Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav DIZ

Zakázka pro Baziliku svatého Václava je připravena

Barokní lavice kostela Svatého Václava čekaly začátkem července v dílně restaurátorského ateliéru Metrostavu DIZ v pražských Záběhlicích na poslední úpravy. Restaurátorské práce již proběhly a jednotlivé díly byly připraveny na návrat na původní místo – do poutního kostela ve Staré Boleslavi.

Blanka Růžičková, foto Petr Adámek

T

amní bazilika, která prochází už třetím rokem kompletní rekonstrukcí, se má znovu otevřít pro letošní oslavy zářijových svátků svatého Václava. Restaurátorský ateliér Metrostavu DIZ pracuje na obnově lavic (foto) od března a na původní místo se vrátí po dokončení stavebních prací během srpna. Stavební práce zajištuje církevní správce, konkrétně Kolegiátní kapitula sv. Kosmy a Damiána ve Staré Boleslavi.

Celkem šest bloků barokních dubových lavic z první poloviny 18. století s čely, čtecími pultíky, opěráky a řezbovanou výzdobou se po odstranění původních krycích povrchů napustí lněnou fermeží a šelakem. Ředitel restaurátorského ateliéru Tomáš Sochor vysvětluje, že v dílně Metrostavu DIZ, kde se souběžně pracuje i na jiných zakázkách, například pro pražský Clam-Gallasův palác nebo pro hrad v Bečově, je třeba nejprve uvolnit místo odvozem první poloviny z celkem 24 kusů lavic tak, aby mohl konečnou úpravou projít i ten zbytek.

restaurované kostelní lavice se vracejí na své místo. patří významné české památce ve staré boleslavi

Manipulace s těžkými třímetrovými kusy, které se v kostele složí do bloků po třech nebo čtyřech lavicích, není jednoduchá. A zejména poslední povrchové úpravy musejí probíhat v čistém a naprosto bezprašném prostředí. „Z perfektního vzhledu nemůžeme slevit. Nedočkavým investorům vždycky říkám, ať si uvědomí, že především truhlařina a lakýřina nakonec prodávají stavbu,“ připomíná Tomáš Sochor.

Součástí velké renovace baziliky

Rekonstrukce baziliky započala téměř před třemi lety. Po celou tu dobu byl kostel pro místní věřící i poutníky uzavřen. Probošství má s tímto poutním místem velké plány a chce také vybudovat reprezentační prostor či konferenční centrum.

Poslední velkou opravou prošla bazilika v roce 1940, tedy v době druhé světové války, a na renovaci bylo k dispozici méně prostředků. Nyní se v bazilice restaurovalo v podstatě vše. Od opravy vnější fasády a střechy přes repasi barokních varhan, opravy jejich stroje a modernizaci vzduchotechniky, renovaci veškerých povrchů stěn i podlah, obnovy zlacení, restaurace obrazů, soch až k zavádění moderní techniky, která zpříjemní dojem z pobytu v bazilice.

Významné poutní místo

Bazilika svatého Václava ve Staré Boleslavi je původně románský kostel, přestavovaný v renesanci a baroku. Stojí na místě kostela sv. Kosmy a Damiána, kde byl podle tradice 28. září roku 935 (nebo 929) zavražděn sv. Václav. Jde o kapitulní chrám, tradiční poutní místo, v němž se při zářijových slavnostech kromě ostatků svatého Václava vystavuje také Palladium země české. Tento kovový reliéf s obrázkem Panny Marie s Ježíškem v náruči, který podle legendy dostala svatá Ludmila od svatého Metoděje při svém křtu, je spojován se zvláštní ochranou nad českými zeměmi.

Divize 8

Nebe nad Českou republikou bude řídit modernější systém

Letoví dispečeři budou v příštích letech navigovat letadla v modernizovaném sále střediska v Jenči (snímky). Stavbaři divize 8 se v budově Národního integrovaného řízení letového provozu (IATCC) v Jenči pohybují od konce minulého roku.

Blanka Růžičková, foto archiv stavby a ČTK

R

ekonstrukce vnitřních prostor tam probíhá za provozu, takže ve značně omezených podmínkách. „Jsou tam velmi přísné požadavky na organizování výstavby, povolování vstupu do objektu, hlučnost na stavbě apod. Vnášení veškerého materiálu musí procházet přísnou kontrolou. Stejně jako když letíte na dovolenou a procházíte na letišti detekčními rámy a rentgeny, i my musíme veškerý materiál nechat zkontrolovat obdobným způsobem,“ vysvětluje hlavní stavbyvedoucí Ing. Gleb Lukovnikov. 

Rekonstrukce probíhá v několika etapách a celá akce má řadu milníků, které musejí stavbaři bezpodmínečně splnit. Začátkem srpna tak musejí například předat k užívání jednu polovinu sálu, v němž operují řídící letového provozu. Stavební zakázka, jejímž cílem je vytvoření podmínek pro instalaci nové technologie řízení letového provozu (ŘLP) a další úpravy dosavadního objektu, má být dokončena do ledna 2023. 

