brno.
04/2023
Areál zmodernizované vozovny Slovany v Plzni je dokončen. U Benátek nad Jizerou vyrostlo nové datové centrum. Fotoreportáž: rok rekonstrukce Průmyslového paláce na pražském Výstavišti.
03/2023
V neděli 19. února byl zprovozněn další úsek Západního okruhu Plzně. Tým Metrostavu DIZ dokončil práce na rekonstrukci budovy nádraží v Opavě. Vzpomínka na velké dílo na Želivce.
02/2023
Tým kolegů divize 6 ve sdružení s firmami PKS a Metrostav DIZ dokončil nový pavilon v Nemocnici Pelhřimov. Startuje velká rekonstrukce železniční trati v Praze. AFI City Vysočany: Třetí zakázka končí, čtvrtá pokračuje.
01/2023
V Blansku se ještě před Vánocemi podařilo otevřít nový most, který spojuje centrum města s oddělenou částí staré Blansko. V Praze startuje modernizace další vlakové trati! Kraj Vysočina má nové, moderní a neotřelé sídlo.
22/2022
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Rekonstrukce Jiráskova jezu v Českých Budějovicích s pomocí jedinečného postupu. Ohlédnutí za projekty roku 2022.
21/2022
Tým divizí 1 a 6 dokončil ve sdružení nejdelší tramvajový tunel v České republice. Masarykovo náměstí v Pardubicích opět zdobí obchodní dům známý jako Prior. Kolegové z Metrostavu Norge AS jsou součástí stavby prodloužení metra v Oslu.
20/2022
Rekonstrukce památkově chráněných budov Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích je ve finále. Metrostav TBR staví tunel na dálnici D3. Sídlo Hradní stráže v novém kabátě.
19/2022
V centru Brna nedaleko Svratky nahradil zchátralé domy moderní polyfunkční dům. Armádní muzeum v Praze na Žižkově se otevřelo veřejnosti. Nové aquacentrum ve Vrchlabí se připravuje na spuštění provozu.
18/2022
Stavbaři z libereckého zastoupení divize 8 dokončili velkou obnovu památkově chráněného novorenesančního areálu v Liberci. Slavnostním přestřižením pásky byla koncem září otevřena nová budova Fakulty zdravotnických studií UJEP. Den otevřených dveří u proměny luxusního hotelu v centru Prahy.
17/2022
Od července se v pražském obchodním domě známém pod jménem Máj pohybují stavbaři – kolegové z divize 8 se pustili do rozsáhlé rekonstrukce. Díky Metrostavu sníží Elektrárna Tušimice emise jemných prachových částic o 90 procent. Nejdelší tramvajový tunel v ČR je ve zkušebním provozu.
16/2022
Tým Jiřího Paulera z divize 9 dokončil v Praze na Hagiboru bytové domy Alfa a Beta. TBG Pražské malty: cementový litý potěr CEMFLOW slaví 20 let. Náměstí v Karviné již zdobí tři opravené historické domy.
14–15/2022
Tým divize 9 dokončil rekonstrukci památkově chráněného augustiniánského kláštera ve Vrchlabí. Koncem července se uskutečnil desátý ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton. Kolegové z oblastního zastoupení divize 6 pro Kraj Vysočina pracují na modernizaci a intenzifikaci čistírny odpadních vod (ČOV) ve Žďáru nad Sázavou.
12–13/2022
Projekt Park Zličín s celkem 526 bytovými jednotkami dokončen. Kolegové z divize 3 opravili renesanční zámeček v centru slovenského města Humenné. Most přes fjord v Norsku získal prestižní ocenění.
11/2022
Vyjádření prezidenta Skupiny Metrostav k rozhodnutí Vrchního soudu v Praze. Sonda z výstavby Centrálních polytechnických dílen v památkově chráněném areálu bývalých Winternitzových mlýnů v Pardubicích. Fotoreportáž: Sportovci Metrostavu v Nymburku sváděli urputné boje.
10/2022
Metrostav dokončil a předal modernizovaný pavilon urgentní medicíny v největší jihočeské nemocnici. Vltavu v Praze překlene nový most z bílého betonu. Zdražování stavebních materiálů pod lupou.
