Divize 8
Nebe nad Českou republikou bude řídit modernější systém
Letoví dispečeři budou v příštích letech navigovat letadla v modernizovaném sále střediska v Jenči (snímky). Stavbaři divize 8 se v budově Národního integrovaného řízení letového provozu (IATCC) v Jenči pohybují od konce minulého roku.
Blanka Růžičková, foto archiv stavby a ČTK
R
ekonstrukce vnitřních prostor tam probíhá za provozu, takže ve značně omezených podmínkách. „Jsou tam velmi přísné požadavky na organizování výstavby, povolování vstupu do objektu, hlučnost na stavbě apod. Vnášení veškerého materiálu musí procházet přísnou kontrolou. Stejně jako když letíte na dovolenou a procházíte na letišti detekčními rámy a rentgeny, i my musíme veškerý materiál nechat zkontrolovat obdobným způsobem,“ vysvětluje hlavní stavbyvedoucí Ing. Gleb Lukovnikov.
Rekonstrukce probíhá v několika etapách a celá akce má řadu milníků, které musejí stavbaři bezpodmínečně splnit. Začátkem srpna tak musejí například předat k užívání jednu polovinu sálu, v němž operují řídící letového provozu. Stavební zakázka, jejímž cílem je vytvoření podmínek pro instalaci nové technologie řízení letového provozu (ŘLP) a další úpravy dosavadního objektu, má být dokončena do ledna 2023.
Termín lze podle inženýra Lukovnikova dodržet, i když dílčí problémy se už objevily: „Jako u každé rekonstrukce se ne vždy v projektu všechno zachytí a ne vždy koresponduje současný stav s výkresy. Zatím jsme si ale vždycky poradili a věřím, že si poradíme i v budoucnu.“
práce nesmějí být hlučné
Pro stavbaře je projekt specifický, což se týká hlavně organizace. „Práce musejí probíhat dle týdenních velmi přesných plánů. V nich je nutné uvádět místnosti, ve kterých se budeme pohybovat, čas prací, počet osob a rizika hluku, která tu mohou nastat. Pokud se pracovníkům ŘLP zdá, že jsme příliš hluční, mohou být práce i zastaveny. Pro vstup na staveniště je třeba znát osobní údaje všech pracovníků. Tyto údaje zadáváme do systému elektronické kontroly vstupu, který následně musí schválit ŘLP. Až potom může být pracovník vpuštěn na stavbu. Navíc na každých maximálně deset pracovníků musí dohlížet jeden náš technik, který má speciální školení ŘLP. A v blízké době nám z provozních důvodů začnou taktéž noční práce,“ připomíná stavbyvedoucí Lukovnikov.
Až třicet tisíc letů denně
Národní integrované středisko řízení letového provozu IATCC Praha se nachází nedaleko Kladna v obci Jeneč. Pro probíhající rekonstrukci zdejšího střediska je jistým „ulehčením“ fakt, že tamní dispečeři, kteří se v plném provozu starají o bezpečnost až 30 tisíc letů denně, měli v časech sílící pandemie covidu–19 o něco méně práce. Například v dubnu letošního roku se počet přeletů nad Českou republikou včetně startů a přistání na tuzemských letištích snížil na 1 500, tj. o téměř 90 procent.