Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav 12–13/2024

Skupina Metrostav

ve znamení cyklistiky

Peloton naděje Metrostav (na snímku zástupci týmu s paní Evou Táborskou), Skupina Metrostav, Metrostav Devítka, Subterra a Subterra Cycling Team, to jsou jména pěti týmů, s nimiž se setkáme na startu Metrostav handy cyklo maratonu.

Mávnutím startovací vlajky se handicapovaní i zdraví cyklisté vydají na náročnou jízdu, která účastníkům přinese přátelství s pevnými základy a nezapomenutelné zážitky. Akci zahájíme v úterý 30. července dopoledne v Löwitově mlýně v Libni a cíl oslavíme na ostrově Štvanice 3. srpna odpoledne.

Ing. Tereza Wagner

Více informací na: www.cestazasnem.cz

 

POZVÁNKA NA VÝSTAVU

Putovní výstava, která od dubna 2024 mapuje pražské metro od dávné historie po jeho automatizaci, bude od 22. 7. do 15. 8. k vidění před vchodem centrály Metrostavu v ulici Voctářova na pražské Palmovce.

Výstava vznikla za pomoci partnerů Dopravního podniku hl. m. Prahy, Magistrátu hl. m. Prahy, Metrostavu a Metroprojektu. Prostřednictvím panelů s působivých fotografiemi expozice připomíná letošní 50leté výročí zahájení provozu metra. Praha se 9. 5. 1974 stala čtyřicátým čtvrtým městem na světě, kde jezdí podzemní dráha.

RED

Aktuality z Metrostavu i videa z našich projektů najdete na

 www.facebook.com/Metrostav a na webu www.metrostav.cz 

Metrostav 12–13/2024

Metrem 50

Mechanizovaný štít

V červenci se list letošního kalendáře Metrostavu věnuje ražbám tunelů za pomoci zařízení, kdy muže se sbíječkami na čele razicího štítu nahradila technika. Významná a dodnes unikátní technologie byla uplatněna (nejen) při podchodu koryta řeky Vltavy na prvním úseku trasy A.

RED, foto archiv Metrostavu

J

ednalo se o stavbu tunelů s lisovaným ostěním – též označovaným jako definitivní ostění z presbetonu. Československo se podle dostupných informací tehdy stalo druhou zemí na světě, kde byla tato technologie při ražbách metra užita. 

Princip lisovaného betonu pro ostění tunelů, patentovaný počátkem 20. století v Německu, Francii a Rusku, byl ručně použit v prvních tunelech, ale teprve ve druhé polovině 60. let byl mechanizován v Sovětském svazu. V září roku 1973 se uskutečnila montáž prototypu razicího komplexu TŠčB-3 na odváděcím tunelu algetské nádrže v Gruzii. Pro získání zkušeností se montáže zúčastnila skupina pracovníků Metrostavu, neboť dva identické stroje byly zakoupeny pro pražské metro, kam byly o rok později dodány.

Mechanizovaný štít (jak jej označovala dobová terminologie) TŠčB-3 měl již znaky současných tunelovacích strojů. Řezná hlava osazená valivými dláty rozpojovala horninu na čelbě. Hornina byla dále naběracími lopatami zaváděna na pásový dopravník, který ji vynášel na nakládací místo na konci mechanismu. Za štítem byly dva prstence – rozpěrný (rozepření stroje) a lisovací (pro lisování betonu). Za oběma prstenci se nacházela bednicí sekce pro lisovaný beton. Každým cyklem vznikal prstenec ostění z lisovaného monolitického betonu o tloušťce 300 mm, délce 600 mm, vnitřním průměru 5100 mm a vnějším průměru 5700 mm. Stroj měl dále závěs (tehdy nazývaný záštítový komplex) s technolo­giemi. Osádka stroje čítala 12 pracovníků.

První štít, který podešel dno Vltavy, se prorazil do stanice Staroměstská. Tou byl protažen a razil dále ke stanici Můstek, kde byl demontován. Druhý stroj na levé tunelové troubě měl postupovat podle stejného scénáře, ale z časových důvodů s ohledem na stavební připravenost traťových tunelů pro pokládku kolejových svršků byl demontován již ve stanici Staroměstská.

Podrobněji o technologii mechanizovaného štítu na: www.metrostav.cz/cs/metrem50_7-2024

Metrostav 12–13/2024

Fotoreportáž

U betonáže nového pražského mostu

RED, foto MakePro

Kromě sanace Branického mostu o pár kilometrů dál po proudu Vltavy naši kolegové z Metrostavu TBR pracují na výstavbě Dvoreckého mostu, který propojí oblast Podolí se Smíchovem. Ze soboty 29. června na neděli 30. června proběhla na stavbě betonáž II. taktu dříku pilíře P4 umístěného v korytě řeky Vltavy. Projekt vede Ing. Petr Koukolík, stavbu realizují jako lídr sdružení zhotovitelů pro investora hl. město Praha.

Z prostorových důvodů betonáž probíhala pomocí dvou mobilních čerpadel. Mobilní čerpadlo na levém břehu Vltavy přečerpávalo betonovou směs potrubím do druhého mobilního čerpadla, které bylo umístěné na pontonu pod pilířem P4.