Termín lze podle inženýra Lukovnikova dodržet, i když dílčí problémy se už objevily: „Jako u každé rekonstrukce se ne vždy v projektu všechno zachytí a ne vždy koresponduje současný stav s výkresy. Zatím jsme si ale vždycky poradili a věřím, že si poradíme i v budoucnu.“

práce nesmějí být hlučné

Pro stavbaře je projekt specifický, což se týká hlavně organizace. „Práce musejí probíhat dle týdenních velmi přesných plánů. V nich je nutné uvádět místnosti, ve kterých se budeme pohybovat, čas prací, počet osob a rizika hluku, která tu mohou nastat. Pokud se pracovníkům ŘLP zdá, že jsme příliš hluční, mohou být práce i zastaveny. Pro vstup na staveniště je třeba znát osobní údaje všech pracovníků. Tyto údaje zadáváme do systému elektronické kontroly vstupu, který následně musí schválit ŘLP. Až potom může být pracovník vpuštěn na stavbu. Navíc na každých maximálně deset pracovníků musí dohlížet jeden náš technik, který má speciální školení ŘLP. A v blízké době nám z provozních důvodů začnou taktéž noční práce,“ připomíná stavbyvedoucí Lukovnikov.

Až třicet tisíc letů denně

Národní integrované středisko řízení letového provozu IATCC Praha se nachází nedaleko Kladna v obci Jeneč. Pro probíhající rekonstrukci zdejšího střediska je jistým „ulehčením“ fakt, že tamní dispečeři, kteří se v plném provozu starají o bezpečnost až 30 tisíc letů denně, měli v časech sílící pandemie covidu–19 o něco méně práce. Například v dubnu letošního roku se počet přeletů nad Českou republikou včetně startů a přistání na tuzemských letištích snížil na 1 500, tj. o téměř 90 procent.

Divize 8 Ústecký kraj

Nové zázemí pro studenty v Ústí nad Labem

Areál Gymnázia a střední odborné školy Dr. Václava Šmejkala v Ústí nad Labem prochází rozsáhlou rekonstrukcí (foto). Pro investora, kterým je Ústecký kraj, na ni pracuje ve sdružení tým divize 8 vedený Ing. Petrem Kolbábkem.

RED, foto archiv stavby

P

ředmětem prací jsou jednak opravy dosavadních budov i sportovišť a jednak areál bude rozšířen o nové objekty jako aula, laboratoře nebo spojovací krček mezi původní budovou školy a její dostavbou.

Areál školy postavený v roce 1989 byl původně vyprojektován jako zázemí Střední průmyslové školy chemické. Došlo ke sloučení dvou středních škol a provoz probíhal ve dvou areálech. Obě budovy jsou nyní již staré a neodpovídají současným normám. Jeden z objektů má za sebou 40 let a druhý 25 let své existence.

V první etapě probíhá rekonstrukce školní budovy. V rámci bouracích prací stavbaři odstranili celé skladby střešního pláště, okenních sestav a vybourali všechny vnitřní příčky. Dispozice objektu se celkově změnila: zajímavá jsou nyní dvě prosklená atria, která prosvětlují chodby a některé učebny. Druhá etapa představuje přístavbu objektu se spojovací chodbou a aulou a v rámci třetí etapy proběhne rekonstrukce venkovního sportoviště, které zahrnuje výstavbu sociálního zázemí, velké a malé hřiště na míčové hry a atletickou část. Hotovo by mělo být v červnu 2022.

 

Metrostav 12-13/2021, Metro
Metrostav 12-13/2021, Krátce Aktuálně
Metrostav 12-13/2021, BeMo
Metrostav 12-13/2021, Ptáme se
Metrostav 12-13/2021, Fotosloupek
Metrostav 12-13/2021, Jižní Morava
Metrostav 12-13/2021, Letní příloha
Metrostav 12-13/2021, Číslo
Metrostav 12-13/2021, Metrostav DIZ
Metrostav 12-13/2021, Divize 8
Metrostav 12-13/2021, Divize 8 Ústecký kraj
Metrostav 12-13/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 12-13/2021, Pět otázek k padesátinám Metrostavu
Metrostav 12-13/2021, Fotoreportáž
Metrostav 12-13/2021, Metro

Metro

Metrostav 12-13/2021, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 12-13/2021, BeMo

BeMo

Metrostav 12-13/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 12-13/2021, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 12-13/2021, Jižní Morava

Jižní Morava

Metrostav 12-13/2021, Letní příloha

Letní příloha

Metrostav 12-13/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 12-13/2021, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 12-13/2021, Divize 8

Divize 8

Metrostav 12-13/2021, Divize 8 Ústecký kraj

Divize 8 Ústecký kraj

Metrostav 12-13/2021, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 12-13/2021, Pět otázek k padesátinám Metrostavu

Pět otázek k padesátinám Metrostavu

Metrostav 12-13/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

10

Sending statistics …

Rendering Divize 8 Ústecký kraj (177065): (1/3) (1 ms)

Rendering Divize 8 (177064): (2/3) (5 ms)

Rendering Metrostav DIZ (177063): (1/3) (31 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i4368/item202144-small.jpg

 i4368/item202051.svg

 i4368/item202143.svg

 i4368/item202152-small.jpg

 i4368/item202150.svg

 i4368/item202151-small.jpg

 i4368/item202154-small.jpg

 i4368/item202155.svg

 i4368/item202153.svg

 i4368/vth498197-1.jpg[p1]

 i4368/vth498198-1.jpg[p1]

 i4368/vth498199-1.jpg[p1]

 i4368/vth498200-1.jpg[p1]

 i4368/vth498201-1.jpg[p1]

 i4368/vth498202-1.jpg[p1]

 i4368/vth498203-1.jpg[p1]

 i4368/vth498204-1.jpg[p1]

 i4368/vth498205-1.jpg[p1]