9/2022
Kolegové z divize 1 předali koncem dubna investorovi čtyřhvězdičkový hotel se 168 apartmány. Reportáž z rekonstrukce tramvajové vozovny v Plzni-Slovanech. Divize 6 navýší ubytovací kapacitu v třeboňských lázních.
8/2022
Tým Daniela Liperta z ústeckého zastoupení divize 8 dokončuje rekonstrukci a přestavbu synagogy v Žatci. Špičkoví čeští vodní slalomáři můžou trénovat - sportovní kanál v pražské Troji je opraven! Metrostav revitalizuje Stříbrné jezero v Opavě.
7/2022
Po dvou letech se uskutečnil 17. ročník Programové konference Metrostavu TEK. Nedaleko křižovatky Malovanka vznikne centrální mozek pražské dopravy. Kolegové z divize 5 dokončují třetí nejdelší železniční most v České republice.
6/2022
Pražské Centrum současného umění DOX hostilo velké setkání vedoucích manažerů firem Skupiny Metrostav. Divize 6 dokončila betonáž Masaryčky. Nevyhovující železniční most přes Orlík nahradí nový.
5/2022
Záchrana Libeňského mostu blíž realitě: Metrostav TBR dostal za úkol navrhnout projekt a podle něj provést opravu. Nová elegantní ocelová lávka pro pěší v Plzni již slouží. Fotoreportáž: zabezpečení přehrady Hněvkovice před velkou vodou.
4/2022
Skupina Metrostav vnímá aktuální dění a okamžitě se různými způsoby zapojila do pomoci Ukrajině. Velké mosty silničního okruhu v Brně rostou. Fotoreportáž: ražby cyklo tunelu Kronstad v norském Bergenu.
3/2022
Fakultní nemocnice Brno má nové Centrum komplexní psychiatrické péče. Velká rekonstrukce stanice metra Florenc. Stavíme nejen bytové, ale i rodinné domy. Nová expozice o stavebnictví ve vědecko-zábavním centru iQLANDIA.
2/2022
Práce u Gabčíkova se přehouply za polovinu. V Brně finišuje hrubá stavba nejdelšího tramvajového tunelu v ČR. Metrostav Development představuje exkluzivní rezidenční projekt Vilapark Klamovka.
1/2022
Levé křídlo Průmyslového paláce na pražském Výstavišti se dočká obnovy. Snižujeme emise v teplárně Trmice. Technici poprvé sestavili unikátní vozík pro lodní výtah na VD Orlík. Divize 8 dokončila rekonstrukci dopravního uzlu v Litvínově.
22/2021
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Blesková výměna mostní konstrukce v Horšovském Týnu. Metrostav Norge razí tunel v Bergenu. Rok 2021 obrazem našich staveb.
21/2021
Divize 6 na pražském Zličíně dokončila další etapu bytových domů. Práce na obnově školky poničené tornádem pokračují. Relikviář svatého Maura je již v nové expozici v Pluhovských domech a je přístupný veřejnosti.
20/2021
Společný tým techniků divizí 1 a 3 dokončuje velkou rekonstrukci jednoho z největších vojenských muzeí v Evropě. Třeboňské lázně Aurora mají nové venkovní wellness. Metrostav oslavil kulaté výroční koncertem v hale 02 universum.
19/2021
Na Orlíku startuje velká stavba. Ochrání před extrémní povodní. Pražský barokní palác Sylva-Taroucca prochází rekonstrukcí. Divize 6 dokončila výrobní halu pro Mondi Bupak. Představujeme nový parkovací dům na Černém Mostě.
18/2021
V Brně odstartovala stavba nového plaveckého bazénu. Naše dceřiná společnost PRAGIS obnoví vodovod pod korytem Labe u obce Obříství. Demolice komína v Jablonci nad Nisou aneb v hlavní roli naši střelmistři.