Při akci panovaly vysoké teploty vzduchu, a proto se konstrukce pilíře během betonáže a určitou dobu po betonáži chladila speciálně navrženým systémem hadic s chladicím médiem.

Během operace se spotřebovalo cca 382 m3 bílého betonu, celková výška pilíře P4 je téměř 22 m, z toho 6 m bude pod hladinou Vltavy.

V průběhu léta stavbaři plánují návoz těžké podpěrné skruže ŽM16 pomocí pontonových sestav z montovny Velká Chuchle do mostního pole č. 3 a 5 a uskuteční obdobnou betonáž II. taktu dříku pilíře P5.


ČTRNÁCTIDENÍK METROSTAV

Noviny společnosti Metrostav a.s.

Šéfredaktor 

David Kalců, DiS.

Složení redakční rady

David Kalců, DiS. (předseda)

Ing. Renáta Zavřelová (místopředsedkyně)

Ing. Roman Čech

Ing. Kateřina Hainzová, MBA

Mgr. Jana Kořínková, MBA

Ing. Aleš Knobloch

Ing. Petr Půta

Mgr. Radim Mana

Ing. Jitka Neklanová

Vydává

Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav

Koželužská 4, 180 00 Praha 8 – Libeň

tel: 266 019 245

www.metrostav.cz  

Výroba

Boomerang Communication, s. r. o.

Novinová sazba

Povolena MK ČR E 7121

Neprodejné

 

Metrostav 12–13/2024, Obnova další památky v centru Prahy
Metrostav 12–13/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 12–13/2024, SQZ
Metrostav 12–13/2024, Ptáme se
Metrostav 12–13/2024, Fotosloupek
Metrostav 12–13/2024, Metrostav studentům
Metrostav 12–13/2024, Pracovní příležitosti
Metrostav 12–13/2024, Metrostav TBR
Metrostav 12–13/2024, FN Ostrava: lůžková část s novým komfortem
Metrostav 12–13/2024, Metrostav DIZ závod 6
Metrostav 12–13/2024, SportujeM
Metrostav 12–13/2024, Skupina Metrostav
Metrostav 12–13/2024, Metrem 50
Metrostav 12–13/2024, U betonáže nového pražského mostu
Metrostav 12–13/2024, Kde se koupat? Metrostav má tipy
Metrostav 12–13/2024, Letní příloha 2/11
Metrostav 12–13/2024, Letní příloha 3/11
Metrostav 12–13/2024, Letní příloha 4/11
Metrostav 12–13/2024, Letní příloha 5/11
Metrostav 12–13/2024, Letní příloha 6/11
Metrostav 12–13/2024, Letní příloha 7/11
Metrostav 12–13/2024, Letní příloha 8/11
Metrostav 12–13/2024, Letní příloha 9/11
Metrostav 12–13/2024, Letní příloha 10/11
Metrostav 12–13/2024, Letní příloha 11/11
Metrostav 12–13/2024, Obnova další památky v centru Prahy

Obnova další památky v centru Prahy

Metrostav 12–13/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 12–13/2024, SQZ

SQZ

Metrostav 12–13/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 12–13/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 12–13/2024, Metrostav studentům

Metrostav studentům

Metrostav 12–13/2024, Pracovní příležitosti

Pracovní příležitosti

Metrostav 12–13/2024, Metrostav TBR

Metrostav TBR

Metrostav 12–13/2024, FN Ostrava: lůžková část s novým komfortem

FN Ostrava: lůžková část s novým komfortem

Metrostav 12–13/2024, Metrostav DIZ závod 6

Metrostav DIZ závod 6

Metrostav 12–13/2024, SportujeM

SportujeM

Metrostav 12–13/2024, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 12–13/2024, Metrem 50

Metrem 50

Metrostav 12–13/2024, U betonáže nového pražského mostu

U betonáže nového pražského mostu

Metrostav 12–13/2024, Kde se koupat? Metrostav má tipy

Kde se koupat? Metrostav má tipy

Metrostav 12–13/2024, Letní příloha 2/11

Letní příloha 2/11

Metrostav 12–13/2024, Letní příloha 3/11

Letní příloha 3/11

Metrostav 12–13/2024, Letní příloha 4/11

Letní příloha 4/11

Metrostav 12–13/2024, Letní příloha 5/11

Letní příloha 5/11

Metrostav 12–13/2024, Letní příloha 6/11

Letní příloha 6/11

Metrostav 12–13/2024, Letní příloha 7/11

Letní příloha 7/11

Metrostav 12–13/2024, Letní příloha 8/11

Letní příloha 8/11

Metrostav 12–13/2024, Letní příloha 9/11

Letní příloha 9/11

Metrostav 12–13/2024, Letní příloha 10/11

Letní příloha 10/11

Metrostav 12–13/2024, Letní příloha 11/11

Letní příloha 11/11

13

Sending statistics …

Rendering U betonáže nového pražského mostu (358645): (5/5) (7 ms)

Rendering Metrem 50 (358751): (1/2) (3 ms)

Rendering Skupina Metrostav (358644): (1/1) (0 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i9207/item1134452-small.jpg

 i9207/item1134457-small.jpg

 i9207/item1134456.svg

 i9207/item1134460-small.jpg

 i9207/item1134461-small.jpg

 i9207/item1134462-small.jpg

 i9207/item1134463-small.jpg

 i9207/item1134464-small.jpg