BeMo Tunnelling

Unikátní projekt BeMo: most Levensau v Kielu

Pochází z roku 1894 a je kombinovaným silničním a železničním mostem severně od Kielu v německu, kde překlenuje kanál mezi Severním a Baltským mořem v jeho nejužším místě (foto). Tuto mostní konstrukci má nahradit novostavba, která rozšíří splavný průřez kanálu, jednak co se týká světlé výšky a jednak z hlediska šířky zásahem do boků kanálu.

Alen Cagorski, Tomas Philipp

P

ři výstavbě této nejdůležitější vodní cesty se společnost BeMo Tunnelling (BeMo) osvědčila jako spolehlivý partner. Již v roce 2020 byla firma pověřena nejprve stavebně-realizačním provedením úseku 3 a následně v roce 2022 stavebním provedením úseků 4, 5 a 6. Práce na úseku 3 byly kolaudací 7. června převážně ukončeny. Nyní probíhají paralelní práce na úsecích 4 až 6. K nejdůležitějším výkonům patří:

úsek 4

–

700 tun opěrná zeď,

–

162 mikropilot,

–

97 předpjatých kotev (jako krátkodobé a dlouhodobé kotvy),

–

54 vrtaných pilot o velkém průměru, průměr d=150 cm, délka až 35 m,

–

beranění a práce na ocelové konstrukci ve vodě, pažení a betonářské a zemní práce.

úsek 5

–

113 mikropilot,

–

62 předpjatých kotev (jako krátkodobé a dlouhodobé kotvy),

–

520 m3 práce tryskové injektáže (podloží u opěr za běžného provozu),

–

cca 1000 m3 dílčích demolic opěr,

–

550 m2 zabedněného opláštění ze stříkaného betonu (zesílení demoliční hrany),

–

práce na opěrách, betonářské a zemní práce.

úsek 6

–

120 vrtaných pilot o velkém průměru, tloušťka d=120 cm, délky až 32 m pro přeřezanou opěrnou zeď,

–

28 vrtaných pilot o velkém průměru, tloušťka d=150 cm, délka až 31 m,

–

předpjaté kotvy a mikropiloty,

–

beranění a práce na ocelové konstrukci ve vodě, pažení, betonářské a zemní práce.

výstavba mostu probíhá v rámci rozšíření důležité vodní cesty, která spojuje severní a baltské moře

Realizace díla se vyznačuje zvláštní obtížností v souběhu stavebních činností, v omezených prostorových poměrech, částečně zavěšené poloze stejně jako v rozdělení stavebního pole po obou stranách kanálu. Práce probíhají podle plánu a mají být na všech třech objektech ukončeny v červnu 2025.