17/2021
Do provozu byla uvedena druhá část optimalizovaného traťového úseku mezi železničními stanicemi Praha-Hostivař a Praha hlavní nádraží. Obnova panského sídla v Humenném na Slovensku míří do finále. Fotoreportáž: velká dopravní stavba u Plzně.
16/2021
Náročný developerský projekt Park Na Vackově se rozrostl o dalších 340 bytových jednotek. Výstavba parkovacího domu na Černém Mostě jde od finále. Snášení mostu v Horšovském Týnu za pomoci největšího kolového jeřábu v České republice. Uprostřed Vltavy proběhla nevšední betonáž.
14-15/2021
Tým divize 9 dokončil druhou etapu výstavby bytového komplexu Hodkovičky Green. Koncem července se uskutečnil letošní ročník závodu Metrostav handy cyklo maraton. Na Želivce proběhlo slavnostní zahájení provozu nové haly filtrace GAU. Ve Znojmě začala stavba nové plavecké haly.
12-13/2021
V závěru léta ukončí společný tým divizí 8 a 5 geologický průzkum v lokalitě PAD 4 na trase metra D. Zakázka pro baziliku svatého Václava je připravena. Nebe nad Českou republikou bude řídit modernější systém. Letní příloha: po českých krajích s Metrostavem.
11/2021
Na místě karlínského přístavu zchátralého v brownfield Metrostav dokončuje další budovu – River city residence. Výstavba jihlavské obalovny jde do finále. IKEM otevřel nové pracoviště nukleární medicíny. Most přes Městský ostrov v Písku září novotou.
10/2021
Recyklovaný beton spojil síly v rámci Skupiny Metrostav. Nový parkovací dům v Polní ulici v Brně již slouží. Tým divize 3 pracuje na snížení emisí v Elektrárně Tušimice. Likvidace azbestu v rámci rekonstrukce hotelu InterContinental probíhá správným postupem.
09/2021
Přestavba železniční stanice v Plzni pokračuje rekonstrukcí památkově chráněné výpravní budovy. Projekt bytových domů Zelené město v Praze 9 se rozrostl o 63 nových bytů. Divize 8 revitalizuje na severu Čech trojici jezer.
08/2021
Ve Vrchlabí vzniká od dubna nové akvacentrum. Prokopávka v Plzni se proměnila v moderní sportovní areál. Kapacita ČOV na letišti v Praze se zvýší téměř desetinásobně. Divize 5 pro turisty u Karlových Varů.
07/2021
Tým jihočeského zastoupení divize 6 přebudoval 116 let staré přemostění na unikátní ocelový zdvižný most. Z Košíř na Prahu shlížejí čtyři nové bytové domy. Představujeme dvě zakázky v teplárenském odvětví divize 8 Jádro...
06/2021
Unicity Plzeň - osm domů ve třech etapách postavil tým divize 6 nedaleko areálu Západočeské univerzity. Nové zázemí pro druhý nejvzácnější zlatnický artefakt. Po opraveném mostě v Radotíně už jezdí vlaky...
05/2021
Slavný pražský hotel InterContinental prochází kompletní rekonstrukcí a přestavbou. V Opavě začala oprava západního nádraží. Divize 9 dokončuje budovu nového depozitáře Krajské knihovny v Karlových Varech...
04/2021
Betonáři divize 6 začali pracovat na kostře první polyfunkční budovy u Masarykova nádraží. Staré domy v centru Brna Metrostav přeměnil na útulné byty pro seniory. V Žatci pokračuje rekonstrukce synagogy...
03/2021
Na Slovensku byl do provozu uveden nový úsek dálnice D1 včetně tunelu Žilina. První etapa projektu Park Zličín byla zkolaudována. Český Krumlov bude mít další turistický cíl…
02/2021
Úpravna vody Želivka je díky Metrostavu doplněna o dokonalejší filtraci pitné vody. Tým divize 9 dokončil novou stanici pro záchranáře na vojenském letišti v Čáslavi. Plavecký bazén v Karviné čeká modernizace...
01/2021
Metrostav slaví padesátiny! Přinášíme krátký exkurz do minulosti. Cestujícím v Benešově slouží nové autobusové nádraží. Stavbaři divize 9 převzali v areálu Automatických mlýnů v Pardubicích další zakázku...
