Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Ptáme se...

Ing. Maroš Híreš

Samostatný přípravář Metrostavu TBR

Pochází z Prievidze na Slovensku. Po dokončení magisterského studia inženýrské konstrukce a dopravní stavby na Žilinské univerzitě začal působit v Metrostavu v technické skupině provozu VNT mosty a ŽBK konstrukce dopravních staveb divize 5. Primární pracovní náplní Maroše Híreše byla obchodní činnost pro získání tuzemských i zahraničních staveb a technická podpora probíhajících staveb. Začátkem roku 2017 přešel do pozice výrobního přípraváře na obchvatu města Kongsberg v Norsku, poté ve stejné pozici působil na stavbě estakády městského okruhu Plzně v úseku Křimická–Karlovarská. Nyní je součástí týmu výstavby Dvoreckého mostu v Praze.

Jak vypadá běžný den samostatného přípraváře?

To hodně záleží na charakteru rea­lizované stavby a v jaké fázi se stavba nachází. Aktuálně na Dvoreckém mostu jsme pořád ještě v počáteční fázi výstavby, takže velkou část dne se zabývám zajišťováním materiálů, případně dodavatelů pro následující období. Dále jsem téměř v dennodenním spojení s projektantem, architektem a dozorem, kdy řešíme problematiku projektové dokumentace.

Můžete připomenout stavbu Dvoreckého mostu?

Jedná se o novostavbu tramvajového mostu o šesti polích, který propojí oba břehy Vltavy na jižní straně Prahy. Most bude sloužit primárně pro městskou hromadnou dopravu (tramvaje, autobusy), chodce a propojí cyklistické stezky, které jsou vedeny po obou březích. Opěry a pilíře jsou z monolitického železobetonu a nosná konstrukce je trámová komorového průřezu z předpjatého železobetonu.

Jaké práce zde v poslední době proběhly?

Od začátku prací v září 2022 se provedlo pilotové založení opěr a pilířů na obou březích Vltavy, pilotové založení dvou pilířů přímo ve Vltavě z pontonu, štětovnicové zajištění břehů a stavebních jam spodní stavby, část těsněných štětovnicových jímek v řece, vybetonování dvou pilířů, nový vjezd do Žlutých lázní a část tramvajové trati na ul. Podolské nábřeží, která bude navazovat po dokončení na most. Aktuálně probíhá zejména výstavba bednění a vázání výztuže tvarově složitých opěr, pilíře P3 a zbývajících částí štětovnicových jímek ve Vltavě.

Co u této stavby považujete za neobvyklé nebo náročné?

Realizační projekt vychází z architektonické soutěže, což s sebou přináší řadu nekonvenčních problémů a výzev. Veškerá pohledová část mostu je z bílého betonu a v kubistických tvarech. Povinností zhotovitele je tedy průběžně vzorkovat, respektive simulovat způsob následného provedení. Muselo se například vybetonovat několik vzorků, kde se zkoušel a vybíral odstín betonu, způsob pobití bednění, provedení tvarových detailů, úprava spár, typ antigraffiti nátěru apod. Vše nakonec podléhá odsouhlasení ze strany autora architektonického návrhu. Z pohledu mostařů se tedy jedná o vysoce atypickou konstrukci s ohledem na tvar a použité materiály. Složitosti jsou také s ohledem na umístění mostu přes Vltavu, kde musíme mít dopodrobna naplánovaný postup výstavby z důvodu omezování lodní dopravy.

Za rozhovor děkuje David Kalců

fotosloupek

Nový relaxační areál v Českých Budějovicích

Kolegové z jihočeského zastoupení Metrostavu DIZ v rekordním čase dokončili výstavbu volnočasového parku Vltava.

Na celou realizaci (snímky) měli totiž pouhých 60 dnů. Tato nová sportovně-relaxační zóna u levého břehu řeky má připomenout obyvatelům Českých Budějovic blízkost Vltavy a nabízí workoutové hřiště s řadou moderních cvičebních konstrukcí, hrací plochy a atrakce pro děti všech věkových kategorií nebo několik hřišť na plážový volejbal. Kromě zmíněných hřišť u křižovatky Diamant vyrostla i nová gastrozóna s restauracemi. Součástí parku jsou předzahrádky s výhledem. Nyní je hotová první etapa, v další sezoně budou doplněná mola na Vltavě.