Metrostav 22/2020
Metrostav 21/2020
Metrostav 20/2020
Metrostav 19/2020
Metrostav 18/2020
Metrostav 17/2020
Metrostav 16/2020
Metrostav 14-15/2020
Metrostav 12-13/2020
Metrostav 11/2020
Metrostav 10/2020
Metrostav 09/2020
Metrostav 08/2020
Metrostav 07/2020
Metrostav 06/2020
Metrostav 05/2020
Metrostav 04/2020
Metrostav 03/2020
Metrostav 02/2020
Metrostav 01/2020
Metrostav 22/2019
Metrostav 21/2019
Metrostav 20/2019
Metrostav 19/2019
Metrostav 18/2019
Metrostav 17/2019
Metrostav 16/2019
Metrostav 14-15/2019
Metrostav 12-13/2019
Metrostav 11/2019
Metrostav 10/2019
Metrostav Gabčíkovo/2019
Metrostav 09/2019
Metrostav 08/2019
Metrostav 07/2019
Metrostav 06/2019
Metrostav 05/2019
Metrostav 04/2019
Metrostav 03/2019
Metrostav 02/2019
Metrostav 01/2019
Metrostav 22/2018
Metrostav 21/2018
Metrostav 20/2018
Metrostav 19/2018
Metrostav 18/2018
Metrostav 17/2018
Metrostav 16/2018
Metrostav 14-15/2018
Metrostav 12-13/2018
Metrostav 11/2018
Metrostav 10/2018
Metrostav 09/2018
Metrostav 08/2018
Metrostav 07/2018
Metrostav 06/2018
Metrostav 05/2018
Metrostav 04/2018
Metrostav 03/2018
Metrostav 02/2018
Metrostav 01/2018
Metrostav 22/2017
Metrostav 21/2017
Metrostav 20/2017
Metrostav 19/2017
Metrostav 18/2017
Metrostav 17/2017
Metrostav 16/2017
Metrostav 15/2017
Metrostav 13-14/2017
Metrostav 11-12/2017
Metrostav 10/2017
Metrostav Special/2017
Metrostav 09/2017
Metrostav 08/2017
Metrostav 07/2017
Metrostav 06/2017
Metrostav 05/2017
Metrostav 04/2017
Metrostav 03/2017
Metrostav 02/2017
Metrostav 01/2017
Metrostav 22/2016
Metrostav 21/2016
Metrostav 20/2016
Metrostav 19/2016
Metrostav 18/2016
Metrostav 17/2016
Metrostav 16/2016
Metrostav 15/2016
Metrostav 13-14/2016
Metrostav 11-12/2016
Metrostav 10/2016
Metrostav Tunely/2016
Metrostav 09/2016
Metrostav 08/2016
Metrostav 07/2016
Metrostav 06/2016
Metrostav 05/2016
Metrostav 04/2016
Metrostav 03/2016
Metrostav 02/2016
Metrostav 01/2016
Metrostav 22/2015
Metrostav 21/2015
Metrostav 20/2015
Metrostav 19/2015
Metrostav 18/2015
Metrostav 17/2015
Metrostav 15-16/2015
Metrostav 13-14/2015
Metrostav 12/2015
Metrostav 11/2015
Metrostav 10/2015
Metrostav 09/2015
Metrostav 08/2015
Metrostav 07/2015
Metrostav 06/2015
Metrostav 05/2015
Metrostav 04/2015
Metrostav 03/2015
Metrostav 02/2015
Metrostav 01/2015
Metrostav 22/2014
Metrostav 21/2014
Metrostav 20/2014
Metrostav 19/2014
Metrostav 18/2014
Metrostav 17/2014
Metrostav 15-16/2014
Metrostav 13-14/2014
Metrostav 12/2014
Metrostav 11/2014
Metrostav 10/2014
Metrostav 09/2014
Metrostav 08/2014
Metrostav 07/2014
Metrostav 06/2014
Metrostav 05/2014
Metrostav 04/2014
Metrostav 03/2014
Metrostav 02/2014
Metrostav 01/2014
Metrostav 22/2013
Metrostav 21/2013
Metrostav 20/2013
Metrostav 19/2013
Metrostav 18/2013
Metrostav 17/2013
Metrostav 16/2013
Metrostav 14-15/2013
Metrostav 12-13/2013
Metrostav 11/2013
Metrostav 10/2013
Metrostav 09/2013
Metrostav 08/2013
Metrostav 07/2013
Metrostav 06/2013
Metrostav 05/2013
Metrostav 04/2013
Metrostav 03/2013
Metrostav 02/2013
Metrostav 01/2013
Metrostav 22/2012
Metrostav 21/2012
Metrostav 20/2012
Metrostav 19/2012
Metrostav 18/2012
Metrostav 17/2012
Metrostav 16/2012
Metrostav 14-15/2012
Metrostav 12-13/2012
Metrostav 11/2012
Metrostav 10/2012
Metrostav 09/2012
Metrostav 08/2012
Metrostav 07/2012
Metrostav 06/2012
Metrostav 05/2012
Metrostav 04/2012
Metrostav 03/2012
Metrostav 02/2012
Metrostav 01/2012
Metrostav 22/2011
Metrostav 21/2011
Metrostav 20/2011
Metrostav 19/2011
Metrostav 18/2011
Metrostav 17/2011
Metrostav 16/2011
Metrostav 14-15/2011
Metrostav 12-13/2011
Metrostav 11/2011
Metrostav 10/2011
Metrostav 09/2011
Metrostav 08/2011
Metrostav 07/2011
Metrostav 06/2011
Metrostav 05/2011
Metrostav 04/2011
Metrostav 03/2011
Metrostav 02/2011
Metrostav 01/2011
Metrostav 22/2010
Metrostav 21/2010
Metrostav 20/2010
Metrostav 19/2010
Metrostav 18/2010
Metrostav 17/2010
Metrostav 16/2010
Metrostav 14-15/2010
Metrostav 12-13/2010
Metrostav 11/2010
Metrostav 10/2010
Metrostav 09/2010
Metrostav 08/2010
Metrostav 07/2010
Metrostav 06/2010
Metrostav 05/2010
Metrostav 04/2010
Metrostav 03/2010
Metrostav 02/2010
Metrostav 01/2010
Metrostav 22/2009
Metrostav 21/2009
Metrostav 20/2009
Metrostav 19/2009
Metrostav 18/2009
Metrostav 17/2009
Metrostav 16/2009
Metrostav 15/2009
Metrostav 13-14/2009
Metrostav 11-12/2009
Metrostav 10/2009
Metrostav 09/2009
Metrostav 08/2009
Metrostav 07/2009
Metrostav 06/2009
Metrostav 05/2009
Metrostav 04/2009
Metrostav 03/2009
Metrostav 02/2009
Metrostav 01/2009
Metrostav 22/2008
Metrostav 21/2008
Metrostav 20/2008
Metrostav 19/2008
Metrostav 18/2008
Metrostav 17/2008
Metrostav 16/2008
Metrostav 15/2008
Metrostav 14/2008
Metrostav 12-13/2008
Metrostav 10/2008
Metrostav 11/2008
Metrostav 09/2008
Metrostav 08/2008
Metrostav 07/2008
Metrostav 06/2008
Metrostav 05/2008
Metrostav 04/2008
Metrostav 03/2008
Metrostav 02/2008
Metrostav 01/2008
Metrostav 22/2007
Metrostav 21/2007
Metrostav 20/2007
Metrostav 19/2007
Metrostav 18/2007
Metrostav 17/2007
Metrostav 16/2007
Metrostav 15/2007
Metrostav 14/2007
Metrostav 12-13/2007
Metrostav 11/2007
Metrostav 10/2007
Metrostav 09/2007
Metrostav 08/2007
Metrostav 07/2007
Metrostav 06/2007
Metrostav 05/2007
Metrostav 04/2007
Metrostav 03/2007
Metrostav 02/2007
Metrostav 01/2007