Lidé Metrostavu

Stavební spolek v Plzni

V červnu členové Stavebního spolku Metrostav zamířili na návštěvu západočeské metropole. Hlavním cílem byla exkurze na stavbě rekonstrukce historické nádražní budovy plzeňského hlavního nádraží (foto). Tento rozsáhlý a náročný projekt probíhá od května 2021 a nyní se stavební práce chýlí ke konci.

Radomil Coufal, foto Metrostav

R

ekonstrukci realizuje Metrostav DIZ, závod 1, ve sdružení s firmami OHLA ŽS a AVERS. Prohlídku vedl stavbyvedoucí Ing. Tomáš Lavička, který nás zaujal svým sugestivním výkladem prošpikovaným řadou zajímavostí a výzev na stavbě. Mezi hlavní patří to, že jde o stavbu s nadměrným pohybem veřejnosti. „Denně až 20 tisíc lidí včetně 150 zaměstnanců dopravce ČD, kterým musíme z titulu smlouvy o dílo zajistit kompletní služby a zázemí, neboť po dobu výstavby je nádražní budova předána zhotoviteli stavby a ten musí veškerý servis zabezpečit nonstop. To skutečně není běžné, musíme zajistit kanceláře s nábytkem, topení, elektřinu, internet, WC, sprchy, místnosti na spaní atd. Přesuny materiálů jsou v řádech desítek tisíc tun. Problémy jsou i s čerpáním betonu na tak dlouhé vzdálenosti. Jsme nad limity dosahu čerpatelnosti, když není možné klasickou pumpu na beton na stavbu vůbec dostat z prostorových důvodů,“ popisoval například inženýr Lavička přímo na stavbě.

Exkurze Stavebního spolku poté ještě pokračovala prohlídkou Plzně a nově zrekonstruované Velké synagogy, jejíž návštěvu můžeme vřele doporučit.

 

Metrostav 12–13/2023, Startuje proměna Branického mostu
Metrostav 12–13/2023, Krátce Aktuálně
Metrostav 12–13/2023, BeMo Tunnelling
Metrostav 12–13/2023, Ptáme se
Metrostav 12–13/2023, Fotosloupek
Metrostav 12–13/2023, Lidé Metrostavu
Metrostav 12–13/2023, Číslo
Metrostav 12–13/2023, Krytý bazén Znojmo Louka: Nadčasová architektura
Metrostav 12–13/2023, Turisté plující po Labi mohou využívat nové přístaviště
Metrostav 12–13/2023, Divize 9
Metrostav 12–13/2023, Pracovní příležitosti
Metrostav 12–13/2023, Skupina Metrostav
Metrostav 12–13/2023, Tři otázky pro…_v1
Metrostav 12–13/2023, Velká železniční stavba v Holešovicích
Metrostav 12–13/2023, Startuje proměna Branického mostu

Startuje proměna Branického mostu

Metrostav 12–13/2023, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 12–13/2023, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 12–13/2023, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 12–13/2023, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 12–13/2023, Lidé Metrostavu

Lidé Metrostavu

Metrostav 12–13/2023, Číslo

Číslo

Metrostav 12–13/2023, Krytý bazén Znojmo Louka: Nadčasová architektura

Krytý bazén Znojmo Louka: Nadčasová architektura

Metrostav 12–13/2023, Turisté plující po Labi mohou využívat nové přístaviště

Turisté plující po Labi mohou využívat nové přístaviště

Metrostav 12–13/2023, Divize 9

Divize 9

Metrostav 12–13/2023, Pracovní příležitosti

Pracovní příležitosti

Metrostav 12–13/2023, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 12–13/2023, Tři otázky pro…_v1

Tři otázky pro…_v1

Metrostav 12–13/2023, Velká železniční stavba v Holešovicích

Velká železniční stavba v Holešovicích

5

Sending statistics …

Rendering Lidé Metrostavu (312287): (1/2) (2 ms)

Rendering Fotosloupek (312286): (2/2) (3 ms)

Rendering Ptáme se (312285): (1/1) (0 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i7572/item1035787-small.jpg

 i7572/item1035788-small.jpg

 i7572/item1035789-small.jpg

 i7572/item1035791-small.jpg

 i7572/item1035790.svg